Är det svårt att bo i ett hus?

Bukefalos 30 år!

Varför då när det är så lätt att åtgärda?
Och vad vill du använda i stället?
Olja?
Pellets?
Ved?
Nu är det inte jag som ska köpa hus. Och hur bra en llvp värmer beror ju också på hur öppen planlösning huset har, klimatzon, hur välisolerat huset är och om man "står ut" med ljudet från llvp.

Jag bor redan i ett hus och har en vedpanna. Förra huset renoverade vi och gick från eluppvärmning till att installera vattenburen golvvärme och en pelletspanna till.

Jag har alltid bott i lägenhet, men alltid längtat ut på landet. Varje besök hos vänner på landet har känts underbart trevligt, samtidigt som jag inte orkat ha någon på besök i lägenheten eftersom jag knappt orkar med mig själv där. Nu hyr jag en liten stuga på en liten gård ute i en skog. Helt underbart. Hade stugan varit större hade jag aldrig velat flytta härifrån, men den är för liten och jag tvivlar på att hyresvärden tänker bygga ut stugan bara för att ha mig som permanent boende här.

Så. Hur svårt är det egentligen att bo själv i ett hus? Jag vill inte ha något stort hus, utan mer "vinterbonat fritidshus". Något som rymmer mig + hundar + akvarier, men inte så mycket mer. Jag vill ha så lite bostad som möjligt både att städa och att betala uppvärmning för :p

Jag förstår att man måste klippa gräs/sköta trädgården, måla om ibland (hur ofta?) om man inte har ett tegelhus och att det tillkommer kostnader för tex sophämtning mm.

Jag hör ju om folk som "inte orkar bo i hus" och påståenden om att det är på tok för jobbigt att bo ensam i ett hus, man måste vara åtminstone två. Men varför? Om huset man köper är i ett helt ok skick och inget renoveringsobjekt.
Jag tycker det är lätt och oväntat nice att bo med trädgård.
Vi hyr dock, så det är ju en "lägenhet med trädgård"

Jag tycker det är svintrist att klippa gräs (det måste vi dock, jag har lie för när vi rest bort, handgräsklippare med handkraft i övrigt), men äng är ju väldigt modernt nu :) fruktträd med äng runt? klippta gångar? Vissa har ju så mycket växter och rabatter att de inte har plats för gräsmatta.

Klippa häckar är ganska trist, och inte ger de ätbar frukt heller :) skulle nog haft lepagehäck om jag fått bestämma :) mm äpplen.

Rensa ogräs, plantera träd och perenner är oväntat kul.

(Jag har vuxit upp i lägenhet mitt i centrala stan)

Senast ändrad:
Ja iaf med element men bättre med luftvärmepump.
Mm.. så länge kabeln är nedgrävd borde strömavbrott inte vara så ofta? (jag bor ju inte i min stuga men haft kortare avbrott vid åska endast) Våran grävde de ner för några år sen men finns stugor runt om där de inte gjort det än.
Vi har nedgrävd el och har nog haft strömavbrott 3-4 ggr på 8 år så det händer verkligen inte ofta här. Till de flesta typer av uppvärming behöver man ju trots allt el, även om det inte är direktverkande.

Det är bitvis jobbigt att bo i ett hus på egen hand... men jag hade inte bytt bort det för någonting. Jag älskar mitt gamla slitna hus och mår illa vid blotta tanken på att flytta till lägenhet.

Dvs gillar en att bo i hus så ska en inte backa för att det ibland kan vara jobbigt. Att en måste vara två för att bo i hus är trams. Jag vet om ett flertal som av olika anledningar bor själv i hus och det går alldeles utmärkt.
Precis så! Det är inte svårare att bo i huset ensam. Det är bara att en måste göra allt jobbet själv.

Och visst dyker det ibland upp saker som man inte gjort förr. När grejer går sönder och man måste springa runt och felsöka. Men det blir ju inte lättare för att man är två. Vi bor två i vårt hus. Men när strömmen går är jag ändå själv och ska hitta orsaken.

Jag har inte sagt att det är svårt?

Men personligen skulle jag ändå undvika hus med eluppvärmning.
i alla fall enbart el, nä det vill jag då inte heller ha! Fördelen med braskamin är ju helt klart de (förhållandevis få nu med nedgrävda ledningar men kan fortfarande hända) gånger det är strömavbrott! Förra boendet när det var storm och blev strömlöst i ett par dygn var inte kul med 8 plusgrader inne!

Min stuga är 60kvm och är inte öppen planlösning :D
Men funderar på om jag endast ska uppgradera elementen (de är från 50-talet) eller om jag ska ha en luftvärmepump..
Jag har öppen spis uppe och nere i källaren.

Jag vill ju främst förlänga säsongen. Sen finns nån dröm om at vara där på vintern med 🥰
Min stuga är 80 kvm (varav ca 65-70 kvm uppvärmt) och när jag köpte den satt det en luftvärmepump i den som blåser rakt in i en vägg typ :D (pga gammaldags planlösning och svårt att placera en LVP). Jag tänkte att den inte kunde göra så stor nytta, men det gör den faktiskt! Spjällen är riktade så att den blåser så gott den kan ut i rummet istället, och när temperaturen börjar sjunka på hösten (eller tvärtom börjar stiga igen på våren) så kan LVPn gott och väl vara enda värmekällan i 1-2 månader innan jag behöver börja elda i kakelugnarna och sätta på en eller flera elradiatorer. Visserligen blir det lite kyligt på övervåningen då (LVPn sitter på bottenvåningen) men det kan jag leva med.
Jag har en orenoverad och oisolerad gammal 1800-tals timmerstuga på 80 kvm som jag bor i permanent, och gör av med ca 6 000 kWh per år inkl både hushållsel och uppvärmning, vilket jag tycker är helt OK. :)

Min stuga är 80 kvm (varav ca 65-70 kvm uppvärmt) och när jag köpte den satt det en luftvärmepump i den som blåser rakt in i en vägg typ :D (pga gammaldags planlösning och svårt att placera en LVP). Jag tänkte att den inte kunde göra så stor nytta, men det gör den faktiskt! Spjällen är riktade så att den blåser så gott den kan ut i rummet istället, och när temperaturen börjar sjunka på hösten (eller tvärtom börjar stiga igen på våren) så kan LVPn gott och väl vara enda värmekällan i 1-2 månader innan jag behöver börja elda i kakelugnarna och sätta på en eller flera elradiatorer. Visserligen blir det lite kyligt på övervåningen då (LVPn sitter på bottenvåningen) men det kan jag leva med.
Jag har en orenoverad och oisolerad gammal 1800-tals timmerstuga på 80 kvm som jag bor i permanent, och gör av med ca 6 000 kWh per år inkl både hushållsel och uppvärmning, vilket jag tycker är helt OK. :)

Va bra och kul att läsa :)
Min stuga är byggd på 50-talet och 1/3 del(ca) är ju öppet med vardagsrum/matplats så jag antar en kommer sätta den där. Sen gränsar mitt sovrum dit med. Inte så hög prio på att ha supervarmt i köket eller sovrum nr 2.

"Hus" kan ju betyda allt möjligt (och omöjligt...). Allt från en gammal byggnad med allehanda problem och behov, till ett modernt, hyfsat nybyggt, utan omedelbara saker att bekymra sig över. Vårt hus är från 1979 så det räknas väl som halvgammalt, men vi har inte haft problem (förrän häromdagen då avloppet korkat igen pga kalkhaltigt vatten - INTE KUL!!) överhuvudtaget. Vi satte också in en braskamin, centralt i huset, som vi KAN värma upp hela huset med om vi vill. Vi gjorde det en vinter men återgick till el, delvis, då det är bekvämare... Men braskamin är definitivt att rekommendera (tror dina hundar skulle älska att ligga framför den och njuta av värmen!!).

Trädgård kan man börja älska, fast man inte trodde det. Den är numera ett av mina största intressen!

Min stuga är 60kvm och är inte öppen planlösning :D
Men funderar på om jag endast ska uppgradera elementen (de är från 50-talet) eller om jag ska ha en luftvärmepump..
Jag har öppen spis uppe och nere i källaren.

Jag vill ju främst förlänga säsongen. Sen finns nån dröm om at vara där på vintern med 🥰
Luftvärmepump absolut.
Du kan ju öppna dörrarna.
Eller välja att värma upp bara en del av huset för att vara ekonomisk.

Vi är numera bara 2 i huset från före 1850 och värmer bara upp köket, TV-rummet, övre hallen och badrummet.
Vi bäddade i hörnsoffan när elpriset rusade och blev sedan kvar där.
De övriga rummen värmer vi upp när vi behöver dem.
Man behöver inte 6 rum på 2 personer.

Hur svårt det är beror ju väldigt mycket på hus. En stuga i skogen är såklart väldigt mysigt men kräver också mer (generellt) än ett nyare hus i tätort. Jag flyttade nyligen från ett fristående hus på 112kvm med liten tomt till ett bostadsrättshus på 65kvm men det stor tomt.

Jag personligen lägger hellre tid på att klippa gräs, kratta löv och skotta än att dammsuga och skura toaletter. Jag tycker också det är skönt att slippa tänka på takrenoveringar och fasadbyten.

Jag är också lite för bekväm för att bo i något äldre hus med halvtaskig uppvärmning och sämre bekvämlighet. Men för en del är det ju noll problem.

Det går bra att bo själv i hus. Om det är långt ute i skogen är det ofta så att det innebär att man är ensam om att lösa väldigt många problem när de uppstår - både med finansiering och arbete. Beroende på ekonomi och förmåga kan man ofta balansera längs skalan pengar-arbete en hel del. ( Även om man gör saker som att spola avlopp på egen hand så måste man finansiera utrustning för det.) En annan dimension som man kan balansera med är ambitionsnivå och den är härligt gratis!

Som @clusia brukar jag säga att jag hellre bor litet och effektivt och stort space på utsidan än har stora inomhusytor. Helst vill jag ha det som nu med flera kilometer till andra åt alla håll och ingen trafik alls i närheten. Sen kanske det där med litet och effektivt är en sanning med modifikation när man har 20-talet ekonomibyggnader, varav ett stall med massor av kvadratmeter och 11 hektar på utsidan…. Men bostadshuset är litet, gammalt och inte alls effektivt i värmemening, med luftvärmepump och braskamin kan elanvändningen hållas nere.

Jag gör ungefär 99 procent av fastighetsunderhållet på egen hand på gott och ont. Men att ta den sista procenten också skulle inte göra så stor skillnad på möjligheten att bo, däremot finns andra frågor som uppstår om det verkligen är rätt plats att bo på.

Senast ändrad:
Jag köpte ett hus själv, till mig och mina två barn. Vinterbonat fritidshus från 70-talet, eluppvärmda radiatorer och ingen annan värmekälla. Hade tur och band elpriset så jag klarade det fint när elpriserna rusade, och satte sen in en luftvärmepump. Hoppade på ett sånt där erbjudande nåt företag har med jämna mellanrum, installerat och klart för ca 17 000. Öppen planlösning och skånsk vinter så den räckte fint som enda värmekälla. Lågt i tak vilket också blir billigt att värma upp 😅
Det enda som var renoverat på huset var fönstren, vilket var en stor bonus! I övrigt var det mesta original, inklusive köksspisen. Avlopp och vatten var sedan flera år redan påkopplat på de kommunala ledningarna, det är rätt skönt att slippa tänka på sånt. I många kommuner byggs också de kommunala ledningarna ut och det brukar då vara krav att koppla in sig, för nånstans mellan 100-150 tusen. Bra grej att kolla upp innan ett köp!

Jag har renoverat det mesta själv, det jag köpt in har varit elektriker och arborist för att fälla stora tallar som stod läskigt nära huset. Trädgården gjorde jag inget alls mer än att klippa gräs första året, och det behövs ju knappt det om du inte vill. Renoveringarna har också varit sånt som kunnat vänta tills jag hade råd, tid och ork, vilket också är en bonus.

Herregud, jag som aldrig skulle bo i hus igen, kollade igår lite annonser på hus pga den här tråden bland annat... ;) Ena hundens reaktioner på hundar och min dåliga balans är en annan anledning, vore trevligt att slippa jobbiga möten var femte meter innan man kommer till skogen speciellt i vinter...

Jag som hyrt hus tycker väl egentligen inte att det är svårt med rätt förutsättningar... att äga är väl en annan sak än att hyra, men att bo och att utföra vardagliga saker är väl vad man gör dem till.

Det där med att bo enskilt...
Jag bor med en rätt trafikerad länsväg en bit från tomten. Halvannan km till en större riksväg.
Bor för mig själv, men har "skrikavstånd" till grannar. Dvs om jag vrålar på hjälp hör grannarna.
Nere i byn finns en bonde som har lastmaskiner m.m. Han plogar min infart när han ändå passerar vintertid. Jag swishar en peng när säsongen är slut.
Rörmokare finns i lilla orten nära. De fixar mina bekymmer och är både trevliga och noga.
Med andra ord är jag inte utan hjälp. Någonsin.

Egentligen är det ork och lottovinst (spelar aldrig) som hindrar större reparationer :D

Svårt tycker jag inte att det är, men det är mycket att göra. Antingen genom att själv lära sig och göra jobbet, eller genom att hyra in någon.

Vill man att huset ska hålla så måste man underhålla, även när inget är trasigt. Och så är det trädgårdsskötsel, gräsklipp och snöskottning och sånt.

Vi ska sälja och flytta till lägenhet pga allt jobb.

Men har man ork över och älskar att ha praktiska saker att fixa med så är hus en jättebra hobby!

Mitt hus har djupborrad brunn och aldrig haft problem med tillgången på vatten, än tack och lov, trots torrår. Bor man själv så bestämmer man själv och jag har hel tömning av septitanken varannat år och deltömning varannat. Iom att jag även sopsorterar så har jag somtömning en gång i månaden och inte ens då en full tunna. Det hundarna inte åt upp av matresterna fick hönsen och annat hamnade i komposten. Biologiskt nedbrytbar kattsand hamnar i trädgården. En stor gjutjärnskamin, en insats i öppen spisen och vedspis i köket klarar att hålla värmen eller att kompletteringselda om det blir kallt eller strömmen går.

Jag har aldrig haft en krånglande vattenpump. Bytt vitvaror i köket en gång på 20 år och det som köptes in nytt första året var en stor tvättmaskin och en fantastisk köksspis som aldrig krånglat på 20 år. Altanen byggde jag själv ny och större för några år sedan då den gamla började ge upp. Jag har aldrig byggt en altan tidigare och visst gjorde jag misstag men det är de man lär sig av. Bytt vattenberedare när den gamla från -67(?) gav upp för ca fem år sedan.

Renoveringarna då. Nytt och delvis begagnat kök köpt på Blocket. Urgrävt matrum och kök, blindbotten och nytt golv år ett. Vi strippade bägge rummen in till timmret och lerklinade innan vi för enkelhetens skull satte gips. Slängde ut badkaret och satte in duschkabin. Sänkte årsförbrukningen med ca 6000 kWh jämfört med föregående ägare enbart på det! Nytt tak för två år sedan.

Jag trodde det skulle bli skönt att flytta in i en lägenhet istället men jag saknar verkligen att bo i huset!

Bergvärme är också el.
Även om den är effektiviserad med en pump så har den fortfarande en del av elens nackdelar.
När det är som kallast och dyrast el, så måste den dessutom toppas med en elpatron.
Man måste inte toppa med en elpatron, även om jag antar att det är det vanligaste. Mina föräldrar har en mindre oljepanna för det pga storleken på deras hus. Den har dock aldrig behövt användas konstigt nog och det är nog 20 år sen de installerade bergvärme.

Jag bor på ”landet” i ett moderniserat torp med lite mark till. Nog för ett par hästar och några hönor men inte så mycket mer. Dock precis utanför ett mindre samhälle så bredband, kommunalt vatten och nedgrävd el finns. Men har vedpanna med ackumulatortankar som uppvärmning. Kommer nog på sikt försöka ordna bergvärme men det är inte speciellt problematiskt att elda ett par gånger i veckan på vintrarna eftersom sambon jobbar hemifrån relativt ofta och vi gillar att vara hemma. Hos oss är det mest trädgård, staket och byggnaden vi har stallet i som kräver lite underhåll. Huset har vi mestadels fått rensa hängrännor och byta någon utelampa på så skulle inte kladda det som speciellt besvärligt. Då är jobbiga och störiga grannar man kan behöva hantera i en lägenhet mycket värre 😅

Jag är en tämligen lat människa, men jag lyckas med att sköta min fastighet rätt så bra. Jag har en liten gård (9 hektar) med ett mindre boningshus. Jag har en åkgräsklippare eftersom jag har mycket gräsmatta och den kör jag ca en gång i veckan på sommaren. Kanske varannan vecka ibland. Det tar ett par-tre timmar, men det är skönt när det blir fint. Målning av huset gör jag vart 5:e år kanske. Då är det fest hemma och jag bjuder in mina kompisar så målar vi och grillar, och festar till det helt enkelt. Alla drar inte sitt strå till stacken, men de flesta tycker att det är kul och lite skönt att måla och fixa.

Snöskottningen är ingen grej tycker jag. Jag bor i Skaraborg, så det är ju inga metervis med snö, men det kommer ändå. Jag har en fyrhjuling med plogblad som jag skottar snö med på gården och vägen (har 800 meter ner till grannen, men 3 km ut till vägen). Så den som plogar kör hela sträckan och sen hjälps vi åt. Jag bor sist på grusvägen och vi är 4 st hushåll på 3 km lång väg. Tycker att vi hjälps åt rätt så bra. Har det snöat på dagen och jag vet att grannen jobbar till kl 22 så försöker jag ploga så att de kommer hem på kvällen. De har en vanlig bil. Jag kör en fyrhjulsdriven suv så jag kommer oftast hem oavsett, men de hjälper mig med.

Jag försöker göra livet lätt för mig själv. Har egen brunn och septitank. Tömmer tanken två gånger per år och det kostar väl ca 1000:-/gången. Eget vatten är skönt eftersom jag slipper betala för kommunalt. Vatten har blivit dyrt och en "normal" villa med 4 st personer i den kommunen där jag bor betalar ca 1000:-/månaden för vatten. Den kostnaden slipper jag tack och lov. Jag har dock haft problem med min vattenpump och fick byta den och göra en massa jobb runt omkring, det kostade mig ca 6500:- efter rot-avdraget, så inte hela världen. De flesta saker går att fixa med ett samtal till en firma och saker är inte så dyra som man tror.

Det värsta jobbet med mitt ställe är inte det normala underhållet på byggnaderna såsom hus, stall, garage mm utan markerna och all djävla sly. Jag behöver dubbelt så många betande djur än vad jag har för att det ska hålla det något sånär i skick. Mina marker ser därför inte alls ut som jag vill att de ska se ut, men det är vad det är. Någon gång varje-vartannat år lyckas jag röja ner så stenmurarna ser okej ut i alla fall.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Farligt att bo på nedre botten?
  • Det dyra fritidshuset
  • Bo i Luleå

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka