Bukefalos 28 år!

Alternativmedicin, healing, etc

Hur många har vi? Var sitter de, i den fysiska eller i den "immateriella" kroppen?

Googla! Jag har bara koll på de sju jävlarna som ballade ur på mig :laugh: kan säga att jag var väldigt fysiskt sjuk i nästan ett år innan det lugnade sig. Det är tydligen psykospirituellt enl min psykiater. Jag höll varken på med yoga eller meditation när jag drabbades. Om man inte redan är galen (eller andlig) så blir man det typ på köpet. Men jag trodde jag var döende innan saker liksom klarnade när jag vågade slappna av och låta de som skedde, ske.

@vallhund jag har inte tänkt bevisa något för någon. Inte intressant för mig. :)
 
Googla! Jag har bara koll på de sju jävlarna som ballade ur på mig :laugh: kan säga att jag var väldigt fysiskt sjuk i nästan ett år innan det lugnade sig. Det är tydligen psykospirituellt enl min psykiater.

Jag tror verkligen inte att det var en psykiatriker som påstod att du hade obalanserade chackran.
 
Jag tycker att du ska anmäla honom. Det hör inte hemma i hans yrkesutövning.

Just den här termen används faktiskt inom psykologi, det finns artiklar publicerade i i flera vetenskapliga tidningar kring fenomenet. Meditation är ngt som forskare varit intresserad av länge och gjort mycket studier kring. Meditation och mindfullness är verktyg som används idag. Studier har visat effekt på bland annat stress, ångest och depression. Finns en hel del psykologer som har ex mindfullnessgrupper som terapi, finns en intressant studie med Professor Jan Sundqvist som visade att mindfullness i grupp gav lika bra resultat som individuell KBT. Vad som anses hända rent vetenskapligt vid kundalinisyndrom är den kroppsliga reaktionen som vid ex nära döden upplevelser.
 
En allmän observation: När det gäller min hälsa föredrar jag väl dokumenterade vetenskapliga studier. Det skulle aldrig falla mig in att sluta med mina mediciner men jag kompletterar med tillskott/örtpreparat som har en dokumenterad effekt (för sådana finns det!) dock inte på mitt ursprungliga problem. Där har jag hittat preparat som lindrar lite utanför den moderna medicinen och tar dem eftersom jag inte är helt besvärsfri med modern medicin (har också berättat vad jag tar för min läkare och denne tyckte att om det lindrar är det toppen och tyckte det lät intressant rent allmänt).

Jag har testat att hålla uppe med det jag tar och märker en skillnad. Dvs jag får något för mina pengar (empiriskt bevisat på mig själv!) och det är blygsamma pengar. Jag inbillar mig inte att någon annan nödvändigtvis skulle få samma effekt som mig. Som naturvetare är jag inbiten empiriker :p

Örter är inte att förakta, många moderna mediciner bygger på gammal örtkunskap och är i många fall mildare (men inte alla!) än modern medicin men har ändå en positiv effekt. Jag har också fuskat med aromaterapi själv och har även där sett en positiv effekt, så länge man vet vad man gör. Rena aromaterapioljor är INTE att leka med och säger någon "Raindrop-metoden" kräks jag! Som med allt annat, man ska ha ett kritiskt öga och gärna ha ett uppehåll och kontrollera om man märker någon skillnad. Varje gång jag testat att hålla uppe med det jag använder regelbundet har jag märkt en skillnad, dvs jag får en önskad effekt. De gånger jag inte märkt någon skillnad vid uppehåll har jag slutat använda vad det nu var jag använde för då hade det ingen effekt. Jag har alltid läst på innan jag testat något så det har inte hänt så ofta.
 
En allmän observation: När det gäller min hälsa föredrar jag väl dokumenterade vetenskapliga studier. Det skulle aldrig falla mig in att sluta med mina mediciner men jag kompletterar med tillskott/örtpreparat som har en dokumenterad effekt (för sådana finns det!) dock inte på mitt ursprungliga problem. Där har jag hittat preparat som lindrar lite utanför den moderna medicinen och tar dem eftersom jag inte är helt besvärsfri med modern medicin (har också berättat vad jag tar för min läkare och denne tyckte att om det lindrar är det toppen och tyckte det lät intressant rent allmänt).

Jag har testat att hålla uppe med det jag tar och märker en skillnad. Dvs jag får något för mina pengar (empiriskt bevisat på mig själv!) och det är blygsamma pengar. Jag inbillar mig inte att någon annan nödvändigtvis skulle få samma effekt som mig. Som naturvetare är jag inbiten empiriker :p

Örter är inte att förakta, många moderna mediciner bygger på gammal örtkunskap och är i många fall mildare (men inte alla!) än modern medicin men har ändå en positiv effekt. Jag har också fuskat med aromaterapi själv och har även där sett en positiv effekt, så länge man vet vad man gör. Rena aromaterapioljor är INTE att leka med och säger någon "Raindrop-metoden" kräks jag! Som med allt annat, man ska ha ett kritiskt öga och gärna ha ett uppehåll och kontrollera om man märker någon skillnad. Varje gång jag testat att hålla uppe med det jag använder regelbundet har jag märkt en skillnad, dvs jag får en önskad effekt. De gånger jag inte märkt någon skillnad vid uppehåll har jag slutat använda vad det nu var jag använde för då hade det ingen effekt. Jag har alltid läst på innan jag testat något så det har inte hänt så ofta.


Jag håller med dig och som tillägg. Det jag har svårt att förstå är varför vi inte lärs redan i skolan om kostens betydelse, min sambo är utbildad hälsovägledare och jag har snöat in mig totalt i matforskning när jag började "bota" mig själv och det finns jättemycket bra studier som visar att grönsaker, bär och frukt kan förebygga, lindra och till och med bota symtom, sjukdomar etc.
Trots detta är kunskapen kring det otroligt låg inom hälso och sjukvård. Inte en enda person sa ngt om en förändring i kost trots många besök hos olika läkare. Men det är klart, grönsaker kan inte säljas i en pillerask! :(
 
@athena_arabians min mor håller på med aromaterapi och bad mig lukta på några oljor en gång. Hon glömde dock säga att jag inte ska stoppa näsan typ mot. Fy jag var typ hög i ett dygn.... :o
 
Jag håller med dig och som tillägg. Det jag har svårt att förstå är varför vi inte lärs redan i skolan om kostens betydelse, min sambo är utbildad hälsovägledare och jag har snöat in mig totalt i matforskning när jag började "bota" mig själv och det finns jättemycket bra studier som visar att grönsaker, bär och frukt kan förebygga, lindra och till och med bota symtom, sjukdomar etc.
Trots detta är kunskapen kring det otroligt låg inom hälso och sjukvård. Inte en enda person sa ngt om en förändring i kost trots många besök hos olika läkare. Men det är klart, grönsaker kan inte säljas i en pillerask! :(

Det har inte med det att göra. Har man ett sjukdomstillstånd som påverkas av kosten får man gå till en dietist. Min sjukdom har i högsta grad med magen att göra men det finns ingen kost som generellt lindrar. Grovt sagt gäller det att man äter det som stannar (dvs inte ger diarré eller uppkördhet). Vad som funkar är på individnivå så man får prova sig fram.

En bra kost är naturligtvis nödvändigt för en bra grundhälsa men man ska inte tro att allt fungerar på alla. Mycket av det som anses vara hälsosamt kan jag bara inte äta, pga min sjukdom.

Vad som är en nyttig grundkost om man är frisk fick då vi lära oss i skolan på hemkunskapen och det byggde på ett rimligt intag av total energi till det som förbrukas och en balans mellan fett, protein och kolhydrater.
 
@athena_arabians min mor håller på med aromaterapi och bad mig lukta på några oljor en gång. Hon glömde dock säga att jag inte ska stoppa näsan typ mot. Fy jag var typ hög i ett dygn.... :o

Som sagt, man ska ha respekt för de rena eteroljorna. Många är dödliga i rätt små doser, tex en tsk timjanolja. De flesta ger i ren form allergier/eksem om man använder dem direkt på huden och en del ska inte användas på huden alls (skulle aldrig falla mig in att använda den kategorin överhuvudtaget).
 
Vad kallar man alternativmetoder som fungerar? Skolmedicin!

Angående örter, så visst kommer många preparat därifrån. Det man gjort, när man gjort skolmedicin av dem, är att man isolerat de verksamma substanserna, en ört innehåller ju lite olika, inte bara det nyttiga vi vill åt. Sen har man provat fram lämplig berednigsform, lämplig dos, kontrollerar x flera i olika grupper från djur till människor. Slutresultatet? Jag kan tryggt ge mina smärtpatienter en tiograms morfintablett eller en injektion med tio milligram per milliliter.

Det hade säkert varit mer naturligt om patienterna hade fått vallmoextrakt lite på en höft, men det hade inte varit bra för dem och inte bra för mig som medicinskt ansvarig, kan jag säga.

Skolmedicinen och de skolmedicinska metoderna testas, testas och testas igen. När alla tester är färdiga och resultatet är nerskrivet kommer forskaren/na i fråga få försvara minsta detalj om allt från tankarna bakom testet, upplägget, utförandet, slutledningen och allt annat. Och ändå händer det att det blir fel...

Alternativmedicinen presenters som a) effektiv och b) oskadlig. Här behövs inga tester," forskarna" i fråga är såna änglar att de aldrig skulle fuska på något vis. Peer review, grundstenen i all vanlig forskning, oavsett vilken, ses som oförskämda personangrepp.

Jag leker ibland med tanken på att ortopederna och narkosläkarna på min klinik skulle slippa de vetenskapliga kraven och få köra woo-stil på läkarkonferenserna: "Min metod fungerar, det vet jag, fråga bara de här tre patienterna!" När någon då påpekar att tre andra patienter inte mått så bra är svaret givet: "De var alldeles för negativa, hade de trott mer hade de mått bra," När någon annan säger att sex personer inte utgör en kontrollgrupp, och var finns dokumentationen av försöken är svaret lika givet: "Ni begriper ingenting, ni är rädda och negativa och köpta av Big Pharma! Bara vänta så kommer ni att ångra en för jag Har Sett Ljuset."
 
Det har inte med det att göra. Har man ett sjukdomstillstånd som påverkas av kosten får man gå till en dietist. Min sjukdom har i högsta grad med magen att göra men det finns ingen kost som generellt lindrar. Grovt sagt gäller det att man äter det som stannar (dvs inte ger diarré eller uppkördhet). Vad som funkar är på individnivå så man får prova sig fram.

En bra kost är naturligtvis nödvändigt för en bra grundhälsa men man ska inte tro att allt fungerar på alla. Mycket av det som anses vara hälsosamt kan jag bara inte äta, pga min sjukdom.

Vad som är en nyttig grundkost om man är frisk fick då vi lära oss i skolan på hemkunskapen och det byggde på ett rimligt intag av total energi till det som förbrukas och en balans mellan fett, protein och kolhydrater.

Ja absolut, nu menar jag inte att det botar allt. Men det kan förebygga mycket och även lindra en hel del. Människor är häpnadsväckande dåligt informerade om hur mycket studier och vilka resultat det faktiskt finns kring kostens betydelse hos människor med olika sjukdomar. Särskilt reumatism och andra inflammatoriska sjukdomar.

Nu vet inte jag vad jag hade då jag tröttnade på sjukvårdens miserabla vård ( i min situation) Men mig hjälpte det tack och lov.
Men människor i Sverige äter inte generellt den rekommenderade mängden grönsaker, frukt och bär. Det finns skrämmande studier som visar hur lite vi faktiskt intar, särskilt barn och ungdomar.

"Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling av
STIG BENGMARK, honorary visiting
professor, University College, läkartidningen nr 51–52 2007 volym 104"

Är ett allmänt tips om ngn vill läsa en intressant artikel.


Mumin
 
Just den här termen används faktiskt inom psykologi, det finns artiklar publicerade i i flera vetenskapliga tidningar kring fenomenet. Meditation är ngt som forskare varit intresserad av länge och gjort mycket studier kring. Meditation och mindfullness är verktyg som används idag. Studier har visat effekt på bland annat stress, ångest och depression. Finns en hel del psykologer som har ex mindfullnessgrupper som terapi, finns en intressant studie med Professor Jan Sundqvist som visade att mindfullness i grupp gav lika bra resultat som individuell KBT. Vad som anses hända rent vetenskapligt vid kundalinisyndrom är den kroppsliga reaktionen som vid ex nära döden upplevelser.
Chakra o mindfulness är inte synonymer.
 
Jag har inte hävdat det och inte heller skrivit ett endaste ord om chakra, jag syftade på ordet kundalinisyndrom. Jag vet inte om jag tror på chakran och det är inte vetenskapligt bevisat att något sådant existerar. ( vad jag vet) Kundalinisyndrom är däremot en term som används för att beskriva bland annat en fysisk kroppslig reaktion såväl som psykisk/andlig upplevelse i samband med denne bland annat som jag skrev under nära döden upplevelser. Och att man inom pyskologin använder sig av meditation och mindfullness. ( kundalini är en form av meditativ Yoga) Jag ska tillägga att jag tror att den upplevda andliga upplevelsen är en reaktion på de ämnen som kroppen utsöndrar under dessa tillfällen. En fysisk kroppslig reaktion som påverkar hjärnan mao.
 
Senast ändrad:
Ja absolut, nu menar jag inte att det botar allt. Men det kan förebygga mycket och även lindra en hel del. Människor är häpnadsväckande dåligt informerade om hur mycket studier och vilka resultat det faktiskt finns kring kostens betydelse hos människor med olika sjukdomar. Särskilt reumatism och andra inflammatoriska sjukdomar.

Nu vet inte jag vad jag hade då jag tröttnade på sjukvårdens miserabla vård ( i min situation) Men mig hjälpte det tack och lov.
Men människor i Sverige äter inte generellt den rekommenderade mängden grönsaker, frukt och bär. Det finns skrämmande studier som visar hur lite vi faktiskt intar, särskilt barn och ungdomar.

"Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling av
STIG BENGMARK, honorary visiting
professor, University College, läkartidningen nr 51–52 2007 volym 104"

Är ett allmänt tips om ngn vill läsa en intressant artikel.


Mumin
Jag kan absolut hålla med dig om att en hel del läkare har dålig koll på kostmedvetenhet och att det finns patienter som antagligen skulle kunna må bättre med rätt kost. Det skulle dessutom behövas mer information ut i skolor för barn och ungdomar som verkligen äter fel men kanske inte lider av någon sjukdom som gör att de kommer i kontakt med en dietist. Det skrämmer mig att tex rökning har ökat igen och att jag får höra från ungdomar att det är helt ofarligt...
 
I år vill jag testa på olika behandlingar tex reiki, kristallhealing, kundalinimassage.

Finns hur mycket som helst out there... Ayurveda, aromaterapi, olika massager, shamansk healing... And so on.

Är det någon här som testat och vill dela med sig av sin/sina upplevelser?

Jag är väldigt (!) nyfiken och tacksam för svar. :)

Här är en jättebra bok som går igenom kunskapsläget för mängder av "alternativa" behandlingar. Oavsett var man står i debatten.

http://www.adlibris.com/se/bok/salv...lternativmedicinen-under-luppen-9789186369026
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 574
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 547
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 129
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 283
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp