Använder ni matfett på smörgåsar?

Använder du matfett på smörgåsar?

  • Ja

    Röster: 155 73,1%
  • Nej

    Röster: 22 10,4%
  • Varierar

    Röster: 35 16,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    212
  • Omröstning stängd .
Jag har smör (hade alltid minilätta men efter dom gjort om lätta så är det oätbart) så nu är det Bregott mellan.
Jag har sällan annat pålägg än ost. Ibland bara smör och har jag bredbar leverpastej så har jag inte smör eftersom man breder på leverpastejen men det är inte ofta jag köper det
 
På bröd har jag alltid Bregott (om jag får välja) såvida jag inte har något annat bredbart på, färskost t.ex. Däremot har jag av någon anledning aldrig smör på mina tunnbrödsknäcken som jag äter till frukost varje morgon. Bara skivat kokt ägg på dem.

Nar jag bakat tunnbrod har jag ALLTID smor och inget annat pa ... och jag gor oftast mitt egna "extra saltade" genom att anvanda saltat smor och pa det sprida ut flingsalt. :D
 
Om jag använder något så är det riktigt smör men det orkar jag sällan eftersom det behöver rumstempereras så länge för att gå att bre ordentligt. Går utmärkt med bara ost också eller mjukost eller nåt annat bredbart istället. Margarin tillför verkligen ingenting smakmässigt tycker jag så det förstår jag inte alls poängen med annat än som klister för osten och det går rätt snabbt att lära sig hålla mackan rakt :D
 
Jag har alltid Bregott på macka , eller Grådö mejeris variant -vad den nu heter -, köper aldrig annat.
Älskar riktigt Smör och riktigt macksmör lika mycket som jag älskar grädde 😄

Dock har jag en hemlig crush på Lätta, så vid hotellvistelser eller liknande så brukar jag häda och bre rostat bröd med Lätta :bag:
 
Här blir det också Bregott på mackan, oavsett pålägg.

I kylen står 2 stora byttor, eftersom maken föredrar extrasaltat och jag vill ha vanligt.

Vi äter rätt mycket mackor i familjen så gammalt hinner det inte bli.
 
Ja det använder jag oftast helt enkelt för att det är godare än att vara utan. :) När jag har färskost eller bredbar pastej eller någon röra så skippar jag smör eller Bregott på mackan.
 
Nope, färskost eller typ hummus eller tartex brukar vara min standard. Men jag äter sällan smörgås så längre, det blir mer toast, och då räcker det med ost och pålägg.
 
Varför/varför inte?

Själv slutade jag med det efter att jag flyttat hemifrån eftersom det gick åt så lite så jag fick slänga det mesta. Det blev helt enkelt förstört innan jag hann använda ens en femtedel.
Upptäckte att det gick precis lika bra med endast pålägg. :up:

Jag gjorde det omvända och började äta Bregott när jag flyttade hemifrån :D Hade bara vanligt smör i barndomshemmet och åt därför alltid mackor "torra". Som vuxen har jag slutligen förstått varför alla kompisarna var så konfunderade när de åt mellis hos oss.

Har fortfarande inte lärt mig äta tjocka lager av smör ännu. Brer ett tunt lager på nyrostad macka. Ger en extra sälta och fuktighet till brödet.
 
Just nu använder jag "baksmör" på mina mackor som jag först hyvlar lite och brer på. Jag steker aldrig i smör, utan använde det till ett recept och när Bregottet var slut använder jag helt enkelt det istället. Funderar dock på att kanske fortsätta med tanke på hur äckligt dyrt Bregott blivit!
Men smöret har väl gått upp lika mycket i pris det
63,90 för 500 gr
 
Jag älskar bregott extrasaltat och flora extrasaltat och har förstås alltid det (i min familj heter det dessutom smör/mackesmör) på mackorna. Nu äter jag inte längre bröd utan bara knäckebröd och även om jag av lathet har knaprat i mig en knäckebrödsskiva utan något på alls nu i värmen då och då så nog tusan är det gott med smör och pålägg och grönsaker (eller sky/och sky).
på jobbet är det oftast knäckebröd med bregott, och nu gurka igen, annars bara bregott.

Nu är priset aphögt.. så senast köpte jag lätt och lagom men det är faktiskt inte lika gott....finns det något billigare än flora och bregott som är lika gott? Eller som är gott?

Vi är tre i familjen. Sonen har en burk extrasaltat lätta, tösen har vad som just då faller i smaken och är rabatt på- hon kan äta vad som helst säger hon, tycker ALLA är goda (lätt och lagom nu) och så jag, som den här gångne har lätt och lagom. Jag började med en burk vardera eftersom jag AVSKYR äckelkrig i smöret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Jag älskar bregott extrasaltat och flora extrasaltat och har förstås alltid det (i min familj heter det dessutom smör/mackesmör) på mackorna. Nu äter jag inte längre bröd utan bara knäckebröd och även om jag av lathet har knaprat i mig en knäckebrödsskiva utan något på alls nu i värmen då och då så nog tusan är det gott med smör och pålägg och grönsaker (eller sky/och sky).
på jobbet är det oftast knäckebröd med bregott, och nu gurka igen, annars bara bregott.

Nu är priset aphögt.. så senast köpte jag lätt och lagom men det är faktiskt inte lika gott....finns det något billigare än flora och bregott som är lika gott? Eller som är gott?

Vi är tre i familjen. Sonen har en burk extrasaltat lätta, tösen har vad som just då faller i smaken och är rabatt på- hon kan äta vad som helst säger hon, tycker ALLA är goda (lätt och lagom nu) och så jag, som den här gångne har lätt och lagom. Jag började med en burk vardera eftersom jag AVSKYR äckelkrig i smöret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gårdsgoda är snäppet billigare än Bregott och samma innehåll. Förutom ursprunget då. De flesta kedjor har smör o raps blandning som EMV också men det vill undertecknad undvika om det inte är ett måste. Och de butiker där det blir ett måste, undviks sedan att besöka.
 
Om smör och rapsoljeblandningen (a la Bregott eller Gårdsgoda) skulle ta slut så har backupplanerna med egenblandad blandning funkar bra (smör och rapsolja med elvisp) och har man inte det så funkar det fint att vispa grädde till smör och salta lite, men det är lite mer arbete.

Lätta och andra liknande påhitt göre sig icke besvär. Infärgad (smörfärgad) tvättad palmolja får andra njuta av.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 427
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 847
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp