Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

*knapplån*

Hingstar kan visst gå tillsammans med andra hästar.
De skall ha ett bra liv de också.
Hagar kan visst byggas så att de håller inne även utbrytare, det är bara att bygga på.
Många trådar och mycket el.

Det är bara att se till att ha den mark som behövs och köpa mycket eltråd.
Om man inte kan det så får man väl göra sig av med hästen.

Min hingst går med sällskap av sin, numera kastrerade, son i en 200m lång hage på mer än 4000kvm.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Det hör inte till vanligheten att hingstar fungerar tillsammans om det dessutom finns ston på samma ställe utan tvärtom till ovanligheten och det handlar oftast inte om småskador utan de ryker ihop rejält så inget som är konstigt alls att vilja undvika till varje pris.

delvis *KL*

Kan hålla med om att det inte hör till vanligheterna, men det är nog inte så ovanligt som många tror. Det gäller att veta vad man gör och framför allt att de lär sig att leva med andra. Som någon nämnt gäller det att ha tillräckligt stora hagar så de kan gå undan. Vi har 9 hingstar i åldern 4½ till 6½ med 5 valacker. De går på 4-9 ha beroende på hur mycket vi har öppnat, vi begränsar betet för de stackarna ;)
Det är alltid lite pyssel när de varit på inridning en eller ett par månader då de ska etablera sig igen men de brukar hitta sina platser och kompisar de går med. Det är just nu tre grupper i hagen som sköter sig själva med en ledare i varje grupp.
Vi har inga ston här permanent men ibland tillfälligt och i grannens hagar går fem ston. Vilket är bra så de vänjer sig lite ;)

Har inte under alla år haft någon rymmare, nu dröjer det väl inte länge förrän hela gänget kommer springande över gårdsplanen:eek: Enda gången var när en av inackorderingarna släppte in sin häst och stängde inte grinden under tiden, då hade vi fyra som drog iväg ett par km, tre hingstar och en valack. Det gick bra och de kom hem välbehållna, det är enda gången på 23 år.

Så jag tror att anledningen är att det inte är så vanligt är att man inte ger hingstarna chansen att gå med sällskap, och till viss del lynnet.

Anledningen om någon undrar, varför det är så många hingstar är att vi har hingstbete och att våra ska bedömas vid fem år innan vi tar beslutet om kastrering. Sedan finns det inte något läckrare än hingstar som visar upp sig och att de har en härlig attityd rent allmänt :cool:

Gylle: har för mig att du inte bor så långt från mig, kom gärna och hälsa på :)
Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Raggsockor verkar ju vara hästar där hingstar funkar ihop även som vuxna (unghingstar räknar jag inte med majoriteten av unghingstar växer ju upp ihop med jämnåriga och ibland en äldre hingst det är efter drifterna vaknat jag talar om), alla ni tre som svarat har ju också just den rasen, de har väl antagligen inte lika stor könsdrift som många andra hingstar av andra raser.
Tex med halvbloden så går det oftast fin fint fram till 3-4 års ålder sen är det kört och även kompisar som är uppvuxna ihop börjar bli rivaler (om det finns ston på samma ställe, finns inga sto att slåss om så är det ofta inga problem). Vet ingen halvblodshingst som inte är uppfödd i flock med andra hingstar/valacker lik förbaskat så funkar de inte ihop när de verkligen vaknat som hingstar. Fick själv så sent som för några månader sedan rädda ut en valack från 3 års hingsten som fick rejält med stryk och dessutom jagades upp i en stenmur så det sjöng om det och då har dessa två gått ihop sedan de föddes, var inte ens nära varandra i rang utan den som numera är valack var ordentligt undergiven hingsten.
3 års hingsten ifråga är långt ifrån någon bråkstake utan en väldigt lätt och okomplicerad lugn hingst som aldrig visat aggresivitet mot någon så ingen man skulle ana att det skulle slå så klick för.

Min gamle hingst är nog den mest okomplicerade hingst man kan tänka sig han var också helt ok med dem tills de blev två inga som helst problem att gå med honom genom deras hage med de hängande lösa i haserna på honom, även han uppfödd på lösdrift i hingstflock, MEN när de väl vaknade som hingstar var det en helt annan sak då blev de rivaler, hans egen son accepterade han men den andra 3 åringen tål han inte längre, går inte ens att ha honom i hage bredvid den andre längre utan att det görs utfall med strukna öron mot honom oavbrutet (har naturligtvis haft gång emellan) nu går de på vars en ände av gården då funkar det. Men inte svårt att gissa vad som skulle hända om den ena kom in till den andra.

Har tidigare även haft en shettishingst (uppfödd i flock med ca 50 hästar) som fungerade utmärkt så länge jag bara hade valacker och gick alltid med dem och det lekte och busades. Den dagen stona gjorde entre på gården så var det slut den lilla rackaren blev helt förbytt och det fungerade inte alls med valackerna längre, där rök kulorna fortare än kvickt på honom för den var inte kul att hantera bland ston tur han var i hanterbar storlek hade den varit 170 så hade det varit en mardröm.

Har diskuterat runt med mkt andra hingstägare på sista tiden iom att det har skurit sig här hemma med hingstarna för att höra lite om deras erfarenheter och hur det brukar utveckla sig med tiden och blivit klok på att det är det allra vanligaste just att det börjar skära sig rejält just runt 3-4års ålder så jag är långt ifrån ensam om den upplevelsen, samtliga är då alltså uppfödare som haft hingstar gående i flock så inga ensam uppfödningar de blir alltid missanpassade.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

alla ni tre som svarat har ju också just den rasen, de har väl antagligen inte lika stor könsdrift som många andra hingstar av andra raser.

Nä men eller hur.;)
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

*delvis kl*

Jag läste om en hoppryttare som hade massa hingstar (och valacker oxå kanske?) ihop i flock i typ Ridsport/Hippson/Häst&Ryttare nån gång i år.

Ang box vs liten hage de resterande timmarna. En väldigt enkel anledning till att myndigheten ville ha box före liten hage hade ju varit om underlaget var skitkass. Det är nog bättre att stå på box än i knädjup lera tex.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

de har väl antagligen inte lika stor könsdrift som många andra hingstar av andra raser

:rofl: He, he nä just det :rofl:

Men däremot har det varit strikt avel på Island, de hästar som inte fungerar blir livsmedel.
Man ska kanske inte avla på en del hingstar ;)

Men det är mycket att tänka på när man har fler hingstar, mycket mer än det går att beskriva på ett forum...

Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

alla ni tre som svarat har ju också just den rasen, de har väl antagligen inte lika stor könsdrift som många andra hingstar av andra raser.

Det var ju dagens roligaste.
Du ordnade just ett präktigt skratt.

Skillnaden kan möjligtvis vara att det avlas även på lättsamhet i hästhållning.
Dessa hästar är bra på att kommunicera och att göra klart sin rang så att de inte slåss.
Sedan så håller de sig på sin plats.

Förr så hade man hingsthetsningar på Island där man lät hingstar slåss tills att en i princip dog och så hade man vadslagning.
Det gav många farliga hingstar som har gjort att man sedan har rensat mycket hårt brand slagskämparna och ätit upp de farliga.
I ljuset av det så blir ditt uttalande mycket humoristiskt.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag vet dock ett stall i Stockholm, där man släppte ihop valacker med ston. Det resulterade i att en valack dog.

Och ja.. det var islandshästar
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Varför tror du vi inte har ston på gården ;)

Skämt åsido, det är en bra point. Ston kan vara lika djävliga och även värre. Hingstar har sina ritualer när de gör upp som trots hårda tag sällan ger allvarligare skador om de kan ritualerna. Har aldrig sett hingstar stå rumpa mot rumpa och bara sparkat besinningslöst som jag sett ston göra.

Rolle
IpL
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Fast det är något som jag både håller med och inte.

Igen då, så har det med individen att göra. Jag har ju en del ston. Nu är dom så himla sammansvetsade, så det blir i princip inga bråk.

Att stå rumpa mot rumpa och sparka har jag sett att valacker har gjort, även det islandshästar. Missförstå mig inte, jag är absolut ingen hästrasist utan poängterar att det har med individen att göra.

Jag har haft allt från shettis, fjordis, island, fullblod, halvblod, araber. Valacker, ston och hingstar. Alla möjliga färger, vilket gör att jag vet att färgen inte avgör temperamentet. Tänkte speciellt på att fuxston får mycket sk.t. I min iver att få ett svart stoföl efter en speciell hingst, så fick jag en hel bunt med fuxston och en svar hingst:p. Ingen av dom är lik den andra i temperamentet.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Vad jag egentligen menade och inte uttalade tydligt, är att min erfarenhet både inom hundavel och häst, är att när individer av honkön blir osams, är det ofta hela livet. Killarna gör upp sedan är det lugnt, även om de testar ibland om statusen är oförändrad:D
Utan annan jämförelse med andra arter :angel:

Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Jag vet dock ett stall i Stockholm, där man släppte ihop valacker med ston. Det resulterade i att en valack dog.

Och ja.. det var islandshästar

Vad vill du ha sagt med de? Jag kan bara komma på en på sak, och det är att stallägaren är klantig.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Om en hingst är lättsam i hästhållning och om den har stark revirdrift har inte skit med varandra att göra, tror man det har man inte mkt hingsterfarenhet. De kan vara som hundar att hålla på med enkla att ha med sig överallt på överfulla tävlingsplatser tex odyl, men i deras revir har ingen annan hingst att göra, ett fullt naturligt beteende precis så som det förr fungerade med vildhästar. Inte precis ett naturligt beteende för en vuxen hingst att gå i flock med andra hingstar om de har "sina" ston i närheten. Tvärtom så skall de vara väldigt avkönade om det skall fungera det är liksom fullt naturligt för en hingst att försvara sitt revir mot andra hingstar som gör anspråk på deras ston.

Och vist skiljer det i könsdrift inom olika raser det är ingen främmande kunskap det har inte ett spår med uppfostran att göra hur mkt könsdrift en hingst har det har med testosteronet att göra och det är ingen hemlighet precis utan ren veterinärkunskap att ju högre i blod en häst är ju högre testosteronhalter i blodet har de också. Det är tom så att olika värden finns fastslagna för testosteronprover på olika typer av hästar. Raggsockor är ju väldigt långt ifrån höga i blod och lär ju då följdaktligen också ha väldigt mkt lägre testosteronhalt än tex halvblodshingstarna. Utöver det så är det dessutom en nedärvningsfaktor inblandat som ger variation även inom samma ras. Just hormoner är en bit som nedärvs väldigt markant. Vissa hingstar lämnar alltid avkommor med mkt könsdrift oavsett om det är sto eller hingstar. Könsdriften i sig är inget negativt utan helt klart något man vill ha i tävlingshästar för att det ger samtidigt vinnarskallar en avkönad häst har sällan en vinnarskalle utan de är verkligen en det. Så att välja att bara avla på sådana är att gräva sin egen grav vad gäller prestationer.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Om en hingst är lättsam i hästhållning och om den har stark revirdrift har inte skit med varandra att göra, tror man det har man inte mkt hingsterfarenhet. De kan vara som hundar att hålla på med enkla att ha med sig överallt på överfulla tävlingsplatser tex odyl, men i deras revir har ingen annan hingst att göra, ett fullt naturligt beteende precis så som det förr fungerade med vildhästar. Inte precis ett naturligt beteende för en vuxen hingst att gå i flock med andra hingstar om de har "sina" ston i närheten. Tvärtom så skall de vara väldigt avkönade om det skall fungera det är liksom fullt naturligt för en hingst att försvara sitt revir mot andra hingstar som gör anspråk på deras ston.

.
Nänänä, nu är du faktiskt ute och seglar. Hästar är inte territoriella (det finns två undantag som bekräfta regeln dock) och vaktar därför inte något revir. Om flocksammansättning osv. ska diskuteras så får man lov att hålla sig till korrekta benämningar för saker och ting tycker jag.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Ja det var inte mycket av vad du skrev som stämmer med det mesta som är skrivet och forskat om hästar och deras beteende. Vore kul att få reda på källorna till det du skriver.
Varken orkar eller har tid att gå i polemik om detta här och nu. Hoppas någon annan kan.

Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Ja det var inte mycket av vad du skrev som stämmer med det mesta som är skrivet och forskat om hästar och deras beteende. Vore kul att få reda på källorna till det du skriver.
Varken orkar eller har tid att gå i polemik om detta här och nu. Hoppas någon annan kan.

Mvh
Rolle
IpL

Då kan du kanske specifikt peka på vad som inte skulle stämma ? Och källa på det ?

Det är alltid intressant att ni islandsägare alltid skall slå er på bröstet och tro att det enbart är ert specifika uppfödningssätt/uppfostran som påverkar sådana bitar, var kanske inte lika kul att läsa att det faktiskt inte riktigt ligger till så. För övrigt så föds de flesta halvblod också upp på samma sätt och uppfostras på samma sätt speciellt om du tittar på uppfödare med samma förhållande alltså inte de som är enhästägare men dem finns säkert inom raggsockevärlden också.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Nänänä, nu är du faktiskt ute och seglar. Hästar är inte territoriella (det finns två undantag som bekräfta regeln dock) och vaktar därför inte något revir. Om flocksammansättning osv. ska diskuteras så får man lov att hålla sig till korrekta benämningar för saker och ting tycker jag.

Tamhästar är faktiskt ofta det om du helt har missat det så ser ofta ranghöga hästar tex sin hage eller box som sitt revir och gud nåde den som sticker dit näsan som inte hör hemma där. Finns en anledning till att man aldrig skall göra ihopsläpp av nya hästar i en hage som en av dem ser som "sin". Tamhästar fungerar inte som vilda om du har missat det.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Om en hingst är lättsam i hästhållning och om den har stark revirdrift har inte skit med varandra att göra,...

Att vara lättsam inbegriper även att fungera med andra hästar i hagen.
Det är ju inte särskilt lättsamt med en häst som bryter sig ut och river både hagar och stall.

Om man drar likhet med att leva rövare och ha stark könsdrift så har man inte mycket erfarenhet av hur hästar fungerar skulle jag vilja påstå.
 
Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?

Tamhästar är faktiskt ofta det om du helt har missat det så ser ofta ranghöga hästar tex sin hage eller box som sitt revir och gud nåde den som sticker dit näsan som inte hör hemma där. Finns en anledning till att man aldrig skall göra ihopsläpp av nya hästar i en hage som en av dem ser som "sin". Tamhästar fungerar inte som vilda om du har missat det.
Jag brukar bli rätt irriterad när folk tjatar om källor hit och dit, men i det här fallet vill jag ha en tillförlitlig källa för det du säger.

Sedan får man skilja på naturligt beteende och beteenden som vissa individer håller på med för att de inte har något annat att pyssla med. Så, jo, det naturliga beteendet för en vild häst är detsamma som för en tam häst med skillnaden att den tama hästen hindras att utföra sina naturliga beteenden av oss människor. Och, nej, jag har inte Islandshästar, och nej, jag har inte hästarna på lösdrift. Det verkar onekligen väldigt viktigt att föra fram i sammanhanget:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp