Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

HeleneK

Trådstartare
Innan jag skaffade min hund hade jag aldrig satt foten på en BK, jag kände ingen som tränade hund på det viset och jag visste ingenting alls om hur det fungerar.
Är det så generellt bland allmänheten?

I helgen var jag med om en händelse som gjorde mig riktigt förbannad. Dels berodde det på okunskap om klubben, men även också på ren idioti.

Vi hade kurs 5 ekipage och en instruktör.
När vi har lunchpaus binder vi upp hundarna lite utspritt och sätter oss för att äta.
Till stugan kommer då ett sällskap på 4 människor och 5 cavalier king charles.
Min spontana tanke är: Vad kul att hela familjen kommer hit och ska träna med sina sällskapshundar!
De slår sig ner på bänkarna ute och tar fram fika.

Sen ser jag hur ena tjejen börjar gå runt bland våra hundar och innan jag hinner reagera tar hon en vattenskål från en av hundarna i vårt sällskap.
Ägaren till skålen springer fram och är väldigt diplomatisk och trevlig och informerar om att hon kan hämta en egen vattenskål från köket.
Själv hade jag velat bett henne ge fan i andras saker, men tänkte att det var väl bra att hon kunde hålla sig så lugn.

Sen tar två av dem med sig alla hundar och går ut på appellplan där vi sedan ska ut och träna vidare och RASTAR SINA HUNDAR??!!!
De kissar och bajsar en efter en både på plan och på hindrena som står framme och vi börjar skrika hysteriskt.

Jag försöker förklara både snällt och informativt och sedan förbannat och i princip hotfullt att om de inte försvinner från planen omgående så skickar vi räkningar för sanering (tomma hot). Jag förklarar givetvis också att detta är en klubb för träning och tävling och att det absolut är förbjudet att rasta hundarna här, vilket står på en skylt vid ingången.

Då säger ena tjejen att de ska gå, för det har ju varit tjafs ända sedan de kommit dit.

Nu var det ju uppenbarligen en hel del som var fel i huvudet på dessa individer.
Men hur ser det ut generellt?
Vet folk om att appellplanerna inte är till för att rasta hundar?
Och att agilitybanan inte är en lekplats för barn?

Vad har ni för upplevelser som får min att blekna i jämförelse?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Innan jag skaffade min hund hade jag aldrig satt foten på en BK, jag kände ingen som tränade hund på det viset och jag visste ingenting alls om hur det fungerar.
Samma här. Sen lärde jag känna en del som "tränade" och åkte på kurser och det de hade att dela med sig av avskräckte mig totalt. Det är många år sen nu, men då handlade det mkt om att slänga hunden i backen, bita i örat, slänga nycklar etc. Jag kände därför inget alls behov av att veta mer och valde min egen väg, som har fungerat utmärkt. Det har ju hänt lite sen dess i hundvärlden, men jag har ff inte satt min fot på en brukshundsklubb. Jag gick förbi en gång och såg folk marschera omkring som soldater på en gräsplan. Såg inget kul ut. :D

Däremot har jag insett från dag 1 att det inte är en allmän rastplats. Vanligt hyfs. :)
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Samma här. Sen lärde jag känna en del som "tränade" och åkte på kurser och det de hade att dela med sig av avskräckte mig totalt. Det är många år sen nu, men då handlade det mkt om att slänga hunden i backen, bita i örat, slänga nycklar etc. Jag kände därför inget alls behov av att veta mer och valde min egen väg, som har fungerat utmärkt. Det har ju hänt lite sen dess i hundvärlden, men jag har ff inte satt min fot på en brukshundsklubb. Jag gick förbi en gång och såg folk marschera omkring som soldater på en gräsplan. Såg inget kul ut. :D

Hade någon gjort så på den BHK:n där jag i princip är uppväxt hade den personen blivit utslängd med huvudet före.

TS: Tyvärr är det väl ett vanligt problem. Ett annat bekymmer som folk inte verkar förstå är att på brukshundsklubben är det nästan alltid personer som ställer upp frivilligt på sin fritid och håller kurser - alltså kan kvaliten skifta och det är inte alltid så enkelt att få personer som kan allt att hålla kurser. Det är ju även ett problem för klubbarna.
Relativt ofta ser man hur folk med problemhundar tipsas om att vända sig till sin lokala BHK, men det är väldigt få timmar i instruktörsutbildningen som läggs på problembeteenden, alltså är det ganska sällan en lämplig plats.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag vågade mig inte ut till brukshundklubben över huvud taget (absolut inte för att rasta hundarna!) innan jag blev medlem och gick min första kurs. :D

Och jag får lite ångest varje gång jag ser random hundmotionär som går över agilityplanen och "skojar till" promenaden med att låta hunden prova kontakthindren med koppel och milt tvång.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Ja, med tanke på att min hund betedde sig som en hormonstinn idiot senast vi hade träningstävling på klubben och låste på några fläckar kan det bara betyda att det varit löptik på den inhägnade träningsplanen (där vi befann oss) och att denne med största sannolikhet kommit utifrån. Jag tror att folk gärna rastar sina hundar på plan, man blir så jäkla sur.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Vad har ni för upplevelser som får min att blekna i jämförelse?

När föräldrar började lämna av sina småbarn (4-5-åringar) i ridskolestallet för att åka vidare till stormarknaden och handla?

Eller familjen som slagit sig ner för att fika på altanen på sommarstugan och tycker att vi störde dem när vi kom och ville in i huset som har entren vid altanen? De hotade att bussa sin (fega...) schäfer på oss om vi inte lämnad dem ifred.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Vi har stora problem med detta på vår klubb. Nu har det satts lås på grindarna så att utomstående inte ska kunna få tillträde. Sjukt att man inte ska kunna respektera skyltar där det står "Rastning förbjuden".
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Agilityplan som "barnförvaring" har jag råkat ut för. Annars ganska lugnt.

Annars så håller jag med lady-vip om just den varierande kunskapsnivån. Det kan vara svårt för en ny-bakad instruktör att våga säga "det har jag ingen aning om" eftersom de får tampas med allt från veterinärfrågor till bastardhundar som inte har på en allmänlydnadskurs att göra.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

:eek:

Jag blir helt matt när jag läser såna här saker, plötsligt känns det väldigt skönt att vår klubb har oinhägnade planer med en 70-väg ett stenkast bort åt ett håll och angränsande hästhagar åt ett annat.

Sedan tycker jag att det är lite tråkigt att höra att Brukshundklubb fortfarande likställs med hårda metoder och militäranda av en del. Säger som lady_vip; alfarullningar, bett i örat osv hade definitivt inte varit något man sett på med blida ögon på vår klubb och det är garanterat inga metoder man lär ut. Däremot sa instruktörerna på valpkursen jag går nu att vi säkert kommer att få höra olika tips på att lösa de problem vi har och att det vad som fungerar bäst beror lite på vad man har för hund, hur den fungerar och vad som motiverar den. Som exempel sa instruktörerna att om de skulle byta hund rakt av med varandra utan att byta träningsmetoder skulle den ena få en superolycklig, rädd hund och den andra ett monster. Med tanke på att jag känner dem och deras hundar så betvivlar jag inte det ett ögonblick. :D

Visst finns det klubbar där man kan jobba mycket på attityden till olika hundraser/blandras, andra grenar än bruks och lydnad och sitt bemötande i största allmänhet men merparten av de klubbar jag tränat och tävlat på har varit väldigt mysiga och välkomnande.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Annars så håller jag med lady-vip om just den varierande kunskapsnivån. Det kan vara svårt för en ny-bakad instruktör att våga säga "det har jag ingen aning om" eftersom de får tampas med allt från veterinärfrågor till bastardhundar som inte har på en allmänlydnadskurs att göra.

Ja, det är bra att folk är medvetna om att det är en ideell verksamhet och att de instruktörer som finns att tillgå helt avgörs av vilka medlemmar som vill ställa upp och utbilda sig och hålla kurser. Ett problem som många klubbar har är också att folk går kurser i klubbens regi och sedan aldrig håller kurs - eller rentav börjar anordna privata kurser...
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

tråkigt att höra att Brukshundklubb fortfarande likställs med hårda metoder och militäranda
Som sagt, det var länge sen. Det var när jag skaffade min första egna hund, för sådär... tjugofem år sen. :p
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Det var inte enbart en reaktion på ditt inlägg, det är tyvärr rätt ofta folk likställer brukshundklubb med gröna byxor och schäfer. :) Dessutom verkar du fortfarande ha en något stereotyp bild av din BK eftersom du skrev: "Jag gick förbi en gång och såg folk marschera omkring som soldater på en gräsplan. Såg inget kul ut. :D"
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Ah, jag rörde till det lite i meningarna. Den gg jag gick förbi var alltså då för länge sen. Då undrade jag vad de höll på med för skumt. Nu vet jag; men har ff inget behov av att gå dit. :)

Och schäfrar är trevliga hundar (ser mig omkring i köket på mina sovande vovvar). :D
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Schäfrar är mycket trevliga! Själv nöjer jag mig med mina brukshundar light så att jag slipper ha allt för dåligt samvete när latmasken slår till. :D
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Det var inte enbart en reaktion på ditt inlägg, det är tyvärr rätt ofta folk likställer brukshundklubb med gröna byxor och schäfer. :)

RÖDA byxor! ;)

Jag har en massa fördomar mot BHK. Känner inget större förtroende mot organisationen vare sig på lokalt plan eller riks. Är inte ett dugg lockad att vända mig till dem för kurser eller träning heller.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Eftersom du frågar hur utomstående ser på saken så kan jag försöka svara.
Vi som inte håller på med hundsport vet ungefär så mycket som att det finns nåt som heter agility och att hundfolk brukar hänga på brukshundsklubben. Familjen trodde säkert att brukshundsklubben är en plats där hundar är inte bara tillåtna utan faktiskt välkomna, skitbra utflyktsmål om man har fem hundar! Sen blev det lite fel, klubben är ju inte en allmän hundpark utan er speciella träningsanläggning för er sport. Det är ingen förklaring till att det blev bråk (även om det är synd att ni lyckades skrämma bort dem istället för att värva) men en möjlig förklaring till hur de tänkte när de kom dit.

Eftersom jag själv har väldigt dåliga erfarenheter av diverse hundsportsfolk från olika delar av landet vill jag upprepa: om man inte håller på med hundsport är den världen ett stort mysterium, försök att upplysa istället för att bli arga på vår okunskap!
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

De hade parkerat precis framför skylten vid ingången där det står att rastning av hundar är förbjuden.
Och jag började faktiskt med snacket om att de är välkomna att komma hit och träna och leka med sina hundar om de följer de regler som gäller och betalar medlemsavgift som alla andra.
Men deras attityd och inställningen att de hade rätt att ta andras saker utan att fråga fick mig att ändra mig, jag ville helt enkelt inte ha såna medlemmar på vår klubb. Hos oss visar man hänsyn till varandra.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Tror att det är lite samma fenomen som många på landet råkar ut för. Vi har fått jaga bort folk från både våran ridbana som självklart är allmän egendom? I hagarna har man börjat bygga hundhinder och tränat hundar, jag vill inte ha mina hästhagar fulla med skräp och hundskit. Folk som försökt flytta in? i en gammal obebodd stuga, folk som fått för sig att rejsgaloppera på våran nysådda åker och mycket annat konstigt.

Grannen som är bonde och har skog kan ofta inte komma in på sina gärden/till sin skog då infartsvägarna är blockerade av bilar med folk som är ute och rastar hundar/går i skogen.

Var lite som jag kom på nu snabbt finns lika många flera konstigheter som händer här :)

Nu till ämnet jag har bara varit i kontakt när vi gick valpkurs där, skulle aldrig åka dit utan att ha betalt medlemsavgift och om det var typ öppen träning som de anordnar ibland då min hund inte är så lydig så skulle jag annars skämmas ihjäl om vi störde som som vile träna seriöst.

Likställer det med att jag inte skulle ta hästen och åka/rida till random ridhus/paddock och slafsrida runt lite och anta att det bara var att rida gratis.
Skulle inte heller åka till nåt gym eller idrottsanläggning och hoppa in där utan att vara medlem eller ha någon anledning att vara där.

Förstår inte att det är så svårt att visa hänsyn och känna skillnad på mitt och ditt. Allemansrätten är en trevlig idé men jag tror att sånt här gör att den kommer att försvinna till slut vilket är synd.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Vår appellplan fungerar tyvärr också som rastgård, det är så illa att kommunen (som saknar rastgård) ibland rekommenderar folk att släppa sina hundar på vår plan :rage:

För några veckor sedan fick jag ett samtal av en som "undrade vad vi hade för öppettider", hon ville "prata med personalen". Jag försökte förklara att vi är en ideell förening som inte har öppettider och inte har personal, bara ideellt engagerade medlemmar, men det gick inte hem, hon envisades med att hon ville prata med "personalen". Slutade med att jag skickade dit henne en dag då jag visste att där fanns folk. Visade sig att hon ville att vi skulle omplacera hennes hund. Försökte förklara att vi inte sysslar med omplacering men att hon gärna fick sätta en annons på anslagstavlan, men inte heller det förstod hon riktigt..
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

RÖDA byxor! ;)

Jag har en massa fördomar mot BHK. Känner inget större förtroende mot organisationen vare sig på lokalt plan eller riks. Är inte ett dugg lockad att vända mig till dem för kurser eller träning heller.

:rofl:

Jag räknade till två par röda byxor på klubbens öppna träning ikväll. Två schäfrar också - precis lika många exemplar som jag såg av raserna hofvawart och korthårig vorsteh. Lapsk vallhund dominerade, de var tre stycken. ;)

Vad gäller hur din BK ser ut på lokalt plan så beror det ju helt på vilka personer som är engagerade där.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 720
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 025
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 375
Senast: Disen
·
Övr. Hund vad ni tycker om en sak. Jag var på en utställning igår med min hund. En bit från oss satt två tjejer med varsin vovve. Den ena var...
2
Svar
34
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp