Atarax - ännu en medicintråd

Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Man blir inte piggare av att gå upp vid 11 ... Men det är så många tidigare som gett dig så mycket bra sömnråd så det känns lite lönlöst att dra allt det där.

Hoppas Atarax hjälper dig att somna så att du kan sparka upp dig själv vid 7-8 och sedan gå ut och vara aktiv under dagen. Det blir man trött av.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

OM det nu är så att TS är ovanligt orolig av sig så blir det knappast bättre av det bemötande hon fått, nästan irriterat på att hon är orolig av sig. Jag har en bror som är uttalat både extremt orolig över diverse sjukdomar och dessutom hypokondriker, men det hjälper inte att bli sur på honom för det, hellre förklara och lugna, skulle jag bemöta honom tvärtemot det skulle hans oro blir tio gånger värre
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag reagerade MEST på att TS verkar tycka att det är konstigt att hon inte somnar om hon går och lägger sig kl 22-00. Jag tycker inte alls att det är konstigt, om hon inte också stiger upp senast kl 8 på morgonen. Man KAN inte sova hur länge som helst...

Jodå, jag kan nog sova hur länge som helst, bara jag somnar.



Det gjorde jag.
Hur går det med allt det där som du skulle komma igång med? Har för mig att det innebär att du skulle stiga upp riktigt tidigt en gång/vecka och åka iväg och vara sysselsatt hela dagen. Håller du fortfarande på med det?

Ja det gör jag!
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Man blir inte piggare av att gå upp vid 11 ... Men det är så många tidigare som gett dig så mycket bra sömnråd så det känns lite lönlöst att dra allt det där.

Jo, jag blir piggare när jag får sova längre. Men de dagar jag går upp 11 så har jag också somnat senare på natten.

Hoppas Atarax hjälper dig att somna så att du kan sparka upp dig själv vid 7-8 och sedan gå ut och vara aktiv under dagen. Det blir man trött av.

Läs gärna om inlägg #61. Där skrev jag att det spelar ingen roll om jag går upp vid 7-8 och är aktiv under dagarna, jag hade lika svårt att SOMNA för det. Absolut blev jag trött, jag är ständigt trött. Men somna kunde jag ändå inte göra för ens sent efter midnatt, även när jag var yngre och gick i skolan.

Tyvärr hade inte Ataraxen någon effekt alls på mig. Provade maxdos enligt läkare och det händer ingenting alls. Inte det minsta lilla sömnig. Så tyvärr verkar det vara sockerpiller för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

OM det nu är så att TS är ovanligt orolig av sig så blir det knappast bättre av det bemötande hon fått, nästan irriterat på att hon är orolig av sig. Jag har en bror som är uttalat både extremt orolig över diverse sjukdomar och dessutom hypokondriker, men det hjälper inte att bli sur på honom för det, hellre förklara och lugna, skulle jag bemöta honom tvärtemot det skulle hans oro blir tio gånger värre

Slinker in och svarar på detta. Och jag kan erkänna att jag är extremt orolig över lag. Jag jobbar med det hos psykolog för tillfället (och har så gjort sen jag började gå hos psykolog, 13 år tillbaka). Jag känner så igen mig i det du beskriver om din bror. Jag blir enormt stressad och mycket mer orolig när jag inte får prata av mig och höra något lugnande. Med det sagt så betyder ju inte det att jag tvingar mina medmänniskor att vara lugna och sansade, men det bidrar till en trevligare pratstund för oss båda om ingen hetsar upp sig liksom.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jodå, jag kan nog sova hur länge som helst, bara jag somnar.

Problemet att du inte somnar är ju att du sover för länge. Om du varje dag i två månader gick upp i tid och var aktiv under dagen så skulle du troligtvis somna i tid.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Problemet att du inte somnar är ju att du sover för länge. Om du varje dag i två månader gick upp i tid och var aktiv under dagen så skulle du troligtvis somna i tid.

Men snälla. Hänvisar dig också att läsa inlägg #61.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Vilka jäkla skitpiller. Dom ger mig ingen dödhetskänsla dagen efter, men inte fungerar dom sömngivande heller. Suck. Har provat olika styrkor och inser att det nog var sockerpiller jag fick ;)

Har ni provat några andra sömnpreparat förutom Theralen, Atarax, Lergigan och Propavan?
Några som inte är beroendeframkallande då alltså. Om det ens finns fler?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Har ni provat några andra sömnpreparat förutom Theralen, Atarax, Lergigan och Propavan?
Några som inte är beroendeframkallande då alltså. Om det ens finns fler?

Jag fick Circadin utskrivet men testade aldrig då man inte fick krossa tabletten har jag för mig. Hört många som blivit hjälpta av den dock.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Se mitt inlägg #33.

Åh tack! Det hade jag totalt missat.
Det låter väldigt skönt om det fanns något som funkar som man inte blir beroende av (sen kan man väl säkert bli psykiskt beroende av typ allt...). Ska kolla upp den lite och prata med min(a) läkare om det.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Har ni provat några andra sömnpreparat förutom Theralen, Atarax, Lergigan och Propavan?
Några som inte är beroendeframkallande då alltså. Om det ens finns fler?
Zyprexa och Nozinan. De är inte sömnpreparat men man blir trött av dem.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Seroquel är stämningsbalanserande för bipolär sjukdom men den ges ibland i lägre dos för sömnproblem.
Jag blev helt väck av den. Fick sluta med den eftersom jag sov i typ 16 timmar i sträck av den..
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag har prövat Atrax, vilket inte gav mig ett skvatt. Jag blev bara extra seg dagen efter.

Jag har precis som du, innsomningssvårigheter, dock inte jätteproblem med att sova när jag väl somnat.

Jag fick för ett tag sedan zopiklon utskrivet, och det är min räddare i nöden. Jag blir inte dagen efter på dem alls utan vaknar och känner mig pigg. Jag börjar känna mig seg efter ca 20 minuter och somnar ALLTID som en prinsessa inom 30-40 minuter efter att jag tagit dem. Dom hjälper mig även vid oro och ångest (enorm familjetragedi). Jag har ett jobb som kräver full uppmärksamhet, där jag inte kan vara seg för att jag har haft en kass natt. Dock har jag varierande arbetstider så jag behöver aldrig använda dem regelbundet. Jag skulle kunna skriva hur mycket positivt som helst om dem MEN! Dom har tre negativa effekter, enligt mina egna erfarenheter.

Ett; Jag kan aldrig sitta uppe på dem, tar jag dom och lägger mig i sängen och kanske kommer på att jag glömt sätta mobilen på laddaren efter kanske 15 min så kan jag knappt lyfta huvudet från kundden till exempel. Jag blir helt groggy. Jag kan alltså inte göra ett skvatt efter att jag väl tagit dem.
Två; dom smakar skit om man bryter dem!

Det tredje och absolut viktigaste att tänka på är att dom är beroendeframkallande. Jag har aldrig upplevt detta, men jag tar dom inte heller regelbundet, och är alltid uppmärksam på mig själv och har det i bakhuvudet.

Såå, för mig, ett superbra läkemedel. För andra, kanske helt kasst.
 
Senast ändrad:
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jo, fast jag blir bakis dagen efter på imovane. Så nånting måste ju skilja? :p
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Absolut, det är ett superbra läkemedel. Det var för övrigt Zopiklon jag hade (samma som imovane). Dock är ju det som sagt ett beroendeframkallande läkemedel och jag vill helst prova något som inte är det, först :p men tack för ditt svar ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 463
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag...
2
Svar
37
· Visningar
11 298
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 978
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp