Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
En tanke är att den är reggad som angloarab, de reggar ju tyvärr nästan precis vad som helst nuförtiden och det händer ju rätt ofta att folk kallar anglos för fullblod.

Så kanske det är. Jag är inte intresserad av att köpa hästen så orkar inte efterforska mer ån vad jag gjorde när jag kollade annonser inatt pga kunde inte somna 😅
 
Jag har fått lära mig att det finns engelskt, arabiskt och angloarabiskt fullblod, dvs det finns inte bara engelska fullblod även om många slarvigt menar det när man pratar om fullblod.
Jag är helt med dig och det är väl därför det lätt blir rörigt när man bara använder termen fullblod. Speciellt för anglos av idag som ju inte längre är regelrätta fullblodshästar utan ofta utspädda med andra raser :(
 
Fullblod får ha en del SF i sig och reggas sim fullblod men kallas AQPS
Fast franska AQPS är väl egentligen inte en fullblodsstambok utan en stambok, som har ett snarlikt tänk med med holländska NRPS, men som på något vis är underordnad franska galoppförbundet. Kort och gott en stambok för "korsningsavel". Som i AQPS fall innebär att man korsar fram hästar som står högt i blod med övervägande engelskt fullblodsinslag. Eller har jag förstått det helt galet?
 
Fast franska AQPS är väl egentligen inte en fullblodsstambok utan en stambok, som har ett snarlikt tänk med med holländska NRPS, men som på något vis är underordnad franska galoppförbundet. Kort och gott en stambok för "korsningsavel". Som i AQPS fall innebär att man korsar fram hästar som står högt i blod med övervägande engelskt fullblodsinslag. Eller har jag förstått det helt galet?
Vad står NRPS för?
Jag ska fråga sambon min, men AQPS hästarna i Sverige reg in som fullblod, men sen 3 år tillbaka får de inte gå slätlopp men hinderlopp. I Frankrike går de gå både och och där har man tom speciella AQPS lopp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 836
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 272
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 961
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp