Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Järvsöfaks kostar 20 000 plus moms ja! Alltså 24 000 bara i betäckningskostnader för mig som privatperson, sedan tillkommer plats för stoet på stuteri eller seminstation, kan kosta flera tusen beroende på hur länge hon behöver vara där, och veterinärkontroller (ultraljud ca 3500 kr/gång plus övriga kontroller, sprutor etc) räkna lågt 30 000 kronor totalt.

Att jämföra med PRE-hingsten jag använde, 10 000 ink moms och mitt sto gick tom första gången, så det blev två betäckningsrundor med igångsprutning, hon stod kvar där hela sommaren nästan, och totalt en kostnad på 18-20 000 tror jag ungefär.
Detta för att få använda en hingst som är Campeon de funcionalidad= ridprovschampion.

Många halvblodshingstar är ännu billigare. Inte ens Flyingehingstarna är särskilt dyra, ta Belamour som exempel, jättefin populär dressyrhingst, 9 000 plus moms (11 250 kr ink moms).

Skulle jag vara tvungen att sälja mitt föl som ettåring skulle jag ta minst
30 000 för henne, att jämföra med om jag skulle haft en ren kallblodstravare, där är det tveksamt om jag skulle kunna ta mer än 20 000.
Skulle jag föda upp en kallblodstravare efter Järvsöfaks, skulle jag inte ens få tillbaka betäckningsavgiften alltså :crazy: och även om jag hellre skulle välja Hallsta Lotus :love: kostar han 15 000 ink moms, även det en respektingivande summa för en chansning.

Jag har blivit erbjuden hästar gratis efter såväl Järvsöfaks som Hallsta Lotus, men ingen har försökt slänga en PRE efter mig än :D
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

kl

Varför är det så viktigt att öppna stamboken för? Jag ser liksom inte riktigt poängen med att försöka tillföra en ras egenskaper när det finns andra raser som redan har dessa egenskaper? Vad är då poängen med att ha stamböcker?

Ang. inaveln håller jag med. De bästa hingstarna är väl inte tillräckligt dyra helt enkelt, "alla" som föder upp travhästar har råd med 20, inte konstigt då att man väljer Järvsöfaks framför de andra...
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Det är nog snarare så att man inte får sitt föl sålt om det inte har Elding- eller Järvsöfaksblod, för trav handlar om att tjäna pengar och då vågar ingen chansa.

Ingen vill väl öppna stamboken för andra raser, bara att kriterierna för en godkänd hingst kan förändras så att även de hingstar som inte används till trav kan få en rättvis bedömning.

Vilken ras menar du har redan dessa egenskaper? Om du vill ha en kallblodstravare fast med högre ridbarhet, vilken ras väljer du då i stället? Inte elakt skrivet alltså, utan bara en nyfiken undran.

En anledning att bredda aveln är att en ras behöver ca 2000 föl årligen för att inte bli alltför inavlad och på sikt försvinna, det föds ca 500 kallblodstravarföl per år. (Inte helt aktuella siffror så det kanske inte stämmer längre, rätta mig gärna om jag har fel)

Travfolket är dock övertygade om att vi ryttare genast skulle kasta oss över grannens söta häst och betäcka hur som helst om reglerna görs om, så det lär nog aldrig hända.:cry:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Jag förstår inte. Ni vill betäcka era kallblodstravarston för att ni tycker att de är så bra och trevliga att rida på. Men ni vill inte använda kallblodstravarhingstar för att de har för dåliga ridegenskaper. Om stona är bra att rida på, varför skulle hingstarna inom samma ras inte ha lika bra egenskaper?

Eller tycker ni inte att era ston har tillräckligt bra ridegenskaper? Varför då försöka avla fram ridhästar på henne?
Köp en häst med de egenskaper ni vill ha istället.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ja och jag Önskar verkligen att man kunde få regga ridavlade kallblodstravare i travstamboken.

Jag håller inte med dig, om det är så att du menar att avkommor efter icke godkända hingstar skulle kunna registreras.
Räcker det inte med tredje stamboken?

Min Best, ny 19 år gammal, är inte resultatet av någon tävlingsavel eftersom hon redan från början var menad att bli ridhäst. Hon är renrasig kallblodstravare med godkända, registrerade föräldrar men av någon anledning blev hon själv aldrig registrerad som föl.
När tredje avdelningen av STC:s stambok öppnades upp (2003, tror jag det var) kunde jag registrera henne där.

För två år sedan skulle Besten betäckas. Det stora problemet för vår del var att de flesta kallblodstravarhingstarna är på naturlig betäckning och de står långt från Skåne. Att hitta en hingst, som fanns på semin och som dessutom inte var alltför nära släkt med Besten, var inte lätt.
Slutligen hittade vi en hingst som förutom att han var vacker dessutom hade mycket trevligt lynne. Ridegenskaperna hade ingen betydelse, jag frågade inte ens efter om han var riden öht - stoet har så att det räcker och blir över av den varan. Tyvärr blev det bara ett skick eftersom han plötsligt bara ville medverka vid naturlig betäckning.....
Besten blev inte dräktig det året. Förra sommaren valde vi PRE.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

... Och så tjatas det om och om igen på den här sidan att man ska avla för att förbättra rasen och att avkomman ska vara bättre än föräldradjuren, och att man ska hitta föräldradjur som kompletterar varandra, och när man då klagar över att det är svårt att åstadkomma när man inte vet föräldradjurens fullständiga egenskaper, då får man ett sånt här svar!

There´s no pleasing some people...
;)

Det finns tyvärr gott om travfolk som hyser förakt för alla som rider kallblodstravare. Många vägrar att sälja sina unghästar till annat än trav. Hingstägare vill inte betäcka ston vars avkommor inte ska gå till trav.

Sedan finns det gott om felhanterade eller sönderstressade travare som inte fungerar på banan. Det är ofta sådana som ska omskolas till ridhästar. Är det så himla konstigt om vi ryttare också vill vara med från början och forma våra hästar? Menar du att vi på något sätt kommer att försämra rasen om vi avlar med tanke på tre fina gångarter och bättre ridbarhet? Märk väl att ridbarheten verkligen inte är dålig från början, men allt kan väl bli bättre, man avlar ju för att föra rasen framåt (trodde jag)...

Immer, jag har också valt PRE efter mycken vånda, hoppas vi blir nöjda.:)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Men alltså, du får ursäkta mig, men jag fattar ändå inte... Det handlar ju om en ras som i generationer är avlad att köra med ´- varför kan den inte få vara det? Vill ni ha kallblodstravaren så köp en då (jag lägger inga värderingar i att ni inte kan köpa unghästar - jag är alldeles för dåligt påläst om kallblodstravet i sig men jag förstår att man som uppfödare helst vill sälja sin åring till trav, finns ju chansen då i alla fall att man får igen lite av vad man lagt på uppfödarpremier). Du pratar om att det föds 500 hästar per år, räknar du med Norges föl då också eftersom det är i princip samma ras och öppen avel?

Nä, jag förstår faktiskt inte varför kallblodstravaren ska avlas som ridhäst, lika lite som jag skulle förstå varför man skulle göra dito med varmblodstravaren. Sedan är det jättebra att folk vill ha före detta travhästar, varma som kalla, som ridhästar, men avla för att få fram en särskild ridhästgen bland dessa, det vet jag inte riktigt om jag förstår tanken med faktiskt.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

... Och så tjatas det om och om igen på den här sidan att man ska avla för att förbättra rasen och att avkomman ska vara bättre än föräldradjuren, och att man ska hitta föräldradjur som kompletterar varandra, och när man då klagar över att det är svårt att åstadkomma när man inte vet föräldradjurens fullständiga egenskaper, då får man ett sånt här svar!

Vaddå då får man ett sådant här svar?! Tycker du att man förbättrar en ras som är avlad på trav genom att föra in ridbarhet på den? På vilket sätt?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Det finns tyvärr gott om travfolk som hyser förakt för alla som rider kallblodstravare. Många vägrar att sälja sina unghästar till annat än trav. Hingstägare vill inte betäcka ston vars avkommor inte ska gå till trav.

Men det handlar väl ändå inte om förakt?
Har man tävlat sitt kallblodssto i trav, och väljer sen med omsorg ut en hingst som ska ge den "perfekta" avkomman, vill man väl att den visar vad den kan inom travet?

Och som hingstägare vill man verkligen inte betäcka ston vars blivande avkommor inte tränas till trav.
Statistiken blir då inte direkt roligt när det göller premielopps-procent och startprocent.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

... Och så tjatas det om och om igen på den här sidan att man ska avla för att förbättra rasen och att avkomman ska vara bättre än föräldradjuren, och att man ska hitta föräldradjur som kompletterar varandra, och när man då klagar över att det är svårt att åstadkomma när man inte vet föräldradjurens fullständiga egenskaper, då får man ett sånt här svar!

There´s no pleasing some people...

Vilken ras är det du anser att du förbättrar genom att betäcka ditt kallblodstravarsto med en PREhingst?

Mitt förra inlägg bestod mest av frågor, så vad var det som jag svarade på som du blev så upprörd över? Kan du inte svara på mina frågor istället? Jag vet inte så mycket om avel på varken kallblodstravare lr PRE så därför undrar jag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

KL

Nä, jag förstår faktiskt inte varför kallblodstravaren ska avlas som ridhäst, lika lite som jag skulle förstå varför man skulle göra dito med varmblodstravaren. Sedan är det jättebra att folk vill ha före detta travhästar, varma som kalla, som ridhästar, men avla för att få fram en särskild ridhästgen bland dessa, det vet jag inte riktigt om jag förstår tanken med faktiskt.
Håller jag med om.

Vad är det just kallblodstravaren ger som ni inte får från en annan ras?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Okej, knapplånar här och försöker svara alla så gott jag kan:

Kallblodstravaren och nordsvensk brukshäst var från början samma ras, en lanthäst som användes till allt från jordbruksarbete till ridhäst i armén. Ursprungligen kom den rasen i sin tur från en nordisk hästras som användes till allting, både körning och ridning. På vintern tog man sin häst och körde travtävlingar på de tillfrusna sjöarna, det finns belägg att man gjorde det redan på 1500-talet.
Rasen delades på sextiotalet i två olika raser.
Vissa ville satsa på travtävlingar och avlade då på snabba lätta hästar med hett temperament, samt blandade in varmblodstravare (på 30-40talet, kanske flera raser också, det vet jag inte), vilket så småningom blev kallblodstravaren, andra ville behålla hästen som skogshäst, avlade då in ardenner, och då blev det bruksvarianten.
Ryktet säger också att Karl XII blandade in spanska hingstar på 1700-talet för att få fram hästar som var lämpligare att bära ryttare i rustning, men jag har aldrig forskat i det själv.

Kronologin vad gäller ardenner- och varmblodsinblandningen är jag inte helt hundra på så jag lämnar det utanför här, men att rasen delades på sextiotalet vet jag. Enligt mitt sätt att se, som är född på sextiotalet, är det inte så himla länge kallblodstravaren varit just en kallblodstravare.;)

Flippeti:
Jag har aldrig någonsin sagt att jag tänker förbättra någon ras genom att korsa den. Det är inte mitt mål, jag har mina hästar för min egen skull :)

Här var det en spekulationstråd och jag spekulerade. Då skrev jag att OM det sker TROR jag att det blir genom PRE; de bägge raserna har en del likheter, som ridhästar liknande användningsområden, och dessutom vet jag att det finns folk som arbetar på att få fram en "karolinerhäst." Jag kan förstå att det blev en missuppfattning där.

Angående att förbättra rasen med aveln: Jag gav ju upp! :cry: Jag letade och våndades, jag har funderat i flera år på vad jag skulle betäcka med! Till slut gjorde jag mitt val efter att bland annat ha diskuterat med avelsrådgivare på STC. Tro inte att det var lätt, men när jag väl bestämt mig kändes det jättebra. Det hindrar inte att jag fortfarande älskar kallblodstravaren som ras, och mitt sto är inte den sista kallblodstravaren som kommer att stå i mitt stall, det kan du vara säker på. Förr eller senare dyker rätt häst upp.

I mina tidigare inlägg tror jag att jag beskrivit varför jag personligen gjort mitt val, om det är något där som är oklart förtydligar jag gärna.

Cambrie:
Jag förstår det där med pengarna, självklart, och lägger ingen värdering i det, jag bara konstaterar att det är så. Men föraktet gentemot ridfolk har jag själv stött på i flera sammanhang (och inte riktat mot mig).

Jag tror att Norges föl är inräknade i de 500, men jag ska inte svära på det. Kanske någon annan vet det bättre än jag?

Varför jag vill ha kallblodstravaren som ridhäst? Oj. Svårt att förklara så att folk förstår, det verkar vara lätt att missförstå mig.
Jag funderade länge, läste på och provade olika hästtyper när jag skulle köpa häst, och jag kom fram till att rasen skulle passa mig.
Om man är inbiten halvblodsmänniska förstår man nog inte. Inte heller om man vill satsa mot höjderna med sin häst och bli topp i sin gren, vad det nu kan vara. Men jag läste någonstans att kallblodstravare är som potatis, passar bra till allt, och det kan jag nog hålla med om:D

Läs gärna mer på www.nordisktkallblod.se om ni är intresserade. Där står en bra historisk sammanfattning.

Och som extra bonus vet jag att min häst inte är den enda i rasen som töltar... Och bara det är rätt coolt, tycker jag...
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Kl dig :)



För 9 år sedan fanns det 200 (!) fler lopp/år i sverige för kallblod än det gjorde förra året.
Det startades då (för 9 år sedan) 1168 fler kallblod och de startade 2265 gånger fler än de gjorde förra året.


Statetisken i siffror hittar ni nertill, hoppas ni kan urläsa den trotts att jag bara använt space för att separera. (vet att det inte blir rakt).

Vad än folk vill hävda, så håller kallblodstravet på att dö ut, kanske pga att det är större prispengar inom varmblodstravet. Och vem kan klandra hästägarna? Att äga en häst är ruskigt dyrt, varför ha en häst som kan starta mindre och vinna mindre, när man kan få motsattsen? (ja förutom de eldsjälar som har kallblodet för att de älskar rasen)



Statetsiken visar också en kraftig nedgång, det har inte gått fort om man jämför ett år med ett annat, men ser man över en 9 årsperiod så kan man se att det är en kraftig sänkning.
Antal startande hästar har sjunkit till mindre än en tredjedel.
Antal starter har förvisso "bara" gått ner med 2265 st men det betyder också att de travare som idag går på banan, går oftare (och slits mer på) än för 9 år sedan. De startar mer än 2 gånger så ofta nu jämfört med 2001. Nu har inte varje häst sprungit lika mycket men skulle man jämföra lopp/häst så har det blivit mer än dubbelt så många starter nu som för 2009

Antal lopp antal startande antal starter Antal starter/häst
2010 975 579 10.569 18,25 st
2008 958 1499 10618
2007 996 1591 10812
2006 962 1602 10379
2005 1004 1680 11087
2004 1004 1808 11383
2003 1066 1735 11847
2002 1129 1679 12269
2001 1175 1747 12834 7,34 st




Varför jag vill blanda in ridegenskaper i kallblodstravaren, ovan ser ni iallafall en av orsakerna som motiverar mig. Jag vill behålla denna underbara hästras, men jag är inte intresserad av trav övht. De är en mycket trevlig ridhäst, och som ridhäst kan de utvecklas, både genom träning men också genom avel!


Vill ni kontrollera mina statistiksiffror hittar ni dom här (fast ni får bläddra)

https://www.travsport.se/artikel/?cid=1.628
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Varför är det så viktigt att öppna stamboken för? Jag ser liksom inte riktigt poängen med att försöka tillföra en ras egenskaper när det finns andra raser som redan har dessa egenskaper? Vad är då poängen med att ha stamböcker?

Ang. inaveln håller jag med. De bästa hingstarna är väl inte tillräckligt dyra helt enkelt, "alla" som föder upp travhästar har råd med 20, inte konstigt då att man väljer Järvsöfaks framför de andra...


I tråden har aldrig pratats om att det i en öppning av stamboken ska tillföras andra raser än kallblodstravaren, som Imzevimz redan sagt.
Vi pratar om att vi vill ha andra egenskaper som finns latent hos rasen och som med medveten avel kan komma tillbaka.

All avel är till för att förbättra en ras (eller en individ om ägaren själv vill ha en avkomma till ett specifikt ändamål).
Kallblodstravarens ändamål, att tävla trav, håller på att dö ut eftersom det på sikt blir färre och färre travtävlingar.

Jag blir lite förvånad över frågan om varför vi inte väljer en annan ras, den frågan är obegriplig för mig. Jag valde rasen för att jag tycker om den, måste jag bara för det hålla på med den sport som rasen är framavlad för? :confused: Och varför ska ägare till kallblods travare som väljer att ha dom som ridhästar inte kunna få avla för att förbättra just sin gren?


Kallblodstravaren har de senaste åren sprungit iväg i "second hand"-pris. Dvs det pris de kostar om de inte håller måtten som travare, när jag köpte min ena kostade han 5000:- och han var hingst. Mitt sto köpte jag 1 år senare, hon kostade då 7000:- (fast betydligt mer i annonsen). Hon var ridtränad i flera år. Har bra stam och har en helsysterson som sprungit in över 700.000:- På den tiden (ca 8 år sedan) kastades kallbloden efter en, jag blev erbjuden mer än en gång att ta emot gratishästar.
Idag hittar du sälland en trevlig skadefri kallblodstravare som inte funkar på banan för under 15.000:- och då kommer de direkt från banan,
En ridtränad kan du få mer för.
(koll på blocket nu visade 1 klb för 12.500:- medans de flesta andra drar uppåt i pris, samt en som ges bort gratis vilket händer sälland).


Min erfarenhet av att vara intresserad av kbls föl är att de söker efter köpare som vill travträna och det är inte jag intresserad av, även om jag givetvis förstår att det handlar om att kunna tjäna tillbaka lite pengar via uppfödarpremie.



Tycker du att man förbättrar en ras som är avlad på trav genom att föra in ridbarhet på den? På vilket sätt?

Det beror ju helt och hållet på vad man vill ha avkomman till, eller hur? Om jag vill ha avkomman till ridhäst, så ja, då förbättrar jag den deffintivt, om jag däremot vill ha den till trav, så nej, då förbättrar jag inte avkomman genom att lägga in ridbarheten.


Som Imze redan sagt, kallblodet är en ypperlig ridhäst, men bra kan bli bättre!
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Jag förstår inte. Ni vill betäcka era kallblodstravarston för att ni tycker att de är så bra och trevliga att rida på. Men ni vill inte använda kallblodstravarhingstar för att de har för dåliga ridegenskaper. Om stona är bra att rida på, varför skulle hingstarna inom samma ras inte ha lika bra egenskaper?

Eller tycker ni inte att era ston har tillräckligt bra ridegenskaper? Varför då försöka avla fram ridhästar på henne?
Köp en häst med de egenskaper ni vill ha istället.

Vi vill använda de individer som har bäst ridegenskaper, för att på sikt få Ännubättre ridegenskaper. Precis som man vill inom alla grenar, avla på de individer som passar bäst för ändamålet.

Varför måste vi köpa en annan ras bara för att vi vill ha mer gångarter? :confused:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Nej men det är ju det jag inte menar, jag vill ju kunna få hingstar godkända på annat än travmeriter! Och därmed kunna få godkända avkommor som får registreras enligt reglerna.

För rasens bästa (sett ur människors synvinkel) så vore det bästa att kunna bredda rasens användningsområde för att bevara den. Se min statistik i en post ovan, kallblodstravet har minskat kraftigt de senaste 9 åren. De har strävat efter en vändning, och kanske kommer den, men om den inte kommer då? Vad händer då? Jag ser i statestiken ingen vädning, kanske möjligen en uppbromsning (jag räknade inte på det).

Är det inte bättre att satsa på att bredda rasens användningsområde just för att den ska överleva. Jag säger inte att vi helt och hållet ska ändra Alla individer i en ras, utan snarare öppna upp för möjligheten att avla för en (flera) andra grenar.

Även för oss skåningar vore det en positiv sak då det härnere mest (bara...) förekommer ridkallblod och jag tvivlar starkt på att det kommer komma travtävlingar såhär långt söderut. Danskarna har samma problem som jag redan skrivit.

Du har själv (som du skrev) "smakat på det", det finns inga hingstar här nere, inga godkända... och det innebär också att det blir fler och fler som istället för kblshingst väljer PRE just för att de är så populärt alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Men det handlar väl ändå inte om förakt?
Har man tävlat sitt kallblodssto i trav, och väljer sen med omsorg ut en hingst som ska ge den "perfekta" avkomman, vill man väl att den visar vad den kan inom travet?

Och som hingstägare vill man verkligen inte betäcka ston vars blivande avkommor inte tränas till trav.
Statistiken blir då inte direkt roligt när det göller premielopps-procent och startprocent.

Ja och just det är ju ytterligare en anledning till att kunna få en till gren inom rasen som är godkänd!
Om jag inte minns fel så har de inom vissa raser (dölen kan det ha varit) löst detta. Minns inte just nu hur de löste det eller vilken ras det var, men de löste det.
Rasen har olika inrikningar, trav och ridning. Och självklart ska ju inte travet "lida" för att det finns ridhästar inom samma ras. Så vore det inte toppen om det då gick att komma runt!? :laugh:


Ang föraktet så tyvärr har jag mött det själv. Gamla travgubbar som ojjade sigoch tyckte jag var hemsk för min unghäst såg ju såå lovande ut som travhäst...
men samtidigt har jag också mött andra sidan, ridfolk som rynkar på näsan för att jag har travare (det skiner igenom här på Buke med). Men om jag däremot säger att jag har ett kallblod av travstam som jag bara rider och som är framavlad för just ridning så säger de åååh så fin han är... :S
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

KL

Håller jag med om.

Vad är det just kallblodstravaren ger som ni inte får från en annan ras?



Jag kontrar återigen, varför väljer du den ras du gör, fastän det finns Ännubättre raser?
Varför rider inte alla på halvblod om de är intresserade av dressyr eller hoppning? Varför har inte alla som vill rida western bara westernraser (jag har ingen aning om vad det finns för olika typiska).

För att jag har fallit för rasens temprament, personlighet, utstrålning och ridbarhet. OCH för att bra kan bli bättre. Varför stanna upp!?

Jag förstår inte ens hur "välj en annan ras" kan vara ett argument!? :confused:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Tack Sammet för att du hoppar in och hjälper till att förklara!:)

Innan jag gick och lade mig i går kväll funderade jag lite över att flera inte förstår varför vi vill avla mer på gångarter, och tänkte; att det är lite som om jag har ett halvblod som jag tävlar hoppning med, och det går bra. Säg att vi hoppar 140cm klasser. Nu börjar hon bli till åren och jag vill ta föl på min duktiga häst. Naturligtvis vill jag ha en hoppare, det är ju det jag sysslar med och jag vill ju ha en häst som når åtminstone samma nivå som mamman och gärna bättre. Då visar det sig att man bara premierar gångarter på hingstvisningarna! Hingstarna hoppar inte ens. Inga tävlingsmeriter finns registrerade :(
När jag då vill veta hur hingstarna hoppar, teknik med mera möts jag av kompakt motstånd och får höra att jag kan köpa en färdig häst i stället.

Haflinger är från början en klövjehäst i Alperna, framavlad av bl a österrikiska armén, men jag har aldrig hört någon säga att man inte får förbättra gångarterna där. Flera andra raser som idag är ridhästar har från början använts till annat. Är det någon som tror att haflingern fortfarande hade funnits om den fortsatt vara packhäst? Ska kallblodstravaren dö ut när loppen sinar, Sammets statistik talar ju sitt tydliga språk?

Är det för att kallblodstravaren är en svensk/norsk ras? Är det lite jantelag över det hela, "inte kan väl vår gamla lanthäst vara något att ha"?

Så här kan det se ut när en duktig häst går LA-dressyr:
http://www.youtube.com/watch?src_vid=A0DjXeHtclc&annotation_id=annotation_981811&v=ZAoWtpi0AK0&feature=iv
Visst är det häftigt!:love:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ja olle han är fin han! :D Jag var på kallblodets dag i Huseby i år med en av mina samtidigt som dom två.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 220
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 399
Senast: Stina12
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 556
Senast: Myelin
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 399
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp