Hen köpte nyligen en godkänd ponny hingst, vet däremot inte om den ska användas i avel eller säljas vidare.Men det är iaf billigt iom icke godkända hingstar och inga papper på avkommorna.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hen köpte nyligen en godkänd ponny hingst, vet däremot inte om den ska användas i avel eller säljas vidare.Men det är iaf billigt iom icke godkända hingstar och inga papper på avkommorna.![]()
Vi med! Fjording/halvblod som var toppenkul att ridaVi hade en på ridskolan när jag var yngre, han var både trevlig och rolig att rida.
Vi hade en på ridskolan när jag var yngre, han var både trevlig och rolig att rida.
Samma korsning här. Pluggen hette han.Vi med! Fjording/halvblod som var toppenkul att rida
Vår hette Fifty-FiftySamma korsning här. Pluggen hette han.![]()
Jag har hört att det blir ofta trevliga hästar, fjordkorsningar.
Med risk för att låta som att jag tar illa vid mig som fjordhästägare (det gör jag inte! man behöver kunna diskutera uppfattningar ändå!): i min erfarenhet finns det inte lika många och tvärsäkra uppfattningar om hur nordisar eller tinkrar är, som om hur fjordingar är. (Jag har alltså en annan kallblodsras också, inte bara fjording, och jag vill som sagt inte ta på mig rollen som lansdragare för fjordhäst i allmänhet. De som vill ha en, bör ha en, andra inteJag var fodervärd åt en "fjarab" ett tag, och han hade ju en väldigt kapabel kropp och var kul att rida, men var en oerhört bestämd herre. Bjöd på terre-a-terre om han inte fick välja väg i skogen, eller perfekta levader. Kul att få uppleva som erfaren, men en nybörjare hade nog blivit rädd alternativt helt enkelt inte kunnat ha något input om vägvalet.
Det är väl därifrån "ryktet" kommer, dom är inte alls lika lättövertalade och medgörliga som rena varmblodsraser.
Samma med nordsvenskar, tinkrar osv. Avlade för att ha "kallblodsskalle", kunna jobba hårt, dra tungt, och inte ge upp.
Med risk för att låta som att jag tar illa vid mig som fjordhästägare (det gör jag inte! man behöver kunna diskutera uppfattningar ändå!): i min erfarenhet finns det inte lika många och tvärsäkra uppfattningar om hur nordisar eller tinkrar är, som om hur fjordingar är. (Jag har alltså en annan kallblodsras också, inte bara fjording, och jag vill som sagt inte ta på mig rollen som lansdragare för fjordhäst i allmänhet. De som vill ha en, bör ha en, andra inte)
Det kan för all del ha en del att göra med att fjordingar (väl? ju!) under åtminstone ett antal decennier var vanligare som barn-, nybörjar och hobbyhäst än vad de andra kallblodsraserna var. Och, som flera har nämnt, att de helt enkelt är synligare. Det är svårt att vara anonym med fjording.
(Numera finns nån sorts uppfattning ibland om att tinker är skogsmulle-och-akademisk-ridkonst-ish-tanthäst, men den tycker jag kommit under de senaste tio åren. Kanske för att de ökat i antal. Både tanterna och tinkrarna.)
Då ska du äga shetlandsponnyer eller gotlandsruss. Vi äger både ock och får också höra det ena eller det andra. Då är den ena shetlandsponnyn utbildad och tidigare tävlad LB hoppning och LA dressyr medan russet siktar på ungponnySM i hoppning och är utbildad därefter så ingen av dem är varken envis eller rymmare vilket många verkar tro om bägge raserna, däremot så ja, om shetlandsponnyn drar iväg på egna äventyr oberoende av vad är det nog oftast för att han är just shetlandsponny, de större tävlingsponnyerna hade inte kunnat hitta på ens hälften av vad han hittar på iblandMed risk för att låta som att jag tar illa vid mig som fjordhästägare (det gör jag inte! man behöver kunna diskutera uppfattningar ändå!): i min erfarenhet finns det inte lika många och tvärsäkra uppfattningar om hur nordisar eller tinkrar är, som om hur fjordingar är. (Jag har alltså en annan kallblodsras också, inte bara fjording, och jag vill som sagt inte ta på mig rollen som lansdragare för fjordhäst i allmänhet. De som vill ha en, bör ha en, andra inte)
Det kan för all del ha en del att göra med att fjordingar (väl? ju!) under åtminstone ett antal decennier var vanligare som barn-, nybörjar och hobbyhäst än vad de andra kallblodsraserna var. Och, som flera har nämnt, att de helt enkelt är synligare. Det är svårt att vara anonym med fjording.
(Numera finns nån sorts uppfattning ibland om att tinker är skogsmulle-och-akademisk-ridkonst-ish-tanthäst, men den tycker jag kommit under de senaste tio åren. Kanske för att de ökat i antal. Både tanterna och tinkrarna.)
Extremt "osäljig" bild, måste jag säga.Denna bilden är från en annons på hästen. Först får jag lite utslag av den oknäppta grimman i boxen men sen såg jag hänglåset också, blir ju lite nyfiken! Upplever säljaren som väldigt seriös så absolut inget ont om hen.
Visa bifogad fil 181801
Får också utslag av den oknäppta grimman och den allmänt stökiga bildenDenna bilden är från en annons på hästen. Först får jag lite utslag av den oknäppta grimman i boxen men sen såg jag hänglåset också, blir ju lite nyfiken! Upplever säljaren som väldigt seriös så absolut inget ont om hen.
Visa bifogad fil 181801
Åh, skulle gärna se film på shettis när den går LADå ska du äga shetlandsponnyer eller gotlandsruss. Vi äger både ock och får också höra det ena eller det andra. Då är den ena shetlandsponnyn utbildad och tidigare tävlad LB hoppning och LA dressyr medan russet siktar på ungponnySM i hoppning och är utbildad därefter så ingen av dem är varken envis eller rymmare vilket många verkar tro om bägge raserna, däremot så ja, om shetlandsponnyn drar iväg på egna äventyr oberoende av vad är det nog oftast för att han är just shetlandsponny, de större tävlingsponnyerna hade inte kunnat hitta på ens hälften av vad han hittar på ibland![]()
Inte i den här tråden dock, se mitt tidigare inlägg.Åh, skulle gärna se film på shettis när den går LA![]()