Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Sammet

Trådstartare
Låt säga att en ras har två avelsinriktningar, trav och ridning.


Ni ska avla fram en avkomma (efter en travras) som enbart skall användas till ridning och är inte intresserad av att avkomman skall gå på travbanan, det kanske inte finns intresse hos er, samt att ni saknar möjligheterna då ni bor i en region (eller annat land) som inte har travtävlingar och ni skulle då behöva åka många, många mil för att kunna tävla en endaste travtävling.

Om ni skulle välja en hingst, och det fanns både travbedömda och ridbedömda hingstar, vad skulle ni då välja, och varför?

Ni som är insatta i både trav (= Verkligen insatta) och ridning, vad skiljer avelsmässigt åt de gångarter?

Just nu tänker jag på kallblodstravaren som inte har lika många tävlingsmöjligheter som varmblodet i södra sverige.
Jag vet inte exakt vart man måste åka för att som skåning ha möjlighet att tävla trav med ett kallblod.
Danskarna har ännu mindre möjlighet, för att inte tala om tyskarna (där kallblodstravaren blivit introducerat genom Bent).

Frågan är baserad på faktumet att det idag är många som köper och rider kallblodstravare, och som faktist vill ha kallblod endast för ridning och inte är intresserad av trav.


Säg att person A köper ett kallblodstravarsto och efter några år vill ha en avkomma som endast skall användas till ridning.

Om A då endast har att välja på travpresterande hingstar om denna vill ha en avkomma som hamnar i en (dvs någon?) stambok, hur påverkas ridegenskaperna av det faktum att det endast avlas på travprestation?

Och vad skulle hända om det fanns hingstar som avlats fram för sitt steg som passar en ridhäst och sin ridegenskap. Hur skulle skillnaden bli att välja en ridhingst jämfört med en travhingst, när det kommer till steget.


Skulle det vara bättre att avla på en hingst som är bedömd för sitt steg som ridhäst, mer än som travhäst?

Vore en stambok för ridkallblodstravre en framtidsvision, öppen även för hästar som själva är, eller vars föräldrar är, travare?
Denna fundering/fråga är speciellt intressant om några år, kallblodstravet dör ut mer och mer (tyvärr) och som sagt, ju mer söderut man kommer, ju mindre behov av en häst som får lov att springa löp har man som ryttare.


Nu blev det här lite luddigt, jag har bråttom och risken finns att jag uttryckt mig lite fel, så jag hoppas på er förståelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Åh jättespännande diskussion tycker jag! :laugh: Nu blir det ett långt inlägg!

Jag har själv resonerat såhär:
Jag vill ha en sund frisk häst med bra hovar och huvud. Den ska trivas med både körning (inte trav) och ridning. Den ska fungera i vårt klimat och se ut som en kallblodstravare, för jag älskar dem och deras utseende, men den ska ha kortare rygg för att vara mer ridbar. Helst vill jag alltså ha en "ridkallblodstravare" precis som du beskriver det!

Jag vet inget om ridbarheten hos olika kallblodstravarhingstar. När de visas inför avelsvärdering galopperar de inte, så jag vet inget om den gångarten heller. Att använda en sådan hingst för mitt avelsmål blir alltså ett rent vågspel, att jag typ väljer den med kortast rygg och lägst inavelskoefficient, blundar och håller tummarna...:grin:

Hade det alltså funnits en godkänd hingst som efter travkarriär visat god ridbarhet hade jag blivit jätteintresserad, men jag har inte hittat någon sådan som passar mitt sto trots att jag letat i flera år.
Mitt kallblodstravarsto har en härstamning som jag av avelsrådgivare på STC fått veta "inte duger till något", men många som skolat om till ridning kan liksom jag vittna om stor känslighet, rörlighet och arbetsvilja samt bra rörelser, något som vi tycker är väldigt positivt men travet inte verkar premiera alls. Trist eftersom jag tror att alla kallblodstravarföl behövs för rasens fortlevnad, oavsett om man rider eller kör.

Nu valde jag i stället efter flera års funderingar en PRE-hingst. Jag har också undrat om det kommer att bli en "ridtravarmodell" så småningom. Jag tror det är olyckligt att dela upp rasen i en rid och en körmodell, bättre då att kalla ridtravarna något annat.I så fall tror jag att det kommer att blandas in PRE för att få fram den, det finns flera skäl som talar för det, och att det så småningom blir en "Karolinerhäst", men jag har inte avlat för att vara en del i det arbetet, utan för min egen skull.

Jag ville själv mildra tävlingsinstinkten, öka ännu mer vad man i hundvärlden kallar "förarvekhet", förbättra galoppen och korta ryggen, samtidigt som jag ville behålla ärligheten, friskheten, arbetsviljan och övrig exteriör.

Ett extra plus är att försäkringskostnaderna hamnar på under hälften jämfört med en ren PRE.:idea:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Det verkar bara vara Sammet och jag som är intresserade... Men jag puttar lite, för jag tycker att det är en viktig fråga.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

rätta mig om jag förstått fel men du vill alltså i exemplet korsa en varmblodstravare med en kallblodstravare för att få fram mer ridegenskap?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Du har förstått fel.
Det är ju inte att avla en ridhäst. :)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Det verkar bara vara Sammet och jag som är intresserade... Men jag puttar lite, för jag tycker att det är en viktig fråga.

Det kan hända att det inte är så stor efterfrågan på detta forum. :)

Min erfarenhet av karolinerhästavelsfrågan är att det verkar ha två sidor, de som verkligen är på och de som är verkligen emot. jag ahr inte tagit ställning övht eftersom jag inte är insatt i själva avelsidén. Dock tycker jag en sak är synd med idén och det är att kallblodstravaren som ras då riskerar att dö ut. Försvinner travet och ersätts av karolinerhästen, finns det då något syfte med att avla på kallblodstravaren?
Jag säger dock inte att du gjort fel.

De flesta på antisidan verkar ha åsikten att korsningen inte blir bra, att de får konstig exteriör. Har du någon god erfarenhet av exteriörfrågan?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

En åsikt jag har om detta - ifall det ursäktas att jag inte vet någonting om kallblodstravare: En bra häst är en bra häst!
Dvs - om jag "var tvungen" att köpa en travhäst att ha till ridning, så slulle jag, om möjligt, satsa på en bra travhäst!
Undantaget är ifall man letar efter en snäll promenad-ridhäst, för då är sällan tävlingshästar lämpliga, oavsett gren.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Fast det beror ju på vad du vill ha.
Travhästar är ju avlade på att trava, det innebär att deras gång är framavlad för att prestera absolut mesta i trav, och det på ett sådant sätt som vi inte är intresserad av att ha i tex dressyren. Möjligen kan det vara så att vanlig körning (dvs ej trav) kan fungera med travsteg, det har jag inte kunskap om.
Men ska du rida så är det inte vad en travhäst är avlad för. Extra tydligt synns detta på varmblodet som är mer avlad på travsteg än kallblodet.
(Sen vill jag understryka att jag med det sagt inte säger att de inte blir bra ridhästar, det är inte det jag pratar om).

Aveln är ju exteriör och prestationsbaserad. Inom dressyr och trav avlar man itne på samma exteriör.

Skulle du ta ett halvblod och träna det till travhäst sen fölsben så ja jo, du skulle säkert få det Bättre än om du försökte skola om det vid 8 års ålder, men du skulle aldrig få det så bra att det kunde vinna löp. Och deffinitivt inte vinna över elithästarna.
Och det finns en anledning till det, aveln.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Det förstår jag! Men, var inte frågan, hur man ska resonera om man, i en ras, avlad för trav, ska avla för ridning? Och då vidhåller jag att man ska satsa på en "bra" häst - för fysik är en sak, men en bra tävlingshäst har sina bästa egenskaper i huvudet!
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Målet för en ny avel behöver ju inte vara tävling. I kallblodets fall så finns det de som tävlar sina kallblod i ridning, men de är långt ifrån alla. De flesta vill ha dom till hobbydressyr. Sen att hobbydressyren kan övergå långt över vad många tävlingsryttare rider (skolor ovan mark) är en helt annan fråga.

Men generellt sett så ja, huvudet är viktigt. Men det är inte det som man ska gå efter bara. Travarna är avlade psykiskt på prestation på banan, återigen, vad ska en ryttare med det om den vill rida dressyr?
Det påverkar inte heller gången eller exteriören, vilket är av mer vikt för en ryttare.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

I finnhästen har du exempel på en ras med flera användningsområden. Om jag förstått rätt så ser bruksprovet lite olika ut för de olika inriktningarna (som är fyra, arbets-, trav-, ridhäst och ponny). Du kan använda vilken godkänd hingst du vill, men du har möjlighet att välja en som testats på de egenskaper du vill ha.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Himla bra! Synd att det inte är så på kallblodstravaren. Dumt att de inte är mer öppna för att bredda rasens användarområde imo.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Jajamensan, diskussion har förts både på föreningen Sleipners hemsida och IRL, men motståndet från travfolket är massivt. Trots att de fullständigt misslyckats med att få fler kallblodslopp eller fler travbanor söderut som anordnar kallblodslopp. I stället avlar alla med Elding- och Järvsöfaksblod och snart är väl alla kallblodstravare linjeavlade med minst 10% inavelskoefficient, för det kommer inte att finnas annat att få tag på.

Skillnad på trav- och ridhäst? Ja jag vill inte kalla mig expert, men kallblodstravaren har enligt min erfarenhet dels mycket påskjut framåt och breddning i traven, båda är naturligt inom travet, och dels ett sjujäkla löphuvud som innebär mycket träning för att till exempel kunna rida ut i skogen med sällskap utan att alltid vara först :D

Bra egenskaper alltihop, men lite svårare när man ber om samling.

Sammet: Jag har bara sett fina "karolinerhästar" :) Naturligtvis får man där liksom alltid annars försöka hitta föräldradjur som kompletterar varandra. Vi får väl se vad jag tycker om min egen när hon vuxit till sig. Hoppas hon inte får konstig exteriör...:eek:
När mitt sto var på betäckning och släpptes in i den spanska stoflocken reagerade jag själv på att de var så lika i typen. Om inte min tant haft jättelång man (PRE-ston har stubbad man) och längre rygg hade de kunnat vara samma sort, faktiskt.

Jag tror inte kallblodstravaren dör ut som ras, men den kommer nog inte att öka i antal heller. Dessutom är det rent ut sagt skitdyrt att betäcka med en godkänd hingst. Jag skulle själv gärna avla renrasigt för sakens skull, men varför betala 20 000 mer än jag måste för något jag inte vet om det kommer att passa ändamålet?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Jupp. Travstamboken vill inte öppna upp för ridhästavel. Eller det är det jag fått höra från de som driver frågan.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Håller med dig ang att betala för något som man inte egentligen är intresserad av. Jag undrar också varför jag ska avla på en godkänd hingst bara för att den är godkänd, när det jag söker efter är en hingst som nedärver andra egenskaper än de en travhäst erbjuder.

Jag är rädd för att rasen som sådan kommer bli en minioritet om travet dör ut, och det är ju inte direkt på språngmarsh frammåt sas. Snarare backar kallblodstravet om något.

Jag tycker om idén att man, om man själv har intresset av att träna sin häst i trav, tränar och tävlar i trav samtidigt som man rider den. Det är ju bara bra att visa fram rasens mångsidighet, men Jag vill inte träna trav, Jag vill inte tävla trav. Så varför behöva betala för något jag inte är intresserad av? :)
Och på det dessutom inte rikta mig in på att få den bästa möjliga gångarten efter X antal generationer.

Dock såg jag att tex Järvsöfaks kostade 20.000:- och det är ju överkommligt, iallafall om man jämför med halvblodsaveln. ;)
Eller tillkommer det mer kostnader efter det som står på hans sida?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Hej, hej Sammet! :)

Intressant fråga.... Och svår att svara på. Anledningen att den kallblodiga travaren är populär som ridhäst, och framförallt kanske för den akademiskt intresserade, skulle jag tro handlar om att den har lättare för samling och att läara sig skolorna, samt bär upp en ryttare på ett bättre sätt än den varmblodiga travaren... ( Nu var ju inte det frågan och det där är du bättre på än jag... men, men...:p )

Och det känns ju rimligt att tro att anledningen är att den från början inte främst var framavlad för travet, utan som arbetande mångsysslare.... och har kvar en hel del egenskaper från den tiden, även efter man inritade sig på trav.

Du skulle kunna åka och titta på unghästvisningarna, där visas hästarna först för hand, och efter exteriör och rastyp, och sedan i körprov. Där blir det ganska tydligt hur olika de är vid två års ålder. De som rör sig gudomligt för hand, kan vara rent utsagt helt kassa för vagn, och tvärtom, några fungerar bra i bägge lägena. Men min bedömning är att de som rör sig bra för hand, passar bättre till ridning, och samling. Vad som är avgörande kanske inte är så enkelt att bedöma, det handlar ju trots allt om arvbarhet från både mor och far, men lite klarhet kan man ändå få genom att vara där, och se de olika avkommorna.

Det vore rimligare att likna kallblodstravaren vid Shetlandsponnyn, som är en av de raser som används inom olika områden; galopp, trav, hoppning, dressyr och körning.
Där finns nog mkt av de tankar och funderingar du har att finna. Hur väljer man hingst om man vill få fram en bra travshettis, respektive ridbarhet, de är ju med i samma stambok oavsett?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ja och jag Önskar verkligen att man kunde få regga ridavlade kallblodstravare i travstamboken. Göra om den till en stambok som är mer inriktad på rasen som sådan, inte dess nuvarande sportinriktning (trav). Jag hade verkligen välkomnat att få registrara ridhingstar i denna stambok. tyvärr verkar travvärlden Väldigt anti. :/ De förstår inte att det ju kommer dom till nytta också. Finns det godkända ridhingstar att tillgå så kommer fler att välja renrasigt, vilket stärker rasen.
Och det Skadar ju knappast rasen att det är ridavlade hästar i stamboken, klarar de sig bra på banan (om någon skulle få för sig att tävka en ridavlad avkomma), ja då är det ju bara bra, eller?

Ja, varmblods och kallblodsaveln skiljer sig en hel del. Och även om jag själv tycker att kallblodstravaren överlag är mer exteriört en ridhäst än vad varmblodet är (men det är min personliga åsikt) så innebär det ju inte att de är perfekta.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Det vore ju konstigt om de var perfekta till ridning, när de nu är framavlade till trav...;)

Men å andra sidan är de inte lika perfekta till trav som varmblodstravaren heller, då de exteriört inte är lika lämpade.

MAO -Vi kallbodstravarmänniskor lever lite i ingemansland. Anses inte fina i ridkretsar, och inte heller i travkretsar.......:grin:

Så visst vore det önskvärt med en bredd inom rasen, men det ställs också krav att hela tiden få fram snabbare, travsäkrare hästar för att kunna vara med och konkurera, och jag ser väldigt många intresse konflikter i det hela, då antalet hästar/ aktiva är väldigt få.

Men som någon sa, så har ju finnhästen fler användningsområden?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

En åsikt jag har om detta - ifall det ursäktas att jag inte vet någonting om kallblodstravare: En bra häst är en bra häst!
Dvs - om jag "var tvungen" att köpa en travhäst att ha till ridning, så slulle jag, om möjligt, satsa på en bra travhäst!
Undantaget är ifall man letar efter en snäll promenad-ridhäst, för då är sällan tävlingshästar lämpliga, oavsett gren.

Nja, där håller jag inte med dig. En häst som är riktigt bra inom travet, har troligen väldigt många pusselbitar på plats, som stam med prestationer, bra löphuvud, vilja samt hållbarhet och travsäkerhet. Det är inte nödvändigtvis samma kriterier för att bli en bra ridhäst annat än hållbarheten.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 040
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 381
Senast: Stina12
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 543
Senast: Myelin
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 338
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp