Arbetslivets floskler och klyschor

Jag HATAR såna grejer! Påminner mig om när vi var på en peppföreläsning där vi skulle kasta bollar på varandra av oklar anledning. Jag gömde mig på toaletten tills det var över.

En annan gång hade vi nån föreläsning om att ”tänka positivt” där föreläsaren sa att det enda som begränsar människan är bekvämlighet typ. Min kollega räckte upp handen och ifrågasatte detta med att tillexempel en gravid trettonåring i Kongo som blivit våldtagen har lite andra begränsningar än sin bekvämlighet när det gäller att få ett bra liv, men det viftade han bara bort och sa att han gillar att bli ifrågasatt men hittills har ingen övertygat honom om att det inte stämmer. Kändes så sjukt opassande med en föreläsning i positivt tänkande när vi jobbar med några av de mest utsatta människorna i vårt samhälle och dessutom var inne i en svacka där arbetsbelastningen bara ökade och vi inte hade tillräckligt med resurser. Så kränkande när det framstår som att det är vår attityd det är fel på.
Arbetsgivare brukar dock älska såna talare. Det är ju extremt mycket billigare om alla anställda bara tar all skit och är glada och lyckliga över det än tar sig friheten att bli klaga, bli ledsna, utbrända eller sjukskrivna av dåliga arbetsförhållanden. :up:
Att ha ett humör som är helt frikopplat från de yttre omständigheter man utsätts för är för övrigt tecken på psykiskt sjukdom. Undrar om någon talat om det för den talaren...
 
Jag har varit utsatt för "pepptalkinspiratör" på AF när jag var arbetslös... inte live utan via film. Jag var party poopern som ifrågasatte det fantastiska med att överleva Mt Everest när man varit så dum från början att klättra på det och att det inte riktigt var något som imponerade på/inspirerade mig :D Alla andra tyckte den motivatören var SÅÅÅ fantastisk.

Någon månad senare startade jag eget, kanske i självförsvar undermedvetet så jag slapp utstå dylikt :rofl:
 
Jag tycker teambuilding och kickoffer är nästan helt nödvändiga i den kontext jag arbetar i. Men jag lägger inget fancy i orden.

Teambuilding är någon form av aktivitet som inte är vardagsjobbet som görs på arbetstid. Ju mindre konstruerat och klämkäckhet, desto bättre. Lunchutflykt med frivilligt deltagande i minigolf typ.
Kickoff är en slags ihopsamling inför start av nåt nytt, för att skapa en gemensam målbild.

Ska man ha föreläsning lyssnar jag hellre på en kollega som vill berätta om något inom/utom jobbet som de vill dela med sig av.
 
Jag tycker teambuilding och kickoffer är nästan helt nödvändiga i den kontext jag arbetar i. Men jag lägger inget fancy i orden.

Teambuilding är någon form av aktivitet som inte är vardagsjobbet som görs på arbetstid. Ju mindre konstruerat och klämkäckhet, desto bättre. Lunchutflykt med frivilligt deltagande i minigolf typ.
Kickoff är en slags ihopsamling inför start av nåt nytt, för att skapa en gemensam målbild.

Ska man ha föreläsning lyssnar jag hellre på en kollega som vill berätta om något inom/utom jobbet som de vill dela med sig av.
För de tillfällena skulle jag aldrig använda benämningarna teambuilding och kickoff. Snarare typ Höstlunch/Vårlunch, resp Projektmöte.
 
@sjoberga Det är precis konstruktion och klämkäckhet jag relaterar till "kick off" och "teambuilding". Ofta med inslag av alkohol, tävlingar och fåniga försök till "inspiration", gärna med noll verklighetsförankring eller faktisk förankring till företaget. Känns som att det främst förekommer i branscher där prestation sätts före allt.
 
Jag HATAR såna grejer! Påminner mig om när vi var på en peppföreläsning där vi skulle kasta bollar på varandra av oklar anledning. Jag gömde mig på toaletten tills det var över.

En annan gång hade vi nån föreläsning om att ”tänka positivt” där föreläsaren sa att det enda som begränsar människan är bekvämlighet typ. Min kollega räckte upp handen och ifrågasatte detta med att tillexempel en gravid trettonåring i Kongo som blivit våldtagen har lite andra begränsningar än sin bekvämlighet när det gäller att få ett bra liv, men det viftade han bara bort och sa att han gillar att bli ifrågasatt men hittills har ingen övertygat honom om att det inte stämmer. Kändes så sjukt opassande med en föreläsning i positivt tänkande när vi jobbar med några av de mest utsatta människorna i vårt samhälle och dessutom var inne i en svacka där arbetsbelastningen bara ökade och vi inte hade tillräckligt med resurser. Så kränkande när det framstår som att det är vår attityd det är fel på.

Fy tusan så vidrigt! Det påminner lite om när jag jobbade på ett företag där många blev utbrända, även jag. Vi fick en workshop i time management. TIME MANAGEMENT. Driver ni?! Jag fick gå på "rehab" via företagshälsan och de sa att de inte kunde hjälpa mig, eftersom jag redan är rehabiliterad men det fortfarande är fel på min arbetsbelastning.

När jag arbetade där var vi 16 projektledare och den senaste nyheten från bolaget är att de nu är 3 projektledare kvar.
 
Men inga möten, kickoffer, teambuildningslekar eller inspirationshistorier om idioter som ska klättra 8000 meter upp helt i onödan hjälper om man inte har en chef som faktiskt vill göra sitt jobb.
Efter tre år med två maskande myglande manliga chefer har jag nu två nya kvinnliga chefer som verkligen vill att arbetet ska fungera och det är det enda jag behöver
 
Jag har inget emot möten, möten är också jobb. Något jag däremot har väldigt mycket emot är mötesförlängaren. Vilka grupper jag än har jag jobbat i så har det alltid funnits en sådan.

Mötesförlängaren kännetecknas av att göra ständiga utvikningar, ställa frågor irrelevanta för sammanhanget för att visa att hen hänger med (det gör hen inte), ta vara på varje bisats någon annan uttalar för att spåra vidare på den, göra besserwissriga påpekanden när någon annan redovisar vad hen håller på med (typ jaså du håller på med tomater, har du tänkt på att det är samma sak med akvariefiskar så att du borde titta på det också?) och, när andra redovisar vad de kommer att ägna sig åt under dagen, själv redovisar de kommande tre månadernas planerade arbete.

När jag senast bytte arbetsgrupp var jag själaglad över att slippa två sådana mötesförlängare. Nya gruppen är bara tre personer - och en av dem lägger typ 20 minuter till varje 15-minutersmöte :arghh:
 
Jag har inget emot möten, möten är också jobb. Något jag däremot har väldigt mycket emot är mötesförlängaren. Vilka grupper jag än har jag jobbat i så har det alltid funnits en sådan.

Mötesförlängaren kännetecknas av att göra ständiga utvikningar, ställa frågor irrelevanta för sammanhanget för att visa att hen hänger med (det gör hen inte), ta vara på varje bisats någon annan uttalar för att spåra vidare på den, göra besserwissriga påpekanden när någon annan redovisar vad hen håller på med (typ jaså du håller på med tomater, har du tänkt på att det är samma sak med akvariefiskar så att du borde titta på det också?) och, när andra redovisar vad de kommer att ägna sig åt under dagen, själv redovisar de kommande tre månadernas planerade arbete.

När jag senast bytte arbetsgrupp var jag själaglad över att slippa två sådana mötesförlängare. Nya gruppen är bara tre personer - och en av dem lägger typ 20 minuter till varje 15-minutersmöte :arghh:

Det är nog den största potentialen för framtida effektiviseringar som existerar i vår del av världen.

Inte exempelvis micromanagement av personalens tidsluckor (där jag hört de värsta urartningarna i hemtjänsten).

Jag hade en helvetesvecka förra veckan på detta tema. Nu blir det räfst och rättarting.

Tips: om man alltid ska lösa alla problem på alla möten kommer nästan alla som tvingas delta ha blivit galna innan man hunnit lösa det första och mest prioriterade.
 
@sjoberga Det är precis konstruktion och klämkäckhet jag relaterar till "kick off" och "teambuilding". Ofta med inslag av alkohol, tävlingar och fåniga försök till "inspiration", gärna med noll verklighetsförankring eller faktisk förankring till företaget. Känns som att det främst förekommer i branscher där prestation sätts före allt.
Jag har tänkt mig att det i första hand är en grej i näringslivet. Och kanske då särskilt de grenar av näringslivet som vill se sig själva som typiskt "kreativa" och "innovativa". Men jag vet verkligen inget om det, då jag aldrig varit inne på en sådan arbetsplats, ens.
 
Jag har tänkt mig att det i första hand är en grej i näringslivet. Och kanske då särskilt de grenar av näringslivet som vill se sig själva som typiskt "kreativa" och "innovativa". Men jag vet verkligen inget om det, då jag aldrig varit inne på en sådan arbetsplats, ens.

I första hand förekommer det framför allt inom sälj, gissar jag. Jag har gjort min andel av kick-offer och teambuilding i den branschen. :meh: Inte mycket tal om kreativitet och innovation, dock.
 
Jag tycker viss teambuilding är trevligt, utbildning är superbra, och konferenser kan jag inte säga något om.
Dock är jag trött som bara den på ljug som pågår i oändlighet. "Vi värnar om miljön" - Köper in engångsplastkaffekoppar i miljontals och låter lärare ha kvar gamla hemska kemikalier när det finns bättre att tillgå. "Vi ska förbättra organisationen" - inget händer. "Vi ska följa visionen" - inget händer. "Vi ska bygga ny hemsida" inget händer. :cautious:
 
Det viktigaste om man ska ha teambuilding och liknande är att hitta någon aktivitet som alla är bekväma med. I en arbetsgrupp jag hade tidigare fanns det de som ville ha fysiska aktiviteter och tävlingar, vilket verkligen inte är sånt som passar alla. Det kändes som att de bara var ute efter att få göra något som de själva tyckte var roligt, inte något som var för alla, och på så sätt förlorade aktiviteten sin mening.

För mig som gillar kultur hade en stadsvandring eller museibesök och lunch på ett trevligt ställe varit en perfekt aktivitet.
 
Det viktigaste om man ska ha teambuilding och liknande är att hitta någon aktivitet som alla är bekväma med. I en arbetsgrupp jag hade tidigare fanns det de som ville ha fysiska aktiviteter och tävlingar, vilket verkligen inte är sånt som passar alla. Det kändes som att de bara var ute efter att få göra något som de själva tyckte var roligt, inte något som var för alla, och på så sätt förlorade aktiviteten sin mening.

För mig som gillar kultur hade en stadsvandring eller museibesök och lunch på ett trevligt ställe varit en perfekt aktivitet.

Jag hatar fysisk aktivitet tillsammans med folk. Även om jag är en träningsnörd, så tycker jag just nu att det är oerhört jobbigt att behöva försöka prestera fysiskt kring andra människor jag känner. Ska tvinga mig igenom en förmiddags padel med ett tjugtal vänner på lördag och har redan ångest.
 
Tycker inte om konferens eller teambuilding. Har haft en trevlig konferens. Det var med mitt egna företag och då gick jag först och tränade, sen käkade jag lunch följt av bio. Det var superhärligt, tyckte jag och alla anställda, dvs jag haha.
 
Jag hatar fysisk aktivitet tillsammans med folk. Även om jag är en träningsnörd, så tycker jag just nu att det är oerhört jobbigt att behöva försöka prestera fysiskt kring andra människor jag känner. Ska tvinga mig igenom en förmiddags padel med ett tjugtal vänner på lördag och har redan ångest.

Vi är ju många som gör det, därför blir det ju kontraproduktivt när arbetsplatser vill fixa någon trivselaktivitet men den som väljs blir en otrivselaktivitet för många av oss.
 
Här är det produktionsstop varannan vecka, får info om massa siffror som inte säger ett jota och försäljning kan jag inte påverka då jag jobbar i produktion och inte på kontoret och skryt är med:cautious:, det som är relevanta är kvalitén och om det varit skador i fabriken = räcker att nämna på uppstarten.

Var på konferens med mitt andra jobb där vi skulle sitta i grupp med kritor och måla företagets värdegrunder:rofl::rofl:, valde dom andra åren att lägga semestern där konferensen brukade ligga👍
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 778
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 803
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp