Ang elhalsband..

Alexandra_W

Trådstartare
Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att det inte är okej använda kors och tvärs för kreti och pleti, men att det finns fall när jag anser att el kan vara berättigat, och att jag skulle önska att det då fanns möjlighet att under professionell handledning använda el. Alltså att vissa personer var certifierade att träna hundar med el, och att man då fick anlita dem. T ex hundar som dödar/försöker seriöst döda katter, är ett tillfälle där jag anser att rätt utförd elträning skulle vara av godo. Delvis för den aktuella hunden, men framförallt för de stackars oskyldiga katter som annars lever livsfarligt. För tyvärr vet vi ju att hundar kan smita/slita sig, både med och utan ägare som försöker förhindra det. Dock anser jag inte det ska användas för man inte ids iaf försöka uppfostra hunden att INTE jaga katter.

Sen har jag NOLL koll på jakt, men vet att det förr var hyfsat vanligt att använda el för att göra hundar exvis rådjursrena/harrena (eller vad det nu var för vilt de skulle skita i). Jag kan inte uttala mig huruvida det är bättre eller sämre med en del av de andra, milt sagt handgripliga metoder, som idkas idag av iaf vissa ägare, men spontant känns det som rätt utförd elträning där hunden får ett fåtal stötar och sen beslutar sig för att 'harar är ointressanta' är mer humant för hunden än kopiöst med skäll och även mer eller mindre stryk om/när den intresserar sig för fel vilt. (OBS - jag är fullt medveten om att det finns ett gäng jakthundsägare som INTE varken elat eller nu kör brutalmetoden)

Jag har dock aldrig själv använt el på hund, eller provat el på mig själv för den delen.

Men hursom, när jag satt och kollade annat på en icke-svensk sida snubblade jag över elhalsband, modell väldigt billigt. Säkert typ en billig kopia av orginalet. Men här fanns ju en möjlighet att iaf ta reda på HUR det känns på MIG. Det är ju varken förbjudet att köpa/sälja/äga elhalsband, eller prova eldressera sig själv. Så jag beslöt att det var vettiga pengar för att få lite svar.

Tingesten anlände brevlådan, och jag ska vara ärlig - det tog en hel dag innan jag vågade prova på mig själv. La handflatan mot stiften och valde lägsta nivån - och tryckte på knappen. Och ryckte bort handen, dock mest av förbyggande skäl - jag förväntade mig ju en stöt. La dit handen och gjorde om, och någon stöt var det inte. Utan mer en durrande, vibrerande känsla, med en elunderton. Obehagligt? Absolut. Smärtsamt? Inte ett dugg. Det är värre få en stöt av statisk elektricitet av hästen/bilen. Det här kändes som en humla mot huden ungefär, och kittlade lite.

Jag har so far bara vågat prova mig till 'halva maxstyrkan', det blir lite mer obehagligt för var gång, men det är inte alls smärtsamt (och jag är PIPIG). Ett bromsbett gör mer ont.

Jag skulle utan tvekan rycka/hoppa till och tycka 'vafan, hjälp?' om någon hade satt det på mig utan att jag visste om det och tryckte på knappen när jag sträckte mig efter coca-cola flaskan, och skulle absolut byta dryck om det hela upprepades var gång jag försökte dricka cola. Helt enkelt för det inte är behagligt, och om jag inte visste var det kom ifrån så skulle jag sammanknippa det med colan. Om man däremot snodde mina cigg och körde samma sak, så när abstinensen blev för stor skulle jag utan tvekan ta ciggen ändå, och när jag upptäckt att det vara buzzade i några sek skulle jag inte tveka att röka vidare.

Så, jag är fullt övertygad om att en normalfuntad hund i lågaktivitet skulle reagera med 'vad fan nu?' och bli brydd/störd av det. Däremot tvivlar jag på att en kattdödare skulle - vid de här styrkorna iaf - bry sig ett smack om den tagit upp jakten. Irriterande myggor i år ungefär.

Jag har ju ett sprayhalsband med fjärrkontroll. Dvs som antiskall men där man löser ut det enbart med fjärren. Det ger då ett kraftigt pyssj-ljud (som t ex Utter var livrädd för), och en kall dusch med vätska, som kan vara neutral, citronelladoftande eller senapsdoftande. Även det jobbar ju med kombinationen överraskningseffekt + obehag. Rent teoretiskt (då jag inte tänkt ela Viktor i rent vetenskapligt syfte faktiskt) så är det ett STÖRRE obehag och en KRAFTIGARE överraskningseffekt än det här elhalsbandet på de lägre nivåerna.

Så, än, fast jag ska testa maxstyrka med vad det lider, så känns det aningen obegripligt att det ena är fullt tillåtet och dessutom anses humant (sprayhalsbandet), medan det andra är förbjudet, bespottat och anses kraftigt inhumant.

Dock, det här kan ju vara värsta mesiga jämfört med ett dyrare/orginal, samtidigt är de lika förbjudna oavsett.

Det jag funderar på är om någon någon gång provat ett elhalsband på sig själv och hur de då upplevde det?

För just i skrivande stund är den spontana känslan 'är det bara det HÄR som debatteras så fruktansvärt??'.

OCH OBS - jag är INTE för en allmän legalisering av elhalsband i Sverige, det är skrämmande och jag mår illa av hur det används i vissa fall/görs reklam om i vissa fall i de länder det är tillåtet, t ex när det används för att 'allmänt uppfostra' hunden. Typ hunden sitter inte när man säger sitt - zapp, hunden har seg inkallning - zapp, hunden går upp i soffan - zapp osv. Det finns ingen som helst anledning att använda obehag för sådana saker. Utan det ska isf vara (obehag inkl sprayhalsband osv btw) för olater som endera kraftigt påverkar hundens vardagliga liv, och/eller är till fara för hunden själv (käka ormar) eller för andra djur (döda katter t ex).
 
Sv: Ang elhalsband..

Jag har faktiskt aldrig sett ett elhalsband IRL, men har kompisar som äger och har använt det vid väl valda tillfällen.

Kan nog hålla med dig i att istället för att halvt slå ihjäl vissa hundar kanske el hade varit bättre..? Jag vet ju själv hur det går till när många "proffs" tränar sina fågelhundar och det är minsann inga mjuka nypor...
 
Sv: Ang elhalsband..

Jag har ju ett sprayhalsband med fjärrkontroll. Dvs som antiskall men där man löser ut det enbart med fjärren. Det ger då ett kraftigt pyssj-ljud (som t ex Utter var livrädd för), och en kall dusch med vätska, som kan vara neutral, citronelladoftande eller senapsdoftande. Även det jobbar ju med kombinationen överraskningseffekt + obehag. Rent teoretiskt (då jag inte tänkt ela Viktor i rent vetenskapligt syfte faktiskt) så är det ett STÖRRE obehag och en KRAFTIGARE överraskningseffekt än det här elhalsbandet på de lägre nivåerna.

Jag fick hjälp av en kunnig vän att använda just ett citronhalsband med fjärrkontroll för att få stopp på hundens jakt. Har då också tänkt samma tankar som du, 'är detta snällare än en stöt?'.
Nu är det så i vårt fall att jag är en hundägare som vill kunna ha min hund lös, dels på promenader men även dels på träning och tävling.
Tidigare har hon varit så fixerad av spår att hon stressade jättemycket och inte mådde bra av detta.
Hon lyckades även springa över en hårt trafikerad väg en gång...

Med hjälp av träning och halsbandet så går hon nu lös dagligen på nästan varje promenad (beror på vem som går med henne och vart man går) - hon är inte stressad alls längre utan harmonisk och glad. Får ofta höra Vilken duktig hund du har!. Det hade jag aldrig fått höra utan hjälpen av halsbandet.
När hon inte längre stressar så arbetar hon med mig, inte mot mig. Vi trivs tillsammans helt enkelt!

Så i vissa fall tycker jag nog att om ett sk elhalsband inte är värre än du beskriver, så borde det också vara tillåtet om det används på rätt sätt och i rätt fall.
 
Sv: Ang elhalsband..

Har du sett när kompisarna använder de då, hur hunden reagerar?

Jag har bara sett det på film på typ YT, men där har ju hundarna gläfst till typ, betett sig som de fått en regelrätt stöt som från ett elstängsel? Nu tänker jag som sagt inte ela Viktor i studiesyfte så, men han skiter knäck och ylar när han råkar gå emot ett elstängsel, och vägrar sen går mer än en halv meter från min sida ett bra tag.

Jag har svårt att tro att han ens skulle gläfsa för det här dock, med tanke på hur han reagerar på sprayhalsbandet.

Men jag undrar ju som sagt om det här är något svagt mes jämfört med mer professionella (de brukar ju kosta tusenlappar liksom)
 
Sv: Ang elhalsband..

Ang sprayhalsbandet btw. Jag köpte det som sista utväg att fixa inkallningen på pappas hund, som han EFFEKTIVT sabbat genom att banna hunden när hon kom, alt gå ut och hämta henne och banna. Jag fixade den med visselpipa och köttbullar första ggn, han sabbade det. Sista utvägen var att skapa ett obehag som var STÖRRE än det förväntade (arg husse som skällde). Och att se till att huse SLUTADE banna.

Hon fungerade perfekt med sprayen, var unghund då, nu är hon 3 år och går lös i alla lägen och har finfin inkallning. Och husse är glad och trevlig, de fick en positiv cirkel där. Hund kom, husse glad, hund slutade vara rädd husse skulle banna.

Sen låg det bara, tills jag beslöt mig för att prova det på greyhoundtiken. Som sket knäck av det. Sure, hon avbröt jakt, för att springa hem i panik.

Så det låg där det låg, tills Viktor kom, då jag använt det för att försöka lära honom att dels inte äta hästbajs, och dels inte jaga katter (han vill inte döda dock, men lekjaga). Då jag märkte att Utter var livrädd bara för pyssjljudet. Han har aldrig haft det på sig, skulle varit djurplågeri.

hursom, Viktor. Han hoppar bakåt av det och försöker kolla ner mot halsen var det kom från. Sen gör han ett nytt försök med hästbajset. Om jag varenda gång ser till att tajma så låter han bli bajset (det spottar och fräser ju), men det tar inte lång tid innan han försöker igen. Sprayar det INTE då så stjäl han glatt och man får börja om. Vad gäller jaga katter så har han börjat jaga bryr han sig inte i sprayen, är han bara fokuserad så skuttar han bakåt, tycker 'vad fan', och sen fokuserar han på katten igen.

Så otroligt individuellt hur de reagerar på sprayen. Men som t ex gh-tiken reagerade så är ju sprayhalsband FRUKTANSVÄRT inhumant på en sådan hund, medan det på t ex Viktor är helt humant (och inte supereffektivt direkt...)

Och det borde förvisso vara lika med el, och där det börjar bli obegripligt tycker jag.

Jag har aldrig sett fågelhundar tränats, men väl drivande jakthundar, som ska vara rena på vissa vilt. Och hårda nypor har bara varit förnamnet om de intresserat sig för 'fel' vilt ja.. Ofta har det gett en ganska dålig effekt med.
 
Sv: Ang elhalsband..

Det hjälpte på min hund genom att det fick henne att lyfta nosen från backen och därmed komma tillbaka till den vanliga världen, inte bara sin jaktvärld.
Genom att då säga henne vad jag tyckte och sen berömma när hon kom så har det fungerat.
 
Sv: Ang elhalsband..

Jag tyckte från börja att beslutet om att man med godkända instrutörer föck träna hunda att inte gå efter ren var ganska bra. Men tyvärr fyllde utbildningen tydligen inte måttet (stämmer med min erfarenhet) elträning kan nog vara väldigt effektivt i sådana här sammanhan men ställer väldigt stora krav på tränaren när det gäller kunskap inlevelse o reaktionsföåga liksom på att terrängen ger möjligheter till rätt situationer.
Blir det fel är elträning ett suveränt sätt att förstöra en hund.
PL
 
Sv: Ang elhalsband..

Jo, lär vara ett problem vem som ska utbilda, vilka krav som ska ställas, vilken uppföljning etc. Det blir ju säkerligen (gäller väl iofs alla obehags/överraskningsgrejer) tokfel om det används fel.

Jag googlade lite på utrikiska, och blev ganska beklämd att se hur vissa lovprisade det och använde det som ren uppfostran. Dvs i princip för att ersätta ordet nej, allt hunden gjorde fel = el. De hundarna kan ju inte må bra, och det finns ju ngn engelsk studie om kortisol(?)nivåer på elade hundar.

Du som, som jag fattar det, har erfarenhet av eller iaf sett el användas, vet du hur styrkan är, och hur 'typhunden' reagerar på el? (typ genom att bryta, genom att gläfsa och bli stressad etc). Om jag tar Viktor som ex, så skulle han få motsvarande en elstängselstöt för han jagade katt skulle han säkert sluta jaga katt, MEN han skulle nog sluta gå ut också, med tanke på hur knäckt han blir av en elstängselstöt och att han så komplett misslyckas med att sätta det i samband med 'de vita snörena'..
 
Sv: Ang elhalsband..

Jag har varit i hund-utbildnings-svängen i hundra år ;) och har av den orsaken både sett el användas på hundar och använt det själv!

För mej är el inte på något vis värre än MÅNGA andra "redskap" som är accepterade av "hund-Sverige". En el-korrigering är microskopiskt snabb, icke social och rätt använd något som används några få gånger under hundens liv.
Men fel använd är det en total katastrof som kan sabba många månaders hundträning!!

Jag har själv sett el användas både för anti-jakt och anti-orm träning (anti-orm i USA) med övervägande positivt resultat! Vissa hundar som haft "för positiva" erfarenheter av jakt samt varit för "hårda" har dock varit näst intill oberörda av el-korrigeringar!
Jag har även sett el användas vid tävlingsdressyr - både vid linförighet, inkallning, apportering, släppande i skyddet mm - och där ser jag INGA SOM HELST fördelar!!!

Vet ett antal svenska förare som använt el till både det ena och det andra, men EXTREMT blandat resultat!

Så som allt annat när det gäller hundträning så handlar det endast om hundindividens egenskaper och dressörens skicklighet och timing!

Generellt sett så anser jag dock att el-halsband - "RÄTT" använt - är betydligt snällare än tex nosgrimmor, antidrag-selar och "citron-halsband"!

/Ulga
 
Sv: Ang elhalsband..

kl

Alltså, nu på 2000-talet måste jag säga att jag ändå tycker att det är skrämmande med den här avslappnade synen på ett redskap som inte har i en hundägares händer att göra. Så fort jag hör om någon som är beredd att använda el i dressyrsammanhang på sin hund kan jag inte låta bli att tänka "vilken lat jävel!" .

Är inte hela tjusningen med hundträning att faktiskt LÄRA sig hur en hund fungerar och att lära sig att trycka på rätt knappar för att få hunden att lyda?(inte bokstavligen alltså) Jag är som tidigare nämnt inte helt mot hårdare tag på hund, man kan få ta tag i sin hund vid tillfällen, men det måste vara i överlag positivt. I ormsyfte eller liknande är jag nog inte helt mot metoden eftersom att det kan rädda hundens liv. Kort och gott är jag väl egentligen mot alla form av "symptomdämpande".

Nej , jag kommer nog aldrig att kunna se upp till en människa som tränar hund och fuskar, för det är precis det som jag tycker att det är, ren och skär fusk.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang elhalsband..

Med tanke på att MÅNGA svenskar brukar åka utomlands och träna så kanske du får tänka om lite... :grin:

För något/några år sedan stod flerfaldige vinnaren av blegar WM på 1:a plats på prispallen med en reklamkeps för elhalsband på sej!!
Så allt är INTE vad man tror - ens i de "fina" kretsarna inom hundvärlden!!!

Har själv varit ute och tittat på så mycket hundträning i Tyskland, Hollan, Belgien och Frankrike att jag VET att det sker mycket "i det tysta"!! Som sedan "skylls" på extremt bra klickerträning mm

/Ulga
 
Sv: Ang elhalsband..

Just att använda det i dressyrsammanhang (inkallning, lydnad osv. Skydd vet jag inget om) är det jag tycker är otroligt beklämmande och obehagligt om man läser på t ex amerikanska sidor, för där kan jag inte se någon anledning. Samtidigt har jag ju sprayat hund i just inkallningsträning, inte min egen och som absolut sista utväg men ändock.

Och om Viktor - som jagar katter - hade varit ute efter att göra katterna något ont så hade det varit väldigt frestande att använda el på den styrka jag testat på mig iaf. Dock tror jag inte han skulle bry sig helt ärligt, med tanke på att han inte bryr sig om sprayen i det läget, och styrkan som jag kört på mig inte är obehagligare än spray (får jag välja tar jag nog burret från elen än ljud + kyla + spray + citrondoft från halsbandet - om jag skulle tränas med något av det).

Men jag kan inte begripa hur man kan få ett vettigt resultat vid inlärning av sitt t ex. Googlade lite igår och hittade någon form av 'instruktion' ang använda det vid just sitt. Först lär man hunden sitt utan el så den fattar vad man vill. Sen säger man sitt OCH trycker på knappen och håller den inne tills hundens bak dimper i backen, då släpper man. Och sen kommer hunden sätta sig fort som attans för att slippa elstöten. Var/är tanken. Jag mådde illa, både av sättet i sig, och av synen jag fick på en hund som blir blockerad att förstå var obehaget kommer ifrån och tänker på allt annat än sitt, och som kanske i sinom tid lär sig att sitta snabbt, men hur attityden till sitt måste vara. Och sitt är en så otroligt simpel sak att lära dem, och man måste kunna få precis lika snabba sitt genom att sammankoppla dem med 'snabbt sitt = köttbulle', som 'snabbt sitt = ingen elstöt'.

När det gäller jakt t ex är det ju lite annorlunda, om en jaktidiot får välja mellan att jaga eller att äta köttbulle, så tja behåll din köttbulle matte/husse. Jag googlade av intresse på svenska på hur man får sin hund rådjursren och harren, och det var inte direkt köttbullar som rekommenderades. Inte el heller förvisso, men frågan är om inte el är humanare än det fysiskt handgripliga korrigerandet som bortom allt rimligt tvivel skulle få hunden att fatta att det där var HELT FEL.

Provade upp till halva styrkan på min hals igår, då någon på ett annat forum sa att det inte gick testa rättvist på handen, för det blev strypkänsla och 'hjärtkramp' på halsen. Det blev det inte, samma sak på hals som hand, med just det här halsbandet. Ska samla mod att prova starkare styrka sen. Men än står jag fast vid att ett sprayhalsband är lika mycket/lite inhumant, och är förvånad att om man anser att el inte får användas alls för det där djurplågeri, att det inte finns ens en diskussion om alla varianter på spray/vibration/ultraljud.

Men är kanske som någon sa - spray vet MÄNNISKOR är ofarligt, oskadligt och smärtfritt. Men för hunden..
 
Sv: Ang elhalsband..

Med tanke på att MÅNGA svenskar brukar åka utomlands och träna så kanske du får tänka om lite... :grin:

För något/några år sedan stod flerfaldige vinnaren av blegar WM på 1:a plats på prispallen med en reklamkeps för elhalsband på sej!!
Så allt är INTE vad man tror - ens i de "fina" kretsarna inom hundvärlden!!!

Har själv varit ute och tittat på så mycket hundträning i Tyskland, Hollan, Belgien och Frankrike att jag VET att det sker mycket "i det tysta"!! Som sedan "skylls" på extremt bra klickerträning mm

/Ulga

Skulle det vara en nyhet? :confused:

Jag ser heller inte vad klickerträning har med den här diskussionen att göra? Å andra sidan vet jag att åtminstone i Belgien är klickern ett mycket populärt redskap, i kombination med stackel och el. Trots detta är ofta elithundsförarna så pass duktiga att dom antagligen hade kommit lika långt utan dessa redskap, å andra sidan hade det inte gått lika fort. Jag har vänner som ofta åker utomlands och tränar med sina hundar för ett par av dessa världsvinnare, och en vacker dag hoppas jag på att följa med, men då tränas det utan varken el eller stackel eftersom att jag tack och lov har hamnat i en grupp som är oerhört starka motståndare av detta, vilket också belgarna respekterar (även om dom inte förstår grejjen). Så än en gång, nog för att dessa vinnare ska ha sin eloge för sin hundkunskap som oftast är väldigt god, men jag kan inte känna riktigt "Åh, fantastiskt!" när jag vet att denne stått och klämt på fjärrkontrollen under ett träningspass, jag tycker nästan att det ska klassas som en form av doping. Det är liksom inte riktig sportsmanship.

Får jag fråga vad sjutton du smirkar för?
 
Sv: Ang elhalsband..

Glömde du att byta nick?

:rofl::rofl::rofl:

I övrigt kan jag inte tillägga något mer än att elhalsband är något jag aldrig kommer befatta mig med. Är hunden så bäng i roten att det inte går att träna bort ett beteende på vanlig väg tar jag hellre bort den på en gång än att börja plåga den. Jag vill inte skicka elstötar på en familjemedlem och vän.
 
Sv: Ang elhalsband..

Fast vacasso, jaga nvänder dig som exempel. Du skulle 'inte skicka elstötar på en familjemedlem och vän'. Vilket inte jag heller skulle för den delen. Men iaf det halsbandet jag har, har iaf på halv styrka ännu inte ens varit i närheten av att leverera en stöt.

Nu försvarar jag inte el så, vad jag tycker/inte tycker om det har jag redan skrivit. Men stor del av diskussionen om el är okej/okej i vissa fall/helt förkastligt tycks väldigt mycket bestå av motståndarna inte skulle si eller så, och de som propagerar för konstaterar att men det ÄR ju inte så.

Jag tror dessutom inte du skulle ta bort en hund som inte kan förmås låta bli att jaga katter, utan istället symptombehandla problemet - med stängsel, koppel osv.

Men det är nog just sådant här som gör diskussionen infekterad. Om jag tyckt det var ett skitbra sätt att använda el på hund, skulle jag ju direkt då i 'kamp' med dig om att 'det är ingen stör, det är ingen plåga' osv. Och du skulle svara med att det är det visst. Ungefär så diskussionerna brukar se ut ju ;)

Och jag tror BÅDA sidor skulle vinna på om man försökte vara mindre svart/vit och mer nyanserad, dock ska vi inte ha den diskussionen nu.

Jag antar btw att du inte provat elhalsband på dig själv typ? Eller har du provat ett som ger en regelrätt 'stöt'? (A la elstängsel eller liknande)
 
Sv: Ang elhalsband..

Nej okej, visst -jag har inte testat det på varken en hund eller mig själv så jag vet inte exakt hur ont det gör. Om jag hade en hund som jagade katter skulle jag förmodligen inte ha kvar hunden (för katterna var här först) däremot har jag en kompis med en hund som jagar katter och som även dödat en katt. Den hunden får inte komma hit = lösningen på det problemet är att hålla djuren isär.
 
Sv: Ang elhalsband..

Jag menade inte nödvändigtvis om man hade egna katter. Men om du inte haft katter, men en kattjagande/kattdödande hund, så hade du ju knappast avlivat den, utan kört med symptomlösning om vanlig träning inte funderade. Dvs sett till att den inte kunde jaga/döda katter, t ex genom att ha den i koppel/lina osv.


Tog det som ex för kattdödare är en av de saker jag skulle vara för kontrollerad elträning på, och det samtidigt inte är något som betyder att hunden, som du skrev, är 'helt bäng i roten' för att den gör. Och dessutom ett beteende som är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att fullständigt få bukt med med 'snälla metoder'.

Jag har ju haft en kattdödare, tacksamt nog kunde hon skilja på våra katter och andras katter, men det var illa nog ändå. Jag varken avlivade, elade eller omplacerade henne, utan såg till att hon inte fick några mer chanser att döda katt. Nu hade hon knappast fungerat att ela, hon hade blivit ett vrak, men jag drömde våta drömmar ibland om något alternativ till det, som hade funkt på henne.
 
Sv: Ang elhalsband..

Nej okej, jag vet att en hund inte är bäng i roten på "det viset" om den jagar katter. Men just nu känns det som en lite meningslös disskusion för jag kommer inte ändra min åsikt, och du kommer inte ändra din.
Jag kommer inte ha kvar en hund som jagar katt om jag skulle råka få en sådan hund, chansen till det är rätt så minimal men om det skulle ske skulle hunden få bo med någon utan katt.
Helt enkelt för att om det inte skulle gå att få bort det beteendet utan att använda sig av typ el (vilket jag vet går för jag vet fler hundar som vart på katter) så är det jag som gör fel och om jag gör fel när jag försöker lära hunden en sak så är det ganska oseriöst att ta till hårdare metoder för att snabbare få resultat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 254
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 147
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Blev lite nyfiken pga min andra tråd på vad ni på buke anser om detta. Jag själv skrev detta i andra tråden (för lat för att skriva...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp