Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Så visst vore det önskvärt med en bredd inom rasen, men det ställs också krav att hela tiden få fram snabbare, travsäkrare hästar för att kunna vara med och konkurera, och jag ser väldigt många intresse konflikter i det hela, då antalet hästar/ aktiva är väldigt få.

Kom att tänka på att svara dig för detta. :)

Jag tror inte att det blir utkonkurrans bara för att det kommer en ridavelsinriktning. Jo möjligen att hingstarna förlorar lite ston, men å andra sidan tror jag det kommer komma fler ston till de ridavelsgvisade och godkända hingstarna, och inget hindrar en hingst från att visas både för trav och ridning. :)

De som är intresserade av att avla på trav kan fortsätta med det, utan att förlora något på att ridaveln skulle få tillgång till stamboken.

Det rä ett stort mörkertal aktiva inom rasen, de som inte synns för att de inte har något behov av det. Varför betala medlemsavgift eller visa intresse för en rasförening som inte är inriktad övht på den gren man själv håller på med? Ridhästägare som inte är aktiva är nog många. Jag är inte aktiv inom travvärlden. Men om det fanns en ridinriktning så skulle jag vara det, och dessutom skulle jag vara aktiv med att hjälpa till att värva medlemmar, sprida kunskap om rasen och därmed öka intresset för kallblodet.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Prispengarna har höjts dock ej i vardagstravet där de allra flesta är aktiva, uppfödarpremierna har inte höjts. Utan höjningen har mer eller mindre, både på kall och varmblodssidan, varit i elitserien i travet, hur många travhästar oavsett ras tror du går in där?

Nä, på varmblodssidan har det varit inavel länge, jag har inget sto som har mindre än 10% och jag vet att många gärna vill ha olika linjeavelskombinationer i sin avel, det är sällan man ser en outcross avel helt och hållet även om det blivit lättare på senare tid då Frankrikes hingstar blivit vanligare (även frankrikes stambok har dock varit öppen för amerikanske hingstar vilken genererat i att de populäraste franska hingstarna även de har én hel del amerikanskt blod i sig). Frankrike stängde ju även sin avelsbok som var öppen för både ridhästsidan och travhästsidan (i grund och botten samma ras) på grund av att det blev svårare att få fram bra travare. Därför är det numer en stambok för ridhästsidan och en på travhästsidan för den varmblodiga rasen, dessa blandas inte längre och skulle kanske kunna liknas vid kallblodstravaren och nordsvensken men är som sagt stängd nu eftersom resultatet inte blev bra åt något håll. Detsamma gäller väl egentligen den finska kallblodstravaren, finnhästen, där är väl inte heller stamböckerna öppna mellan rastyperna?

Rent konkrekt, hur skulle denna avelsvisning gå till? Om jag vill betäcka för travet är jag ärligt talat inte intresserad av en hingst som ger goda ridhästar. Om de ska kunna verka i både ridhäst och travaveln, hur ska jag som seriös uppfödare som vill föda upp travhästar få en exakt bild i vad hingstarna ger för travhästar? Ska stoägarna fylla i ett formulär innan så man vet exakt vad deras avkommor avlats för eller hur hade ni tänkt er?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Att Sleipner inte är intresserade av att godkänna hingstar för ridhästavel förstår jag fullkomligt. Det är inte deras syfte, och de som sitter i styrelsen sitter antagligen där pga sitt travintresse.
Jag tror inte heller att det på något som helst vis skulle gynna travaveln (få fram bättre travindivider) att man inom Sleipner skulle ägna sig åt ridhästavel.

Men.
Jag kan absolut se varför man vill ha kallblodstravare att rida på. Det finns urtrevliga exemplar, speciellt om man inte är intresserad av att tävla högt inom hoppning eller dressyr (säger inte att det inte går, men det finns raser där det är lättare), utan helt enkelt är ute efter den ridkänslan som just den hästtypen ger.
Varför då inte helt enkelt starta ett eget avelsförbund, en egen ras om man så vill. Jag vet inte exakt vad som krävs för detta, men eftersom det finns gott om avelsmaterial som direkt skulle vara registreringsbara antar jag att det skulle vara genomförbart. Om detta var en fråga jag brann för skulle jag på stört undersöka möjligheterna för detta.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Rent konkrekt, hur skulle denna avelsvisning gå till? Om jag vill betäcka för travet är jag ärligt talat inte intresserad av en hingst som ger goda ridhästar. Om de ska kunna verka i både ridhäst och travaveln, hur ska jag som seriös uppfödare som vill föda upp travhästar få en exakt bild i vad hingstarna ger för travhästar? Ska stoägarna fylla i ett formulär innan så man vet exakt vad deras avkommor avlats för eller hur hade ni tänkt er?

Jätteintressant frågeställning!:laugh:
Eftersom det redan nu finns hingstar som uppenbarligen ger goda ridhästar borde det gå att kombinera kan jag tänka mig. Jag kan tro att en sådan hingst som Bork Rigel, exempelvis, hade blivit rekommenderad även för ridavel och han har ju gett en och annan god travare.;)

Om det gav fler ston och extra pengar kanske hingstar också skulle skolas om till ridning efter avslutad travkarriär, eller ridas parallellt, för att därmed visa sin duglighet även för det ändamålet. Vilken travtränare skulle skita i att betäcka med t ex Järvsöfaks bara för att han också visat sig klara rörelserna i MSV dressyr?:p

Redan idag är det ju x antal individer som inte går till trav. Senast förra året blev jag erbjuden ett fyraårigt sto e. Hallsta Lotus i stort sett gratis. Tyvärr hade jag inte plats i stallet. Hon var aldrig kvalad. Stoet jag nu äger har heller aldrig kvalat, hennes ägare var alkoholist och kom aldrig så långt med henne.
Var hamnar de i statistiken idag, försvinner de ut i tomma intet? Vore det inte bättre att åtminstone ha koll på dessa som blir ridhästar? Säljaren kan ju kryssa i en ruta vid ägarbyte: "såld till ridning". Det är ju bättre att veta än att undra om de inte hållit fysiskt eller haft lynnesfel. De föl och unghästar som säljs till ridning tas helt enkelt bort från hingstens statistik... På något bra statistiskt sätt;)

Ett annat förslag (nu spånar jag vilt här ska ni veta) är en databas där man kan se häst: stam, inriktning på hingst, inriktning på sto, ev. tävlingsresultat (både rid och trav, då) som vad gäller ridning registreras på samma sätt som i hos SWB. Varje hingst har omdöme både vad gäller trav, gångarter och exteriör.
Eftersom man redan har en premiering kan det inte vara omöjligt att lägga till ett par delar i den. Vid visning av unghästar och ston lägger man helt enkelt till en gångart och bedömer även galoppen.

Bara funderingar, som sagt, men roligt att få frågan! Ni kan säkert kritisera och utveckla mitt tänk.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Om det gav fler ston och extra pengar kanske hingstar också skulle skolas om till ridning efter avslutad travkarriär, eller ridas parallellt, för att därmed visa sin duglighet även för det ändamålet. Vilken travtränare skulle skita i att betäcka med t ex Järvsöfaks bara för att han också visat sig klara rörelserna i MSV dressyr?:p

Hur många av de som vill ta fram ridtravare är intresserade av att betala de pengar det handlar om, travhingstar är betydligt dyrare än ridhingstar, jag är inte insatt i kallblodsavel, men antar att de också är förhållandevis dyra om man jämför med ridhästhingstarna? Skulle dessutom Järvsöfaks få 100 ston ett år där 75 avkommor ska användas till ridning och inte ens gå ett premie, blir ju ärligt talat statistiken väldigt missvisande gentemot hingsten. En hingsts betäckningskostnader sätts ju mycket utifrån vad den lämnar, förstår du problematiken?

Redan idag är det ju x antal individer som inte går till trav. Senast förra året blev jag erbjuden ett fyraårigt sto e. Hallsta Lotus i stort sett gratis. Tyvärr hade jag inte plats i stallet. Hon var aldrig kvalad. Stoet jag nu äger har heller aldrig kvalat, hennes ägare var alkoholist och kom aldrig så långt med henne.
Var hamnar de i statistiken idag, försvinner de ut i tomma intet? Vore det inte bättre att åtminstone ha koll på dessa som blir ridhästar? Säljaren kan ju kryssa i en ruta vid ägarbyte: "såld till ridning". Det är ju bättre att veta än att undra om de inte hållit fysiskt eller haft lynnesfel. De föl och unghästar som säljs till ridning tas helt enkelt bort från hingstens statistik... På något bra statistiskt sätt;)


Sant, naturligtvis kommer inte alla till start inom travet. Dock kan man inte heller ta bort statistiken. Har en hingst lämnat 100 avkommor ett år och det bara är fem som kommer till start är det ju en rätt kass hingst. Om övriga 95 avkommor inte ens finns med, blir ju stoägarna ruskigt lurade...

Ett annat förslag (nu spånar jag vilt här ska ni veta) är en databas där man kan se häst: stam, inriktning på hingst, inriktning på sto, ev. tävlingsresultat (både rid och trav, då) som vad gäller ridning registreras på samma sätt som i hos SWB. Varje hingst har omdöme både vad gäller trav, gångarter och exteriör.
Eftersom man redan har en premiering kan det inte vara omöjligt att lägga till ett par delar i den. Vid visning av unghästar och ston lägger man helt enkelt till en gångart och bedömer även galoppen.


Det skulle vara kul med ett register på både varm och kallblod där man kan se vad de gör efter karriären också. Det håller jag med om. MEN med tanke på det ekonomiska läget inom travsporten just nu, är detta knappast något som jag som aktiv inom travet tycker att det ska läggas pengar på. Bättre att höja uppfödningspremier eller prispengar eller till och med lägga pengar på att ta hand om våra travare efter deras karriärer på andra sätt... Vem skulle betala ett sådant register? Administration är dyrt och ST är väl redan bland de dyraste för ett ägarskifte (525 spänn) just för att de har det registret som finns (är inte påläst vad ägarskifteskostnaden går till dock).

Om ni fått för er att jag på något sätt är emot ridtravare så är det jättefel då jag enbart rider dessa hästar själv (varmblod då). Men jag ser ingen poäng i att aveln ska ha en ridhästdel - däremot tycker jag att via kan ha en poäng med sitt inlägg...
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Nu ska jag vara lite elak :devil: (fast inte mot dig :D )

Inaveln på kallblod liknar inte den sk medvetna linjeaveln som bedrivs på varmblod. (Även om den också i vissa fall går till överdrift, så finns där i alla fall ett bredare utbud av hästar, vilket gör att det inte direkt fara på taket.)

Den beror på en viss självgod tränare som ser till sig själv och inte till rasen, som också har några bland de finaste svenska kallblodshingstarna hos sig....

När han gör något dylikt som betäcker ett sto med sin egen bror, då tror alla anhängare att den stora gurun har talat ... Och att det är helt riskfritt att strunta i inavelskoficienten, utan något som helst ansvarstagande.......:grin:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Trist att det är så, men som jag ser det så är ju i så fall det ett problem att ta tag i för sleipner, för om folk tänker så så finns det ju faktiskt andra hingstar. oavsett om han gör det för sig själv måste det väl finnas en anledning till det? Visst, det främjar inte rasen, det håller jag med om. Om man nu inte ska se helt krasst på det att avelsändamålet är att ta fram bättre travhästar, för det lyckas han ju faktiskt med...
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Prispengarna har höjts dock ej i vardagstravet där de allra flesta är aktiva, uppfödarpremierna har inte höjts. Utan höjningen har mer eller mindre, både på kall och varmblodssidan, varit i elitserien i travet, hur många travhästar oavsett ras tror du går in där?

Nä, på varmblodssidan har det varit inavel länge, jag har inget sto som har mindre än 10% och jag vet att många gärna vill ha olika linjeavelskombinationer i sin avel, det är sällan man ser en outcross avel helt och hållet även om det blivit lättare på senare tid då Frankrikes hingstar blivit vanligare (även frankrikes stambok har dock varit öppen för amerikanske hingstar vilken genererat i att de populäraste franska hingstarna även de har én hel del amerikanskt blod i sig). Frankrike stängde ju även sin avelsbok som var öppen för både ridhästsidan och travhästsidan (i grund och botten samma ras) på grund av att det blev svårare att få fram bra travare. Därför är det numer en stambok för ridhästsidan och en på travhästsidan för den varmblodiga rasen, dessa blandas inte längre och skulle kanske kunna liknas vid kallblodstravaren och nordsvensken men är som sagt stängd nu eftersom resultatet inte blev bra åt något håll. Detsamma gäller väl egentligen den finska kallblodstravaren, finnhästen, där är väl inte heller stamböckerna öppna mellan rastyperna?

Rent konkrekt, hur skulle denna avelsvisning gå till? Om jag vill betäcka för travet är jag ärligt talat inte intresserad av en hingst som ger goda ridhästar. Om de ska kunna verka i både ridhäst och travaveln, hur ska jag som seriös uppfödare som vill föda upp travhästar få en exakt bild i vad hingstarna ger för travhästar? Ska stoägarna fylla i ett formulär innan så man vet exakt vad deras avkommor avlats för eller hur hade ni tänkt er?


Mycket intressant...., vi kan ju knappast tala om få individer i Frankrike?
Finns det någon bra litteratur om detta att hitta, skulle vilja läsa mer, eller har du tips på var jag kan leta på nätet? :)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Jag tror inte att Sleipners avelsrådgivning skulle uppmuntra till något sådant.
Han är en mkt bra tränare, fantastiskt duktig på att ta fram bra kallblod.

Men tror inte att han tänkte speciellt långsiktigt när han gjorde dessa "expriment".....;)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ingen aning, detta läste jag i samband med ett stort repotage om Jappeloup i ridsport (vill jag minnas att det var) på 90-talet, där det bland annat var ett flera sidor intervju med uppfödaren som både var travhästuppfödare och ridhästuppfödare och betäckte sina hästar så de skulle ha möjlighet att verka inom båda delarna. Går säkert att googla fram någonstans.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Vad skulle vara problemet för dig att starta en egen stambok för de hästar med ridhästanknytning? Jag har full förståelse att man som seriös uppfödare inom någon ras gärna vill ha koll på vad den hingst man ämnar betäcka med ger för något. Att ta bort de hästar som säljs till ridändamål från statistiken som Imze vill blir ju att missleda något kopiöst, hur ska man lösa det?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Intressant idé och tankar :bow:

Egentligen tror jag väl att det är vad TS är inne på, men att en delning vore lättare än att starta på nytt?


Minns förövrigt att något liknande hände på 70-80-talet någon gång med New Forest? Orsaken var inte den samma, utan att det smugit sig in fullblod ( rätta mig om jag minns fel) men där delades stamboken genom att man lade till en benämning bakom de med fullblod och de med "rent blod"....
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

En delning skulle säkert fungera - om travfolket hade gått med på den. Det gör de inte nu och lär inte göra heller... Jag kan inte helt anledningen till New Forests delning, men det är kanske snarare att jämföra med att vissa kallblodstravare har fått in varmblod i sig på 60 talet, dessa togs bort istället för att införa en delning... Här är det ju meningen att ni vill avla för ett helt nytt ändamål som det ser ut idag, då är det väl bättre att skaffa en ny stambok där man har de bedömningar och kriterier som krävs för detta?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Vad skulle vara problemet för dig att starta en egen stambok för de hästar med ridhästanknytning? Jag har full förståelse att man som seriös uppfödare inom någon ras gärna vill ha koll på vad den hingst man ämnar betäcka med ger för något. Att ta bort de hästar som säljs till ridändamål från statistiken som Imze vill blir ju att missleda något kopiöst, hur ska man lösa det?

Nu menade du nog att svara Sammet ;)

Jag förstår till hundra procent att de som har en avelsgodkänd travhingst inte vill att deras hingstar betäcker ston vars avkommor sedan inte är menade för travet. Har själv ett helt underbart stoföl ute på annons, och vi har varit nerringda av intresserade köpare utan travlicens, vilket jag konsekvent sagt nej till. Handlar inte om pengarna som många tror, utan om det fantastiska i att få följa sin uppfödning, då vi inte själva har orken (pga sjukdom) att resa så mkt som krävs med en starthäst.

Men jag tycker det är en intressant disskution ändå, eftersom rasen är liten och den faktiskt har en bredd. (Själv är jag inte lika munter till att rida varmblodiga travare, annat än att motionera i skogen osv. men det får stå för mig. Jag säger inte att det är så bara för att "min smak" är så, då föredrar jag kallbloden ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

En delning skulle säkert fungera - om travfolket hade gått med på den. Det gör de inte nu och lär inte göra heller... Jag kan inte helt anledningen till New Forests delning, men det är kanske snarare att jämföra med att vissa kallblodstravare har fått in varmblod i sig på 60 talet, dessa togs bort istället för att införa en delning... Här är det ju meningen att ni vill avla för ett helt nytt ändamål som det ser ut idag, då är det väl bättre att skaffa en ny stambok där man har de bedömningar och kriterier som krävs för detta?

Jag tror inte heller det finns ett intresse hos Sleipner eller annat travfolk, eftersom vi redan är en så liten grupp som kämpar för att få fortsätta "trava", men jag är inte emot idén alls, och Vias idé är riktigt bra. Tror dock att underlaget godkända hingstar vars ägare har intresse av att gå med på en ridhästsida, är för litet för att inaveln inte ska bli förödande.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Det som hände i NF-aveln var att man insåg att en från England till Holland importerad hingst hade förväxlats någonstans på vägen.
Hingsten hette från början Furzey Lodge Golden Wonder, var mycket populär i aveln och användes mycket. Efter ett tag insåg man att han inte var samma hingst som lämnat England utan troligen en korsningsponny. Hans rätta identitet blev aldrig fastställd. Detta ledde till delningen av stamboken, stamboken har nu blivit en igen men för att bli upptagen i den får en häst inte ha över en viss procent FLGW-blod.

Det går att skriva en uppsats om detta men jag ska inte kapa tråden mer. Hingsten kallas numera bara Golden Wonder i stamtavlor.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

¨Fast det måste ju finnas flera hingstar då som har bättre ridegenskaper än de som redan finns godkända för travet som inte skulle bli godkända i travet? Dessa kan väl i så fall bli godkända på ridhästsidan i en egen stambok?

Tack för klargörandet Görel;)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Kan stämma, har faktiskt inte riktigt koll på det... Vi får hoppas att JUVELEN hittar tråden snart, hon brukar ha koll på saken!

hoho Juvelen ....:D

Jag brukar lusläsa avelsvärderingarna, men som sagt på kallblodssidan är det mkt som ska stämma, vetrinärt, rastypiskt, exteriört och resultatmässigt...
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Det som hände i NF-aveln var att man insåg att en från England till Holland importerad hingst hade förväxlats någonstans på vägen.
Hingsten hette från början Furzey Lodge Golden Wonder, var mycket populär i aveln och användes mycket. Efter ett tag insåg man att han inte var samma hingst som lämnat England utan troligen en korsningsponny. Hans rätta identitet blev aldrig fastställd. Detta ledde till delningen av stamboken, stamboken har nu blivit en igen men för att bli upptagen i den får en häst inte ha över en viss procent FLGW-blod.

Det går att skriva en uppsats om detta men jag ska inte kapa tråden mer. Hingsten kallas numera bara Golden Wonder i stamtavlor.

Tack! :bow:
Minnet är bra men alldeles för kort. ;)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Vad skulle vara problemet för dig att starta en egen stambok för de hästar med ridhästanknytning?

Jag svarar som kortast idag eftersom det finns tidsbrist här.


Jag kontrar med frågan Hur startar man en ny stambok?

Att få en ny stambok till ridhästarna skulle jag vara helt ok med, faktist. Jag vet att många av oss som är intresserade av ridhästavel kan tänka oss en egen stambok.

Men... svaret jag fått är att vi är än så länge för få i föreningen (alla som har kallblod som ridhästar är ju inte med i föreningen) och därför kan vi inte starta en stambok. :confused:

Så frågan är, hur startar men en stambok, och vilket jobb ligger bakom det?
Förutom premieringar menar jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 044
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 381
Senast: Stina12
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 543
Senast: Myelin
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 340
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp