Bukefalos 28 år!

Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
20200416_155650.jpg


Japp x 11 4 v busar
 
Varför varierar priset beroende på årstid?
Rea i januari och dyrare till semestern?

Jag gissar att det är större efterfrågan på sommaren då folk har semester och tid för valp, och det är bättre väder för att springa ut och in femtioelva gånger för att få till rumsrenheten. Lättare att hissa upp priserna för det går att sälja ändå, medan höst- och vintervalpar inte sällan blir kvar lite längre hos uppfödaren och därför det kanske blir nödvändigt att sänka priset lite för att locka några intressenter?

För övrigt undrar jag vad det är för raser som går för 35 papp? :eek: Jag upphör aldrig att förvånas över priserna på renraser (eller trendiga mixer, som doodlar...). Jag var själv inne på storpudel ett tag men när jag såg att de går för 18-20 tusen i genomsnitt så fick jag lägga ner den tanken. Jag är sjukpensionär och har tyvärr inte råd att lägga ut så mycket pengar i ett svep. :down:
 
Jag var själv inne på storpudel ett tag men när jag såg att de går för 18-20 tusen i genomsnitt så fick jag lägga ner den tanken. Jag är sjukpensionär och har tyvärr inte råd att lägga ut så mycket pengar i ett svep. :down:
Pudel över lag ligger ju på det priset. Så det är ju lite bättre kilopris på storpudel än på en toy :p
Jag har åxå lagt ner pudel på grund av priset
 
Pudel över lag ligger ju på det priset. Så det är ju lite bättre kilopris på storpudel än på en toy :p
Jag har åxå lagt ner pudel på grund av priset
Men varför är de så dyra? Mina aussies kommer från vältestade och arbetsprövade släkter, och Asni var absolut dyrast med sina 15.500. Varför skulle en storpudel som antagligen inte har mer än grundläggande hälsokoll och något utställningsresultat vara dyrare? :confused: Är det för at doodle-aveln köper upp dem för massproduktion?
 
Men varför är de så dyra? Mina aussies kommer från vältestade och arbetsprövade släkter, och Asni var absolut dyrast med sina 15.500. Varför skulle en storpudel som antagligen inte har mer än grundläggande hälsokoll och något utställningsresultat vara dyrare? :confused: Är det för at doodle-aveln köper upp dem för massproduktion?
Ingen aning. Jag tycker det är sanslösa priser för en sällskapshund. Även om dom är mångsidiga så är dom inte så fantastiska (om du inte frågar pudeluppfödarna då).
 
Ingen aning. Jag tycker det är sanslösa priser för en sällskapshund. Även om dom är mångsidiga så är dom inte så fantastiska (om du inte frågar pudeluppfödarna då).
Storpudel kan ju inte ens skylla på att det blir få valpar, när det gäller småhundar kan jag ändå förstå för det blir sällan mer än tre valpar. Men att en storpudel skulle kosta 20 papp blir jag inte klok på.
 
Storpudel kan ju inte ens skylla på att det blir få valpar, när det gäller småhundar kan jag ändå förstå för det blir sällan mer än tre valpar. Men att en storpudel skulle kosta 20 papp blir jag inte klok på.
Brukshundar är billigare än sällskapshundar, konstigt nog. Många sällskapshundar eller liknande börjar närma sig 20.000 kr. Tror en del har att göra med blocket, när de tar samma pris eller i många fall till och med högre för en icke-reg av samma ras.
 
Brukshundar är billigare än sällskapshundar, konstigt nog. Många sällskapshundar eller liknande börjar närma sig 20.000 kr. Tror en del har att göra med blocket, när de tar samma pris eller i många fall till och med högre för en icke-reg av samma ras.
Antagligen också pga mördande reklam.. Ser absolut aldrig fancy photoshop-annonser för arbetsavlade hundar, men desto mer för utställningshundar. Folk ser väl det och tycker "åh så extravagant!"
 
Jag gissar att det är större efterfrågan på sommaren då folk har semester och tid för valp, och det är bättre väder för att springa ut och in femtioelva gånger för att få till rumsrenheten. Lättare att hissa upp priserna för det går att sälja ändå, medan höst- och vintervalpar inte sällan blir kvar lite längre hos uppfödaren och därför det kanske blir nödvändigt att sänka priset lite för att locka några intressenter?

För övrigt undrar jag vad det är för raser som går för 35 papp? :eek: Jag upphör aldrig att förvånas över priserna på renraser (eller trendiga mixer, som doodlar...). Jag var själv inne på storpudel ett tag men när jag såg att de går för 18-20 tusen i genomsnitt så fick jag lägga ner den tanken. Jag är sjukpensionär och har tyvärr inte råd att lägga ut så mycket pengar i ett svep. :down:
Ja herregud. "min" kostar - med rabatt för att han är krypt - 13'. Ordinarie pri 15. Meriterade föräldrar och släktinar, seriös uppfödare (ordf i rasklubben)

Vad får folk att betala 35'? I de flesta fall är det ju inte högt meriterade föräldrar bakom sådana annonser heller.
Vad förutom foderkostnaden skiljer mellan raser? Alla bör väl kollas, testas och vaccineras.
 
Pudel över lag ligger ju på det priset. Så det är ju lite bättre kilopris på storpudel än på en toy :p
Jag har åxå lagt ner pudel på grund av priset

Jo, jag märkte ju det, men blev ändå förvånad eftersom de flesta andra raser jag tittat på verkar ligga runt 15-16, ibland något mer om det är från väldigt meriterade linjer. Då känns 20 som väldigt dyrt för en ras som är avlad för sällskap, och där den främsta eller ofta enda meriten är att de gått bra på utställning. Det är så att man undrar om uppfödarna alls är förankrade i verkligheten...

Det känns galet att bara människor som är mer eller mindre dyngtäta ska få tillgång till vissa raser, när det finns många av oss som har både tid och engagemang i överflöd men helt enkelt inte har möjlighet att lägga ut så mycket pengar på ett valpköp. Det var väldigt nedslående att komma så långt som att seriöst börja leta kennel och så inse att det var kört från första början pga prislappen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 505
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 051
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 930
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 972
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp