Bukefalos 28 år!

Analys av hö hugget 17 okt

Rolle

Trådstartare
Det är många som undrar vilket värde betet har vid denna årstid:
Analys 2006-10-17

Alldeles för mycket för mina behov och för blött. Men viss förståelse för att vi inte ger något extra på betet, så länge gräset växer finns väl :smirk:

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Analys av hö hugget 17 okt

OJ, där ser man!
En kvot på 12 i gräset, mitten av oktober. Intressant!!!!

Så säger de flesta att näringsvärdet sjunker och jag själv har ju börjat fodra på med extra proteiner på hösten......

Det du skickade in, var det enbart det späda nya gräset som fortfarande växer?
 
Sv: Analys av hö hugget 17 okt

Nu är jag ingen expert men näringen i gräset har väl igentligen inte så där jättemycket med att göra vilken tid på säsongen det är taget utan snarare vilken fas grässtrået är i.

Dvs man skall inte låta gräset fröa av sig för då blir det låga värden. Men om man tex klipper gräset i hagen innan det hunnit fröa av sig så kommer det vara bra värden i det hela tiden. Tills det blir så kallt att det inte växer längre.

De flesta brukar ju vara lite rädda för andra skörden för de tror att det är jättedåliga värden i det (för att inte prata om 3:e skörden) men det är ju helt onödigt. Däremot så kan andra skörden ha lite finare struktur, lite sprödare på något sätt. Lite svårt att förklara vad jag menar. Kan det vara mindre växtråd kanske? Någon som kan detta som vet?

Mvh

Tora
 
Sv: Analys av hö hugget 17 okt

Det var en andraskörd. Det är mera blad och inga ax eller strå, det är lite spädare också än på försommaren. Detta är vallar som jag inte sått gödning på, under minst fem år. Det enda är att pållarna går på efterbete där. Det är sex olika gräs insått i vallarna, plus en del baljväxter som kommer på köpet.

Helt riktigt är det avgörande i vilket växtskede man tar vallen på. Jag har alltid hävdat att så länge gräset växer är det näringsrikt, vilket jag ville visa med analysen. Jag brukar inte ta andraskörd i vanliga fall. Men i år högg vi så tidigt (två veckor innan midsommar) så det hann växa till sig ordentligt och det var synd att låta det stå. Jag hugger helst en till två veckor efter midsommar då det blir torrare och mer anpassade värden efter våra behov.

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 638
Senast: ufot
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 684
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu är jag fast i mina tankar och skulle behöva lite andras tankar om vad som kan bli bäst. I december så får jag hem 6 månader föl, har...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 193
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp