Atarax - ännu en medicintråd

Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Det missade jag inte, ville bara svara för egen del hur jobbigt det är utan att kunna somna :)
Sova kan jag för det mesta göra, men aldrig somna in. Bara i bilen men där kan jag inte sova varje natt. Stackars den som får köra runt mig hela nätterna :p
Hur mycket/lite TS sover vet jag inte men om man ska kolla vad som skrivits i andra trådar så lägger sig TS sent varenda kväll och kan sova fram till tre på eftermiddagen om det är så.
Så det låter lite mer som att hon behöver hjälp med att ställa om dygnet och hitta nya rutiner. Kvarstår problemet efter det så får man ta det då.

Alltså, att sova är inga problem. När jag väl somnat kan jag sova hur länge som helst om inte någon/något väcker mig. Det är själva insomningen jag har svårt för. Absolut kan man ju se mina rutiner som en bidragande faktor. Men det spelar som sagt ingen roll hur bra rutiner jag har. Jag har ändå väldigt svårt att somna. Jag har haft det väldigt väldigt länge, inte bara i 10 år utan längre. Så det är inget som blivit värre för att jag har ändrat mina rutiner osv.

Ett exempel när jag gick i skolan när jag var yngre var att jag hade väldigt svårt att somna. Det var inget som uppmärksammades då. Jag gick ändå upp runt 07 varje dag och somnade väldigt väldigt sent. Jag skrev ju mycket dagbok på den tiden när jag var yngre så man ser tydligt att jag hade insomningsproblem redan då. Och då höll jag ändå igång på dagarna. Red varje dag, tränade, var i skolan och skötte stallet. Så jag var ju aktiv ungefär från det att jag vaknade fram till middagstid. Visst var jag trött vid läggdags, väldigt trött. Men jag kunde trots allt inte somna. Till slut somnade jag men det kunde ta flera timmar, och då fick kanske sova 3 timmar innan jag skulle upp igen.

Nu den senaste tiden har jag gått och lagt mig runt 22-00 varje kväll. Det är ändå en stor omställning. Förr kunde jag vara vaken till typ 02-04 utan att vara trött. Men det var ju för att dygnet var helt kaos. Nu går jag upp innan 11 varje dag (bättre än förr) och lägger mig i tid. Trots det somnar jag inte. Och jag sover inte på dagen heller. Blir jag trött så gör jag något aktivt. Dock är jag ju trött hela tiden och har inte mycket energi, så det är svårt.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Alltså jag förstår ju också att det inte är bra om man inte sover alls. Men det finns ju ett spann däremellan där man sover dåligt/mindre än man borde men utan att ligga vaken dygnet runt.

De flesta studier på minskad sömn visar mig veterligen att vi fungerar alldeles utmärkt trots dålig sömn. Mycket bättre än man tror.

Och psykologisk sömnbehandling är väldigt effektiv. Vad baserar du ditt påstående på att det inte skulle vara så?
Minskad sömn, ja. Sömnsvårigheter, nej. Man måste skilja på de två.

Baserar det att jag gått psykologprogrammet. ;)
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Det har jag också. Men nu tänkte jag mer på om du hade studier att hänvisa till?
Ok, vet ej om detta är rätt plats för "branschdebatt". Du vet ju också att det finns en miljard studier som pekar på alla möjliga effekter och ickeeffekter av terapi, och vet också att det ändå är jävligt oklart om och hur det funkar.

Och just sömnsvårighetsproblematik (där effekten, sömn, är lätt att mäta) kan man ju göra det enkelt för sig och koka ner det till att: piller somnar man av direkt och det är billigt, och terapi somnar man inte av direkt och det är dyrt.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Haha, en neuroprofessor på tv nu sa just att 6 h sömn/dag är att likställa med att röka 10 cigg/dag. A propos liksom
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Och just sömnsvårighetsproblematik (där effekten, sömn, är lätt att mäta) kan man ju göra det enkelt för sig och koka ner det till att: piller somnar man av direkt och det är billigt, och terapi somnar man inte av direkt och det är dyrt.

Fast var kom den ekonomiska aspekten in i det hela?
Vad som är bäst för den enskilda individen i längden skall väl inte baseras på huruvida det är det ekonomiskt billigare alternativet eller inte?
MiniLi efterlyste en undersökning/källa till ditt påstående att sömnterapi inte skulle vara effektivt.
Jag är också intresserad av att veta vad som ligger till grund för detta påstående.
Finns det någon specifik studie du kan hänvisa till?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Effektivitet mäts i förhållandet mellan vinster (i detta fall sömn, hälsa) och förluster (i detta fall tid, pengar, biverkningar)
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Ekonomin har väl mycket med detta att göra?

Jag själv skulle inte ha råd med någon sömnterapi som inte skulle göra någon verkan på mig. Mina piller kostar typ en hundralapp att köpa. Vad tror du en terapitimma kostar och hur många ggr ska man behöva gå?
Alla får inte heller hjälp via vården utan får vackert betala själva.

Jag har gått hos psykologer sen jag var 8 år, alltså i 20 år nu. Inte sover jag bättre för det.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag insåg inte att det var någon branschdebatt, ställde inte frågan utifrån min proffession utan var ärligt nyfiken på vad du baserade ditt påstående på.

Visst är piller billigare kortsiktigt. Men en framgångsrik sömnbehandling kan ju göra att du aldrig mer behöver ta sömntabletter, det är inte så fel heller.

På vilket sett skulle 6 timmars sömn vara lika illa som rökning? För att det innebär stress för kroppen?
Rent kognitivt fungerar man ju rätt så bra med 6 timmar. Inga större problem. Även om det såklart är mer hälsosamt att sova mer.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

En studie säger väl aldrig allt, men man kan ju inte strunta i forskningen bara för att det finns mycket?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Nu den senaste tiden har jag gått och lagt mig runt 22-00 varje kväll. Det är ändå en stor omställning. Förr kunde jag vara vaken till typ 02-04 utan att vara trött. Men det var ju för att dygnet var helt kaos. Nu går jag upp innan 11 varje dag (bättre än förr) och lägger mig i tid. Trots det somnar jag inte. Och jag sover inte på dagen heller. Blir jag trött så gör jag något aktivt. Dock är jag ju trött hela tiden och har inte mycket energi, så det är svårt.

Fast om du går upp vid 11 (du skriver innan 11, men jag vet ju inte vad det innebär) lär du väl inte bli trött förrän mitt i natten sedan? "Normalt" sover väl folk 7-9 timmar, så kanske mellan kl 22 på kvällen och 5-7 på morgonen som exempel. Om du inte stiger upp förrän kl 11 borde du inte bli trött förrän kanske tidigast kl 2 på natten. Kanske inte konstigt att du har svårt för att somna om du försöker lägga dig innan du blir trött? Om du vill lägga dig runt kl 22-00 får du nog se till att kliva upp senast kl 7-8 på morgonen. Och sedan GÖRA en massa under dagen så att du faktiskt blir trött!
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Och tror du på riktigt att "en studie" kan sammanfatta 70 år av akademisk diskurs om huruvida terapi är effektivt eller inte..?

Isåfall:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

Ha så skoj :p

Det har jag aldrig påstått.
Däremot kan det vara relevant att kunna referera till någon typ av källa som ligger till grund för ens påstående i en diskussion.
Annars ter det sig ganska lösryckt.
Det jag ifrågasatte var varför sömnterapi inte skulle kunna vara effektivt?
Om vi bortser från att det är dyrare och tar längre tid.

Terapi generellt tar väl ofta längre tid än läkemedelsbehandling.
Det behöver inte betyda att medicinering är det bästa alternativet ur ett långsiktigt perspektiv.
För den enskilda individen kan det vara ganska skönt att slippa vara beroende av läkemedel tänker jag.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Ekonomin har väl mycket med detta att göra?

Jag själv skulle inte ha råd med någon sömnterapi som inte skulle göra någon verkan på mig. Mina piller kostar typ en hundralapp att köpa. Vad tror du en terapitimma kostar och hur många ggr ska man behöva gå?
Alla får inte heller hjälp via vården utan får vackert betala själva.

Jag har gått hos psykologer sen jag var 8 år, alltså i 20 år nu. Inte sover jag bättre för det.

Jag förstår att alla tyvärr inte har råd.
Det jag menar är att jag tycker inte att det ekonomiska perspektivet säger något om huruvida sömnterapi skulle vara effektivt eller inte.

Har du gått i renodlad sömnterapi då?
Att gå till psykolog behöver inte vara likställt med just sömnterapi tänker jag.

Jag vill poängtera att jag inte ifrågasätter just dig eller ditt behov av läkemedel, för vissa människor kan läkemedel mycket väl vara det bästa alternativet.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag förstår att alla tyvärr inte har råd.
Det jag menar är att jag tycker inte att det ekonomiska perspektivet säger något om huruvida sömnterapi skulle vara effektivt eller inte.

Har du gått i renodlad sömnterapi då?
Att gå till psykolog behöver inte vara likställt med just sömnterapi tänker jag.

Jag vill poängtera att jag inte ifrågasätter just dig eller ditt behov av läkemedel, för vissa människor kan läkemedel mycket väl vara det bästa alternativet.

Alla psykologer har försökt reda ut mina sömnproblem men alla tror att det beror på att jag inte slappnar av och släpper alla mina tankar i huvudet. Men det fungerar ju inte riktigt så enkelt. Men nej, aldrig renodlad sömnterapi. Ingen har någonsin föreslagit det och nu när jag fick bekräftat idag att jag har en uppmärksammhetsstörning så är det inte konstigt att jag har svårt att varva ner. Min hjärna jobbar på högvarv hela tiden. Utreds för adhd för tillfället och med största sannolikhet har jag det, det ska bara bekräftas av utredningen först.
Min son har autism och adhd och har både melatonin och atarax varje kväll så han kan somna och har haft sömnmedicin sen han var två år gammal. Då hade han redan sin autismdiagnos klar. Vissa föds med sömnproblem.

Förstår att det inte är just mig och min problematik du ifrågasätter :)

Tillägger att sonen även har concerta för sin adhd, men den hinner gå ur kroppen tills det är dags att lägga sig. Så den hjälper bara på dagarna. Annars kanske han hade haft lättare att somna.
 
Senast ändrad:
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag gjorde ingen bedömning av TS, dock skrev jag min åsikt och tankarna kring varför jag tyckte som jag gjorde. Tänkte att det kan vara något för TS att ta upp med läkaren om hon inte gjorde det. När man väl är hos läkaren har man en förmåga att glömma det man vill ha sagt
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Sömnproblem behöver ju inte ha en indirekt anknytning till att man inte "gjort tillräckligt under dagen". Det kan ju handla om oro, stress, ångest, andra mediciners inverkan och så mycket mer. Det är så många som ser det svart eller vitt och det känns ganska så förlegat att tro att en typ av sätt indirekt gör att det löser dina sömnproblem
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag reagerade MEST på att TS verkar tycka att det är konstigt att hon inte somnar om hon går och lägger sig kl 22-00. Jag tycker inte alls att det är konstigt, om hon inte också stiger upp senast kl 8 på morgonen. Man KAN inte sova hur länge som helst...


Läs gärna hela inlägget jag skrev.

Det gjorde jag.
Hur går det med allt det där som du skulle komma igång med? Har för mig att det innebär att du skulle stiga upp riktigt tidigt en gång/vecka och åka iväg och vara sysselsatt hela dagen. Håller du fortfarande på med det?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag har inte läst några andra trådar, vad jag minns, som TS skapat angående en massa åkommor och dylikt som det verkar som du menar att TS gör?

Men det har jag. Saeta skapar nästan enbart trådar om mediciner och om att hon mår dåligt. Men eftersom jag inte gillar att prata om folk här, jag pratar hellre till dem, så säger jag inte mer än så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 463
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag...
2
Svar
37
· Visningar
11 298
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 982
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp