Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Nja, jag kanske uttryckte mig klumpigt. Jag menade mer att jag är för idén att utveckla en "ridgren" för nordsvensken, för att bevara rasen, men om man nu ska korsa in annat, så istället för att korsa in massa varmblodiga hästar av diverse raser som tex PRE så hade kanske en hästras som någon av de jag nämnde, som är mer av samma typ, varit mer lämplig? Jag har ingen aning, det var bara en tanke som slog mig :) Jag har fått för mig att det är bättre att använda individer som ligger så nära det man önskar som möjligt, istället för att korsa in något helt annorlunda där utgången kanske blir mer oviss, om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ingår ridprov även för de hingstar som enbart verkar inom travaveln?

Nej, men som någon sa så kan en häst ju stamboksföras i flera inriktningar, bara den klarar kraven för respektive inriktning.

Vanligast är väl att en häst är stamboksförd både som ridhäst (R) och liten finnhäst (P). Men kombinationen rid- och trav förekommer också.

Finnhästen är ju en såpass bred ras genetiskt (än så länge) att avkommorna kan ha ganska varierande egenskaper.

T.ex. Corleone
http://www.sukuposti.net/hevoset/corleone/galleria/551162
är helt och hållet travstammad, avlad med tanke på trav, men ligger idag i dressyrtoppen för finnhästar.

Och vice versa kan det ju hända att även om du tar två ridstamboksförda föräldradjur så kan det ändå ploppa ut ett travarföl.....;)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Santsant, men PRE och kallblodstravaren ligger nog närmre varandra än vad många tror, "min" hingsthållare var också förundrad över hur lika i typ mitt sto och deras var när hon var iväg på betäckning hos en PRE-hingst.

Den stora skillnaden, förutom överlinjen, syntes i temperamentet. De tyckte att hon var den trevligaste häst de haft där på betäckning och det tog bara någon vecka innan hon gick som trygg extramamma åt oroliga unghästar... Men när min dam skulle lastas för att åka hem ville hon inte gå på direkt, och inga smarta knep de använde sig av fungerade... Hon bara satte fast hovarna i backen och tog på sig åsneminen. Lugn men bestämd. Efter en timme i regnet ledsnade hon och gick på medan de rev sig i huvudet... :rofl:

Jag vet inte så mycket om Welsh Cob och har ingen aning om ifall de skulle förbättra gångarterna på en kallblodstravare.

Men jag tror att det finns ett antal ridna kallblodstravarhingstar som skulle bli godkända för avel, och jag tror nog också som Cambrie att en delad stambok skulle göra det mer intressant för hingsthållare som inte fyllt sin kvot att låta ridfolket betäcka. Pengar är pengar vare sig de kommer från ryttare eller travfolk, och skulle man inte försämra sin hingsts statistik förlorar man ju inget i förlängningen heller.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 045
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 381
Senast: Stina12
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 543
Senast: Myelin
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 340
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp