Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad står NRPS för?
Jag ska fråga sambon min, men AQPS hästarna i Sverige reg in som fullblod, men sen 3 år tillbaka får de inte gå slätlopp men hinderlopp. I Frankrike går de gå både och och där har man tom speciella AQPS lopp
NRPS är Nederlands Rijpaarden- en Ponystamboek. De avlar ridhästar och ponnyer med krav på ett procentuellt inslag av (anglo)arabiskt fullblod. Så absolut inte samma gren men vad jag trodde ändå var lite samma grundtanke. I grund och botten är det ju även den ursprungliga idén med de angloarabiska fullblodshästarna som ju från början var en mix av engelskafullblod och arabiska fullblodshästar :)
 
NRPS är Nederlands Rijpaarden- en Ponystamboek. De avlar ridhästar och ponnyer med krav på ett procentuellt inslag av (anglo)arabiskt fullblod. Så absolut inte samma gren men vad jag trodde ändå var lite samma grundtanke. I grund och botten är det ju även den ursprungliga idén med de angloarabiska fullblodshästarna som ju från början var en mix av engelskafullblod och arabiska fullblodshästar :)
Nu har vi gått igenom det här hemma lite rörigt. Ja de har en egen stambok, men i Frankrike får dessa hästar gå alla löp. Det fick de i Sverige också fram tills för 3 år sen. Hästar inreggade innan dess får fortsätta gå alla löpning Sverige.
I England får dessa hästar gå hinderlöp och Bumpers.
Om dessa hästar har en mindre andel SF ( kommer inte ihåg procenten) blir de reggade i den engelska grundstamboken.
 
En 15 årig häst som har ringkota säljs som promenadhäst/häst för lättare pass. Ringkotan benämns som skada. Säljaren söker ngn som kan ge ett livslångt hem. Hästen benämns också att ha fullblod i stammen och mkt energi. Fullblodet var i fjärde led såg jag som på många andra hästar i samma ålder. ;)


Jag hade behållt hästen så länge den mådde bra eller tagit bort den för att försäkra mig om att ingen börjar hoppa hästen eller träna den hårt igen. Ringkota blir aldrig bättre...
 
En 15 årig häst som har ringkota säljs som promenadhäst/häst för lättare pass. Ringkotan benämns som skada. Säljaren söker ngn som kan ge ett livslångt hem. Hästen benämns också att ha fullblod i stammen och mkt energi. Fullblodet var i fjärde led såg jag som på många andra hästar i samma ålder. ;)


Jag hade behållt hästen så länge den mådde bra eller tagit bort den för att försäkra mig om att ingen börjar hoppa hästen eller träna den hårt igen. Ringkota blir aldrig bättre...
Säljaren är iaf ärlig med ringkotan och att det endast är till promenadridning, det är mer än vad man kan säga om många säljare.
 
Hittande en annons på en Oldenburgare på 174 i manken, där annonsören gör en intressekoll och sedan står det:

"Du som ringer ska vara i god balans rutinerad ej väga mer än 70kg."
God balans fine, men ej väga över 70kg? Hade förstått det mer om det rörde sig om en ponny men en såpass stor häst? :confused: Hade inte sagt något om det t ex. stod 90 eller 100 kg, men just 70 får mig lite förbryllad.
 
"Stora fina gångarter så att hon är liten behöver man inte stirra sig blind på."

Jag visste inte att en häst som är 164 i manken räknas som liten. Hästarna som är störst på ridskolan är ca 165 och de är alldeles lagom. Liten hade jag nog tänkt mig mer mellan 150-160 nånstans typ.
 
"Stora fina gångarter så att hon är liten behöver man inte stirra sig blind på."

Jag visste inte att en häst som är 164 i manken räknas som liten. Hästarna som är störst på ridskolan är ca 165 och de är alldeles lagom. Liten hade jag nog tänkt mig mer mellan 150-160 nånstans typ.
Jo, en häst på 164 får nog räknas som liten. Min på 1,70 hör helt klart till de mindre i vårt dressyrinriktade stall. :) De flesta på ridskolan där vi står är helt klart större än 164 också. Förutom ponnysarna då, förstås. :p
 
Jo, en häst på 164 får nog räknas som liten. Min på 1,70 hör helt klart till de mindre i vårt dressyrinriktade stall. :) De flesta på ridskolan där vi står är helt klart större än 164 också. Förutom ponnysarna då, förstås. :p
Tycker ändå det är lite märkligt, men men det är va ja tycker.
Jag vet min gamla tränare som jag red dressyr för, brukade säga att det krävdes mer ben på en större häst (för att tala bildligt mer ben för att knåda ihop den stora degen).
Det märkte jag med hästen jag hade 174, det krävdes mycket ben att få ihop henne.
Andra sa även att stora hästar stora bekymmer, så nästa gång ja kommer leta häst kommer jag nog leta efter någon mellan 165-170. 😇
 
Tycker ändå det är lite märkligt, men men det är va ja tycker.
Jag vet min gamla tränare som jag red dressyr för, brukade säga att det krävdes mer ben på en större häst (för att tala bildligt mer ben för att knåda ihop den stora degen).
Det märkte jag med hästen jag hade 174, det krävdes mycket ben att få ihop henne.
Andra sa även att stora hästar stora bekymmer, så nästa gång ja kommer leta häst kommer jag nog leta efter någon mellan 165-170. 😇
Tjaaaa... kolla på dressyrtävlingar på hög nivå. Inga små hästar där, inte! :) Och att större hästar specifikt kräver "mer ben" köper jag inte. Det handlar om teknik rent generellt och hur välriden hästen är. :)
 
Jag kan förstå, att det för den yppersta eliten, egentligen oavsett sport, krävs väldigt speciella "redskap" och en mycket hög kvalitet på dessa "redskap".

T.ex. så att det för att kunna bli en vinnare i internationellt i Dressyr, krävs hästar med väldigt flashiga gångarter, vilket bl.a. leder till att det behövs "mycket ben", vilket leder till allt högre mankhöjd.

Men för att rida sådana där hästar, som passar internationellt, så för att man ska ta tillvara hästarnas möjligheter utan att de går sönder, och utan att det blir "för svårt" för ryttare, så krävs det väldigt duktiga ryttare.

För den som vill idrotta på något lägre nivå, så behövs ju anpassade redskap.
Om vi tar en materialsport, där många ägnar sig åt sporten för nöjes skull, som Golf som exempel, så behöver man vara mycket skickligt, för att kunna få rena slag med sådana golfklubbor som proffsspelare och elitamatörer använder. För de något mindre duktiga, så finns det golfklubbor som är mer förlåtande (lättslagna), vilket ökar nöjet för den stora massan av golfspelare. Nöjesspelarna (ja, de tävlar också, men med sina "likar") kommer inte slå lika långt och med samma precision som proffsen kan göra med sina superklubbor, men de slipper en massa helmissar ut i skogen och ner i vattenhindren...

Det är ju egentligen samma sak med hästar: om vi antar att det är enklare att träna dressyr med en häst med lite mindre ben att hålla ihop, som dessutom är lite lägre och lite "bussigare", så ska ju nöjesryttaren, som vill lära sig, och tävla på enklarenivå, slippa köpa internationell klass hästar, som de inte rår på, eller ens kan eller vill klättra upp på. De behöver ju de där loite mer "förlåtande" hästarna, som gör det roligt, och hyfsat enkelt att komma framåt, i både egen och hästens utbildning.
När man sedan eventuellt nått den nivån, där man behöver tävla högt upp i klasserna, så behövs det bättre "redskap" (häst).

För svåra hästar riskerar att döda intresse, snarare än bygga intresse.

Och då anser jag att även "för höga" hästar, med mycket ben, ofta blir för svåra....
 
Hittande en annons på en Oldenburgare på 174 i manken, där annonsören gör en intressekoll och sedan står det:

"Du som ringer ska vara i god balans rutinerad ej väga mer än 70kg."
God balans fine, men ej väga över 70kg? Hade förstått det mer om det rörde sig om en ponny men en såpass stor häst? :confused: Hade inte sagt något om det t ex. stod 90 eller 100 kg, men just 70 får mig lite förbryllad.
Fast hur mycket vikt en specifik häst kan ta är ju inte enbart relaterat till mankhöjden. Kan ju vara en massa andra faktorer som spelar in. :)
 
Ang storlek, 175 cm på dagens moderna hästar är ju oftast inte samma sak som förr. Förr var det en himla stor och tung häst många gånger, idag mest långa ben.
Min egen häst är typ 170 cm och känns inte alls stor att rida, trots att jag är kort och egentligen hellre hade haft en häst som var 10 cm lägre..

Men många dressyrryttare har ju också jättelånga ben! Känns som att majoriteten är långa 😜
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 225
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 159
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 479
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp