Bukefalos 28 år!

Alternativmedicin, healing, etc

Nä, man måste inte tro för att det ska fungera.
Men att dra parallell med att det inte fungerar till att bota cancer, och att det inte fungerar ALLS är väl lite att ta i kanske.
Jag kommer ju aldrig bli frisk genom healing, det fattar ju jag också, men det har minskat mitt medicinintag rejält :)

@vallhund - vad? Jag förstår inte. Men det spelar ingen roll för mig :)
 
Nej just healing så kanske man inte pratar så mycket men man måste tro för att det ska fungera... Eller så kan man hävda att allt är healingens förtjänst... Det var en som "gav" mig gratis healing när jag fick cancerbehandling, det var inget jag bad om utan den personen talade om att hen gjorde det. Sen fick jag veta att det var tack vare healingen jag blev frisk... Jag tror mer på att medicinerna jag fick gjorde det de skulle... Hade jag inte blivit frisk så hade det antagligen varit mitt eget fel eller medicinerna... Det går liksom inte att mäta effekten av healing...

Jag känner till ett fall med en person som hade cancer och som kompletterade den traditionella behandlingen med healing. Hon brukade i normalfallet besöka healern före vårdbesöket men en gång blev det inte så. Vid vårdbesöket visade det sig att hennes blodvärden var dåliga och de ville ge henne en blodtransfusion. Hon bad om att få vänta med det en vecka. Sedan gick hon till healern och veckan därpå var hennes värden så pass bra att hon slapp transfusionen.
 
Nä, man måste inte tro för att det ska fungera.
Men att dra parallell med att det inte fungerar till att bota cancer, och att det inte fungerar ALLS är väl lite att ta i kanske.
Jag kommer ju aldrig bli frisk genom healing, det fattar ju jag också, men det har minskat mitt medicinintag rejält :)

@vallhund - vad? Jag förstår inte. Men det spelar ingen roll för mig :)
Jag tror att du missar min poäng, den healaren ville påstå att den hade botat min cancer, vilket jag inte tror ett enda dugg på...
 
Jag känner till ett fall med en person som hade cancer och som kompletterade den traditionella behandlingen med healing. Hon brukade i normalfallet besöka healern före vårdbesöket men en gång blev det inte så. Vid vårdbesöket visade det sig att hennes blodvärden var dåliga och de ville ge henne en blodtransfusion. Hon bad om att få vänta med det en vecka. Sedan gick hon till healern och veckan därpå var hennes värden så pass bra att hon slapp transfusionen.
Nja men efter en vecka har kroppen återhämtat sig så pass att blodvärdet stiger... Men ju längre och tuffare behandling man får desto svårare får kroppen att återhämta sig, jag klarade mig fram till sista omgången med cellgifter, men vid den omgången så hade inte kroppen klarat av att återhämta sig riktigt lika mycket som tidigare. Jag fick fortfarande välja, men de rådde mig till transfusion och det var guld värt för mig. Jag kom piggare ut från behandlingen än när jag gick in vilket jag aldrig hade gjort tidigare. Men hade jag inte fått någon transfusion så hade mina blodvärde ändå vänt uppåt så småningom men jag hade varit betydligt tröttare. Om jag inte hade haft barn hemma som verkligen behövde en så pigg mamma som möjligt trots behandling så hade jag kanske inte tagit den.
 
Jag vill testa olika saker för jag är nyfiken i en strut, en sökare och öppen för annat än "vetenskapen". :D

Jag har vissa ovetenskapliga problem jag vill ha hjälp med. (Chakraobalans) :sneaky:
 
Nej, det är väl sant. Men modern forskning har ju visat att det har viss effekt :)

Det är ju inte ren humbug i form av späd ut en droppe eukalyptus 1000 gånger i vatetn, snurra en svart katt över höger axel samtidigt som du dricker vätskan uppochned, så blir du av med cancer-modellen. :p

Nej nej, inte späda ut eukalyptus 1000 gånger, det blir alldeles för starkt och då blir effekten för dålig. Du måste spä ut den minst 30.000 gånger, gärna 100.000 gånger så den blir tillräckligt utspädd för att vara verkligt effektiv!
 
Vilka chakran då? Det finns olika idéer om det i indisk tradition. Hur många och var de sitter. Sen har vi varianten som teosofen Charles Leadbeater hittade på, eller någon av hans västerländska arvtagare? Sitter de inne i den fysiska kroppen eller utanpå, i astralkroppen eller något i den stilen. (Och vilken astralkropp - den som beskrevs av tidiga spiritister, dagens spiritister, antroposofernas variant eller...)
 
Inte de som förnekar dess existens *skojar*

Hur går det att mäta, vad har jag missat?

Citerar ett chakrakompendium jag har:

"Forskare vid the Institute for Applied Biocybernetics and Feedback-Research i Wien kunde på 1990-talet i ett projekt som från början handlade den mänskliga hjärnans aktivitet vid samlag registrera överraskande stora förändringar i höger hjärnhalva under orgasmen."

.....

Vidare i texten om allt de kom fram till:

"Förutom allt detta upptäckte forskarna ytterligare ett fenomen. När man mätte hur energin, som genererades i bäckenbotten steg upp mot hjärnan kunde man se hur energiflödet fastnade vid olika punkter längs ryggraden, samma ställen hos alla test-personer. Dessa ställen visade sig exakt stämma överens med vad den yogiska kunskapen genom alla tider sagt om chakranas placering längs med ryggraden.

Mer än 500 personer testades under perioden 1993-95 och alla uppvisade samma mystiska förändring. Normalt så ligger det dagliga, omedvetna svängningsområdet mellan de båda hjärnhalvorna på mellan +200 och –200 millivolt. Efter fyra till sex veckors träning kunde man hos testpersonerna uppmäta tydliga stegringar i dessa värden, ända upp till 400 millivolt. Vissa deltagare kunde bygga upp en potential på ca 2 000 millivolt!"

En person jag jobbar med har varit i kontakt med institutet 1996 och fått uppgifterna bekräftade.

Exakt hur biofeedbackmekaniken fungerar vet jag inte.
 
Vilka chakran då? Det finns olika idéer om det i indisk tradition. Hur många och var de sitter. Sen har vi varianten som teosofen Charles Leadbeater hittade på, eller någon av hans västerländska arvtagare? Sitter de inne i den fysiska kroppen eller utanpå, i astralkroppen eller något i den stilen. (Och vilken astralkropp - den som beskrevs av tidiga spiritister, dagens spiritister, antroposofernas variant eller...)

För mig är det ingen tvekan att chakran är verklighet baserat på mina egna upplevelser... :)
 
Hur många har vi? Var sitter de, i den fysiska eller i den "immateriella" kroppen?

Jag vet inte. Uppgifterna spretar. Det är heller inget område som är särskilt väl utforskat av vetenskapen. De har bara skrapat lite på ytan.

Vanligtvis brukar man säga att man har 7 stora chakran. Sedan genomkorsas kroppen av sisådär 72 000 energibanor. Akupunkturen kallar dessa för meridianer.
 
Vet inte om det räknas men jag botade mig själv från kronisk trötthet, muskelvärk och problem med magen med Raw food och Yoga/ meditation. Vården kunde inte göra ett skit så jag är glad att jag var tillräckligt nyfiken för att hitta mina egna vägar . :)
Nu är grönsakernas verkan på kroppen noga vetenskapligt studerade så de räknas kanske inte till alternativ.

Mumin

I år vill jag testa på olika behandlingar tex reiki, kristallhealing, kundalinimassage.

Finns hur mycket som helst out there... Ayurveda, aromaterapi, olika massager, shamansk healing... And so on.

Är det någon här som testat och vill dela med sig av sin/sina upplevelser?

Jag är väldigt (!) nyfiken och tacksam för svar. :)
inte
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 575
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 547
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 129
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 283
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp