Bukefalos 28 år!

Alternativmedicin, healing, etc

Ett av problemen med den "alternativa medicinen" är att den rör sig med luddiga begrepp. Som chakran, som jag skrivit om tidigare. Fråga tio alternativbehandlare om vad chakran är, och du får elva svar, varav tre är att de är samma sak som just den alternativaren håller på med, trots att deras sak har rötter i en helt annan kultur med helt annat tänk om hur kroppen fungerar.

Skolmedicinen har, trots många meningsskiljaktigheter, samma grundsyn på hur en människokropp fungerar. Den utvecklas också hela tiden, i ett samarbete mellan utövarna.

En annan sak; jag jobbar på en klinik med gott rykte och nöjda patienter. Det betyder inte att våra patienter drar slutsatsen skolmedicin bra/alternativ skräp. Men många som är missnöjda med skolmedicinen drar glatt den motsatta slutsatsen: skolmedicinen är dålig, alltså är alternativmedicin bra.
 
Men man behöver ju inte "kasta ut babyn med badvattnet". Yoga t.ex. räknas inte in i skolmedicin vad jag vet. Trots det används den i vården idag. Det finns helt enkelt evidens på att det fungerar. (Inom ett område i vården tror jag att evidensen inte är tillräcklig men den används ändå med goda resultat.)

Själv tragglade jag år ut och år in i den traditionella vården (psykiska besvär), men blev betraktad som terapiresistent då ingenting fungerade. Det där vände när yoga och meditation kom in i mitt liv. Innan dess var vården beredd att förtidspensionera mig. De restbesvär jag kan ha kvar idag räknas inte som sjukliga länge.
 
Men man behöver ju inte "kasta ut babyn med badvattnet". Yoga t.ex. räknas inte in i skolmedicin vad jag vet. Trots det används den i vården idag. Det finns helt enkelt evidens på att det fungerar. (Inom ett område i vården tror jag att evidensen inte är tillräcklig men den används ändå med goda resultat.)

Själv tragglade jag år ut och år in i den traditionella vården (psykiska besvär), men blev betraktad som terapiresistent då ingenting fungerade. Det där vände när yoga och meditation kom in i mitt liv. Innan dess var vården beredd att förtidspensionera mig. De restbesvär jag kan ha kvar idag räknas inte som sjukliga länge.
Men det är ju det som är fördelen med skolmedicin, innan saker räknas dit så ser man till att forska på det, prova hur det fungerar för att sedan om det visar sig fungera så småningom låta det ingå i skolmedicin. Sen försvinner det ut saker från skolmedicinen också, tex åderlåtning var länge vedertaget inom många sjukdomar, idag är det några få som det faktiskt gör nytta på men där har alternativ medicinen istället plockat upp det...
 
Men det är ju det som är fördelen med skolmedicin, innan saker räknas dit så ser man till att forska på det, prova hur det fungerar för att sedan om det visar sig fungera så småningom låta det ingå i skolmedicin. Sen försvinner det ut saker från skolmedicinen också, tex åderlåtning var länge vedertaget inom många sjukdomar, idag är det några få som det faktiskt gör nytta på men där har alternativ medicinen istället plockat upp det...

Men på vissa låter det som att man inte ens ska titta åt ett annat håll än det som räknas in i skolmedicinen.

För att utveckling ska ske är det ju bra att det finns folk som tittar utanför lådan och tänker nytt.
 
Jag utövar healing, dessutom är jag riktigt bra på det (ja att övertyga folk att det verkligen fungerar).

Sist körde jag med handpåläggning på en död traktor som vägrade starta och sen startade den så glatt och går än (och jag tänker aldrig erkänna att jag bara ruckade lite på den glappa batterikabelskon). :angel:
 
Jag utövar healing, dessutom är jag riktigt bra på det (ja att övertyga folk att det verkligen fungerar).

Sist körde jag med handpåläggning på en död traktor som vägrade starta och sen startade den så glatt och går än (och jag tänker aldrig erkänna att jag bara ruckade lite på den glappa batterikabelskon). :angel:
Jag kör den metoden på datorer också. Funkar skitbra.:D
 
Njae. Det är bekräftat att akupunktur har viss effekt på vissa tillstånd. Inte att det har den effekt som påstås av de extrema utövarna, eller att det beror på de samband som de påstår.

Jag har ett skräckexempel; sist jag var på massage berättade massören för mig om en tjej (naprapat) som kan bota celiaki med hjälp av akupunktur. Jag, som av en händelse läst celiaki denna termin, undrade förvirrat hur man lyckas eliminera antikroppar från cirkulationen genom att sätta nålar i magen..


Vad kallar man alternativmetoder som fungerar? Skolmedicin!

Angående örter, så visst kommer många preparat därifrån. Det man gjort, när man gjort skolmedicin av dem, är att man isolerat de verksamma substanserna, en ört innehåller ju lite olika, inte bara det nyttiga vi vill åt. Sen har man provat fram lämplig berednigsform, lämplig dos, kontrollerar x flera i olika grupper från djur till människor. Slutresultatet? Jag kan tryggt ge mina smärtpatienter en tiograms morfintablett eller en injektion med tio milligram per milliliter.

Det hade säkert varit mer naturligt om patienterna hade fått vallmoextrakt lite på en höft, men det hade inte varit bra för dem och inte bra för mig som medicinskt ansvarig, kan jag säga.

Skolmedicinen och de skolmedicinska metoderna testas, testas och testas igen. När alla tester är färdiga och resultatet är nerskrivet kommer forskaren/na i fråga få försvara minsta detalj om allt från tankarna bakom testet, upplägget, utförandet, slutledningen och allt annat. Och ändå händer det att det blir fel...

Alternativmedicinen presenters som a) effektiv och b) oskadlig. Här behövs inga tester," forskarna" i fråga är såna änglar att de aldrig skulle fuska på något vis. Peer review, grundstenen i all vanlig forskning, oavsett vilken, ses som oförskämda personangrepp.

Jag leker ibland med tanken på att ortopederna och narkosläkarna på min klinik skulle slippa de vetenskapliga kraven och få köra woo-stil på läkarkonferenserna: "Min metod fungerar, det vet jag, fråga bara de här tre patienterna!" När någon då påpekar att tre andra patienter inte mått så bra är svaret givet: "De var alldeles för negativa, hade de trott mer hade de mått bra," När någon annan säger att sex personer inte utgör en kontrollgrupp, och var finns dokumentationen av försöken är svaret lika givet: "Ni begriper ingenting, ni är rädda och negativa och köpta av Big Pharma! Bara vänta så kommer ni att ångra en för jag Har Sett Ljuset."

Tack snälla för det bästa inlägget i den här tråden.
 
Innan man börjar tro på ayriveda och heling och liknande så ska man kanske ta och läsa på lite, finns ju inge som helst belägg för att det skulle ha någon verkan. Tankens makt är stor!Placebo är väldigt effektivt. Homeopati tex finns det oerhört intressanta klipp på Youtube (visserligen på engelska) som visar vilket humbug det verkligen är.

Däremot så tror jag att tex akupunktur kan fungera mot smärta, där man helt enkelt retar nerverna så att smärtan förvillas lite, effekten är inte långvarlig men finns. Jag har värk i fingrar och tror inte ett smack på alternativa metoder, men just att sätta nålar i armarna för att få bort min överkänslighet där, har verkligen fungerat.
 
Men på vissa låter det som att man inte ens ska titta åt ett annat håll än det som räknas in i skolmedicinen.

För att utveckling ska ske är det ju bra att det finns folk som tittar utanför lådan och tänker nytt.

Majoriteten av alternativare sitter i sin egen lilla låda och kikar aldrig över kanten.

En sak som ingen av alternativförespråkarna här har kommenterat är att de olika metoderna oftast bara är övergripande samlingsnamn för vitt spridda metoder. Jag har tagit upp chakra innan, och kan ta yoga som ett annat exempel. Det kan vara allt från avslappningsövningar till stenhårda gymnastikövningar till timslånga meditationspass, de kan utföras i grupp eller med en personlig guru som övervakar hela lärjungens liv. Eller meditation, det finns otaliga varianter. För att inte tala om healing av alla de slag.

Jag vet att det finns människor som blivit hjälpta av alternativa metoder, och jag tycker det är mycket intressant. Men jag är inte beredd att tro på mystiska omätbara men samtidigt oerhört kraftfulla "energier" som påverkar oss. Jag är helt övertygad om att det handlar om våra egna hjärnor, och det tycker jag är mycket mer intressant.
 
Men på vissa låter det som att man inte ens ska titta åt ett annat håll än det som räknas in i skolmedicinen.

För att utveckling ska ske är det ju bra att det finns folk som tittar utanför lådan och tänker nytt.
Fast riktigt det säger ju inte folk... Däremot så har man försökt forska på många av alternativ medicinerna/metoderna och det går inte att få fram ett resultat som är allmängiltigt.
Men tex akupunktur har man inom vissa områden kunnat se ett allmängiltigt resultat och det har därför allt mer blivit accepterat. På samma sätt är en del av yogan på väg in för vissa delar och kan komma att hamna under skolmedicin.

Hur tror du forskningen kan gå framåt om det inte är för att de just tittar utan för lådan och tänker nytt? Det finns mängder av forskning som helt enkelt efter lång tid kommer fram till att det inte fungerar. Det är en väldigt liten procent av all forskning som faktiskt ger resultat som vi "vanliga dödliga" får nytta av.
 
Det kan vara allt från avslappningsövningar till stenhårda gymnastikövningar till timslånga meditationspass, de kan utföras i grupp eller med en personlig guru som övervakar hela lärjungens liv. Eller meditation, det finns otaliga varianter. För att inte tala om healing av alla de slag.

Jag vet att det finns människor som blivit hjälpta av alternativa metoder, och jag tycker det är mycket intressant. Men jag är inte beredd att tro på mystiska omätbara men samtidigt oerhört kraftfulla "energier" som påverkar oss. Jag är helt övertygad om att det handlar om våra egna hjärnor, och det tycker jag är mycket mer intressant.

Det är bra att det finns olika typer av yoga eftersom det finns olika typer av människor med olika typer av behov. Generellt sett är all yoga bra men de många olika typerna gör att man med forskningen inte kan säga att ett visst resultat gäller för alla typer av yoga. I Sverige forskas det ffa på mediyoga.

Energi finns överallt och vi kan inte komma undan att det påverkar oss på olika sätt. Vi har solens strålar, månen som skapar ebb och flod, ljud som skapar vibrationer, atomer som kan bli elektriskt laddade. Auran kan ju också fotograferas men vad är aura?

En del begriper vi oss på, annat fattar vi inte. Än. Någon gång i framtiden kanske.

När min hund skulle avlivas fick hon ett andningsuppehåll efter första sprutan. Min dåvarande sambo som var med, trodde att hon dog då. Jag kände att hon inte gjort det. När avlivningen sedan var klar var det uppenbart att "ingen var hemma" längre. Hon var inte kvar i sin kropp och det kändes. Hur kan man känna sådant? Kroppen såg ju likadan ut som när hon hade andningsuppehåll. Mitt svar är att jag kände hennes livsenergi när hon levde, likväl som jag kände avsaknaden av den när hon var död. Man behöver inte ens vara särskilt nära för att veta om något är levande eller dött.
 
I år vill jag testa på olika behandlingar tex reiki, kristallhealing, kundalinimassage.

Finns hur mycket som helst out there... Ayurveda, aromaterapi, olika massager, shamansk healing... And so on.

Är det någon här som testat och vill dela med sig av sin/sina upplevelser?

Jag är väldigt (!) nyfiken och tacksam för svar. :)

Hitta några seriösa, det är det viktigaste. Vart bor du?

Jag har testat lite och haft sån "tur" att jag ännu inte stött på någon oseriös. Frågan är också om du vill ha hjälp med någon speciellt eller bara vara nyfiken. Olika saker hjälper ju för olika problem. Själv blev jag frisk från ångest och depression på 6 månader, det betydde oerhört mycket för mig!
 
  • Gilla
Reactions: fio
Hitta några seriösa, det är det viktigaste. Vart bor du?

Jag har testat lite och haft sån "tur" att jag ännu inte stött på någon oseriös. Frågan är också om du vill ha hjälp med någon speciellt eller bara vara nyfiken. Olika saker hjälper ju för olika problem. Själv blev jag frisk från ångest och depression på 6 månader, det betydde oerhört mycket för mig!

Det är som att leta nål i höstack. Det är inte många som är beredda att erkänna sin metods ytterst begränsade effekt, på ett fåtal tillstånd. 80% av alternativmedicinen saknar dessutom helt avsedda effekter, rent mumbo-jumbo.

Några av de värsta är frekvensmedicin, homeopati och kraniosakral terapi. Dyra, bevisat helt verkningslösa....
 
Det är som att leta nål i höstack. Det är inte många som är beredda att erkänna sin metods ytterst begränsade effekt, på ett fåtal tillstånd. 80% av alternativmedicinen saknar dessutom helt avsedda effekter, rent mumbo-jumbo.

Några av de värsta är frekvensmedicin, homeopati och kraniosakral terapi. Dyra, bevisat helt verkningslösa....
jag minns inte att jag skrev till dig?
 
Hitta några seriösa, det är det viktigaste. Vart bor du?

Jag har testat lite och haft sån "tur" att jag ännu inte stött på någon oseriös. Frågan är också om du vill ha hjälp med någon speciellt eller bara vara nyfiken. Olika saker hjälper ju för olika problem. Själv blev jag frisk från ångest och depression på 6 månader, det betydde oerhört mycket för mig!

Norrbotten.

Jag har lite av en livskris och behöver återfå min tro. Känner mig fast i min (inre) utveckling.

Kort och kryptisk beskrivning. :D
 
Norrbotten.

Jag har lite av en livskris och behöver återfå min tro. Känner mig fast i min (inre) utveckling.

Kort och kryptisk beskrivning. :D

Med den korta beskrivningen kan vad som helst hjälpa. Eftersom det inte är ett specifikt medicinskt tillstånd du vill ha hjälp med är inte riktigt sågningen av effekterna för alternativmedicinen intressant. Det här är mer "jag vill ha livsinspiration" och då är knappast de traditionella modellerna för att utvärdera behandlingsmetoder särskilt intressanta. Tyvärr finns det väldigt lite möjligheter att bedriva någon effektforskning alls på den typen av "problem".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 574
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 547
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 128
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 283
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp