Arbetslivets floskler och klyschor

Hahahahaha alltsĂ„ 😂😂😂 jag hade antingen 1, tvĂ€rvĂ€grat och gĂ„tt hem eller 2, övedrivit pjĂ€s-spelandet som fan för att visa hur fĂ„nigt det var. Beroende pp vilket humör jag varit pĂ„. Men mest troligt alt 1.
Jag gick hem! Jag försökte hÄlla god min under planeringsskedet men sen gick jag. Har inte deltagit i en enda jobbfest eller aktivitet efter den hÀndelsen.
 
Gud jag fÄr stresspÄslag bara av tanken pÄ era aktiviteter. Jag vill inte leka lekar, jag vill inte kröka skallen av mig med kollegor, jag vill inte mÄla lökiga ord pÄ ett plakat som ingen kommer att titta pÄ sedan och jag vill inte sitta i meningslösa möten. Jag vill bara göra mitt jobb och Äka hem.

Tack och lov för att jag jobbar pÄ ett stÀlle dÀr vi har fantastisk sammanhÄllning utan nÄgon team building och vi fÄr vÀlja sjÀlva vilka kurser vi vill gÄ och inte.
 
Jag HATAR sÄna grejer! PÄminner mig om nÀr vi var pÄ en peppförelÀsning dÀr vi skulle kasta bollar pÄ varandra av oklar anledning. Jag gömde mig pÄ toaletten tills det var över.

En annan gĂ„ng hade vi nĂ„n förelĂ€sning om att ”tĂ€nka positivt” dĂ€r förelĂ€saren sa att det enda som begrĂ€nsar mĂ€nniskan Ă€r bekvĂ€mlighet typ. Min kollega rĂ€ckte upp handen och ifrĂ„gasatte detta med att tillexempel en gravid trettonĂ„ring i Kongo som blivit vĂ„ldtagen har lite andra begrĂ€nsningar Ă€n sin bekvĂ€mlighet nĂ€r det gĂ€ller att fĂ„ ett bra liv, men det viftade han bara bort och sa att han gillar att bli ifrĂ„gasatt men hittills har ingen övertygat honom om att det inte stĂ€mmer. KĂ€ndes sĂ„ sjukt opassande med en förelĂ€sning i positivt tĂ€nkande nĂ€r vi jobbar med nĂ„gra av de mest utsatta mĂ€nniskorna i vĂ„rt samhĂ€lle och dessutom var inne i en svacka dĂ€r arbetsbelastningen bara ökade och vi inte hade tillrĂ€ckligt med resurser. SĂ„ krĂ€nkande nĂ€r det framstĂ„r som att det Ă€r vĂ„r attityd det Ă€r fel pĂ„.

Jag önskar att jag hade hunnit fly. SÄ hÀr i efterhand Àr det ju komiskt men dÄ kÀndes det jÀkligt tafsigt pÄ min integritet.

AngÄende tÀnka-positivt-förelÀsningen :rage: SÄ insiktslöst och empatistört.
 
Ah, jag minns med viss avsmak nÀr vi var tvungna att skriva och spela in en egen lÄt pÄ en teambuilding. En cover pÄ Avicii. Den blev givetvis fruktansvÀrt dÄlig och jag tror nog att sÀkert tre av sexton personer i arbetsstyrkan tyckte att det var kul - resten fick nÄgot blekt över sig sÄ fort den nÀmndes under följande halvÄret. Typiskt tillfÀlle nÀr chefen trodde att hennes uppfattning om roligt var allmÀngiltigt.

PÄ samma jobb fick vi ocksÄ fyra heldagars "teamutveckling" med tvÄ av de lökigaste konsulterna jag nÄgonsin sett. Det inkluderades att bygga Àggfarkoster, samt broar för köra leksaksbilar pÄ. Vidrigt var det. Riktigt frustrerande att det gÄr skattepengar pÄ sÄdan skit.

Nuvarande jobbet fick vi rösta pÄ nÄgra olika alternativ (tack och lov var ingen liknande tidigare erfarenheter). Alternativet som vann var lerduveskytte, vilket jag faktiskt tyckte var superkul.
 
Jisses! Jag kanske jobbar pÄ ett skittrÄktigt stÀlle ur den synvinkeln, men vi brukar Äka pÄ studiebesök till nÄgot stÀlle relaterat till jobbet (och sen Àta gott tillsammans, tidig hemgÄng). Det har tex varit naturreservat, museer och stÀllen dÀr man genomfört nÄgot vÀldigt speciellt. Dvs sÄnt som ett fÄtal av oss hade kunnat besöka i tjÀnsten Àven annars. PoÀngen Àr att vi Äker allihop tillsammans, vilket aldrig hÀnder annars.

"Team-building" i mitt lilla team gÄr ut pÄ att vi Äker till en kollegas stuga en natt, pratar om nÀsta jobbcykel bÄde löst och flummigt och lite mer konkret, och sen lagar mat tillsammans som umgÀnge.

(Öl och badtunna kan förekomma, men vi Ă€r en grupp pĂ„ max 5 pers som alla vill till antingen stĂ€llet med badtunna eller stĂ€llet med bastu vid en liten sjö nĂ€r vi planerar vĂ„r tur. Vi har dessutom ett vĂ€ldigt öppet diskussionsklimat i gruppen sĂ„ den dagen nĂ„gon tycker annorlunda vore det sorgligt om just badtunnan skulle vara grejen som nĂ„gon inte vĂ„gar ta upp.)
 
Vi har förhÄllandevis ofta teambuildings, avtackningsmiddagar, möten, utbildning mm.
Teambuildings :down: Gillar inte lekar och att umgĂ„s med”jobbet” pĂ„ fritiden. Är dĂ€r sĂ„ himla mycket Ă€ndĂ„. PĂ„ fritiden vill jag vara med familj och vĂ€nner.
Nu skulle kliniken ha kick-off som bestod av mat och underhÄllning. Bara 10 av 45 hade anmÀlt sig frÄn vÄr avdelning och chefen tyckte det var pinsamt. Men förstÄ att folk inte vill gÄ pÄ sÄnt?!

Avtackningamiddagar Àr ju en trevlig gest men vi jobbar sÄ myclet kvÀllar som det Àr ÀndÄ att man inte vill avvara Ànnu en till nÄgot jobbrelaterat. BÀttre att ge en blomma och ett presentkort nÀr nÄgon slutar.
 
Min vÀrsta Àr antingen julfesten pÄ Blue Moon Bar (vi var fyra totalt pÄ företaget) eller den nÀr cheferna hade dille pÄ fysiska aktiviteter och vÄr cfo skulle hÄlla i CRAWL-Kurs. NÀver bÀver i hÀcklefjÀll.
Jag vet inte vad som vore vÀrst, att behöva visa sig i simklÀder inför kollegor eller att se dem i det.
Jag simmar dessutom skitdÄligt, sÄ jag drog i alla bromsar jag kunde.
 
Skam annars. :laugh: :sneaky:

Jag har nog bidragit till en hel del förÀndring faktiskt - ffa mÀrker jag att vissa av mina mer försynta kollegor faktiskt vÄgar vara mer öppna och stÀlla tydligare krav.

:sneaky:

VÀldigt bra, det Àr nog vÀldigt mÄnga dÀrute som inte vÄgar protestera eller stÄ upp för att de tycker att nÄgot Àr obehagligt, om ingen annan gör det först.
 
Avtackningamiddagar Àr ju en trevlig gest men vi jobbar sÄ myclet kvÀllar som det Àr ÀndÄ att man inte vill avvara Ànnu en till nÄgot jobbrelaterat. BÀttre att ge en blomma och ett presentkort nÀr nÄgon slutar.
HÀr sker avtackningar genom att vi Àter smörgÄstÄrta till lunch, alltsÄ inget efter jobbet.

Det hÀnder typ 2 gÄnger per Är att det Àr nÄgot efter arbetstid. Det Àr julbordet med hela företaget och en gÄng som vi pÄ kontoret grillar. Dessa tillfÀllen brukar det vara mycket stor uppslutning, nÀstan alla kommer.
 
HÀr sker avtackningar genom att vi Àter smörgÄstÄrta till lunch, alltsÄ inget efter jobbet.

Det hÀnder typ 2 gÄnger per Är att det Àr nÄgot efter arbetstid. Det Àr julbordet med hela företaget och en gÄng som vi pÄ kontoret grillar. Dessa tillfÀllen brukar det vara mycket stor uppslutning, nÀstan alla kommer.

Det hade jag uppskattat mer. Dvs en lunch pÄ jobbet Àn resturang en kvÀll.
Tror ockap det Àr bÀttre med tvÄ tillstÀllningar/Är. Nu Àr det brÀnnboll, laga mat-kvÀllar, sommarfest, avtackningsmiddagar osv osv. Jag har jobbat dÀr 8 mÄnader.
 
Det hade jag uppskattat mer. Dvs en lunch pÄ jobbet Àn resturang en kvÀll.
Tror ockap det Àr bÀttre med tvÄ tillstÀllningar/Är. Nu Àr det brÀnnboll, laga mat-kvÀllar, sommarfest, avtackningsmiddagar osv osv. Jag har jobbat dÀr 8 mÄnader.
Allt detta utanför vanlig arbetstid?

Herregud. Vi har ungefÀr en julmiddag, nÄgot pÄ försommaren och sÄ personalkonferens med övernattning en gÄng om Äret, eller om det Àr vartannat Är.

Jag tycker att det Àr rimligt att arbetsgivaren förutsÀtter att de anstÀllda kan underhÄlla sig sjÀlva pÄ fritiden, och inte Àr i behov av brÀnnbollsarrangemang.
 
Allt detta utanför vanlig arbetstid?

Herregud. Vi har ungefÀr en julmiddag, nÄgot pÄ försommaren och sÄ personalkonferens med övernattning en gÄng om Äret, eller om det Àr vartannat Är.

Jag tycker att det Àr rimligt att arbetsgivaren förutsÀtter att de anstÀllda kan underhÄlla sig sjÀlva pÄ fritiden, och inte Àr i behov av brÀnnbollsarrangemang.

Utanför arbetstid ja. Behöver jag nÀmna att jag enbart gÄtt pÄ sommarfesten :grin:
Nu har vi nÄgon kick-off nÀsta vecka. PÄ hotell med mat och förelÀsningar. Hoppas inte pÄ nÄgra lekar. Mat kl 18 pÄ kvÀllen som Àr frivillig dÄ den ligger utanför arbetstid. Det andra fÄr vi betalt för iaf.
 
Utanför arbetstid ja. Behöver jag nÀmna att jag enbart gÄtt pÄ sommarfesten :grin:
Nu har vi nÄgon kick-off nÀsta vecka. PÄ hotell med mat och förelÀsningar. Hoppas inte pÄ nÄgra lekar. Mat kl 18 pÄ kvÀllen som Àr frivillig dÄ den ligger utanför arbetstid. Det andra fÄr vi betalt för iaf.
Är inte det nĂ„gon sorts internationell företagskultur, det dĂ€r att livet ska vara organiserat kring arbetsplatsen i vĂ€ldigt hög grad Typ Japan och USA har vĂ€l sĂ„dana mönster? Folk gĂ„r aldrig frĂ„n jobbet, semestern Ă€r minimal och man hĂ€nger gĂ€rna med kollegorna kvĂ€ll efter kvĂ€ll?

Bland mycket annat, verkar det ju förutsÀtta att "den ena" parten i familjerna inte har den typen av arbetsgivare, för det Àr ju bra om "den ena" tar hand om barnen ibland.
 
Jag tror att man kan behöva skilja litet mellan trivselaktiviteter och teambuildingaktiviteter. Trivselaktiviteter ser jag som ungefÀr vad som helst som personalen tycker Àr trevligt, utan att för den sakens skull nödvÀndigtvis vara sÄ vÀldigt vÀrdeskapande för arbetet. SÄdant har sin plats och vÀrde. Men aktiviteter som i huvudsak syftar till att skapa eller utveckla laganda, produktivitet eller liknande kan nog av förklarliga skÀl behöva innefatta att göra saker i grupp. Fysiska aktiviteter, mentala utmaningar eller andra övningar.
Min nuvarande arbetsgivare Àr rÀtt bra pÄ att skilja pÄ dessa bitar; teambuilding och rent arbetsrelaterade övningar sker pÄ betald arbetstid medan rena trivselaktiviteter Àr uttalat frivilliga och sker pÄ fritiden.

PÄ tidigare arbetsplatser har uppdelningen varit mer diffus eller obefintlig, men det har de flesta uppfattat som bÄde normalt och okontroversiellt eftersom yrke ofta nÀrmar sig livsstil i den branschen.
 
Det hade jag uppskattat mer. Dvs en lunch pÄ jobbet Àn resturang en kvÀll.
Tror ockap det Àr bÀttre med tvÄ tillstÀllningar/Är. Nu Àr det brÀnnboll, laga mat-kvÀllar, sommarfest, avtackningsmiddagar osv osv. Jag har jobbat dÀr 8 mÄnader.
Kan man inte istÀllet se detta som nÄgot positivt? Vill du lÀra kÀnna dina kollegor mer sÄ har du ju massor av chans till det, bara vÀlj en aktivitet som passar dig.

Antingen tycker man aktiviteten Àr kul, och deltar. Eller sÄ gillar man det inte, och deltar dÀr med inte.
Att tyckte det Àr nÄgot dÄligt att företaget skapar aktiviteter (för de som vill), har jag svÄrt att se hur det kan vara nÄgot negativt. (Àr dÀr dÀremot ett tvÄng Àr det en helt annan sak!)
Passar inte aktivteterna just dig sÄ kan man oftast lÀmna förslag pÄ aktivitet - eller fÄ lov att anordna en egen aktivitet.
 
Synergieffekter har vi tjatat om tills vi krĂ€ks. Och mod. Vi mĂ„ste vĂ„ga vara modiga. Har vi visat mod pĂ„ dagens möte? Varit utanför vĂ„r comfort zone? Urk. Som om ett lyckat möte Ă€r dĂ€r vi har brĂ„kat. Jag brĂ„kar inte ofta - Ă€r diplomatiskt lagd (konfliktrĂ€dd sĂ€ger en del...) och har sĂ€llan högljudda konflikter Ă€ven nĂ€r jag sĂ€ger vad jag tycker. Är jag dĂ„ aldrig modig? Bara för att jag inte stĂ€ller till med en scen och slĂ€nger in drama pĂ„ mötet?

Har ocksÄ svÄrt för incheckningar. "Vad har du för förvÀntningar pÄ dagens möte". Det Àr sÀllan det kommer fram nÄgot spÀnnande pÄ den "laget runt-frÄgan".

Och förelÀsningar som inleds med att man ska stÀlla sig upp och massera personen framförs axlar? KrÀÀÀÀÀks pÄ det!
 
PĂ„ mitt jobb pratar chefen mycket om "kunderna", och det blev förvirrande för mig i början och fortfarande ibland :confused::cautious: Jag tĂ€nker ju mig att det Ă€r invĂ„narna men nĂ€, mest Ă€r det de andra som jobbar inom kommunen som Ă€r kunderna. Dvs de pĂ„ samma arbetsplats som jag. KĂ€nns inte riktigt som kunder utan mera som kollegor i mitt tycke 😅
 
PÄ just floskeltemat sÄ pratar vi mycket i min organisation om förÀndring. FörÀndring ses som ett eget objekt som man kan bygga process runt, sÄledes förÀndringsarbete, förÀndringsprocess, förÀndringsprocessledare och -Àgare. (Processer Àr rent allmÀnt ett oerhört laddat buzzword hÀr.) Och förÀndring fÄr inte ifrÄgasÀttas eftersom förÀndring i grunden alltid, i princip utan undantag, Àr av godo. FörÀndring Àr dÀrför i det nÀrmaste ett sjÀlvÀndamÄl. OmvÀrlden förÀndras hela tiden, dÀrför mÄste vÄr organisation ocksÄ kontinuerligt förÀndras. Jag har varit pÄ den hÀr arbetsplatsen i sex-sju Är och avdelningen har varit i mer eller mindre förÀndring hela tiden med avseende pÄ organisation, struktur, processer...
 

Liknande trÄdar

Kropp & SjÀl Jag har tidigare aldrig haft nÄgra större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det Àr personligt och allmÀnt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan nÄgra Är...
2
Svar
28
· Visningar
3 814
Senast: monster1
·
Relationer Jag sÄg att min gamla trÄd frÄn i vÄras hade lÄsts, men jag fick sÄ himla mycket fina och kloka ord av er den gÄngen, sÄ jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 011
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 Är i vÄrden blev det men nu sÀger kroppen tvÀrstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgÄngar av vad jag förstÄtt i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp