Bukefalos 28 år!

Ang. varmblod som första häst

Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag har också ett varmblod som första häst, det är annorlunda att rida dem, de är inte som "riktiga" ridhästar men de är underbara. Snälla att hantera och så underbara.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag har en ridtravare. Han är min första egna häst och jag har lärt mig enormt mycket på honom! För mig räcker han gott och väl till det jag vill göra och han är det snällaste som finns! Kunde inte ha fått en bättre häst. Är nu på väg att skaffa mig en andra ridtravare och letar febrilt efter någon som jag först kan ta på foder och sedan ev. köpa om både jag och hästen trivs.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Nu har jag visserligen inte läst genom hela tråden, utan bara första sidan, men vill poängtera en sak: Att köpa en varmblodstravare som första häst behöver inte betyda att köpa en oriden travhäst som kräver omskolning. Finns många varmblodstravare till salu av de som skaffat dem, omskolat dem, men sen känner att utvecklingen bromsas och väljer att skaffa en annan ras. Med andra ord, alla varmblodstravare som är till salu kräver inte omskolning, vissa har redan fått den.

Jag skulle svara som så på din fråga att det beror på dig, din kunskap, dina mål med ridningen, vilken gren du drar dig mot osv osv. Själv håller jag på med distans och skaffade min (redan omskolade) varmblodstravare för att hon är en häst som fungerar i den grenen.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

I vårt stall står det 2 ridtravar ston, min systers 10 åriga sto som startat 5ggr och hennes kompis 5 åriga sto som startat 7 ggr. Min systers häst är mer skolad än den andra (av förklarliga skäl).

Syster red shettis i 6 år innan hon köpte sitt sto, så det var ingen förstahäst. Men hon har aldrig ridit på ridskola, hon är självlärd. Så hon har haft det lite kämpigt men inte mer än vad hon skulle haft med vilken annan häst som helst. Nu rider hon privatlektioner 2ggr/mån och har börjat tävla aktivt i hoppning med mkt goda resultat! :D

Hennes kompis har ridit på riskola i 6 år, hennes sto är förstahäst. Hon har haft det ganska tuft dessa första månader, hästen var jätte snäll och lydig men kunde nada. Nu funkar båda galopperna i arbetsgaloppfart, hon har lärt sig att lyfta på fötterna över hinder och bromsen funkar! :smirk:

Tjejerna är 13 resp. 12 år gamla, jag som aldrig ridit travare förut har verklingen gjort en U-sväng och förstått tjusningen med dessa hästar! Okej de kan nog inte tävla SM på dem men de är speciella för det!

Tror inte det skulle vara så svårt att "bli av med" nån av dessa två töser..
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

En hast koper man for livet enligt mig.

Ridning (eller korning) ar ett samarbetet pa bagges villkor, och det finns ingen som far sin hast att prestera till max. Att anse att en hast inte nar upp till ryttarens krav ar ett underligt satt att se pa det sammarbetet. En hast gor inte mer an man lar den.

Jag har en travare som startat over hundra lopp innan hon kom till mig, hon var knappt ridbar och stundtals aggressiv, nagot otroligt stressad nar man presenterade henne till sadel och trans, men med talamod och tid har vi utvecklats till ett perfekt team.
Det ar klart att vi inte kan konkurrera pa tavlingsbanan men vi har gor sa gott vi kan pa vara villkor.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Var frågorna för svåra, ska jag försöka omformulera mig eller kan du inte svara? :angel:

Ge dig nu. Du vet säkert likväl som många andra svaret redan men du behöver ju inte riskera att stänga tråden bara för att vara otrevlig
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Det är så fruktansvärt dyrt att ha häst,så jag vill råda dig att köpa en häst som du verkligen vill ha med en gång! Engångssumman du lägger ut är ingenting jämfört med pengarna du måste ut med varje månad!
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Risken är ju stor att de hamnar vidare vilket är fruktansvärt tråkigt. Skulle du vilja ha annan häst skulle jag rekommendera dig att skriva kontrakt på livstidsfodervärd eller ngt kortare period för att vara säker.
Jag har haft enbart travare och har haft dem nu i 7,5 år. Jag kommer aldrig sälja mina och står hellre något fattig med fler hästar en låter de få ett annat hem där man inte vet hur det slutar
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Det är så fruktansvärt dyrt att ha häst,så jag vill råda dig att köpa en häst som du verkligen vill ha med en gång! Engångssumman du lägger ut är ingenting jämfört med pengarna du måste ut med varje månad!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Nej, jag vet inte svaret eftersom jag varken känner henne eller vet vad hon har för kunskaper. När jag läser det hon skriver låter det som hon har stor erfarenhet av andra raser och gjort mycket, men om det nu stämmer så borde hon väl kunna svara? :smirk:
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Efter att i alla år ägnat mig mkt åt halvblod o andra raser, så "blev" jag plötsligt med ett varmblod, en gammal travare som jag bara inte kunde låta bli att köpa loss, då han var i dåligt skick o inte hade det bra!

Finare pålitligare kompis än han finns inte!Skulle inte byta bort han mot allt guld i världen...sen har jag följt "varmblodbanan", o köpt in en till i familjen...

Visserligen har dom ju ofta en del begränsningar, men en av mina varmblod går idag MSV dressyr...

Gränserna anser jag inte sitta i deras huvve, utan i deras ofta lite framtunga byggnad....körhästtypen, alltså.

Nä, mina hästar kommer jag inte göra mig av med, de bor där de bor!Men så har jag ju heller inga andra ambitioner än att göra framsteg med den egna hästen utifrån dess förutsättningar(o mina naturligtvis), o tycker det räcker för mig att ha en bästa vän som jag känner utan o innan, o dom mig!

Men om jag inte hade "råkat" bli med varmblod...så hade jag troligtvis inte köpt ngn pga av mina egna fördomar....
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

En hast koper man for livet enligt mig.

Om den inställningen slog igenom till 100% fanns det givetvis inga hästar att köpa...

Ridning (eller korning) ar ett samarbetet pa bagges villkor, och det finns ingen som far sin hast att prestera till max. Att anse att en hast inte nar upp till ryttarens krav ar ett underligt satt att se pa det sammarbetet. En hast gor inte mer an man lar den.

Att kräva att hästen ska prestera max, mer än vid väldigt sällsynta tillfällen, känns inte bra för mig. Om hästen inte är lämpad eller intresserad av det jag vill hålla på med är det väl bäst för bägge parter att byta samarbetspartner?

Om jag är lite småintresserad av körning och skaffar en ponny eller varmblodstravare för att det råkar vara den inkörda häst jag får tag på och så upptäcker att jag vill ägna mig på timmerkörning och plöjning är det väl en rätt bra idé att skaffa ett grövre kallblod i stället?

Jag förstår heller inte hur man lär en ponny bli större när barnen växer, men det är klart att den vänjer sig väl vid allt tyngre vikter under tiden...

Det ar klart att vi inte kan konkurrera pa tavlingsbanan men vi har gor sa gott vi kan pa vara villkor.

Jaha, och om man nu råkar upptäcka att man verkligen vill satsa på tävling då? När jag haft min häst 5-6 år och kommit en god bit på väg med ridningen upptäckte jag att jag hade att välja på att i stort sett glömma planerna på att utvecklas vidare i dressyr eller byta häst. Duktiga, eller ens medelmåttiga, tränare är helt enkelt inte särskilt intresserade av att jobba med hästar som de inte ser någon större utvecklingspotential i. Detta är alltså inget som bara drabbar den som köper en travare. Min häst var ett halvblod med relativt bra skritt men ganska ordinär trav och galopp. Ingen lämplig häst för dressyr alltså...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: __sofia__
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 663
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp