Val av hingst!

Sv: Val av hingst!

Ingen aning om hur min uppfödning hoppade. Löshoppade honom aldrig. Får väl se om två år när han ska gå treårs hur han hoppar:).
 
Sv: Val av hingst!

Jag säger det igen.
Jag hade inte gjort det.
Ta en hingst med hoppstam som rör sig bra, det finns ju ett helt gäng som du redan fått förslag på.
Smaken är som baken och just Damino SD tilltalar mig väligtlite att lägga på ett Camaro M sto. Honom hade jag kunnat lägge på ett mkt lätt gångartsto, ev fullblod. Han är stor och rejäl minst sagt...
 
Sv: Val av hingst!

Håller med varenda ord du skriver!

Tycker att det är heffaklumpsvarning på hingsten, det finns flera bra hopphingstar med bra gång som det är bättre att satsa på.
 
Sv: Val av hingst!

Ja ja, det gnälls massor på att Damino ska vara alldeles för tung osv. Kommer aldrig att sluta förvånas eller hålla med. Han är bedömd med 9 på typen både som tre- och fyraåring, så så himla fel är inte hans mastighet. För mig är han en hingst med tydlig hingstkaraktär och med en maskulin utstrålning. Men en långbent supersportig modell a la Bellagio är han förstås inte. Samtidigt har han hittills visat förärva sig väldigt väl eftersom han haft placerade föl i riks i båda sina (ganska små) årgångar. Det är inte så himla illa för en heffaklump:p.
 
Sv: Val av hingst!

Något jag mycket väl förstår, har inte sätt Damino innan så kan inte uttala mig hur vida han är grov eller bara har stark hingst karaktär ;) Damino är dock ingen hingst som finns med på alternativ listan, är inne på mer åt hopp hållet (tack buke!) även fast att jag vill ha gångarter med.
 
Sv: Val av hingst!

Det finns flera hingstar som grovnat med åren och som även nedärvt det. När han är tio år och har vuxna avkommor kan jag omvärdera min åsikt, men som det är nu har han varit grövre för varje gång jag sett honom.
 
Sv: Val av hingst!

Det är väl klart varken Damino eller någon annan hingst passar till alla ston (oavsett vad AVNs användningsråd säger). Men till ett sto där front och gång ska förbättras tycker iaf jag att han är ett mycket bra alternativ:). Ser verkligen fram mot att se hans avkommor i framtiden! Om man tittar på världens bästa dressyrhästar är dom ganska ofta rätt rejäla i modellen (Mistral Höjris, Briar, Scandic, Warum Nicht, Ravel mfl) så Daminos typ ser jag (uppenbarligen) ingen anledning att hänga upp mig på.
 
Senast ändrad:
Sv: Val av hingst!

Ludwigs Champion är ju en hingst av modern stam som både rör sig och hoppar. Skulle säkert kunna ge en säljbar avkomma.
 
Sv: Val av hingst!

Fast om man tycker att Damino är för mastig, vad är då LC? Tycker själv att det är ett bra förslag:). Hans ungar har gått riktigt bra på treårs i år dessutom!
 
Sv: Val av hingst!

Har sett flera avkommor efter Aerline som rört sig trevligt, han ska tydligen ha väldigt bra mentalitet också. Vet inte om han passar ditt sto i övrigt, jag är ingen expert ;) Men jag gillar den hingsten!
 
Sv: Val av hingst!

Skillnaden är att Damino blivit grövre och grövre, medan Ludde har sett rätt likadan ut. Som treåring var han mastig och jag var väldigt skeptisk till hur han skulle se ut när han var klar, men han har ju knappt ändrat sig. Sen kan Ludde både hoppa och röra sig om man nu vill ha en hopphingst som också kan röra sig.
 
Sv: Val av hingst!

Tja, själv kan jag nog acceptera hingstar som grovnar med åren istället. LC fick omdömmet "ngt tung" som treåring. Men tycker väldigt mycket om honom ändå:).
 
Sv: Val av hingst!

Allt är relativt !

jag håller med Görel, det intressanta är hur de ser ut när de är 8-10 år.

En rejäl treåring som LC sannerligen var är en sak, men om det stannar där så är det ju helt okej, men om den utvecklas som till exempel Rubinrot som blev väldigt mastig vartefter så tänker jag iallafall efter extra noga hur stoet ser ut och hur hennes gener "borde" vara. Sen kan det naturligtvis finnas fördelar som uppväger det grova.
 
Sv: Val av hingst!

Rubinrots problem var nog mest att han var helt vansinnigt fet(:o)!! Hade han slimmats till tror jag att jans fina typ hade kommit tillbaka:).
 
Sv: Val av hingst!

Tror inte jag ! ;)

dessutom så har han relativt mycket fullblod men ändå är han grov, hans avkommor är genrellt sätt rätt trista i typen också
 
Senast ändrad:
Sv: Val av hingst!

Rubinrot är grov :p Tvivlar starkt på att man medvetet håller en häst som används inom avel och som man tävlar/-ade på fet.
 
Sv: Val av hingst!

Tycker du ska betäcka med en hopphingst.

Kika på Aerline H, A-prem med mycket bra gång och hopp (såg att du redan fått det förslaget), Cortus, A-prem och New Balance, A-prem.
Carême är ung men verkar ha ett fint temperament.

Jag har inte kollat upp ditt sto så jag vet inte om någon av förslagen är för nära släkt.
 
Sv: Val av hingst!

Jo då, Rubinrot var helt galet fet. Såg honom på visning året innan han såldes och 100kg övervikt är inte att överdriva...
 

Liknande trådar

Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 651
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 184
Senast: sorbifolia
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 752
Senast: Karoliten
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp