Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Men vadå? Får man inte ens komma och uppehålla sig på er klubb om man inte är medlem?

Jag kan förstå att man inte får träna på planerna och utnyttja material osv men att sitta och fika eller kanske bara vara där för att kolla läget är väl inget konstigt?

Om vi bortser från gängets märkliga beteenden i övrigt så tycker jag att det är lite magstarkt att kontrollera medlemsskap när man ser en okänd människa på klubbområdet.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag får ytterligare vatten på min kvarn om att BHK är en ganska missunsam grupp för inbördes beundran. Om man råkar komma dit som okunnig behandlas man högfärdigt och ogästvänligt istället för att bli bemött som en potentiell träningskompis och medlem. Inte riktigt min tekopp...

Jag tror inte det är representativt för organisationen i stort. Så går det iallafall inte till min klubb utan där är alla väldigt vänliga och hjälpsamma även för nykomlingar.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Folk är märklig och gör märkliga saker, även om de är medlemmar på BHK, en tyckte att det var helt okej att mata min hund med godis när jag vände ryggen till eftersom jag inte gav honom så mycket godis som hon tyckte att han behövde. :banghead:
Ja, vad säger man? Stötte på en granne vid promenad härom veckan, som också har hundar. Hon drar upp en näve oidentifierat hundgodis ur fickan och tänker mata mina vovvlingar med; för "det är bra när man tränar dem". O_o
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Ja, vi får väl enas om att vara oense.

Okunnig är en sak, men att ta något utan att fråga, totalt ignorera klubbens regler trots att de i princip måste gå runt skylten där det står att man inte får rasta hundarna på planerna och sen även ljuga upprepade gånger, det för mig är en helt annan sak.

Men jag kanske är naiv som förväntar mig lite mer vett än så hos främlingar. Vad kan jag säga, jag är optimist :D
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Men vadå? Får man inte ens komma och uppehålla sig på er klubb om man inte är medlem?

Jag kan förstå att man inte får träna på planerna och utnyttja material osv men att sitta och fika eller kanske bara vara där för att kolla läget är väl inget konstigt?

Om vi bortser från gängets märkliga beteenden i övrigt så tycker jag att det är lite magstarkt att kontrollera medlemsskap när man ser en okänd människa på klubbområdet.

Man är absolut välkommen till vår klubb för att träna (till och med!) eller se sig för om man är nyfiken.
Men man får inte rasta hundarna på vår appellplan.
Att jag ville att hon skulle skriva upp sitt namn för att kontrollera hennes medlemskap var för att syna hennes bluff.
Hon påstod att hon var medlem i denna aktuella klubb och betalade pengar för ett medlemskap där.
När hon fick uppfattningen om att jag kunde kontrollera det så bytte hon linje.

Nu har jag inte redovisat för allt som sades och jag skulle nog inte kunna göra det heller då jag inte har fotografiskt minne och det var flera andra inblandade.
Men detta var fruktansvärt otrevliga människor med uppfattningen att de hade all rätt i världen att vara där och rasta hundarna och ta sig för av vad de hade lust att ta.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Ja alltså jag förstår att ni reagerade på att de betedde sig konstigt. Men jag förstår inte varför ni var tvugna att fråga om medlemsskap?
Hade det inte räckt att prata om hur man förväntas bete sig på den här klubben?
Dvs att man inte får rasta hundarna på planen och att ni hade uppskattat om de frågade innan de lånade vattenskålen. Osv.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Man önskar att det hade räckt, men deras attityd och svar krävde tyvärr en fortsatt och eskalerad dialog.
Hur skulle du ha hanterat någon som påstår sig ha rätt att använda appellplan som toalett lika mycket som ni har rätt att träna där?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag får ytterligare vatten på min kvarn om att BHK är en ganska missunsam grupp för inbördes beundran. Om man råkar komma dit som okunnig behandlas man högfärdigt och ogästvänligt istället för att bli bemött som en potentiell träningskompis och medlem. Inte riktigt min tekopp...
Jag har tyvärr lite samma erfarenheter också från BHK. Så jag vände mig till en privat hundskola efter rekommendation här på Buke faktiskt när jag ville jobba med mina hundar. Där var vi välkomna och vi behandlades varken som idioter eller imbeciller.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag maste da fa saga att nar Miss Mandy och jag var i Sverige blev vi sa valdigt val mottagna pa bade Sodertalje och Botkyrka BK. En hel massa manniskor stallde verkligen upp for oss, jag fick bade traningshjalp och vanner for livet. Ni maste ha gatt till "fel" BK helt enkelt.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag frågar också okända uppenbara rastare om de är medlemmar och när vi fick problem med ett par av dem kollade vi upp bilen reg nr på den ene och frågade efter namn på den andre. Hon med bilnumret ljög, hon är inte medlem. Den andre har en nära släkting som är medlem.

Eftersom vår träningsplan endast är till för medlemmar i SBK så har icke medlemmar inget där att göra. Vi brukar dock inte gå fram och fråga varenda okänd vi ser, vår plan nyttjas flitigt av medlemmar från andra klubbar (och så vill vi ha det). Men de som beter sig illa och/eller rastar sina hundar blir tillfrågade om medlemskap och när de erkänt att de inte är medlemmar så ber vi dem gå därifrån och upplyser om att planen enbart är till för träning av hundar (för att ta sig in på planen måste man använda grinden och på grinden står en stor skylt "rastning förbjuden"). Säger de att de är medlemmar försöker vi faktiskt kolla upp om de talar sanning nästa gång vi kommer på dem.

Jag tror inte att någon i vår klubb hade haft några problem om en icke SBK-medlem kom dit och faktiskt tränade sin hund. Men de som kommer dit och låter sin hund skita på planen och pinka på vår utrustning? Som låter hunden tugga sönder koner och hinderplank? Dom klarar vi oss utan.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag får ytterligare vatten på min kvarn om att BHK är en ganska missunsam grupp för inbördes beundran. Om man råkar komma dit som okunnig behandlas man högfärdigt och ogästvänligt istället för att bli bemött som en potentiell träningskompis och medlem. Inte riktigt min tekopp...

I min värld är det ett jäkligt stort hopp från att vara okunnig till att skita i tydligt läsliga regler. Som ordförande i vår lokala brukshundklubb så är det till mig alla klagomålsbrev skickas, och än så länge har jag inte fått ett enda brev av någon som tycker sig blivit otrevligt bemött. Under hela tiden som jag suttit i styrelsen så har vi haft en enda person som blivit irriterad när hon vid 3 tillfällen blivit tillfrågad om hon var medlem. Vår klubb är distriktets näst största + att vi ligger inom gångavstånd från ett större bostadsområde = det är massor med folk som beträder vår plan varje dag. Hade det varit ett problem att våra medlemmar hade varit otrevliga mot okunniga icke medlemmar så hade jag fått reda på det.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Helt rätt!:D
Alltså hundar som ofta förstör och tar för stor plats på kursen. Ras eller raser hade jag inte en tanke på. (Undrar om jag inte hade engelskans ord; bastard i skallen när jag skrev det)

På så sätt. :D
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

KL

På vår klubb har vi organiserade onsdagsträningar med teman och ansvariga.
Vi tar då namn och personnummer på alla som deltar för att få ersättning av studiefrämjandet.
Om någon skulle känna sig illa bemött pga detta så skulle det verkligen vara beklagligt, men hittills är det inte en enda som ens har kommenterat det.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag har tyvärr lite samma erfarenheter också från BHK. Så jag vände mig till en privat hundskola efter rekommendation här på Buke faktiskt när jag ville jobba med mina hundar. Där var vi välkomna och vi behandlades varken som idioter eller imbeciller.

Beter man sig som en idiot finns det stor risk att man blir behandlad som en idiot.
I alla andra fall så är idioten personen som behandlar andra som idioter.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

KL

På vår klubb har vi organiserade onsdagsträningar med teman och ansvariga.
Vi tar då namn och personnummer på alla som deltar för att få ersättning av studiefrämjandet.
Om någon skulle känna sig illa bemött pga detta så skulle det verkligen vara beklagligt, men hittills är det inte en enda som ens har kommenterat det.

Fast där finns det ju ett helt annat syfte med att be om personnummer, och ni frågar dessutom alla som är där; inte bara någon ni tycker uppför sig illa.

Jag har ju ingen aning om hur hela grejen sett ut, och visst borde man inte ta någons vattenskål eller rasta hundarna på planen. Däremot kanske de trodde att vattenskålarna var utplacerade för allas skull, t ex.

Däremot är det riktigt trist med alla som rastar sina hundar på planerna trots skyltar, det har min klubb också lite problem med och där handlar det inte bara om människor som rastar på en tom plan, utan jag har flera gånger haft hanhundar som kissat i min träningsväska uppe på plan under tiden jag tränar t ex, för att inte tala om alla gånger hundar springer fram lösa och käkar upp mitt träningsgodis som ligger i en burk bredvid min väska... Självklart får man försöka styra upp sådant lite, alltså rastning på plan etc, men därifrån till att börja kräva personnummer... Nja, jag (som också sitter i styrelsen) hade nöjt mig med att de lämnade tillbaka vattenskålen och bett dem att inte rasta på planen.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Många har faktiskt den åsikten fortfarande,
brukshundsklubbsmänniska=elak/dålig hundägare.
Har provat prata med de som säger så,
en del har följt med o ser o har ändrat sig.
En del följer inte ens med utan fortsätter att sprida denna bild.
Så då är min fundering,
varför då?
Avundsjuka, bara ren skär iq-befrielse eller ren elakhet?
Det är strikt ja då det gäller lydnadsklasserna, vilket jag kan känna är lite trist,
men på de klubbar jag har varit, har det varit lek o bus vid inlärning o träning.
Men visst finns det rötägg,
precis som överallt annanstans i samhället.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Nja, jag (som också sitter i styrelsen) hade nöjt mig med att de lämnade tillbaka vattenskålen och bett dem att inte rasta på planen.

Samma fråga till dig som till Line_n, om de då ansåg sig ha rätt att använda planen som rastplats, vad hade du sagt då?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag frågar också okända uppenbara rastare om de är medlemmar och när vi fick problem med ett par av dem kollade vi upp bilen reg nr på den ene och frågade efter namn på den andre. Hon med bilnumret ljög, hon är inte medlem. Den andre har en nära släkting som är medlem.

Eftersom vår träningsplan endast är till för medlemmar i SBK så har icke medlemmar inget där att göra. Vi brukar dock inte gå fram och fråga varenda okänd vi ser, vår plan nyttjas flitigt av medlemmar från andra klubbar (och så vill vi ha det). Men de som beter sig illa och/eller rastar sina hundar blir tillfrågade om medlemskap och när de erkänt att de inte är medlemmar så ber vi dem gå därifrån och upplyser om att planen enbart är till för träning av hundar (för att ta sig in på planen måste man använda grinden och på grinden står en stor skylt "rastning förbjuden"). Säger de att de är medlemmar försöker vi faktiskt kolla upp om de talar sanning nästa gång vi kommer på dem.

Jag tror inte att någon i vår klubb hade haft några problem om en icke SBK-medlem kom dit och faktiskt tränade sin hund. Men de som kommer dit och låter sin hund skita på planen och pinka på vår utrustning? Som låter hunden tugga sönder koner och hinderplank? Dom klarar vi oss utan.

Man önskar att det hade räckt, men deras attityd och svar krävde tyvärr en fortsatt och eskalerad dialog.
Hur skulle du ha hanterat någon som påstår sig ha rätt att använda appellplan som toalett lika mycket som ni har rätt att träna där?

Till båda:

Jag tycker liksom att det är två helt olika problem. Det hade ju inte varit okej att de rastade på planen även om de vore medlemmar!?
Så om ni normalt sett inte frågar alla okända om medlemsskap, varför använda det som "maktmedel"?

Vem vet, de hade kanske blivit väldigt trevliga medlemmar om de fått rätt bemötande?
Det är ju inte allt för ovanligt att folk blir otrevliga och förvärrar en situation om de känner sig påhoppade och trängda.

Ang vad jag hade sagt så är det ju lite svårt att spekulera kring när man inte känner till hela historien. Men jag hade nog nöjt mig med att poängtera reglerna och om personerna verkligen är omöjliga trots att man är trevlig så hade kanske även jag bett dem att gå, men då med hänsyn till reglerna. "Ni får gärna sitta här och fika men då önskar vi att ni följer våra regler, annars måste jag tyvärr be er gå."
 
Senast ändrad:
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Till båda:

Jag tycker liksom att det är två helt olika problem. Det hade ju inte varit okej att de rastade på planen även om de vore medlemmar!?
Så om ni normalt sett inte frågar alla okända om medlemsskap, varför använda det som "maktmedel"?

Vem vet, de hade kanske blivit väldigt trevliga medlemmar om de fått rätt bemötande?
Det är ju inte allt för ovanligt att folk blir otrevliga och förvärrar en situation om de känner sig påhoppade och trängda.

Ang vad jag hade sagt så är det ju lite svårt att spekulera kring när man inte känner till hela historien. Men jag hade nog nöjt mig med att poängtera reglerna och om personerna verkligen är omöjliga trots att man är trevlig så hade kanske även jag bett dem att gå, men då med hänsyn till reglerna. "Ni får gärna sitta här och fika men då önskar vi att ni följer våra regler, annars måste jag tyvärr be er gå."

Typ som Line tror jag att jag hade försökt göra, som sagt, svårt att säga då jag inte var där, men att börja skrika/hojta/tjafsa/kräva personnummer hade jag nog i det absolut längsta undvikit.

Sedan beror det ju på hur ofta det skett. Var det första gången de var där och de plockade upp efter hundarna t ex hade jag nog bara vänligt bett dem att inte rasta just där utan runt om på området istället. Hade de varit där jämt och rastat utan att plocka upp hade jag kanske bett lite mer bestämt. Första gången någon kommer till min klubb försöker jag att presentera mig, hälsa, berätta lite om klubben etc i stället för att gå på om regler... Någon rastning på plan någon gång när det kommer nya kan vi leva med tänker jag, så berättar vi mer efter hand typ.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag tror att jag fäster vikten vid medlemskap då det är en ideell förening där vi som medlemmar tar hand om allt.
Det är vi som klipper gräset, tvättar hindrena, plockar bajs, städar stugan osv.
Om man betalar till klubben och hjälper till eller åtminstone är medveten om allt som krävs för att vi ska kunna ha en klubb överhuvudtaget så är man nog lite mer noga med att hålla sig till de regler som finns.

Att man som medlem inte känner till att man inte får rasta hunden på planen kan jag köpa, alla minns inte vad som sagts på kurser, öppet hus, gemensamma träningar osv.
Men reaktionen om man blir tillsagd bör vara att man ber om ursäkt och tar bort hundarna från planen.
INTE tjafsa om att man visst har rätt att vara där och vad gör det om hundarna kissar och bajsar lite.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 111
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 116
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·
Övr. Hund vad ni tycker om en sak. Jag var på en utställning igår med min hund. En bit från oss satt två tjejer med varsin vovve. Den ena var...
2
Svar
34
· Visningar
2 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp