Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Ärligt talat så slutade mina föräldrar på brukshundsklubben (någon gång tidigt 90-tal) för att de tröttnade på att ledningen ägnade tiden åt att bråka om i fall schäfer är brukshund eller ej....
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Haha va? Har det någonsin funnit tvivel kring om schäfer är en brukshund? :p

KL

Jag har inte riktigt koll på vad allmänheten tror om brukshundklubben. På vår klubb har vi iallafall inte några uttalade problem med att folk rastar sina hundar på planerna, men så är de inte separat inhägnade heller. Vi har istället hela området inhägnat (för att hålla vildsvinen borta).
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Agilityplan som "barnförvaring" har jag råkat ut för. Annars ganska lugnt.

Annars så håller jag med lady-vip om just den varierande kunskapsnivån. Det kan vara svårt för en ny-bakad instruktör att våga säga "det har jag ingen aning om" eftersom de får tampas med allt från veterinärfrågor till bastardhundar som inte har på en allmänlydnadskurs att göra.

Obs min fetning. Lite OT men tråkig inställning. Det är väl just den typen av åsikter som gör att brukshundklubben får ryktet om att vara otillgänglig och inget för alla. Är det alltså den allmänna hållningen hos Sveriges brukshundklubbar att vissa typer av hundar inte är välkomna på kurs?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag tror att du kanske missuppfattade?
Jag tolkade blandrastik som att hon menade att vissa "problemhundar" har större problem än att de kan lösas på en allmänlydnadskurs. Inte att en viss hundtyp inte skulle vara välkommen.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Är det alltså den allmänna hållningen hos Sveriges brukshundklubbar att vissa typer av hundar inte är välkomna på kurs?

Nej, så är det inte.

I övrigt håller jag med i line_n:s tolkning av det Blandrastik skrev.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Hade någon gjort så på den BHK:n där jag i princip är uppväxt hade den personen blivit utslängd med huvudet före.

TS: Tyvärr är det väl ett vanligt problem. Ett annat bekymmer som folk inte verkar förstå är att på brukshundsklubben är det nästan alltid personer som ställer upp frivilligt på sin fritid och håller kurser - alltså kan kvaliten skifta och det är inte alltid så enkelt att få personer som kan allt att hålla kurser. Det är ju även ett problem för klubbarna.
Relativt ofta ser man hur folk med problemhundar tipsas om att vända sig till sin lokala BHK, men det är väldigt få timmar i instruktörsutbildningen som läggs på problembeteenden, alltså är det ganska sällan en lämplig plats.

Även vi har problem med rastare och även vi har antagit en mjuk linje -nästan alla som kör bruks och lydnad klickertränar.

Visst är det så att allmänlydnadsinstruktörsutbildningen inte gör den nybakade instruktören till en expert på alla sorters problem. Men kunskapen finns ofta hos några personer i klubben, de som hållit på i 25-30 år har ofta hunnit samla på sig väldigt mycket kunskap. I vår klubb har vi dessutom knutit kontakt med en verklig expert på området, dit vi kan hänvisa hundar som vi inte själva reder ut. Jag tycker att alla klubbar bör lägga lite tid på att plocka fram det duktiga folket och om dessa inte finns, knyta de här kontakterna. SBK behöver också bli bättre på att marknadsföra sig, jag är helt enlig med Rolf Weiffert på den frågan!
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Även vi har problem med rastare och även vi har antagit en mjuk linje -nästan alla som kör bruks och lydnad klickertränar.

Visst är det så att allmänlydnadsinstruktörsutbildningen inte gör den nybakade instruktören till en expert på alla sorters problem. Men kunskapen finns ofta hos några personer i klubben, de som hållit på i 25-30 år har ofta hunnit samla på sig väldigt mycket kunskap. I vår klubb har vi dessutom knutit kontakt med en verklig expert på området, dit vi kan hänvisa hundar som vi inte själva reder ut. Jag tycker att alla klubbar bör lägga lite tid på att plocka fram det duktiga folket och om dessa inte finns, knyta de här kontakterna. SBK behöver också bli bättre på att marknadsföra sig, jag är helt enlig med Rolf Weiffert på den frågan!

Nu börjar det visserligen bli ett par år sedan, men när jag var aktiv inom agilityn så ville lydnadssektionen lägga ner agilityn för vi var för många och "tog" alla nya medlemmar och ingen ville hålla på med lydnad. :meh: Men när vi försökte anmäla oss till lydnadskurser så var inte det bra heller eftersom vi höll på med agility på sidan av... :D Men nu har nog de gamla gubbarna lagt av så jag tror att det är lite bättre där nu!
Fast med min nuvarande så agility inget alternativ och jag tränar hellre jaktlydnad ihop med andra jakthundar, det är lite andra saker att tänka på som jag heller fokuserar på. Även om de absolut går att kombinera! :D Men jag har inte varit där på flera år nu, även om jag träffar agilityfolket lite då och då men då blir det mest prat om fram och motgångar på banan.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag tror att du kanske missuppfattade?
Jag tolkade blandrastik som att hon menade att vissa "problemhundar" har större problem än att de kan lösas på en allmänlydnadskurs. Inte att en viss hundtyp inte skulle vara välkommen.

Helt rätt!:D
Alltså hundar som ofta förstör och tar för stor plats på kursen. Ras eller raser hade jag inte en tanke på. (Undrar om jag inte hade engelskans ord; bastard i skallen när jag skrev det)
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Eftersom du frågar hur utomstående ser på saken så kan jag försöka svara.
Vi som inte håller på med hundsport vet ungefär så mycket som att det finns nåt som heter agility och att hundfolk brukar hänga på brukshundsklubben. Familjen trodde säkert att brukshundsklubben är en plats där hundar är inte bara tillåtna utan faktiskt välkomna, skitbra utflyktsmål om man har fem hundar! Sen blev det lite fel, klubben är ju inte en allmän hundpark utan er speciella träningsanläggning för er sport. Det är ingen förklaring till att det blev bråk (även om det är synd att ni lyckades skrämma bort dem istället för att värva) men en möjlig förklaring till hur de tänkte när de kom dit.

Eftersom jag själv har väldigt dåliga erfarenheter av diverse hundsportsfolk från olika delar av landet vill jag upprepa: om man inte håller på med hundsport är den världen ett stort mysterium, försök att upplysa istället för att bli arga på vår okunskap!

Fast är det bara för mig som det är självklart att man inte tar andras vattenskålar eller andra saker utan att fråga först om det är okej att använda dom?
Jag hade heller inte klivit in där överhuvudtaget utan att kolla om det var ok att jag tog ut mina hundar med om det var aktiviteter igång på platsen redan.
Eller du springer ut på en fotbollsplan där folk redan spelar utan att kolla om det är ok?
Det hör liksom till normalt hyfs och går inte att förklara bort med okunskap...

/Camilla
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag har hört att vår klubb hade motsättningar mellan agilitygruppen och övriga tidigare, men nu har vi jättebra sammanhållning.
Det beror nog till stor det på att många sysslar både med agility och lydnad/bruks/rallylydnad, det är få som bara tränar en gren på vår klubb.
Dessutom är det en bra mix i styrelsen från de olika grenarna.

Inte heller är det någon diskriminering av raser eller hundtyper, alla är välkomna.
Vi jobbar hårt för att alla ska känna sig välkomna och försöker uppmärksamma nya medlemmar för att de ska känna sig välkomna.
Jag sitter själv i styrelsen och känner de flesta som tränar mycket på klubben och än så länge har jag inte träffat på någon jag ogillar.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag trodde att det var självklart för de flesta, men uppenbarligen inte.

När jag frågade om de var medlemmar på klubben sa tjejen jag pratade med att de var det.
Då förtydligade jag och frågade om de var medlemmar på denna klubb och klubbens namn.
Javisst, de var medlemmar här svarade hon.
Då gick jag in och hämtade penna och papper, sen bad jag henne skriva upp sitt namn och personnummer så att jag kunde kolla i medlemsregistret.
Då skruvade hon lite på sig och sa att jo, alltså, de var ju medlemmar i Cavalier King Carles-klubben och då är man medlem i alla brukshundklubbarna. :banghead:
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Då gick jag in och hämtade penna och papper, sen bad jag henne skriva upp sitt namn och personnummer så att jag kunde kolla i medlemsregistret.

När gjorde du det under samtalet?

Alltså, okej att man kan reagera om någon släpper en hel flock hundar mitt i allt och tar vattenskålar som uppenbart (?) är någons privata, men är inte det där lite... att ta i?

Jag tränar massor på brukshundklubbar men hade faktiskt blivit rätt bra paff om någon random hade kommit fram och bett mig uppge namn och personnummer för att kunna kontrollera mig.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag trodde att det var självklart för de flesta, men uppenbarligen inte.

När jag frågade om de var medlemmar på klubben sa tjejen jag pratade med att de var det.
Då förtydligade jag och frågade om de var medlemmar på denna klubb och klubbens namn.
Javisst, de var medlemmar här svarade hon.
Då gick jag in och hämtade penna och papper, sen bad jag henne skriva upp sitt namn och personnummer så att jag kunde kolla i medlemsregistret.
Då skruvade hon lite på sig och sa att jo, alltså, de var ju medlemmar i Cavalier King Carles-klubben och då är man medlem i alla brukshundklubbarna. :banghead:

Om någon hade gjort det mot mig när jag var ny på BHK så hade jag aldrig kommit tillbaka... Nu var de visserligen inte medlemmar men om de hade varit det så hade det varit ett rejält övertramp från din sida.
Jag förstår att du upplevde dem ohyfsade och man ska absolut inte göra som de gjorde men man måste ändå bete sig bra mot de som man träffar.
Folk är märklig och gör märkliga saker, även om de är medlemmar på BHK, en tyckte att det var helt okej att mata min hund med godis när jag vände ryggen till eftersom jag inte gav honom så mycket godis som hon tyckte att han behövde. :banghead:
En annan tyckte att det var helt okej att hens aggressiva hund fick springa runt lös, den var ju så liten... Men det gäller att behålla lugn, vara tydlig och en rätt stor dos tålamod och även en aning humor. Och jag tackade nej till en plats i styrelsen men satt med i agilitysektionen så jag hade rätt bra koll på den tiden när det begav sig.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag skulle aldrig låna en vattenskål utan att fråga, oavsett om den stod framför en hund eller slängd i nåt hörn, så blyg är jag :p

Men uppenbarligen hade de här personerna fått allt om bakfoten och trodde att de var medlemmar och iom detta hade full nyttjanderätt till er anläggning. Tänk så tokigt det kan bli när informationen inte är fullständig!


Om jag satt på en beslutsposition i brukshundsklubben skulle jag överväga att dra igång en informationskampanj. För det är tyvärr så att okunskapen är stor och att ni får dras med ett delvis oförtjänt dåligt rykte bland annat på grund av gamla tiders hårda hundhantering vilket har framkommit i den här tråden. Jag tror att ni skulle vinna medlemmar på det!
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Vi hade också en tjej som höll på mycket med problemhundar när jag var aktiv, vilket var toppen. Men sen är det ju svårt att friskriva sig från idioter oavsett, precis som i alla sammanhang. Tex de vi hade i kurs som inte för sitt liv kunde förstå varför 10-åriga dottern inte var lämplig att gå agilitykurs med deras aggressiva akita...
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Tex de vi hade i kurs som inte för sitt liv kunde förstå varför 10-åriga dottern inte var lämplig att gå agilitykurs med deras aggressiva akita...

Man blir ju bara så matt.... hur kan folk INTE fatta att det där inte skulle vara en bra idé :banghead:!
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

När gjorde du det under samtalet?

Alltså, okej att man kan reagera om någon släpper en hel flock hundar mitt i allt och tar vattenskålar som uppenbart (?) är någons privata, men är inte det där lite... att ta i?

Jag tränar massor på brukshundklubbar men hade faktiskt blivit rätt bra paff om någon random hade kommit fram och bett mig uppge namn och personnummer för att kunna kontrollera mig.

Även svar till Snurrfian

I och med att vi som befann oss där då var såna som själva håller kurser, har hand om medlemsregistret och på andra sätt har hand om medlemmarna i vår klubb och ingen av oss kände igen personerna var det en stark indikator att det inte var någon som tillhörde klubben. Att personerna aldrig hade varit inne i stugan var också en indikator.
Vad de sa gjorde det uppenbart att de inte var medlemmar.

Vi vill inte ha obehöriga i våra lokaler.
Om någon så obesvärat tycker sig ha rätt att ta någon annans vattenskål, så tänker jag att det inte är helt omöjligt att de också går in och tar för sig av klubbens inventarier.
Jag ser det som min skyldighet att "skydda" vår egendom då jag är med och öppnar dörren till stugan.
Är det konstigt?

Det är inte direkt så att vi gör så regelbundet, första gången jag varit med om det. Men då vi var flera ur styrelsen samt sektionerna som var överens så var det så det blev.
Dessutom hade vi ju uppfattat situationen korrekt.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Om någon så obesvärat tycker sig ha rätt att ta någon annans vattenskål, så tänker jag att det inte är helt omöjligt att de också går in och tar för sig av klubbens inventarier.

Det där var väl iofs ett ganska stort logiskt hopp, tycker du inte det? Att låta sin hund dricka i en stående vattenskål är i min värld väldigt långt ifrån inbrott och stöld.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Fast jag tycker att det är skillnad på att låta sin hund dricka ur en vattenskål som står framme och att gå fram till okända hundar, ta bort deras vattenskål ifrån dem och gå iväg med den.

Fast jag håller med, det är stor skillnad på det och inbrott.
Men det är inte lika långt hopp mellan det och att gå in i stugan och ta med sig köksredskap, eller träningsmaterial, eller till och med en skrivare.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Det är det i min värld. Jag tycker snarare att det visar på en gnutta förnuft att de tog med sig vattenskålen till sin hund, istället för hunden till vattenskålen (och de bundna hundarna). Även om det var fel att inte fråga om lov först. Jag vet flera trevliga hobbyhundsägare som inte alls tänker så långt som att det är smittorisk med gemensamma vattenskålar.

Jag får ytterligare vatten på min kvarn om att BHK är en ganska missunsam grupp för inbördes beundran. Om man råkar komma dit som okunnig behandlas man högfärdigt och ogästvänligt istället för att bli bemött som en potentiell träningskompis och medlem. Inte riktigt min tekopp...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 092
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 114
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·
Övr. Hund vad ni tycker om en sak. Jag var på en utställning igår med min hund. En bit från oss satt två tjejer med varsin vovve. Den ena var...
2
Svar
34
· Visningar
2 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp