Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Så, vi ska öppna hingstpremieringen för varmblodstravare också, så vi även där kan ändra rasens avelssyfte, det vill säga trava snabbt, för det finns ju faktiskt gott om folk som enbart vill rida varmblodstravare på grund av deras psyke och lättlärdhet också? Då måste man ju kunna avla fram en ridhästgen för varmblodstravarna också eller?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Varför inte? De hingstar som blir godkända på travprestation avlar vidare på travdelen och de som blir godkända på typ och exteriör kan avla på båda delarna.

Var på hingstpremiering för shettisar för ett par år sen där en hingst inte fick tillräckliga poäng för att bli godkänd men som då skulle börja med trav för att kunna bli godkänd på den vägen. Vad är konstigt med det?

Det handlar om att bredda rasen, vilket pågår överallt i aveln. Svenskt halvblod avlas för körning, dressyr, hoppning, fälttävlan o.s.v. Den stamboken är mer öppen än andras.

Det kan aldrig vara fel med bredd i en ras är min åsikt och man behöver alltså inte öppna stamboken mer än att erkänna typ, exteriör SAMT prestation i ett godkänt område...i det här fallet med travprestation och prestation inom ridning/annan körning etc.

Jag ser det som nödvändigt för att rädda rasen som är en del av vår svenska historia och de facto är oerhört kompetent.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Om man ska döma av det ekipaget så är det väl framförallt gångarterna man skulle vilja förbättra om man ville få till en bättre ridhäst.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Så, vi ska öppna hingstpremieringen för varmblodstravare också, så vi även där kan ändra rasens avelssyfte, det vill säga trava snabbt, för det finns ju faktiskt gott om folk som enbart vill rida varmblodstravare på grund av deras psyke och lättlärdhet också? Då måste man ju kunna avla fram en ridhästgen för varmblodstravarna också eller?

Motivera varför det inte skulle vara ok?
Kallblodet är en bra ridhäst med goda gångarter.
Jag har inte fått någon motivering på varför man Inte skulle kunna avla på dom till ridhästar?

Bra kan bli bättre, det är också syftet med all avel.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Varför väljer du en travare om du vill ha en ridhäst?

Varför inte?
Ni kan inte riktigt komma med några bra argument egentligen så allt ni kommer med är "varför en travare när ni kan ha en ridhäst"... :crazy:

Den är ursprungligen fö itne en travhäst utan en brukshäst som användes till allt.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Varför väljer du en travare om du vill ha en ridhäst?

Varför svarar du i en tråd om du inte orkar läsa den? Det står väl i tidigare inlägg, om jag inte minns fel?

*kl*
Om man ska döma av det ekipaget så är det väl framförallt gångarterna man skulle vilja förbättra om man ville få till en bättre ridhäst.
Ja, alla raser kan väl förbättra sina gångarter, det är ju precis det diskussionen gäller. Nu är det inte halvblodssteg någon av oss är ute efter.

(Jag såg dock häromdagen en annons på en "ridkallblodstravare" som visade sig vara hälften halvblod.)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Om man ska döma av det ekipaget så är det väl framförallt gångarterna man skulle vilja förbättra om man ville få till en bättre ridhäst.

Det är väll syftet med all avel, att förbättra hästens gångarter, bland annat.
:)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Du får gärna avla på din häst för att ha en ridhäst, men om hästen har så bra egenskaper så borde den ju fått det med de stammar som finns att tillgå idag... Känns lite som att ni talar emot varandra, VARFÖR ska man ändra ett avelssyfte på en ras bara för att någon kommer på att de ska ha rasen att rida på, jag ser inte poängen ärligt talat, det gör jag verkligen inte.

Varmblodstravare är också otroligt trevliga ridhästar överlag, en hel del av dem har bättre förutsättningar för ridning än många tror, de har dessutom en bra skalle så att även mindre rutinerade ryttare klarar dem... Med andra ord skulle man säkert kunna blanda in en ridhästgen även för dessa eller hur, de har en hel del som i alla fall tilltalar mig som ridhäst. Men hur det än är, är de travhästar, vill jag ha bättre ridhästegenskaper får jag antingen köpa ett halvblod eller korsa min travare med en ras som har lite bättre ridegenskaper och hoppas på det bästa. Likaväl som att om någon har ett halvblod som är väldigt bra på att trava (vilket det funnits någon tråd om inne på trav) så får denna köpa en travhäst om den vill hålla på med det och inte leta efter ett annat halvblod som travar fors...
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Målet med aveln på kallblodstravaren är att hästen bland annat ska trava fortare, eftersom det är en travhäst:angel:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Hästen är avlad för att dra, springa fort, inte bära? Det är inte samma egenskaper som ger en bra körhäst som ridhäst?

Om nordsvensken var grunden (och den som var brukshästen) varför inte satsa på den då?

Det handlar om att bredda rasen, vilket pågår överallt i RIDHÄST??aveln. Svenskt halvblod avlas för körning,(<-kanske inte jättemycket?) dressyr, hoppning, fälttävlan o.s.v. Den stamboken är mer öppen än andras.
Inom ridhästaveln är man väl också mycket mer öppen för korsningar? (vad jag fattar som är det mera stängt bland travhästar).
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ja men nu har du inte läst/förstått/brytt dig igen.

Om nordsvensken var grunden (och den som var brukshästen) varför inte satsa på den då?

Jag har ett långt inlägg tidigare där jag beskrivit rasens ursprung. Läs det.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Du får gärna avla på din häst för att ha en ridhäst, men om hästen har så bra egenskaper så borde den ju fått det med de stammar som finns att tillgå idag... Känns lite som att ni talar emot varandra, VARFÖR ska man ändra ett avelssyfte på en ras bara för att någon kommer på att de ska ha rasen att rida på, jag ser inte poängen ärligt talat, det gör jag verkligen inte.
bra sagt.

*10*
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Målet med aveln på kallblodstravaren är att hästen bland annat ska trava fortare, eftersom det är en travhäst

Och hur mycket fortare kan den trava innan den är så lik en varmblodstravare att man lika gärna kan köra en sådan? Jag tycker redan nu de börjar bli väldigt lika.

Stagnation är döden för all utveckling. Jag köper inte "Så här har man alltid gjort"- argumentet när det uppenbarligen inte fungerar. Rasen minskar i antal, inaveln ökar, kan man kalla det ett lyckat resultat? Var finns de positiva effekterna av att bara avla för en del av dem som är intresserade av rasen?

Själv skulle jag tycka att det var otroligt intressant om Sleioner eller någon annan organisation kunde undersöka hur många kallblodstravare som används som ridhästar idag. Vi kanske alla skulle bli förvånade.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Du får gärna avla på din häst för att ha en ridhäst, men om hästen har så bra egenskaper så borde den ju fått det med de stammar som finns att tillgå idag...

Javisst. Ingen talar ju om att korsa in andra raser eller använda icke godkända hingstar, bara att bredda avelsbasen med de stammar som finns. Och jag säger (igen) att man vill självklart förbättra de rasegenskaper som redan existerar!
Men hur ska man kunna göra det utan att ha bedömningsgrunder? Vilka stammar ska man avla på?


Tänk i stället så här: Om nu den här rasen är så bra ridhäst utan att ha varit avlad för det de senaste femtio åren, tänk då hur bra ridhäst den skulle vara om femtio år med medveten ridavel!:banana:

Tanken svindlar! :D
Och den kanske inte skulle trava sämre heller!;)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Men då sitter ju varmblodsaveln i exakt samma sits (jag pratar nu om travaren alltså så ingen behöver märka ord). Det handlar ju inte om att det alltid har varit så, det handlar ju om att dessa raser faktiskt är avlade för travet. Jag har svårt att se någon hästras som avlas för prestation där inaveln inte ökar, det blir väl så när någon hingst lämnar bra eller gör superresultat själv. Jag köper inte att det skulle bero på att kallblodstravaren är så liten i antal, för vad ska man då säga om varmblodstravaren som har samma problem´med inavel? Eftersom dessa raser faktiskt är avlade för trav (sedan att grundrasen inte var det är en annan sak, från början hade vi ju inga raser alls) är väl inte relevant nu när aveln går åt det hållet?

Det är många som använder varmblodstravaren som ridhäst också, troligen fler än som har kallblodet som ridhäst eftersom det finns betytdligt fler.

Nä, höj prispengarna i kallblodstravet så ska ni se att det betäcks fler märrar också så slipper de dö ut, det betäcks färre och färre varmblodstravare också på grund av att det inte är lönsamt längre... Bättre då att öppna finska stamboken och avla på de hingstar som finns där´, fast det lär heller aldrig hända :grin:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ja, gärna för mig, mer pengar till kallbloden :D
Fast jag tror tyvärr fimbulvintern kommer att inträffa innan det händer. Ju färre lopp, desto mindre spel, och ju mindre spel, desto mindre pengar. Den onda cirkeln är tydlig.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är insatt i varmblodsaveln. Jag trodde att man där använde sig av både amerikanskt och franskt blod. Vad brukar det vara för inavelskoefficient där när man betäcker?

Jag tror inte att kallblodstravaren kommer att dö ut dock, bara ändra inriktning till slut...
Fast nog blir man ledsen när man går in på andra forum och ser att en fin hingst avlivats, och kommentaren är "han fick ju så få ston" när man vet att han har samma pappa som flera utmärkta ridhästar...:(
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Prispremierna har höjts, antalet startande har sänkts (med 200 hästar, inte starter, på 9 år). Se statistiklänken som jag länkade tidigare i tråden.
:)

Varmblodet är inte av intresse för min del, även om många inom den rasen gärna vill starta en ridhästavel.

Kallblodstravaren har fått mycket gott omdömme som lovande hästras av Bent Branerup. Om jag inte minns fel frågade han varför vi inte hellre avlade på dessa istället för att köpa oss dyra PRE hästar.


Jag undrar fortfarande, varför inte utöka en ras användningsområde när den uppenbarligen är på väg att dö ut, och dessutom så lämplig för att bli ridhäst.


Ja, många har varmblod, men det beror nog inte på att intresset för just rasen är mer utan att varmblodet är många ägarens förstahäst, just för att de är så billiga.
På gott och ont.
Kallblodet däremot har, som jag skrev, skjutit enormt i höjd prismässigt de senaste 8 åren. Från att ha varit lika billiga som ett varmblod (många går för under 3000:-) till att kosta 15.000:- direkt från travet oridna, och då säljas som ridhäst/sällskap.
Därmed blir det inte längre så att lika många köper dom som förstahäst, de går ofta istället till lite mer medvetna (målinriktade) ryttare som är intresserade av AR eller centrerat.
Sen finns det enormt många fler vbl på banan än det finns kbl. Finsn det många blir secondhand-värdet sämre eftersom så många säljs, konkurransen blir hårdare och då sänks priserna.

Så du menar att om det finns 1000 godkända hingstar bara i sverige, och då finns rasen i övriga världen med, jämfört med kbl som bara finns i sverige, norge och finland, som är färre till antalet och som dessutom har färre godkända hingstar, Inte skulle få mer inavel än en ras som finns över hela världen, har betydligt fler godkända hingstar och som finns tillgänglig via fryst spermia??? :confused:
Kallbloden har oftast betäckning vid hand eller fribetäckning, fryst spermia är rätt ovanligt. Detta innebär att stoägare söderut, som skåne och danmark och tyskland, har svårare att få en godkänd hingst och därför istället för att välja renrasigt väljer PRE.
Du måste hålla med om att det inte är riktigt rimligt att tro att en liten ras Inte ska bli mer inavlad än en stor?

Att de varit avlade för trav de senaste 50 (?) åren är ju inte relevant. De har startat med ett annat användningsområde och bara Det i sig borde ju snarare tala för att de ska vara möjligt att avla för annat än trav också.
Kan inte avel få ändra riktning borde inte kallbloden alltså finnas.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Målet med aveln på kallblodstravaren är att hästen bland annat ska trava fortare, eftersom det är en travhäst:angel:

Målet Idag med kallbloden som införs i travstamboken är att de ska trava fortare, målet med framtidens kallblodstravare behöver nödvändigtvis inte vara det. :idea::angel:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Tja, du gav mig snarare ytterligare ett argument till varför medveten ridavel borde ske, än att skrämma bort mig... Jag förstår inte vad ditt argument har för relevans till diskutionen? :confused:

Uppenbarligen är kbl en ypperlig ridhäst, det är inte för inte som Bent rekommenderar den. Aveln har börjat ge hästar med längre och längre rygg, så då vore det ju toppen om de kunde få avlas medvetet på en ridinriktning som hjälper till att bevara rasen.


Har du koll på skillnaden mellan bruksnordisen och travarnordisen så borde du rimligen också kunna förstå varför det är så många som väljer travnordisen som ridhäst. De är lättare i typen. Bruksnordisen är avlad för att dra tungt och är betydligt kraftigare och även om de blir trevliga ridhästar så är det skillnad på att rida en häst av tung typ jämfört med en häst av lättare typ.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 217
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 399
Senast: Stina12
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 556
Senast: Myelin
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 399
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp