Artikel i hästfynd..

Precis! Våran veterinär talade om medelåldern för en tamhäst. Vi blev väldigt förvånade över att den var så låg. Men han påpekade att tamhästar avlivas pga ridskador. Och även att travare och galoppörer drar ner medelåldern. De anses ju vara förbrukade i väldigt unga år.

Jag anser att vi ska låta våra hästar vara just hästar så mkt det går. Min häst får vara ute så mkt som möjligt. Sover dock inne. När det inte är frysgrader har han en engelsk dörr utåt som den övre delen är öppen på. Men jag rider honom och klipper då på vintern och täckar. Och det verkar han inte må dåligt av..
 
Jag menar alltså forskning som jämför tamhästar på lösdrift och uppstallade tamhästar, om det är skillnad i beteende, social förmåga, sjukdomar osv. Återkom gärna om det vet nån källa!
 
saken är den att hur vet man hur hästen egentligen vill ha det?Jag kan ju säga så här mina hästar skulle helt klart välja att gå in framför att stå ute i flera minusgrader för dem är vana vid att få komma in. Tyvärr är det ibland så att folk som har sina hästar på lösdrift verkar vara lite slappa eller fattiga för att en del tänker inte hmm jag vill att min häst ska leva så "naturligt" som möjligt utan dem har helt enkelt inte råd att bygga stall och tycker att lösdrift verkar vara ett billigare och enklare alternativ.Om man ska hålla på och snacka om det här med att lösdrift är så naturligt så borde man då inte sluta med det som är mest onaturligt nämligen att rida på hästen?
 
Vet du, jag håller på att bygga en lösdrift och vi har räknat med att lägga ut ca 30 000 kronor på det. Då den dyra kostnaden är att bygga själva byggnaden, med allt vad det innebär.
Själva inredningen är inte den dyra delen, om man inte vill köpa färdig inredning som bara är att sätta upp.
Och jag har redan ett mycket bra stall, men vill ändå ha en lösdrift. Och lägger därmed en hel massa pengar på att bygga en.
Tyvärr är det så att det går en väg mellan stallet och hagen, annars hade jag helt enkelt rivit ut inredningen och vips så hade jag haft en lösdrift, nästan gratis.

Så att det är för att man är fattig (är jag i och för sig) och därför bygger en lösdrift är inte anledningen för mig i varje fall.

Jag har haft mina hästar på stall i ca 20 år, och aldrig tidigare funderat på det.
Men jag vill lära mig så mycket som möjligt och tänker numera mycket på den tiden som vi inte använder hästarna....vill gärna att de skall må bra då också.
Sen om jag har rätt eller inte, vet jag inte...men jag hoppas att jag är en bit på väg.

Jag tycker att det var ett lite märkligt uttalande, förklara gärna lite mer hur du tänker just i den frågan med att det är bara fattiglappar eller slappa som har lösdrift.

Jag känner nämligen så att du är lite oinsatt i kostnaden när det gäller att bygga, och det är okej....man kan inte veta allt :D.

MVH Madde
 
Nu blev jag gladare igen!
Att det är fler som tycker att hästen ska vara hästig.
Jag lade in en likadan tråd på gnäggforumet och, ja, ni kan se själva...
Ta gärna en titt på den.
 
saken är den att hur vet man hur hästen egentligen vill ha det?Jag kan ju säga så här mina hästar skulle helt klart välja att gå in framför att stå ute i flera minusgrader för dem är vana vid att få komma in.

Vi hade vår varmblod i ett litet kallstall med ständigt öppen dörr ut till en liten hage. Hon valde helt själv hur hon ville ha det, och överraskade oss ofta. Hon stod ibland ute i kylan med ett tjockt snötäcke på ryggen, och ibland inne under varma sommardagar för att svalka sig och slippa flugor.

Vi hade en större hage utan stall eller vindskydd, men där trivdes hon inte lika bra, hennes trygghet var i lilla hagen med stallet. De nätter det stormade, speciellt på vintern, stängde vi in henne, eftersom hon blev stressad av att vinden tog tag i dörren och fick den att knirka och röra sig. Då vågade hon inte stå inne. När vi väl stängde dörren blev hon inte stressad av att stå inne.

Ger man hästen möjlighet så visar den hur den vill ha det. Men jag måste tillägga att detta funkade tack vare att vi aldrig klippte henne och inte tränade hårt med henne. Jag tycker att man måste väga sina egna behov, förutsättningar och möjligheter mot hästens och så göra det bästa av det.
 
hmm om man jämför kostanden att bygga stall mot lösdrift så går det inte att jämföra.Jag sa inte att ALLA som gör det är fattiga och slappa men det är vissa som är sådana och det kanske är därför som många som har sina hästar installade inte tycker det är en bra idé.
Jag tycker det är ok att ha ute hästen på sommaren men vill ha inne dem annars och jag försöker inte förmänskilga mina hästar för det dem trivs med hur dem lever helt enkelt.
 
Det här var en intressant diskussion, jag har dock ej läst artikeln. Jag är självklart för att hästen ska få leva ett så "hästigt" liv som möjligt MEN man ska vara fullständigt medveten om att man då som människa får minska kraven på hästen som riddjur. Hästar som inte rids eller körs behöver sällan få sina vargtänder bortopererade, de har inget bett som slår emot. Hästar som inte rids behöver sällan ha skor i hagen, däremot behövs det för många raser när man rider längs grusväg. Hästar som inte rids behöver mkt sällan täcken, å andra sidan är de ytterst sällan rejält svettiga på vintern.
Har du en bra lösdrift med stor kuperad hage så kan du med all säkerhet ha hästen ute dygnet runt men då får du vara beredd på att inte rida, alternativt bara lätt "skogsmull" under de kallare perioderna. har du en häst du vill tävla med intensivt och hårdträna så tror jag både häst och människa mår bäst av att ha hästen inne på natten.
Jag har själv valt lösningen med lösdrift halva året (april till oktober) med installning vinterhalvåret (dock med hagvistelse i flock ca 14 h per dygn). Det gör att jag kan använda min häst fullt ut ridningsmässigt men ändå låta honom gå så fritt som möjligt.
Jag gillar dock inte människor som slår sig för bröstet med att deras häst går som vildhästar samtidigt som de rider dem fullt ut vilket innebär att svettiga hästar släpps ut i det kalla, hovar går sönder vid ridning utan skor, hästarna får ont i munnen då man tycker att de sliter tänderna jämnt utan hjälp.
Angående lösdrift, lathet och snålhet kan jag meddela att det är 500 kr billigare att ha min häst på lösdrift varje månad. Det är dessutom MYCKET arbetsbesparande. Däremot är det självklart en investeringskostnad för stallägaren när han smäller upp den.
 
Det är inte bara av lathet och bekvämlighet man klipper.

Ska din häst ridas och tränas i ridhus är det rätt taskigt att be henne göra det med en päls gjord för lågaktivitet utomhus. Träningen kommer kräva onödigt mycket av henne och hon kommer inte orka.

Det tycker inte jag är schysst mot hästen.
 
Som en elefant i porslinsfabriken :devil:har du lyckats förstöra en i övrigt trevlig diskussion... Väx upp för faan och håll dej till ämnet i stället för att kalla min lille sötnos( :love: ) för handikappad, när det är du som inte kan försvara dina åsikter :smirk:...

HAHAHHAHHAHAHHHAHHAH
 
Jag vet inte riktigt vilken artikel du menade. Men i "behöver hästar verkligen hus" så menar de ju på att lösdrift med ligghall heller inte är bra delvis pga att man inte kan skifta hagar (om man nu inte har flera stora hagar med varsin ligghall förstås) och delvis pga att tex en ranghög häst står i öppningen och inte släpper in en ranglåg eller tvärtom att en ranglåg häst inte får komma ut för den ranghöge. Så de menar att man ska ha många stora hagar att ha hästarna ute året om utan möjlighet till ligghall då hästarna föredrar att sova stående på öppen mark med utsikt. Helst ska man väl sluta helt med hästar för att man inte kan ha dem så naturligt som möjligt. Men det är ju inte ens naturligt att använda hästen som rid o körhäst. Vi har en shettis och ett shiresto på 1,5 år. Jag har inte mycket mark, men den hagen de har är en gammal åker med liten tillhörande skogsdunge. De går ute 7-19 och står i box resterande tiden ingen utav dem är skodda men shiren ska väl skos när hon ska börja ridas. Hon ska väl också bli min tävlingshäst (lätta klasser) senare. Jag tycker att man får väl göra det bästa av det man har utan dåligt samvete. Hästar är ju trots allt vanedjur och de är ju vana att stå i box nattetid. Man märker väl om ens häst mår dåligt och får då göra något åt det men än så länge har vi glada pigga hästar trots den onaturliga hästhållningen.
 
Mm..
Vi rider våra hästar dagligen, ofta flera mil "distans" och då oftast i kuperad terräng. Något svettiga kan de bli med den långa pälsen fast eftersom de har bra kondis så är det inte ofta. I ridhuset och på ridbanan rider vi ju inte så mycket att de svettas så värst kanske bara någon halvtimmas träning varannan dag eller så.
Våra "spanjorer" är uppfödda i stall i Spanien, men har klarat vintrarna utomhus lika bra som våra araber.
Tävlingshästarna ser vi till att ha välmusklade, utan skor en stor del av året och med bra kondition. Därför svettas de inte. Ofta blir det också kallare inne i ridhuset än vad det är ute, så för värmens skull är det inga problem med svett.
Hästarna är positiva och framåt och eftersom de är vana vid att gå utan skor med jämna mellanrum är de inte heller ömfotade.
När vi rider de riktigt långa sträckorna åker ju skorna på om det är stenigt el. dyl.
Så för oss har det fungerat jättebra med lösdrift i 30 år.
Aldrig några problem med förkylningar, astma, hältor eller så.
Vår ena "spanjorska" importerades dräktig och fölade i novembersnön i fjol. Resultatet blev en frisk och långhårig lusitanobebbe.
 
NEj precis , men rid då dressyr tex i ett ridhus med full pälsmundering så får du se hur hästen svettas.
Att rida distans utomhus är ju inte direkt ansträngande styrkemässigt sett.
 
Nja! Nu rider vi ju ganska allsidigt för att träna muskler. Vi rider ju inte distans på alla våra hästar. Våra spanska hästar rider vi "dressyr", barockt, på. Men som jag skrev så rider vi inte i ridhus jätteofta, kanske bara 1 gng i veckan, och då kanske bara 1/2 timme tre kvart.
Vissa westernmoment tränar vi också i ridhus eftersom hästarna går i ofta hård träning på gården.
Att vi inte rider fler timmar i ridhus beror just på att vi tränar styrka och kondition och det gör man ju förstås med hjälp av allsidig träning.
När de svettas rider vi dom torra innan vi fortsätter. Funkar för oss.
 
Tycker jag med...bra skrivet alltså :bow: :bow: :bow:.
Jag måste ha mer bowande än Dainty :D.

MVH Madde
 
Men du skriver ju att era hästar inte svettas pga dom har bra kondition , men hästar som jobbar svettas iallafall även om dom har bra konditon, det har liksom inte med saken att göra.
 
Nja igen! Visst svettas de hästar som vi rider in, sätter igång m.m. mer än de som är vältränade. Däremot svettas en av våra hästar knappast alls efter åtskilliga mil, branta backar, ridhus m.m. medan en annan svettas fortare.
Dålig kondition genererar högre puls, hög puls genererar mer svett så visst ser jag ett samband. Däremot finns det ju de som "bara" tränar styrka och inte uthållighet på hästen. Där kan jag ev. se att hästen svettas lika mycket varje gång.

DÄREMOT är jag inte nöjd med min ridning förrän jag ser och känner att den gör nytta, alltså styrka OCH kondition.
Jag menar dock att om dom är blöta rider jag dom torra såklart innan jag släpper dom.
MEN det är lika svårt att få dom att svettas på vintern som sommaren.
Personligen svettas jag mer när jag har dålig kondis än när jag är vältränad. Det är ju dock inte farligt att svettas, bara man dricker och får i sig salt så. Och inte släpper ut dom jätteblöta när det är många minusgrader ute.
Men som sagt, den kalla temperaturen+den varma pälsen är ungefär som kort päls och många +.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 080
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 013
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp