allemansrätten?!

En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det folk, vanliga hus och hästgårdar, som alla brukar vägen. Idag försökte en person som bodde längs vägen köra på mig med sin bil när vi var ute och red och hävdade att det var en privat väg som vi inte fick rida på. Men visst får jag rida där?
 
En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det folk, vanliga hus och hästgårdar, som alla brukar vägen. Idag försökte en person som bodde längs vägen köra på mig med sin bil när vi var ute och red och hävdade att det var en privat väg som vi inte fick rida på. Men visst får jag rida där?
Polisanmäl, oavsett om du får rida där eller inte så får man varken köra på hästar eller människor med berått mod.
 
Försökte någon på riktigt köra på dig? Man slutar aldrig förvånas över vad det finnns för idioter där ute. Hoppas allt gick bra med både dig och hästen 🌷

Mycket riktigt får du lov att rida på vägen så länge vägen inte "skadas". Även om du av någon anledning inte skulle få rida på vägen så är det olagligt att med avsikt försöka köra på någon. Så som tidigare sagts i tråden, polisanmäl dåren.
 
Det finns folk som gärna försöker övertygad andra om att de inte får rida på en väg. Kolla upp vad som gäller och prata gärna med vägföreningen eller liknande. Och polisanmäl!

Jag råkade ut för att de som ägde en hästgård (!!) i närheten av där jag red sa till mig flera gånger att jag inte fick rida där för att deras hästar blev stressade av det. Deras hagar låg längst med grusvägen. Jag och mina vänner skrittade alltid förbi och våra hästar uppförde sig fint. Hästarna i hagarna var ston med föl vilka alla ignorerade oss med undantag för nåt enstaka föl som var nyfiken på oss. Den enda häst som reagerade var en hingst som blev vansinnig om man red förbi med en valack. Till saken hör att de hade MÅÅNGA hagar och bara några få gränsade till grusvägen. De hade lätt kunnat sätta hingsten i en hage som inte låg vid grusvägen. Hon jag red hos frågade vägförenignen om vi fick rida där efter att de på gården betett sig illa mot oss. Och svaret blev att det får vi. Trots det fortsatte de på hästgården tjata på oss. Jag hade förstått dem om vi dundrat förbi i galopp. Men vi skrittade alltid lugnt förbi.
 
Vilka idioter det finns!!! Vi har haft liknande problem med ett par som bor längs en liten väg i skogen. De har skrikit och gapat på folk som passerar med både hästar och hundar. I det här fallet var det extra dumt att skrika på mig och grannen med tanke på att infarten till vägen går över både min och grannens mark utan några servitut. När grannen hotade med att stänga infarten blev de tysta. 😂 De skulle ha fått 3-4 km promenad till stugan i så fall. Hade ju varit lite kul… 😈
 
En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det folk, vanliga hus och hästgårdar, som alla brukar vägen. Idag försökte en person som bodde längs vägen köra på mig med sin bil när vi var ute och red och hävdade att det var en privat väg som vi inte fick rida på. Men visst får jag rida där?
Här finns naturvårdsverkets broschyr om allemansrätt och ridning: https://www.naturvardsverket.se/4a4.../publikationer-pdf/8500/978-91-620-8533-9.pdf
Där kan man bl.a läsa: "I allmänhet är det tillåtet att rida på skogsbilvägar och andra enskilda vägar. Men om det innebär skada på vägen, kan vägens ägare få rätt att förbjuda ridning på vägen, till exempel vid tjällossning. Boende har rätt att känna sig ostörda i sitt hem. Därför är det inte tillåtet att, utan lov, rida över tomt eller gräsmatta."

Så som jag tolkar frågan borde det inte finnas något som hindrar att du rider på den aktuella vägen, såvida det inte blir djupa hovspår i vägen
 
Försökte någon på riktigt köra på dig? Man slutar aldrig förvånas över vad det finnns för idioter där ute. Hoppas allt gick bra med både dig och hästen 🌷

Mycket riktigt får du lov att rida på vägen så länge vägen inte "skadas". Även om du av någon anledning inte skulle få rida på vägen så är det olagligt att med avsikt försöka köra på någon. Så som tidigare sagts i tråden, polisanmäl dåren.

Ja - jag travade på vägen och de körde rakt ut på vägen från sin uppfart i hög hastighet (De har häck utmed grusvägen så kunde inte se dom) precis när jag går förbi, så min stackars 5 åring fick hoppa ner i diket. Trodde först att de bara hade missat att se mig, men nej de hade stått och väntat där (!), för att kunna stoppa och skrika på mig. De hade även skrikit på en tjej som ridit förbi förra veckan... Dom har också innan låtit sin hund jaga barn med sina ponnyer när de har varit ute och ridit:(
 
Ja - jag travade på vägen och de körde rakt ut på vägen från sin uppfart i hög hastighet (De har häck utmed grusvägen så kunde inte se dom) precis när jag går förbi, så min stackars 5 åring fick hoppa ner i diket. Trodde först att de bara hade missat att se mig, men nej de hade stått och väntat där (!), för att kunna stoppa och skrika på mig. De hade även skrikit på en tjej som ridit förbi förra veckan... Dom har också innan låtit sin hund jaga barn med sina ponnyer när de har varit ute och ridit:(
Herregud de låter inte riktigt kloka :nailbiting: Tidsfråga innan någon skadar sig om de fortsätter hålla på sådär. Verkligen helt sjukt, vissa människor saknar vett i skallen. För din egen säkerhet kanske det är bäst att undvika att rida på den vägen (trots att det är lagligt) i den mån det är möjligt?

Gör en polisanmälan också, kanske ni tom är några stycken som kan prata ihop er och anmäla tillsammans?
 
Ja - jag travade på vägen och de körde rakt ut på vägen från sin uppfart i hög hastighet (De har häck utmed grusvägen så kunde inte se dom) precis när jag går förbi, så min stackars 5 åring fick hoppa ner i diket. Trodde först att de bara hade missat att se mig, men nej de hade stått och väntat där (!), för att kunna stoppa och skrika på mig. De hade även skrikit på en tjej som ridit förbi förra veckan... Dom har också innan låtit sin hund jaga barn med sina ponnyer när de har varit ute och ridit:(
Kan du låna en gopro så att du får sådant beteende på film? Givetvis är det olagligt med sådant beteende. Att de låter hunden jaga barn och ponnyer tror jag ska anmälas till länsstyrelsen, kan gå under tillsynslagen om det inte är typ framkallande av fara för annan eller liknande. Osäker på hur det faller när det är med flit.
 
Här finns naturvårdsverkets broschyr om allemansrätt och ridning: https://www.naturvardsverket.se/4a4.../publikationer-pdf/8500/978-91-620-8533-9.pdf
Där kan man bl.a läsa: "I allmänhet är det tillåtet att rida på skogsbilvägar och andra enskilda vägar. Men om det innebär skada på vägen, kan vägens ägare få rätt att förbjuda ridning på vägen, till exempel vid tjällossning. Boende har rätt att känna sig ostörda i sitt hem. Därför är det inte tillåtet att, utan lov, rida över tomt eller gräsmatta."

Så som jag tolkar frågan borde det inte finnas något som hindrar att du rider på den aktuella vägen, såvida det inte blir djupa hovspår i vägen

Finns fler hinder att ta hänsyn till.

"Det finns en vägledande dom från Högsta domstolen från 1996 som behandlar turism på annans mark som ger vägledning om hur allemansrätten bör tolkas. Domen ger vägledning när det gäller organiserad, kommersiell användning av annans mark. Domen slår fast att allemansrätten kan användas kommersiellt, men om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre utöva verksamheten på det sättet.

Det här kan till exempel gälla om du är ansvarig för en ridskola eller hyr ut boxplatser. Den typen av verksamhet innebär vanligen flera ridturer varje vecka. Ofta från ett stall eller en ridskola och följer samma vägar och stigar i omgivningarna. Det finns då en ökad risk för skador eller störningar. Det är viktigt att den som ansvarar för ridskolan eller hyr ut boxplatserna har en dialog och eventuellt skriver avtal med berörda markägare. Om avtal finns om hur verksamheten ska skötas går det att undvika skador och störningar. Avtalet kan även ta upp hur uppkomna skador ska regleras. Det är inte orimligt att en markägare kräver ersättning för exempelvis skador eller slitage på enskild väg"

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/aktiviteter/ridning/
 
Finns fler hinder att ta hänsyn till.

"Det finns en vägledande dom från Högsta domstolen från 1996 som behandlar turism på annans mark som ger vägledning om hur allemansrätten bör tolkas. Domen ger vägledning när det gäller organiserad, kommersiell användning av annans mark. Domen slår fast att allemansrätten kan användas kommersiellt, men om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre utöva verksamheten på det sättet.

Det här kan till exempel gälla om du är ansvarig för en ridskola eller hyr ut boxplatser. Den typen av verksamhet innebär vanligen flera ridturer varje vecka. Ofta från ett stall eller en ridskola och följer samma vägar och stigar i omgivningarna. Det finns då en ökad risk för skador eller störningar. Det är viktigt att den som ansvarar för ridskolan eller hyr ut boxplatserna har en dialog och eventuellt skriver avtal med berörda markägare. Om avtal finns om hur verksamheten ska skötas går det att undvika skador och störningar. Avtalet kan även ta upp hur uppkomna skador ska regleras. Det är inte orimligt att en markägare kräver ersättning för exempelvis skador eller slitage på enskild väg"

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/aktiviteter/ridning/
en enskild väg är en sån väg som en (trolig) vägförening får bidrag för att hålla i skick, det handlar inte om någon privat väg utan en bilväg som passerar flera fastigheter, om jag fattar saken rätt. Det är viss skillnad jämfört med t.ex en markväg i skogen som ägs, sköts och finansieras av en enskild markägare.
 
Det är väldigt stor skillnad vad som gäller om den enskilda vägen får statsbidrag eller ej. Är det en väg som får statsbidrag är det svårt och i endast vissa fall som vägföreningen får förbjuda användandet av vägen. Tillika är det inte vägföreningen som bestämmer detta det är den som ger bidrag om trafik ska förbjudas på vägen.
 
Vi har en delägare i vår väg som började yla ett år om att förbjuda ridning. Han försökte också skrämma ryttare. Jag blev chockad, han har varit min granne i hela mitt liv, kunde inte tro att han skulle kunna göra så. Och nej, han är inte dement. Han älskar sin bil....Det är i princip omöjligt att förbjuda hästar på en allmän väg. Vi andra delägare sa absolut inte och vi hade inte fått förbjuda det heller enligt myndigheterna. Däremot ber vi ryttarna rida i mittsträngen på vägen när vägen är mjuk.
 
en enskild väg är en sån väg som en (trolig) vägförening får bidrag för att hålla i skick, det handlar inte om någon privat väg utan en bilväg som passerar flera fastigheter, om jag fattar saken rätt. Det är viss skillnad jämfört med t.ex en markväg i skogen som ägs, sköts och finansieras av en enskild markägare.
Jag har ingen aning om vilken slags väg TS rider på men de flesta enskilda vägar har inte statligt bidrag. De flesta enskilda vägar ägs och betalas gemensamt av de fastigheter som bor längs med vägen om det inte är en genomfartsväg som leder till annat och som är till gagn för andra och därmed ganska trafikerad. Privat väg är typ din tomt eller odling, allt annat är enskild väg.
Oavsett så är det svårt att hindra ridning förutom i de fall som nämnts, jag vet inte om så många som ens har gått så långt utan dom flesta brukar ju nöja sig med att man rider i mitten av vägen vid tjällossning. Sen kommer det alltid finnas surgubbar. Det bästa är ju dock om det är många från samma stall som rider samma väg att stallägaren kommer överens med markägarna annars kommer dom ju tröttna till slut.
Det nya nu är ju att folk börjar reta sig på hästbajs på grusvägarna, något som typ aldrig förekom förr. Vi måste hoppa av hästarna och skuffa det till sidan annars blir det ett jäkla liv. Alltså jag kan förstå utanför bostäder och så men en grusväg i skogen där 2 bilar om dagen kör?

från Wiki, finns samma info på trafikverket.

Enskild väg är väg som inte är allmän väg. Det finns cirka 430 000 km enskild väg i Sverige. Skylt för enskild väg har svart text mot gul bakgrund med en röd pil.

Det finns olika kategorier enskilda vägar.

  • Vägar med statsbidrag, 75 000 km. Det finns 24 000 väghållare för dem. Dessa vägar måste hållas öppna för allmän trafik. Statsbidraget ligger 2004 i genomsnitt på runt 8 kr/meter.
  • Övriga vägar till bebodda fastigheter.
  • Övriga enskilda vägar, oftast skogsbilvägar, mer än hälften av totala längden.
Väghållare är den som har ansvaret för en enskild väg. Det finns totalt 60 000 st. Om det finns flera fastigheter längs en väg brukar det vara en vägförening som är väghållare. I annat fall är en eller ett fåtal markägare väghållare.
 
Det nya nu är ju att folk börjar reta sig på hästbajs på grusvägarna, något som typ aldrig förekom förr. Vi måste hoppa av hästarna och skuffa det till sidan annars blir det ett jäkla liv. Alltså jag kan förstå utanför bostäder och så men en grusväg i skogen där 2 bilar om dagen kör?
Organiskt material i grusvägen ökar behovet av nytt grus på vägen.
Det suger åt sig vatten och får vägen att flyta omkring när det är blött.
Så hästbajs på grusväg ökar kostnaderna för vägens underhåll.
 
en enskild väg är en sån väg som en (trolig) vägförening får bidrag för att hålla i skick, det handlar inte om någon privat väg utan en bilväg som passerar flera fastigheter, om jag fattar saken rätt. Det är viss skillnad jämfört med t.ex en markväg i skogen som ägs, sköts och finansieras av en enskild markägare.
I normalfallet får man dock rida på båda varianterna, så i det avseendet är det ingen skillnad!
 
I normalfallet får man dock rida på båda varianterna, så i det avseendet är det ingen skillnad!
Det jag syftade på i svaret du citerade är om man har verksamhet. Då gäller ju andra regler, eller åtminstone betydligt ökad försiktighet eftersom det ger ett större slitage på vägen.

(eller också gör man som ett stall här i kommunen gjorde för rätt många år sedan, man avtalar med markägarna till skogsvägen att få lägga en grussträng i mitten på vägen där man kan rida, så hålls gräset borta från mitten och hjulspåren slipper bli sönderridna...)
 
Det jag syftade på i svaret du citerade är om man har verksamhet. Då gäller ju andra regler, eller åtminstone betydligt ökad försiktighet eftersom det ger ett större slitage på vägen.
Ja, såklart, då är det annorlunda!

(eller också gör man som ett stall här i kommunen gjorde för rätt många år sedan, man avtalar med markägarna till skogsvägen att få lägga en grussträng i mitten på vägen där man kan rida, så hålls gräset borta från mitten och hjulspåren slipper bli sönderridna...)
Smart! :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 933
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp