Artikel i hästfynd..

Det finns bra och dåliga saker i artikeln som med det mesta när man kommer ner till personliga åsikter.
En djur som fryser skakar, människan gör det, hunden gör det varför skulle helt plötsligt hästen vara ett undantag. Skaka utan att frysa? För att vara drastiskt så låter det som samma argument man hade förr vad gäller djurförsök. Att djuret skriker är bara en nervrespons, den känner inte smärta.

Vad gäller täcke så är ett problem att står en häst och skakar hela dagen så får den till 99% muskelproblem. Att rida på den hästen borde vara mer eller mindre omöjligt. Däremot så ska man tänka på att ge hästen tillräckligt med mat och även känna till att 1 cm fett är likvärdigt med 3 cm päls. Ge hästen mat istället för det tjockaste täcket.

Skor.
Skor är inget nytt påfund, så jag förstår inte att hon argumenterar för att ha hästen barfota. man satte skor på hästen för att man märkte att hovarna slets för mycket. Eller? :confused:

Hästar som får skador i hagen är ju väldigt tråkigt. Det enda man kan göra för att undvika detta är att se till att gruppen fungerar. Det är alltid en större risk att ha en gruppkonstellation som inte är i balans.
Men hästar kan även bryta ben och skada sig utan att en annan individ är inblandad. Ta bara brodd-diskussionen, utan brodd - risk för att hästen fläker sig. Med brodd - spräckta leder.
 
Jag måste få lägga in en kommentar i debatten !

Jag har mina hästar på lösdrift. tre stycken ett halvblod och två ponnyer. De har fri tillgång till hösilage och de har hus att gå in i.

De flesta här verkar oerhört emot att man släpper ut hästen när den är svettig - det har jag gjort vid ett flertal tillfällen, inte bara jag förresten utan även de andra med hästar på lösdrift. INGEN häst har blivit förkyld !? (Jom en som de la ett täcke på :smirk:) Nu undrar jag vilka belägg har NI för att hästen inte kan hålla sig varm och torka utomhus likväl som inomhus, genom att göra det som hästen gjort i årmiljoner nämligen ÄTA grovfoder ?
Visst fasen tog det emot först gångerna att släppa ut en svettig häst - jag precis som de flesta här hade fördomen att DET GÖR MAN BARA INTE. Men nu har jag faktiskt ändrat mig totalt. Hellre ute med fri tillgång till foder än inne i en box med ett täcke ! :bump:
 
Nej, visst inte. Man kan ju skritta en svettig häst torr, likaväl som att släppa den i hagen så den får gå sig själv torr. De tål ju väldigt mycket. Visst skakar de för att hålla kroppstemperaturen, kanske kan de förnimma att de fryser det är ju svårt att ta reda på. Själv är jag tacksam att jag skakar när det är kallt så att kroppen bevarar simn "köldmekanism" och tycker att kyla bara är ett tillstånd likväl värme.
Hästen är ju biologiskt sett antagligen inte känsligare än älgen, renen, rådjuret eller andra gräsätare.
Inte många tycker synd om dessa djur när de inte har något hus att gå in i eller täcke att ta på sig, i alla fall gör man inget åt det.
Hästen tycker ju om vanor och anpassar ju sig oftast till det människan vill så visst är en installad häst, särskilt en äldre, känsligare för att gå ut svettig än en som är van vid detta. De är ju inte härdiga på samma vis.
Mina hästar är också oerhört tåliga i alla väder. Har heller aldrig haft någon krasslig häst.
 
Vildhästar har ett väldigt bra avelsurval, så det går inte riktigt att jämföra heller. Klena defekter gör individerna klena, så de dör snabbt i det vilda. Men vad gör vi? Jo, vi räddar alla föl vi kan, håller hästarna vid liv trots diverse skador, och så avlar vi på våra älsklingar oavsett gener? Hur starka tror du generna är på våra tamhästar eftersom naturen inte längre tar ut de klena individerna?

Och som någon redan nämnt, så avlivar vi hästar för diverse saker. Ibland av humanitära själ, och inom galopp och travbranchen avlivas säkerligen 3-5 åringar så fort de får lite problem med ett ben eller visar att de inte har fart nog. Hur tror du det gör med medelåldern eftersom det är så pass stor omsättning på hästar inom sportsammanhang?
 
Superbravig?
Det ligger trådar om denna artikel lite här och var på forumet har jag märkt. På något ställe handlar det enbart om täckning, och där kom flera fram till att:
1. Vi förstör hästens päls bara genom att rykta den, så ska vi sluta med detta också?
2. Flera veterinärer, equiterapefter och hästmassörer upplever att hästar som går utan täcke, eller täckas på ett dåligt vis får spänningar i musklerna (funderar på hur många av er som har otäckade hästar på lösdrift och släpper ut dem svettiga som har tagit ut massör eller equiterapeft och får höra att ni har väldigt mjuka, smidiga och välmående hästar?) :mad:
3. Om min häst har att välja mellan att ha spända muskler eller att ha "i mikroskop vackra hästhår", så väljer han nog garanterat täcket före hur håren SER UT i ett mikroskop! Eftersom vi inte har känsel i håren, men känsel i muskler, så förstår jag inte hur folk resonerar som hellre vill ha vackra hår än friska muskler¿ :confused:

Fast angående utegående så skriver du kanske på fel sida. NH-forumet är väl en av de forum där man ofta får höra vad en häst ÄR, att en häst faktiskt har ett stort behov av att ströva och äta, och ett så gott som obefintligt behov till sömn (4-5 timmar har jag läst i någon forskning, och hästen vilar helst flera små perioder, inte en lång nattsömn som vi människor).

Min pålle som jag inte fött upp själv, som vi tog över när han var 7, har redan blivit bortskämd med box och täcke. Hans muskler vill ha värme för att må bra, han vill stå i sin trygga box och sova, när han är ny på särskillda ställen vågar han inte ens göra ifrån sig annat än i boxen. Så nog vill han inte gå ute hela dygnet. Beteende handlar till viss del om inlärning likväl, är du van att sitta still på ett rum flera timmar varje dag så skulle du nog få panik om vi låste ut dig utomhus bara för att det är mera naturligt. Hästar har mera än instinkter, de har inlärningskapacitet och associationsförmåga.
 
Det enda jag kan komma på med täcke som är direkt dåligt. Skav!!! Ett illasittande täcke ger inte bara skav utan leder till att hästen försöker gå så att täcket inte känns obehagligt och får då skumma muskelspänningar i ffa bogpartiet. Själv föredrar jag att täcka hästen om det behövs. För som tidigare nämns, fuktig luft, kyla och snålblåst är det mycket svårt även för en häst att isolera sig mot. Vi får hoppas att det sunda förnuftet överväger hos de flesta hästmänniskor.

Att jag svara på ditt, Joneya, var bara att jag kom på det när jag läste det.
 
Hej!

jag har inte läst artikeln, men det jag hört här verkar väl vettigt.
Jag är helt klart för en naturligare hästhållning, med hästarna ute dygnet runt, naturligtvis med ligghall där de kan vila vid behov och mycket med hö i hagen, så de håller värmen. Om pålle fryser kan man gott sätta på pålle ett täcke även på lösdriften.. De flesta hästar klarar utevistelse året om, och gör de det inte kan de ha täcke och ligghallen. Ingen häst mår bra i ett uppvärmt vinterstall, med fukt och hastiga tempteraturskillnader på väg ut i hagen och in igen!!! Öppna dörrarna och sätt på dom ett extra varmt täcke istället!/ Lavinia, vars pålla tyvärr bor inne natttetid, då det inte finns några bra lösdriftsalternativ där vi bor..
 
Nightrider
Om du vill veta mer om hur man kan hålla hästar "naturligare" så rekomenderar jag böcker av en amerikansk hovslagare som heter Jamie Jackson. Han har forskat mycket på mustangernas livsstil och särskillt hovarna.
Jag har själv läst ett par av dessa. Du kan också läsa Strassers böcker. De har jag just själv köpt och börjat läsa lite i.
Jag har sedan några månader min häst utan skor och börjar nu att rida honom. Fötterna blir finare för varje dag som går.
Läs böckerna, bli inspirerad, tänk själv, bli kritisk mot vissa bitar(det är så man lär sig tänka i nya banor). Det var jag särskillt i början. :o
Man behöver inte ta till sig allt men det mesta är sunt.
(Jag använder tex täcke när min häst är svettig tills han är torr, men inte annars.) :D
 
Personligen svettas jag mer när jag har dålig kondis än när jag är vältränad. Det är ju dock inte farligt att svettas, bara man dricker och får i sig salt så. Och inte släpper ut dom jätteblöta när det är många minusgrader ute.

Nu jämställer du hästen med dig. Som en notis kan jag även säga att en elitidrottare visserligen har lägre puls men bättre blodcirkulation som gör att man lättare svettas.
 
jag tycker att det är en superbra artikel som får en att tänka till. Jag har mina hästar på lösdrift och de går oskodda. De har sällan täcke om det verkligen inte är nödvändigt.(enl,artikeln så skulle hästarna aldrig ha täcke)
Mina hästar vill inte stå inne vilket jag förstår. Den ena är fångad på stäppen sent i livet och den andra är förvisso född i Sverige men utomhus.De har aldrig stått installade förutom korta perioder då det varit nödvändigt.Då har endast unghästen bott inne. Den stora killen vete 17 om jag kan tvinga in i ett stall en längre tid än det tar att verka honom!

/ Sandra ;)
 
Härligt Elsa f att höra hur bra det fungerat med lösdrift för dig i 30 år även om du tränar dina hästar dagligen. Jag är bara på mitt andra år med lösdrift men jag ser inga problem, tvärt om.

Det är tydligen svårt att ta till sig ditt positiva vitnesmål, eftersom man hänger upp sig på andra detaljer trots att du säger att dina hästar är friska :smirk: :D

(Att vissa antyder att man tar sämre hand om sina hästar med lösdrift är bara tecken på okunnskap och oförskämt beteende) ;)
 
Jag tycker du verkar mycket vettig i andra inlägg men jag kan inte hålla med dig här. En häst i det vilda aktar sig nog för att börja svettas just för att det går åt så otroligt mycket energi för att värma sig igen vid köldgrader. Blir man svag på energi så blir man ett lättare byte.
Jag tycker faktiskt det är vår skyldighet som ryttare att se till att hästen går ut någorlunda torr när vi har använt den till en helt onaturlig aktivitet (ridning)när det är köldgrader ute. Ids man inte vänta på att hästen torkar (tar inte speciellt lång tid med ett bra svettäcke eller att man gnuggar den med halm) så finns det också täcken som är bra på att transportera ut fukt. Självklart gör du som du vill med din häst men jag skulle inte släppa ut min blöt trots att flocken har fri tillgång till grovfoder.
 
Jomen alltså jag VET och jag förstår mekanismerna. Jag har också i alla herrans år fått itutat att man FÅR INTE släppa ut en svettig häst då blir de garanterat förkylda. Och du kan ge dig fasen på att jag hade ont i magen de första gångerna. :crazy: Det är bara det att jag har fått revidera det. Självklart har de inte varit blöta från öron till svanstipp utan fått stå på stall med svettäcke ungefär en timme, men inte blivit helt snustorra. Jag är kanske en dålig matte till min häst när jag inte ids vänta längre eftersom klockan vid det laget är ungefär 2230. Men han och de andra är iallafall kärnfriska vad det gäller den biten
 
Mest svettiga blir dom ju på halsen och möjligtvis under sadeln, vad är det som ligger där som gör att hästar blir förkylda??
Det är ju förståligt om man spolar hela hästen med kallt vatten efter man ridit och njurar och kors blir helt kalla och blöta, då kan jag förstå att dom blir sjuka men på halsen??
 
:confused: :confused: Jag förstår mig inte alls på dig?? ÄR du schitzofren eller något??
Först är du emot allt som inte är naturligt tom att betäcka hästar eller inseminera, Man skulle hoppa en svårklassbana både utan sadel och träns och nu har du både täcke och har häst på box??

Har jag missat något här :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 080
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 010
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp