Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är otroligt många gatuhundar som omplaceras igen i Sverige med tanke på att de "adopteras till för alltid-hem" och att organisationerna påstår sig ta ansvar. Till och med Hundstallet har haft en grekisk gatuhund under vintern.
Jag tror att det har att göra med att folk tror att hundarna är "missförstådda" och att lite kärlek löser allt. Det är ju framförallt hundarna som drabbas.
 
Det är otroligt många gatuhundar som omplaceras igen i Sverige med tanke på att de "adopteras till för alltid-hem" och att organisationerna påstår sig ta ansvar. Till och med Hundstallet har haft en grekisk gatuhund under vintern.
Framförallt verkar ägarna få noll utbildning och stöd av organisationen. Hundar kommer hit med alla möjliga trauman och ägarna är ofta förstagångsägare. När de sedan får problem med hundarna vet dom inte vad dom ska göra. Jag har sett massa sådana fall eftersom de ofta uppsöker veterinär när det inte fungerar.
 
Jag tror att det har att göra med att folk tror att hundarna är "missförstådda" och att lite kärlek löser allt. Det är ju framförallt hundarna som drabbas.
Ja det är så tragiskt. Jag hoppas det blir totalstopp på det där inom en snar framtid. Tänk om folk kunde få in i sina huvuden att de inte alls räddar några djur utan tvärtom, de göder de personers bankkonto som totalt skruppelfritt har valpfabriker med förfärlig standard som "gatuhundarna" kommer ifrån.

I början var det säkert en och annan hund som faktiskt blev räddad men inte idag. Man får vara bra naiv om man tror det. Dessutom, en hund som levt vild på gatan som sätts i ett hägn, sätts på ett flygplan i en liten bur, kommer till ett nytt land där människor hen har lärt sig vara försiktig/rädd runt ska hålla på på hunden, hen ska gå i koppel och tvingas möta andra hundar på ett sätt som går emot allt hen vet och kan. Det är ett förfärligt djurplågeri.

Jag läste på något sådant där rescueforum att Rumänien inte vill adoptera hundar till Sverige längre pga Sveriges syn på gatuhundar. Man får som sagt vara bra naiv om man går på sådant här. Stort hjärta absolut men så tragiskt naiv.
 
Framförallt verkar ägarna få noll utbildning och stöd av organisationen. Hundar kommer hit med alla möjliga trauman och ägarna är ofta förstagångsägare. När de sedan får problem med hundarna vet dom inte vad dom ska göra. Jag har sett massa sådana fall eftersom de ofta uppsöker veterinär när det inte fungerar.
Så är det ju. Har man kunskap skulle man aldrig utsätta en hund för ett sådant lidande.
 
Bristande kunskap tillsammans med att man förmänskligar djur, därmed ord som "adoption" istället för omplacering eller försäljning. Om det är verkliga gatuhundar så har dom levt relativt fritt på gatan, ett liv som hund i stan eller i ett typiskt sällskapshem är mer krävande än vad man tror.

Träffade en person som hade flyttat hit från Turkiet som hade tagit hem en riktig gatuhund, personlig import alltså och togs hit som en liten valp. Trevlig hund, men man märkte direkt enormt krävande men eftersom hon hade växt upp med dessa sorters hundar visste hon exakt vad som krävdes. Undrar hur många unga svenskar som gör det? Det är inte ju inte riktigt våra typiska sällskapshundar här hemma.
 
Själv blev jag för övrigt bannad från mycket stor corgi-grupp på Facebook när jag ifrågasatte varför man kastrerade på rutin. Jag var tydligen en oseriös och oansvarig hundägare som inte kastrerat mina båda hanar. 😬

Är den engelsk-talande? Sådana grupper brukar vara fulla med amerikanare och där kastrerar alla seriösa sina hundar om hundarna inte används i uppfödning, vilket jag tycker är väldigt märkligt. En hund kan inte direkt föröka sig på egen hand, så det är inte att djuret är fertil som är problemet.
 
Är den engelsk-talande? Sådana grupper brukar vara fulla med amerikanare och där kastrerar alla seriösa sina hundar om hundarna inte används i uppfödning, vilket jag tycker är väldigt märkligt. En hund kan inte direkt föröka sig på egen hand.
Ja det var Disapproving corgis! Jag var ju medveten om det och kanske liiiiite provokativ men ville faktiskt få en diskussion. ICKE. Ut med mig för att ha mage att ifrågasätta det för det var ohyggligt viktigt att kastrera. Annars kunde de som sagt avla hejvilt och om de inte var kastrerade kunde de heller inte leka fritt i hundrastgårdarna! Att mina inte fritt fick leka med vilken hund som helst bara sådär så risken för oönskade valpar var noll och behovet av fri lek i hundrastgård också noll var också helt främmande. 😬
 
Ja det var Disapproving corgis! Jag var ju medveten om det och kanske liiiiite provokativ men ville faktiskt få en diskussion. ICKE. Ut med mig för att ha mage att ifrågasätta det för det var ohyggligt viktigt att kastrera. Annars kunde de som sagt avla hejvilt och om de inte var kastrerade kunde de heller inte leka fritt i hundrastgårdarna! Att mina inte fritt fick leka med vilken hund som helst bara sådär så risken för oönskade valpar var noll och behovet av fri lek i hundrastgård också noll var också helt främmande. 😬

Man undrar om dom känner till löp och vad det är? En hund kan inte direkt paras vilken dag som helst på året. Låter som en riktigt kass grupp, men enligt mig är många stora FB-grupper det.
 
Man undrar om dom känner till löp och vad det är? En hund kan inte direkt paras vilken dag som helst på året. Låter som en riktigt kass grupp, men enligt mig är många stora FB-grupper det.
Det var förmodligen baserat just på det här med att shelters i USA svämmar över av allsköns buskavlade hundar, och vad jag kunde se var alla admins inte hundmänniskor likt mig med renrasiga hundar som ställs ut, tränas, tävlas och står till förfogande för avel utan människor med en blandras/rescue med noll till minimal kunskap om seriös hundavel. Så jag gissar på att de tror att all avel är som buskaveln och att de heller inte har koll på att det inte bara kan paras hur som helst hela tiden.
 
Det är väldigt vettigt, eller börja skjuta av överflödet
Att skjuta av är synd att man slutade med... men det är en åsikt jag fått mycket skit för.. Men hellre skjuta av alla vildkatter som inte mår bra och avlar runt än få fler och fler som lider under sina liv.


Jag förstår faktiskt på ett plan varför kastrering lobbas så enormt hårt för i USA, visst finns det hundägare som tänker vettigt, men sannerligen en hel drös som är korkade, så det har ju sprunget ur att folk liksom är så pass blåsta och inte fattar blommor och bin korrekt.
 
Att skjuta av är synd att man slutade med... men det är en åsikt jag fått mycket skit för.. Men hellre skjuta av alla vildkatter som inte mår bra och avlar runt än få fler och fler som lider under sina liv.


Jag förstår faktiskt på ett plan varför kastrering lobbas så enormt hårt för i USA, visst finns det hundägare som tänker vettigt, men sannerligen en hel drös som är korkade, så det har ju sprunget ur att folk liksom är så pass blåsta och inte fattar blommor och bin korrekt.
Jag fattar det också på ett plan, men jag är också av den kanske något extrema åsikten att om alla som ville ha en hund köpte en som passade deras liv och behov av en seriös uppfödare skulle antalet hundar i shelters minska ordentligt. 😬 Men det kommer aldrig hända, tyvärr!
 
Jag fattar det också på ett plan, men jag är också av den kanske något extrema åsikten att om alla som ville ha en hund köpte en som passade deras liv och behov av en seriös uppfödare skulle antalet hundar i shelters minska ordentligt. 😬 Men det kommer aldrig hända, tyvärr!
Tyvärr inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 592
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 078
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 972
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 014
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp