Arbetsterapeut

Det är diverse disk samt förpackningar. Och en del papper och andra lösa prylar. Exempelvis blev inte julblommorna undanstädade förrän arbetsterapeuten kom i fredags.

Jag har i alla fall lärt mig att diska min tallrik och besticken jag använt, direkt efter att jag ätit. Så på det viset får jag inga berg av disk.

Då är du bättre än jag. Jag har berg av disk där det skapas nya och muterade livsformer och jag inte har en kastrull eller tallrik rena. Min syster som inte har några problem med att få vissa saker gjorda, apropå julblommor, hade kvar julgranen tills den blev ett ekologiskt påskris och därefter en ännu mer ekologisk midsommarstång.

Så just att ha svårt att komma igång med att diska, städa, tvätta osv behöver inte vara ett symtom på ohälsa, inte heller att inte få en glädjekänsla av att det är gjort. Glädjekänsla får man av roliga saker. Att man plötsligt ser golvet i vardagsrummet behöver inte sortera in där.
 
Ett knep för många med ingångsättningsvårigheter är att försöka hitta sätt att det inte kan bli ett berg, eftersom det då blir överstigligt. Till exempel skära ned på antalet tallrikar, glas osv man använder så att man "tvingas" diska oftare men mycket färre prylar.
Även om jag bara har en kniv, ett glas, en osthyvel och en sked att diska blir det oftast inte av. De kan ligga i diskhon hur länge som helst eller tills jag behöver dem.

Jag kan ibland plocka undan enstaka grejer, men jag blir aldrig klar med något. Köksbordet och diskbänken är oftast belamrade med prylar.
 
Den metoden använde jag när jag i tonåren flyttade från föräldrarna. Klockren metod för mig och mitt ex då vi båda var kassa på att sköta ett hem.
Jag har en bekant med igångsättningsvårigheter och dessutom väldigt en närmast oändlig mängd köksgeråd. En gång när jag kom på besök diskade hen helt sonika sitt jätteberg i badkaret. Lite ovanlig metod, men krävs det för att få jobbet gjort så är alla medel tillåtna!
 
Även om jag bara har en kniv, ett glas, en osthyvel och en sked att diska blir det oftast inte av. De kan ligga i diskhon hur länge som helst eller tills jag behöver dem.

Jag kan ibland plocka undan enstaka grejer, men jag blir aldrig klar med något. Köksbordet och diskbänken är oftast belamrade med prylar.
Ja men det är väl inget fel att diska när de ska användas istället för i förebyggande syfte? Nackdelen är väl att det kan bli så att man inte orkar laga mat efter att man diskat, men är det inte ett problem så är det väl utmärkt? Själv vägrar jag skaffa en diskmaskin innan jag har råd och plats att ha två diskmaskiner - jag vet att momentet att tömma diskmaskinen är motigare för mig än att faktiskt diska så bor jag ensam är det helt enkelt inte värt att ha en diskmaskin. Hade jag haft två hade jag inte behövt flytta någon ren disk till några kökskåp alls utan bara mellan diskmaskinerna.
 
Jag kan absolut känna tillfredsställelse på flera plan av hushållsarbete. Det har dock kommit efter insikten av vad ordning gör för min hjärna och efter jobb med mental förmåga att berömma mig själv, även för "småsaker". När jag diskar tex kan jag numera aktivt stå och tänka "vad bra du är Kirre som gör detta, det kommer att ge din hjärna så mycket lugn sen när du ser den rena diskbänken" för det har jag lärt mig att det gör. Eller när jag dammsuger "Vad gött det kommer att bli att gå barfota på rena golv sen när du duschat efter ridningen".

Låter säkert helt knäppt men betydligt mer effektivt för mitt mående än med tyngd dra fram dammsugaren och samtidigt titta på klädhögen och tänka att vad spelar det för roll att jag dammsuger när klädhögen ändå ligger i soffan och stör. Det var ett tankesätt jag hade förr och gjorde att inget blev gjort för det var ingen idé och så mådde jag dåligt över det.
 
Ja och HUR man skapar ordning är också personlig. Om man jämför min och min ex vandringsryggsäckar så packade han väskan utifrån vilken ordning han bestämt sig för på förhand, Sen att det rent ergonomiskt inte var så djäkla bra tog det honom rätt många år att begripa och han gjorde bara små förändringar för hans behov att ha det på ett "visst" sätt var för honom viktigare än att det blir tyngre och svårare att bära. Men det funkade för honom. Jag flyttade ofta runt mina grejer för att hitta optimal balans mellan ergonomi och lätt att komma åt det man ville komma åt i väsken tills jag hittade någon bra kompromiss.
Jag låter liksom saker "hitta sin plats" där de liksom "vill" vara än att bestämma att "nycklarna SKA ligga på en viss hylla" så märker jag efter ett tag att jag oftare lägger nycklarna på en plats än en annan och då blir det nycklarnas plats.
Precis. För någon är ordning att saken finns på sin plats. För någon annan är det viktigare att den finns på en plats där man vet att den finns, än vilken plats det är. osv.

Jag har stenhårda regler för telefon, glasögon, bilnyckel för det blir så katastrofala konsekvenser om de inte går att hitta. Men det är en lösning som bara funkar på ett fåtal saker där man klarar att verkligen alltid vara så strikt.
Att sätta liknande regler för annat och sedan misslyckas med dem bygger bara problem. Det får vara någon annan variant som är rimlig. Anpassning och avvägning.

Kan vara en omfattande process att hitta de rätta formerna för allt man har att hantera i dagliga livet, om man behöver brottas med svårigheter som ställer till det för en och skapar behov av speciallösningar och aktiv medvetenhet om alla detaljer i hur man gör det.
 
Jag tänker att man kan dela in hushållsarbete i olika prioriteringsordning
1. vad måste funka för att det mest basala behöver kan tillgodoses.

MAT Det behöver kanske finnas nån kastrull och tallrikar som är rena nog att laga mat och äta från ( oavsett om de diskas rena före eller efter man lagar mat) och spisen får inte ha saker på sig så att det kan brinna när man lagar mat.
TVÄTT Man behöver någorlunda rena kläder. Så man behöver dela upp ren och smutsig tvätt och kunna tvätta och torka den. Sen är de av mindre betydelse om man har marie kondo ordning eller om den smutsiga tvätten ligger i ett hörn av rummet och den rena i ett annat.

osv för varje grej

2. Allt utöver det mest basala är bonus....
 
Jag har aldrig i hela livet känt nån tllfredställelse för att jag städat i hemmet. Det är bara något jag måste göra, för att livet blir krångligare om jag inte kan laga mat eller äta för att det inte finns något ren disk eller ren yta att jobba på. Och laga mat behöver jag göra för att microrätter blir trista i längden, inte för att jag tycker det är roligt eller att jag får nån belöning av att ha gjort det mer än att det är godare och billigare än att äta ut.
Jag önskar verkligen att jag kunde laga mat, men jag kommer verkligen inte igång. Så jag lever på microrätter och mackor. Det enda jag tillagar är en pannkaka till frukost. Resten går jag bet på.
 
Jag önskar verkligen att jag kunde laga mat, men jag kommer verkligen inte igång. Så jag lever på microrätter och mackor. Det enda jag tillagar är en pannkaka till frukost. Resten går jag bet på.

Det är du inte heller ensam om. När diskberget blir Mount Everest blir det (något jag inte har råd till) takeout. Alt något som inte behöver lagas öht. Du ligger redan före eftersom du faktiskt köper riktig mikromat.

Det är många, ohälsa eller inte, som lever i mer eller mindre kaos privat, hur gärna man än vill att huset ska vara skinande rent och var sak på sin plats - btw att lägga undan viktiga saker på säkra platser är inte att rekommendera eftersom man sedan aldrig hittar sagda saker. Därför är det mer logiskt att de får ligga framme någonstans.

Var snäll mot dig själv och, ok du har svårt att komma igång med hushållsarbete, det ligger papper och annat lite överallt. Så länge det inte är direkt handikappande, som att elräkningen försvinner, så låt det vara så och acceptera dig själv som du är. Jag antar att det var iaf lite bättre när du mådde bättre? Men fick du någon glädje av att hålla ordning då, eller var det en, förbannade skit hushållsarbete, bra att det är klart känsla.
 
Jag tänker att man kan dela in hushållsarbete i olika prioriteringsordning
1. vad måste funka för att det mest basala behöver kan tillgodoses.

MAT Det behöver kanske finnas nån kastrull och tallrikar som är rena nog att laga mat och äta från ( oavsett om de diskas rena före eller efter man lagar mat) och spisen får inte ha saker på sig så att det kan brinna när man lagar mat.
TVÄTT Man behöver någorlunda rena kläder. Så man behöver dela upp ren och smutsig tvätt och kunna tvätta och torka den. Sen är de av mindre betydelse om man har marie kondo ordning eller om den smutsiga tvätten ligger i ett hörn av rummet och den rena i ett annat.

osv för varje grej

2. Allt utöver det mest basala är bonus....
Jag har min dykutrustning i vardagsrummet. Hallen är för liten och hörnet i vardagsrummet är enklast. Hade jag BESTÄMT mig för att den skulle gömmas undan i klädkammaren/förrådet så att det mer ser ut som mäklarbilder på Hemnet så hade jag misslyckats varje gång jag inte orkar bära in dom dit. Men hörnet i vardagsrummet kan jag inte misslyckas att ställa dom för det hade varit ännu jobbigare om de bara kom till hallen eftersom jag inte hade kommit vare sig ut ur bostaden eller till toan.

Man ska göra det så enkelt man kan för att lyckas med det man har svårt för.
 
Jag har min dykutrustning i vardagsrummet. Hallen är för liten och hörnet i vardagsrummet är enklast. Hade jag BESTÄMT mig för att den skulle gömmas undan i klädkammaren/förrådet så att det mer ser ut som mäklarbilder på Hemnet så hade jag misslyckats varje gång jag inte orkar bära in dom dit. Men hörnet i vardagsrummet kan jag inte misslyckas att ställa dom för det hade varit ännu jobbigare om de bara kom till hallen eftersom jag inte hade kommit vare sig ut ur bostaden eller till toan.

Man ska göra det så enkelt man kan för att lyckas med det man har svårt för.

Och det är det som arbetsterapeuter ofta är fantastiskt bra på, att hjälpa till att hitta de vägarna när man kört fast på egen hand. Men det är också viktigt att man sätter ambitionen efter sin förmåga så att man klarar av det, för att undvika misslyckanden.

Det är nånstans där den hållbara lösningen finns, att kunna möta ambitionen med förmågan man kan ta ansvar för på egna händer. Det man inte fixar får man finna acceptans för att det inte är uppnåeligt.
 
Det är du inte heller ensam om. När diskberget blir Mount Everest blir det (något jag inte har råd till) takeout. Alt något som inte behöver lagas öht. Du ligger redan före eftersom du faktiskt köper riktig mikromat.

Det är många, ohälsa eller inte, som lever i mer eller mindre kaos privat, hur gärna man än vill att huset ska vara skinande rent och var sak på sin plats - btw att lägga undan viktiga saker på säkra platser är inte att rekommendera eftersom man sedan aldrig hittar sagda saker. Därför är det mer logiskt att de får ligga framme någonstans.

Var snäll mot dig själv och, ok du har svårt att komma igång med hushållsarbete, det ligger papper och annat lite överallt. Så länge det inte är direkt handikappande, som att elräkningen försvinner, så låt det vara så och acceptera dig själv som du är. Jag antar att det var iaf lite bättre när du mådde bättre? Men fick du någon glädje av att hålla ordning då, eller var det en, förbannade skit hushållsarbete, bra att det är klart känsla.
Nej, det var inte bättre tidigare när jag mådde bättre. Jag hade samma kamp då att försöka hålla ordning. Det blev liksom aldrig någon ordning.

För ett tag sedan blev jag spontant hembjuden till en klasskamrat. Det var då jag insåg att min tolerans för stök förmodligen ligger på en rätt låg nivå. Hon verkade nämligen inte alls bry sig om att det fanns ett diskberg och lite allmän oreda. Men jag vet inget om hur svårt eller lätt det var för henne eller någon i familjen att ta rätt på röran. För mig är det ju jättejobbigt. Och då får ju röra inte finnas.
 
Nej, det var inte bättre tidigare när jag mådde bättre. Jag hade samma kamp då att försöka hålla ordning. Det blev liksom aldrig någon ordning.

För ett tag sedan blev jag spontant hembjuden till en klasskamrat. Det var då jag insåg att min tolerans för stök förmodligen ligger på en rätt låg nivå. Hon verkade nämligen inte alls bry sig om att det fanns ett diskberg och lite allmän oreda. Men jag vet inget om hur svårt eller lätt det var för henne eller någon i familjen att ta rätt på röran. För mig är det ju jättejobbigt. Och då får ju röra inte finnas.

Men då är inte din exekutiva förmåga direkt knutet till din ohälsa eftersom det var samma när du mådde bättre? Så skillnaden är att du blir mer stressad/deprimerad/ångest av röran just nu? Jag antar att du inte heller blev glad av att utföra hushållsarbete när du mådde bra? Så då är det inte särskilt troligt att det plötsligt skulle få dig att må bra nu.
 
Om man ändå gör en pannkaka kan man göra många pannkakor och därefter mikra och äta dem till lunch/middag med något nyttigt, färdigköpt, till.
Jag kan inte göra fler i rad. Jag har ju havregryn i pannkakan och vid en större smet kan jag inte fördela rätt mängd havregryn per pannkaka.

För övrigt är det inte gott med micrad pannkaka. Jag har ibland gjort pannkakan på kvällen när jag ska iväg tidigt på morgonen, men det är inte gott längre på morgonen. Så nu hivar jag i mig trist musli med jobbigt kall mjölk när jag ska iväg tidigt.
 
Jag kan inte göra fler i rad. Jag har ju havregryn i pannkakan och vid en större smet kan jag inte fördela rätt mängd havregryn per pannkaka.

För övrigt är det inte gott med micrad pannkaka. Jag har ibland gjort pannkakan på kvällen när jag ska iväg tidigt på morgonen, men det är inte gott längre på morgonen. Så nu hivar jag i mig trist musli med jobbigt kall mjölk när jag ska iväg tidigt.
Gör ett par utan havregryn om det är svårt att få till rätt mängd och värm dom i en stekpanna om du inte vill micra?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 919
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
864
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp