Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Jag har hjälpt skolbussen också. Men min tanke med tråden är lite att känns som folk bara står och tittar. Dessutom knappt flyttar sig när bussen verkligen börja fara runt och till slut fastnar.
Jag lider också med föraren, känner stressen när det börjar och sedan alla som som filmar. Ingen som frågar om det behövs hjälp eller har kunskapen om hur och ger råd och stöd.
Alla bara står.
Visst är det här stillastående tittandet och filmandet ett problem i många situationer, det är ju ett känt fenomen idag att folk tom står ivägen för utryckningsfordon och räddningstjänst vid olyckor tex, men en normal linjebuss väger väl sisådär en 15 ton och är det isgata så får ju inte människor fäste heller så precis som @MissFideli skriver så skulle nog ingen bussförare ens tillåta att fotgängare ens försöker.
Nästa dilemma är ju som många beskriver också att till skillnad från "på landet" så är det ju inte ETT fordon som är ute och halkar utan det är potentiellt livsfarligt att ens uppehålla sig på vägbanan till fots när det är halt.
Här blir det också mycket mer modd och ishalka än längre norrut, särskilt nu när temperaturen svängt så mycket.

Annars kan jag ju hålla med om att det i storstad blir mer anonymt och ohjälpsamt till vardags men faktiskt inte när det är som nu - vid SNÖKAOS ;) så hjälps även stockholmare åt mer än vanligt. :)

Är stockholmare i allmänhet handlingsförlamade? Absolut inte, skulle jag säga. Här finns tvärtom enormt många driftiga och drivna människor - jag lovar. 😅

Givetvis om det hade hjälpt. Nu är det oftast så att det inte är så mycket folk där jag bor. Men jag och andra ställer upp när något händer. Det minsta man gör är att fråga om man kan hjälpa till.
Har själv gett draghjälp med min bil för hjälpa andra som inte kommer loss. Behövs ofta inte så mycket när det är i början innan allt blir blockerat med ett fordon över hela vägen.
Du har helt rätt, det behövs inte mycket alls för att få iväg ett kanande fordon precis när det börjat kana, jag har själv puttat iväg en handikappbuss med en minilastare och här snackar vi minsta minilastaren som finns genom att sätta skopan under kanten på bakrampen och lyfta lite samtidigt som vi rörde oss framåt båda två. Det behövs inte mycket "motor" bak för att det ska funka.

Ställa om trafiken innebär ju att folk inte kommer till jobbet så som till sjukhus, kommer inte förskolelärare eller lågstadielärare till jobbet behöver andra med samhällsviktiga jobb stanna hemma så kan snöröjare behöver stanna hemma för att ta hand om sitt barn istället för att jobba (i städerna är det ju inte i huvudsak bönder som kan ta med yngre barn i traktorn).

Sjukhus i stan är ju inte kända för att ha parkering som ens skulle räcka till en bråkdel av anställda på sjukhus.

Visst dödlighet i trafiken minskar medan annan dödlighet skulle öka pga för lite personal inom vårdyrken då för få skulle kunna ta sig till jobbet.
Här ställs kollektivtrafiken in när bussarna börjar köra av vägen och jag har aldrig hört att folk dör på grund av läkarbrist av det. Så klart får verksamheter anpassa sig och en del blir väldigt försenade till jobbet. Men att säga att vi får ta ett eller ett par dödsfall i trafiken för att vårdpersonal ska kunna ta sig till jobbet är inte rimligt. Det finns prioriteringar att göra innan vi hamnar där.

Här ställs kollektivtrafiken in när bussarna börjar köra av vägen och jag har aldrig hört att folk dör på grund av läkarbrist av det. Så klart får verksamheter anpassa sig och en del blir väldigt försenade till jobbet. Men att säga att vi får ta ett eller ett par dödsfall i trafiken för att vårdpersonal ska kunna ta sig till jobbet är inte rimligt. Det finns prioriteringar att göra innan vi hamnar där.
Om bara de som absolut behöver ger sig ut i sådana här väder så blir det ju större chans att de som absolut behöver "får plats" på vägarna, mindre risk att olyckor händer, större chans att plogbilar och traktorer med ploguppdrag kommer till att göra ett bra jobb överallt utan störmoment och större chans att kollektivtrafiken kan fungera fast i reducerad skala åt de som måste åka, tex inte köra alla rundor eller överallt utan väl utvalda tillfällen och ställen.

Det blir liksom inte så packat som i en sardinburk om "onödigt" folk håller sig hemma. Och om folk behöver ambulans är det större chans att den verkligen kommer fram än om alla är ute och yrar omkring och fastnar med bilar och bussar i snön och korkar igen så ingen alls kommer fram i slutändan.

Det jag alltid undrar när snön kommer och bussar fastnar, åker i diket inte kommer upp mm. Vad har de för däck egentligen?
Min erfarenhet från skidort utomlands där lokalbussarna tar ett par hundra höjdmeter på någon km, kurvor, stopp uppför/nedför mm aldrig har problem och det med vanliga däck, inte snökedjor. Det kan vara modd, packat, is mm och de bara kör. 🤔 (ja, de är mer vana att köra men ändå.)
Här har dom inte plogat. Vanliga bilar kör också fast (20 min från t-centralen med pendeln).

Jag har hjälpt skolbussen också. Men min tanke med tråden är lite att känns som folk bara står och tittar. Dessutom knappt flyttar sig när bussen verkligen börja fara runt och till slut fastnar.
Jag lider också med föraren, känner stressen när det börjar och sedan alla som som filmar. Ingen som frågar om det behövs hjälp eller har kunskapen om hur och ger råd och stöd.
Alla bara står.
En massa situationer i livet är sådana att det man kan göra är att stå och titta. Man kan inte göra något åt att bussen inte kommer upp för backen. Precis som man från början inte kunde förhindra att snön kom. Det blir ju ännu stressigare för föraren om folk får för sig att "hjälpa till".

Jag som mycket väl vet vilken backe det stod 10-11 bussar i skrattade som sjutton när jag läste om det, jag såg inläggen på fb när det började med 5 bussar och det sen ökade.
Tullingeberget är verkligen en backe upp och en knapp "platå" å sedan går det nerför på andra sidan.
Stockholm är väldigt backigt. Vårbybacken på E4an är ökänd. Masmobacken som går bredvid är HEMSK...
Med den snön som kom är jag förvånad att ingen blev skadad. Även om det mot förmodan plogas gör plogvallarna att allas bilar plogas in, vägen blir smalare, möta en buss är "glöm det och hoppas på det bästa" Har man tur är man den som åker nerför, dock otur för bussen för den kommer inte vidare sen.
Man kör med vinterdäck på lastbilar och bussar i Sverige men det är ju inga dubb utan MS däck.
Och iom dubbdäcksförbudsgatorna inom tullarna så kör man med MS däck även på personbilar med, det är sällan det är såna här snöoväder, oftast klarar man sej på MS däck. Men när sånt här händer NOPE...

Det jag alltid undrar när snön kommer och bussar fastnar, åker i diket inte kommer upp mm. Vad har de för däck egentligen?
Min erfarenhet från skidort utomlands där lokalbussarna tar ett par hundra höjdmeter på någon km, kurvor, stopp uppför/nedför mm aldrig har problem och det med vanliga däck, inte snökedjor. Det kan vara modd, packat, is mm och de bara kör. 🤔 (ja, de är mer vana att köra men ändå.)

Vi kör med godkända vinterdäck. Är det de bästa vinterdäcken på marknaden? Knappast. Men lagliga.
Det är stor skillnad på busstyper i halka. Mycket blev sämre när vi gick från bussar med trappor till bussar med lågt golv. Elbussarna verkar generellt ha mer problem än vanliga. Dessutom finns det kanske mer säkerhetstänk bakom bussköpen där du varit än här? Vi har inte ens diffspärr på våra. Ingen möjlighet att växla manuellt heller.

Du har helt rätt, det behövs inte mycket alls för att få iväg ett kanande fordon precis när det börjat kana, jag har själv puttat iväg en handikappbuss med en minilastare och här snackar vi minsta minilastaren som finns genom att sätta skopan under kanten på bakrampen och lyfta lite samtidigt som vi rörde oss framåt båda två. Det behövs inte mycket "motor" bak för att det ska funka.
Problemet med de kanande bussarna i Sthlm är att de kanar för att snöröjningen inte hunnits med, och trafiken har packat snön till blankpolerad is. Så det är ju snorhalt. Att människor skulle ut på isen och försöka hejda kanande bussar med handkraft låter livsfarligt. Och meningslöst - bättre låta proffsen sköta det, och själv fokusera på att ta sig till jobbet på ett annat sätt.

Om bara de som absolut behöver ger sig ut i sådana här väder så blir det ju större chans att de som absolut behöver "får plats" på vägarna, mindre risk att olyckor händer, större chans att plogbilar och traktorer med ploguppdrag kommer till att göra ett bra jobb överallt utan störmoment och större chans att kollektivtrafiken kan fungera fast i reducerad skala åt de som måste åka, tex inte köra alla rundor eller överallt utan väl utvalda tillfällen och ställen.

Det blir liksom inte så packat som i en sardinburk om "onödigt" folk håller sig hemma. Och om folk behöver ambulans är det större chans att den verkligen kommer fram än om alla är ute och yrar omkring och fastnar med bilar och bussar i snön och korkar igen så ingen alls kommer fram i slutändan.
Kan bara hålla med.

Men det är ju så det är. ”Onödigt” folk jobbar hemifrån eller håller sig hemma. Och om de måste till jobbet, låter bilen stå. Men hela Sthlm kan ju liksom inte stänga. Ok om det är terrordåd, men vid snö så försöker man väl ändå göra det man ska.

Av alla klipp jag har sett så var det ett som fick mig att undra. Det var så uppenbart att just den bussen inte skulle ha behövt kana runt och blockera en hel väg med lite hjälp. Det är på plan mark och det är den dåliga snöröjningen som är orsaken.
Sedan finns det andra där det lika uppenbart inte gått att göra något för att förhindra det. Hala backar m m.
Det värsta är väl där en buss på något sätt hamnat så att hela framdelen är uppe i luften. Mina tankar går till dom som fanns på bussen när det hände och dom som ska bärga den

Jag undrar vad du tänker att man ska göra när bussarna är inställda och man inte har nåt annat sätt att ta sig hem på? När bussarna stoppas tenderar vägarna att vara helkörda, så taxi funkar oftast inte heller. Då kan man ju lika gärna stå där och vänta som nån annanstans? Hoppet är det sista som överger människan, speciellt när man vill hem :-).

Jag har promenerat i motorväggrenen i snöstorm när trafiken stannade helt pga snö. Hade turen att kunna gå några km till tåget och sitta på sista tåget hem innan de också blev inställda. Inte alla bor så de kan göra så.

Om nån kör fast försöker jag hjälpa så gott jag kan, men jag skulle inte ställa mig bakom en slirande buss och knuffa, det är jag lite för rädd om livet för.
Inte stå kvar i en busskur i flera timmar i alla fall. Just i Stockholm finns det ju stora möjligheter att t ex gå in i ett köpcentrum eller ta en fika på ett café o s v. Det är dessutom för det mesta bra upplyst på hållplatser om/när det kommer någon buss.

Inte stå kvar i en busskur i flera timmar i alla fall. Just i Stockholm finns det ju stora möjligheter att t ex gå in i ett köpcentrum eller ta en fika på ett café o s v. Det är dessutom för det mesta bra upplyst på hållplatser om/när det kommer någon buss.

Men tror du PÅ ALLVAR att folk i Stockholm är handlingsförlamade? Nu efter att X användare förklarat det olämpliga och potentiellt livsfarliga i att försöka flytta bussar med handkraft? Att hålla fast vid det resonemanget efter de argument som lyfts är väl ungefär som att tillbringa 24 timmar i en busskur och hoppas på att bussen kommer. Men ska tillägga att OM man nu har hopp om buss gör man nog bäst i att inte sätta sig på café och vänta, för då lär man inte få plats på bussen.

Jag var i Stockholm när terrordådet på Drottninggatan inträffade, ute på stan. Inte en chans att ta sig hem till Uppsala. Jag lyckades lokalisera några kollegor som bor i Sollentuna, men dit kom vi inte heller för lokaltrafiken var helt inställd. Men - alla möjliga privatpersoner förvandlades plötsligt till taxichaufförer och såg till så att ingen bil gick tom från innerstaden. Så vi blev hemkörda av för oss okända människor och chauffören åkte sedan tillbaka inåt stan för att se om fler behövde hjälp att ta sig hem.

Så handlingsförlamande var många stockholmare då.

Det finns bussar med diffspärr och med möjlighet att lyfta ena hjulaxeln på boogien för att öka trycket i marken.
Och så finns det bussar med on-spot.
Man trycker på en knapp och så kommer det ner kedjor som snurrar på en axel.
Det är inget som passagerna ser när de åker i bussen.

Jag har kört buss med on-spot, det var något helt annat det i hala backar.

Av alla klipp jag har sett så var det ett som fick mig att undra. Det var så uppenbart att just den bussen inte skulle ha behövt kana runt och blockera en hel väg med lite hjälp. Det är på plan mark och det är den dåliga snöröjningen som är orsaken.
Men de får ju inte! Började folk springa runt bussen för att ge den "lite hjälp" så skulle föraren sannolikt be dem hålla sig så långt undan de kan. Förstår du inte säkerhetsaspekten i det här?
Ska inte var och en få avgöra det själv? Och om du menar informationstavlorna när du skriver bra upplyst så går de förmodligen inte alls att lita på såna här dagar. Ingen vet ju när bussen kan bli försenad nånstans, eller när den kan tänkas komma.

Fast det är alltid svårt med vad ”absolut behöver” innebär. Behöver folk ta sig till jobbet även om de inte har ett samhällsviktigt jobb? Enligt deras anställningsavtal så med största sannolikhet ja.

Man kan ju inte stanna hemma om man har ett jobb som kräver att man är på plats. Vilket många (de flesta?) jobb ändå kräver.
Jag tror att fler har en arbetsgivare som inte godkänner att man stannar hemma pga snö, än vad det finns arbetsgivare som godkänner det. Så vad sjutton ska man göra? De flesta ger sig väl inte ut i en snöstorm för att det är kul utan för att de måste.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar