Bukefalos 28 år!

Arbetsterapeut

Jag dammsög och plockade undan på nedervåningen nyss (1 av typ 3 gånger i veckan). Försökte känna efter, och jo, viss tillfredsställelse av att ha bockat av 30% av veckans dammsugning och snäppet renare och snäppet mindre kaos (från 98% kaos till 96% kaos). Inget överväldigande men just där och då nöjd av att ha gjort ett mikroskopiskt ingrepp för att motverka universums vilja att se till att allt är i kaos i min närhet...
 
Jag vill liksom äta nyttigt och näringsriktigt för att hålla mig frisk, få en bra vikt och få energi att utföra saker.

En enkel sak du kan göra är att bara ta hälften så mycket bröd och därmed även hälften så mycket matfett (om du använder det). Istället fyller du på med exempelvis frukt, grönt ägg eller keso. Du får då en stor macka med sallad och/eller efterrätt. Du kan äta mackan med kniv och gaffel som man gör med en landgång. Det blir nyttigare, men inte ger mer jobb att göra.

Jag vet att det är jobbigt att hacka och skära, men om du istället tar exempelvis en tomat, sköljer den och lägger den hel på tallriken och skär upp den där blir det kanske enklare? Fryst broccoli och blomkål finns färdigskuret. Det är nyttigt och ger bra mättnadskänsla. Kan kokas direkt i micron.
 
Att julblommorna kommit undan just nu är verkligen ingen big deal.

Man får göra det man hinner och orkar, hinner man och orkar man inte då får man dra ner på krav man har på att det ska hinnas och orkas, mao minska på göromål.

Jag är säkert sämst här, mina julgardiner sittter fortfarande uppe, jag fick ett ryck för 3,5 år sedan och ville pynta upp - jag har inte hunnit/orkat pynta ner.
Jag har julpynt kvar- det får nog stå- det är ju ändå snart jul igen.

Städning är urk-så jag städar minimalt, är pedant i botten men har varit tvungen att lära mig bortse från mkt då jag vill göra annat i livet än o putsa o gno.
 
Jag själv panikstädade nyss pga besök och plockade undan gårdagens middags tallrikar från kölsbordet och röjde snabbt undan resten av röran.

Jag hatar att städa och framför allt att plocka.

Gör bara det för att jag måste. Visst är jag lite nöjd när det är gjort men jag blir inte överväldigat nöjd med min insats och känner mig inte tillfreds även om jag vet att jag mår bättre när jag har ordning.

Det är kaos över allt här.

Marsalen är just ny sy rum.

Köksbordet är min skolbänk.

Gästrummet är fullt med plantor och det är jord på golvet.

Trädgården är upp och ner och åsidosatt.

I hallen pågår det måleri av golvsocklar och dörrkarmar och i källaren målar jag fönsterna.

Så du är inte ensam....

Jag gör helt enkelt det jag hinner och när jag orkar.
 
Det är diverse disk samt förpackningar. Och en del papper och andra lösa prylar. Exempelvis blev inte julblommorna undanstädade förrän arbetsterapeuten kom i fredags.

Jag har i alla fall lärt mig att diska min tallrik och besticken jag använt, direkt efter att jag ätit. Så på det viset får jag inga berg av disk.
Jag tog ner min julbelysning i november, den låg sedan i soffan till slutet av april innan den äntligen kom ner i källaren så det där är bekant, en granne har fortfarande en stjärna i sitt fönster..

Diskar du tallriken direkt efter maten varje gång tycker jag det är rätt strongt faktiskt om du klarar att hålla den rutinen.

I perioder brukar jag köra diskmaskinen varje kväll även om det inte är så mycket i, det är väldigt skönt när det funkar men det går inte alltid.

Har du någonstans där du kan förvara förpackningar? Jag har mitt i en garderob. Du behöver inte ha flera olika påsar utan det räcker med en stor påse som du kan fylla så kan du sortera den på sopstationen sen, förpackningarna hamnar troligtvis på bordet för att de inte har någon annanstans att "bo".

Även om jag bara har en kniv, ett glas, en osthyvel och en sked att diska blir det oftast inte av. De kan ligga i diskhon hur länge som helst eller tills jag behöver dem.

Jag kan ibland plocka undan enstaka grejer, men jag blir aldrig klar med något. Köksbordet och diskbänken är oftast belamrade med prylar.
3 bestick och ett glas är ju väldigt lite att diska. Prova en gång att bara stålsätta dig, säga att nu gör jag detta och så bara gör du, det behöver inte vara allt men kanske glaset t.ex, det ska diskas nu, inte sen utan nu, oavsett om du vill eller inte.

Den "övningen" handlar inte så mycket om att få bort disken som att bara utmana din hjärna och tvinga dig själv att bryta dina rutiner och ditt tankesätt. Jag har hållt på så rätt länge och tycker att det haft en positiv effekt på mina exekutiva funktioner, steget är inte riktigt lika stort längre.

Vad är det mer för prylar som ligger där?
Jag önskar verkligen att jag kunde laga mat, men jag kommer verkligen inte igång. Så jag lever på microrätter och mackor. Det enda jag tillagar är en pannkaka till frukost. Resten går jag bet på.
Prova sätt dig och googla en dag, se om du hittar något du kan tänka dig och så provar du. Youtube brukar vara bra, där kan du även se hur maten lagas och man får oftare en betydligt utförligare beskrivning av tillvägagångssättet än i text.

Jag gillar sallad och tacos. För mig är det mer överkomligt att bara hacka saker än att behöva dra fram grytor och skit som måste diskas sen, kniven och skärbrädan kan man bara skölja av.

Köttfärssås är bra. Gillar du inte rött kött funkar kyckligfärs utmärkt. Där kan du göra en ordentligt stor sats som du sedan fryser in i påsar. De dagar då du inte orkar laga något kan du bara värma en påse till lite ris, pasta eller potatis.
 
Jag gör helt enkelt det jag hinner och när jag orkar.

Det kan bli problem om man inte orkar gå i röran och blir stressad, då finns risk att man till slut inte orkar något, det blir för mkt i huvudet, dessutom blir man stressad av ju mer man hakar efter.

Jag sa till mannen i huset häromdan att våra julgardiner sitter kvar och har gjort så i 3,5 år och han sa: - Jasså är det julgardiner? ( domherrar snö och julstjärnor typ)
 
Det kan bli problem om man inte orkar gå i röran och blir stressad, då finns risk att man till slut inte orkar något, det blir för mkt i huvudet, dessutom blir man stressad av ju mer man hakar efter.

Jag sa till mannen i huset häromdan att våra julgardiner sitter kvar och har gjort så i 3,5 år och han sa: - Jasså är det julgardiner? ( domherrar snö och julstjärnor typ)

Lever med fatigue och gick in i väggen för ett år sedan så jag vet vad stess, hjärntrötthet och röra gör.

Man måste sänka kraven på sig själv och låta det ta tid och inse att det inte är gjort i en handvändning att få det hem man vill ha.

Men hur man gör det är individuellt, det finns så många vägar för att nå dit man vill. Jag skrev inte mitt inlägg i för att glänsa. Även jag blir orkeslös när jag ser allt som ska göras och det är inte alla dagar jag har ork till något alls.

Har själv nött på soffan i 2 dagar men jag har kommit till insikt att jag blir stessad över att känna mig lat dom dagar jag behöver vila.

Men du det är ju snart jul igen!
 
Jag tog ner min julbelysning i november, den låg sedan i soffan till slutet av april innan den äntligen kom ner i källaren så det där är bekant, en granne har fortfarande en stjärna i sitt fönster..
Min juldekoration på ytterdörren har hängt där i, tja, 3år?
Och mina skidor har stått i hallen sen i januari när jag senast använde dom och en hög med böcker ligger på tv-bordet sen ett år tillbaka. En vacker dag vill jag slå upp något i dom och då är de lättillgängliga. :angel:
 
Min juldekoration på ytterdörren har hängt där i, tja, 3år?
Och mina skidor har stått i hallen sen i januari när jag senast använde dom och en hög med böcker ligger på tv-bordet sen ett år tillbaka. En vacker dag vill jag slå upp något i dom och då är de lättillgängliga. :angel:
Jag har faktiskt flera grannar i mitt hus som aldrig verkar ta ner sina julkransar på dörrarna. Det är liksom sådana med julkulop på som liksom skriker jul. Belysningen från deras balkonger försvinner typ exakt på tjugondag knut så vet inte riktigt varför dörrkransarna blir kvar.

Kransen brukar vara det som försvinner först hos mig, sen står den ju dock i hallen.. ett tag :angel:
 
Har du frågat dina vänner? Eller någon bukefalist som bor nära? Jag har ingen aning om var du bor, så jag vet inte vilken ände av landet vi pratar om. Det kanske känns jättejobbigt att fråga, men jag tror säkert att någon vill hjälpa dig om du ber om det. Eller ta upp det som en grej med boendestödet? Laga x antal matlådor när denne är där och kan sparka igång dig?
Jag har inga vänner. Någon ytlig bekant finns väl men är ingen jag frågar om sånt.

Jag lagade mat med boendestödet förut. Sen miste jag boendestödet när jag började plugga. Då rasade hela livet och jag har nu åter fått boendestöd (på bekostnad av skolan). Vi har precis kommit igång och försöker komma ikapp med allt.
Nyttig mat är kokta ägg och tomater.
Det borde vara enkelt.
Det blir man ju inte mätt på. Jag vill ha mat jag kan stå mig på.
Men det var riktigt lagad mat som serverades på fasta tider och näringsrik (antar jag). Att man sedan inte tycker om den är något helt annat. Mat behöver inte vara god.

Vänd på det, istället för att räkna upp vad du inte kan tillaga/äta. Vad kan du göra som är realistiskt?
Det jag själv klarar är att stoppa in en matform i micron. Så oändligt trist.
En enkel sak du kan göra är att bara ta hälften så mycket bröd och därmed även hälften så mycket matfett (om du använder det). Istället fyller du på med exempelvis frukt, grönt ägg eller keso. Du får då en stor macka med sallad och/eller efterrätt. Du kan äta mackan med kniv och gaffel som man gör med en landgång. Det blir nyttigare, men inte ger mer jobb att göra.

Jag vet att det är jobbigt att hacka och skära, men om du istället tar exempelvis en tomat, sköljer den och lägger den hel på tallriken och skär upp den där blir det kanske enklare? Fryst broccoli och blomkål finns färdigskuret. Det är nyttigt och ger bra mättnadskänsla. Kan kokas direkt i micron.
Jag tar redan nu så lite matfett det är möjligt på brödet. Men jag vet inte vad jag skulle kunna tänka mig att ha på brödet.
Kan du visa denna tråden för arbetsterapeuten och boendestödet? Så har ni ju en ingång till var ni kan börja.
Jag har redan kommunicerat mina problem till dem. Med boendestödet finns det en handlingsplan/genomförandeplan. Vad arbetsterapeuten gör vet jag inte riktigt, därav denna tråd. Hon verkar mer vara inne på att handgripligen hjälpa mig med saker, så som boendestödet gör. Och det ger mig väl inte så mycket verktyg för framtiden.
Min köksklocka visar fortfarande vintertid eftersom jag inte orkat dra fram den en timme. Tänker att om ett halvår visar den ändå rätt igen :angel:
Jag ändrade aldrig min köksklocka och bilklocka till vintertid eftersom jag hatar vintertid.
Jag tog ner min julbelysning i november, den låg sedan i soffan till slutet av april innan den äntligen kom ner i källaren så det där är bekant, en granne har fortfarande en stjärna i sitt fönster..

Diskar du tallriken direkt efter maten varje gång tycker jag det är rätt strongt faktiskt om du klarar att hålla den rutinen.

I perioder brukar jag köra diskmaskinen varje kväll även om det inte är så mycket i, det är väldigt skönt när det funkar men det går inte alltid.

Har du någonstans där du kan förvara förpackningar? Jag har mitt i en garderob. Du behöver inte ha flera olika påsar utan det räcker med en stor påse som du kan fylla så kan du sortera den på sopstationen sen, förpackningarna hamnar troligtvis på bordet för att de inte har någon annanstans att "bo".


3 bestick och ett glas är ju väldigt lite att diska. Prova en gång att bara stålsätta dig, säga att nu gör jag detta och så bara gör du, det behöver inte vara allt men kanske glaset t.ex, det ska diskas nu, inte sen utan nu, oavsett om du vill eller inte.

Den "övningen" handlar inte så mycket om att få bort disken som att bara utmana din hjärna och tvinga dig själv att bryta dina rutiner och ditt tankesätt. Jag har hållt på så rätt länge och tycker att det haft en positiv effekt på mina exekutiva funktioner, steget är inte riktigt lika stort längre.

Vad är det mer för prylar som ligger där?

Prova sätt dig och googla en dag, se om du hittar något du kan tänka dig och så provar du. Youtube brukar vara bra, där kan du även se hur maten lagas och man får oftare en betydligt utförligare beskrivning av tillvägagångssättet än i text.

Jag gillar sallad och tacos. För mig är det mer överkomligt att bara hacka saker än att behöva dra fram grytor och skit som måste diskas sen, kniven och skärbrädan kan man bara skölja av.

Köttfärssås är bra. Gillar du inte rött kött funkar kyckligfärs utmärkt. Där kan du göra en ordentligt stor sats som du sedan fryser in i påsar. De dagar då du inte orkar laga något kan du bara värma en påse till lite ris, pasta eller potatis.
Jag förvarar mina förpackningar i ett skåp där jag har 3 lådor för olika typer av förpackningar eller under diskbänken i kassar. De måste dock diskas först. Annars blir det äckligt. Jag sorterar allt hemma då jag vägrar stå vid återvinningen och sortera. Det blir så mycket jobbigare att sortera då.

Jag diskar saker ibland som ligger i diskhon, men blir aldrig klar med allt.

Jag hade en tråd på Buke då jag efterfrågade lättlagad mat. Hittills har jag orkat göra en maträtt som jag fick tips om. Så bara för att något är enkelt betyder inte att jag kommer igång med matlagningen. Och den rätten jag gjort är ändå svår eftersom jag måste tvätta potatis. Det är något jag inte orkar göra och behöver boendestöd till.

Jag gör färssås av soyafärs (om jag har en dag då jag orkar laga mat). Det blir en stor sats som jag sedan äter flera dagar i rad. Jag stoppar nästan aldrig in mat i frysen (som för övrigt alltid är överfull).
 
Jag har inga vänner. Någon ytlig bekant finns väl men är ingen jag frågar om sånt.

Jag lagade mat med boendestödet förut. Sen miste jag boendestödet när jag började plugga. Då rasade hela livet och jag har nu åter fått boendestöd (på bekostnad av skolan). Vi har precis kommit igång och försöker komma ikapp med allt.

Det blir man ju inte mätt på. Jag vill ha mat jag kan stå mig på.

Det jag själv klarar är att stoppa in en matform i micron. Så oändligt trist.

Jag tar redan nu så lite matfett det är möjligt på brödet. Men jag vet inte vad jag skulle kunna tänka mig att ha på brödet.

Jag har redan kommunicerat mina problem till dem. Med boendestödet finns det en handlingsplan/genomförandeplan. Vad arbetsterapeuten gör vet jag inte riktigt, därav denna tråd. Hon verkar mer vara inne på att handgripligen hjälpa mig med saker, så som boendestödet gör. Och det ger mig väl inte så mycket verktyg för framtiden.

Jag ändrade aldrig min köksklocka och bilklocka till vintertid eftersom jag hatar vintertid.

Jag förvarar mina förpackningar i ett skåp där jag har 3 lådor för olika typer av förpackningar eller under diskbänken i kassar. De måste dock diskas först. Annars blir det äckligt. Jag sorterar allt hemma då jag vägrar stå vid återvinningen och sortera. Det blir så mycket jobbigare att sortera då.

Jag diskar saker ibland som ligger i diskhon, men blir aldrig klar med allt.

Jag hade en tråd på Buke då jag efterfrågade lättlagad mat. Hittills har jag orkat göra en maträtt som jag fick tips om. Så bara för att något är enkelt betyder inte att jag kommer igång med matlagningen. Och den rätten jag gjort är ändå svår eftersom jag måste tvätta potatis. Det är något jag inte orkar göra och behöver boendestöd till.

Jag gör färssås av soyafärs (om jag har en dag då jag orkar laga mat). Det blir en stor sats som jag sedan äter flera dagar i rad. Jag stoppar nästan aldrig in mat i frysen (som för övrigt alltid är överfull).
Jag kör med färskost alternativt keso. Om man gillar det så är makrill i tomatsås både mättande och nyttigt😉

Angående problemet med att komma igång så är det samma här🥴
Ibland bestämmer jag mig för att lägga 10 saker på rätt plats, innan jag får kolla mobilen. Det kan då vara t ex en penna, tidning etc.
Lite är ju bättre än inget, om det så bara är en enda sak.
Gör man det några gånger så är man ju iaf en bit på väg, många bäckar små😍
För övrigt är mitt hem just nu så rörigt att jag inte bjuder in någon, just nu går det ju dessutom att skylla på pandemin 😊
 
Du skrev hälsosamt och näringsriktigt.

Men helt krasst, om man vill gå ned i vikt så kan man inte räkna med att vara mätt och stå sig på på maten.
Jag håller vikten (någorlunda) på att nöja mig med "inte hungrig".
Finns massor av mat med lite kalorier som man blir mätt på, dock kräver ju de en insats att laga, vilket verkar hindret i TS fall
 
Mackor kan vara näringsrika och särskilt om man väljer vad man har på dem. Folk har överlevt ett helt liv på en diet där bröd var grunden. Köp nyttigt bröd så går det utmärkt att leva på det med rätt pålägg och tillbehör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
669
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 077
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
911
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp