Bukefalos 28 år!

Allergi vänliga hundar?

A

Anna981

Finns dom? Har hört att tex pudlar och nakenhundar ska fungera ihop med allergiker. Finns det någon som vet nått om detta?
 
Sv: Allergi vänliga hundar?

Det är väldigt individuellt men en del raser som påstås vara allergivänliga är som du säger Nakenhunden, pudel men även Bichon Frissé (ingen aning hur det stavas :o ) Portugisisk Vattenhund även hört att silky terrier skall vara bra men det har jag ingen konkret information om...
Funderar du på att köpa hund eller var det bara en allmän fråga?
 
Sv: Allergi vänliga hundar?

Finns en liknande tråd för inte alls så länge sen som du kan titta på oxå.
Men jag svara ändå lite kort;
DET FINNS INGEN RAS SOM MAN KAN REKOMMENDERA TILL ALLERGISKA!
ASTMA OCH ALLERGIFÖRBUNDET RÅDER ALLERGIKER ATT I N T E HA PÄLSDJUR (INKL NAKENHUNDAR)!
 
Sv: Allergi vänliga hundar?

Å det rådet är vi många som följer :rofl:
 
Sv: Allergi vänliga hundar?

Det beror på vilken allergi man har... en väninna till min morsa ska köpa en bichon för att de ej fäller (?) men det är för att hon är allergisk mot d dammet som samlas i djurhår... den familjen har två inne-och-utekatter, en innekanin och en häst (!)... Så nog kan man ha en hund även fast man är allergisk men det beror på vilken sorts allergi (!)
 
Sv: Allergi vänliga hundar?

Astma och allergiförbundet är ett riktigt vidrigt förbund som jag skall göra allt som står i min makt att argumentera emot. Det finns få saker som jag tycker så illa om så att jag blir förbannad bara jag hör namnet på det men Astma och allergiföbundet är en sådan sak. Astma och allergiförbundet har vid flera tillfällen gått alldeles för långt. Att som dom försöka verka för att servicehundar och blindhundar inte skall få följa med och göra sitt arbete i affärer är i mina ögon totalt vedervärdigt. Allergi går att behandla vid akut sjukdom men blindhet går ej att behandla inte heller många av de som är rörelsehindrade. Vidare har de försökt att agera i för att få ett prejuridikat angående att ha hunden med sig på sin egen arbetsplats (den berömda taxen i salongen).

Enligt en artikel i förra numret av Hundsport så kan man inte säga att någon hund är mer allergivänlig än någon annan. Många allergiker kan ha hund men de måste själva prova genom kontakt med de aktuella rasen för att se om det fungerar. Detta är baserat på sammanställning av flera mångåriga studier av allergier. Inte heller finns något som stöder att barn som bor med hund lättare utvecklar allergi eller åt andra hållet dvs att det är svårare att bli allergisk om växer upp med hund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allergi vänliga hundar?

De har väl tjabbat om att barn som växer upp med katt blir mindre allergiska. Men jag tror mer att det är så att föräldrar som har katt är INTE allergiska. Katter är ju extremt allergiframkallande.

Jag får kraftig astma av häst, katt och djur i låda (kanin, marsvin etc) Men hundar känner jag inte av ett dugg :)
 
Sv: Allergi vänliga hundar?

Har en släkting som är allergisk mot hundar, men labrador klarar han bra (fast inte gula, de har nämligen mjukare päls....)
 
Sv: Allergi vänliga hundar?

Geezer skrev:
Enligt en artikel i förra numret av Hundsport så kan man inte säga att någon hund är mer allergivänlig än någon annan. Många allergiker kan ha hund men de måste själva prova genom kontakt med de aktuella rasen för att se om det fungerar. Detta är baserat på sammanställning av flera mångåriga studier av allergier.

Exakt! :bow: :bump:

MEN! Man kan inte säga att den och den rasen passar en allergiker FÖR det är INDIVIDUELLT!!!
Det var det jag svarade på, inte Astma och allergiförbundets vara eller icke vara. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 680
Senast: gammalek
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 376
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
891
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp