Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ingen aning, men andra har ju gjort det innan så det borde ju rimligen fungera, jag tyckte vias förslag var riktigt bra, det handlar ju trots allt om att avla fram en typ för annat ändamål, och det är väl ingen vild gissning att både gångarter och typ kommer att gå åt ett helt annat håll än travhästaveln till slut...
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Vilken jätteintressant och välbehövlig diskussion!

Jag har i många år drömt om att avla på våra fantastiska kallblodstravare som ridhästar. Nu har jag ett dräktigt sto där tanken är att fölet ska säljas som ridhäst. Jag hoppas innerligt att ridfolket är beredda att betala iaf vad det kostat mig att ta fram fölet, vilket är ett högt pris tyvärr. Jag hade betalat, jag har själv letat kallblodstravarföl i ett antal år men travfolket vill inte sälja. Vilket jag iofs förstår eftersom en verksamhet måste gå runt och premiepengarna är en stor del av intäkterna för aveln.

Jag valde inte hingst efter prestation på travet utan efter veterinära bedömningen vid premiering, fysiken och temperamentet. Den hingst som jag tillslut valde kompletterar mitt sto och ger förhoppningsvis ett föl med förutsättningar att bli en mycket trevlig ridhäst, eller trav för all del. Jag har dock ingen uppfattning om galoppen, det är en ren chansning. Hingsten är tyvärr en av de för året mest populära och priset är därefter. Det hade för min del lika väl kunnat bli en av de billigare, men jag ville inte tumma på det jag trots allt kunnat utläsa av informationen jag skrapat ihop.

Jag har inte varit helt öppen med att fölet ska gå som ridhäst, jag tror det i längden begränsar mina möjligheter att välja hingst. Jag har själv funderat i banor som att om det skulle bli ett fint hingstföl, att låta det gå iväg för trav, förhoppningsvis prestera väl och sen premieras som avelshingst, sen utbildas inom dressyr och även betäcka ridston, kallblodstravare förstås. Det är en lång väg att gå och inte direkt min önskan, bara en tanke...

Jag har inte upplevt att kallblodstravarhingstar inte går på semin, det skickas från de flesta hingstar, jag valde dock att lämna iväg mitt sto till hingsthållaren, men det blev ändå semin pga skaderisk.

Jag tycker inte att rasen måste göras om eller ändras för att bli ridhästar, det är redan en fantastisk ras, men självklart avlar man ju för att förbättra de egenskaper man söker. Det finns såklart individer som som är mer eller mindre lämpade för högre dressyr osv. Jag har en valack som är lång i kroppen och ingen ultimat dressyrhäst rent fysiskt, men samlar sig fint ändå och vilket helt galet enormt härligt temperament:love: Stoet är mera högställt och kanske mera den typen som man isf skulle önska i ridhästavlen.

Jag tycker att det egentligen inte spelar någon roll om hästarna är rid- eller travhästar, är en hingst perfekt för mitt sto så är den. Problemet är att travhästarna inte visar alla gångarter vid premiering och att vi (ridfolket) inte alltid är välkomna med våra ston. Därför tycker jag att en egen stambok vore kalas, mest för att vi ridhästmänniskor ska få en chans utan att behöva smyga. För att det ska bli fortsatt bredd behövs nog att man ändå kan gå till "travboken" om man spanat in en lämplig hingst. Det är på tiden att "travgubbarna" inser att vi "ridtjejer" *generaliserar* är seriösa och vill vara med och bevara rasen.

Långt blev det visst:)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

För att det ska bli fortsatt bredd behövs nog att man ändå kan gå till "travboken" om man spanat in en lämplig hingst.
Långt blev det visst:)
Har man en egen stambok och endast reggar avkomman efter travhingsten i ridstamboken, kan det säkert finnas travhingstägare som går med på att låta sin hingst betäcka ridston. Då påverkas ju inte travstatistiken.
Ungefär som tex arabhingsten Elcatero ox som väl är godkänd för både arab, anglo, shagya, ridponny och halvblodsavel om jag inte minns fel. (Lever han är förresten?)
I ett sådant senario skulle säkert dessutom prislappen för ridstona bli billigare, om avkomman inte tillåts att reggas i travstamboken.
Jag tror att jag har sett tex PRE-hingstar som har en prislapp för renrasiga PRE-ston och en prislapp där avkomman kommer att bli part-breed.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Information om vad som gäller för att bilda en egen rasförening finns hos jordbruksverket.

Bl a står det så här:
"Om din organisation vill bli godkänd
Om din organisation eller förening vill bli en godkänd avelsorganisation ska ni ansöka om detta hos Jordbruksverket. Jordbruksverket godkänner plan och riktlinjer för er verksamhet.
Er ansökan ska bland annat innehålla uppgifter om
•namn, adress, telefon- och organisationsnummer
•verksamhetens inriktning
•regelsamling för verksamheten
•ekonomiska och personella resurser
•djurunderlag."


Man kan dessutom ansöka om stöd för att bevara svenska husdjursraser, det kanske kan vara ett sätt att finansiera bildandet av en avelsförening?

Står bl a så här:
"Din förening kan söka projektstöd bland annat för:
•skapande och upprätthållande av härstamningsregister
•hälsofrämjande insatser för rasen
•avelsrådgivning
•ersättning för transport av genetiskt viktiga djur mellan besättningar
•parningsstationer för nordiskt bi
•ersättning till genbanksbesättningar
•ersättning för kostnader kring betäckning av ston
•stamboksföring
"
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Välkommen in i diskussionen!

Jag förstår att du tänker som du gör om ditt föl blir en hingst. Jag tror också att du kan få bra betalt för det, en kallblodstravare som inte är travtränad är svårt att få tag i. Tyskarna blir ju också mer och mer intresserade av vår "nordiska barockhäst".

Vilken spännande och intressant diskussion det blev när jag höll tyst ett tag! (Ska ta det till mig:D)

En egen stambok alltså, varför inte? Om det är genomförbart, vill säga. Jag antar att både Sleipner, STC och Jordbruksverket kommer att tycka en del i frågan.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Kan de tycka något? Det är väll lite det jag också undrar, kan någon hindra en från att starta en ny stambok med annan avelsinriktning än orginalet inom en ras?

Jag hade verkligen velat sätta mig ner och få svar på lite frågor ang detta med en expert, men var hittar man en expert på att starta stamböcker för en redan befintlig ras som inte har ridinriktning?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Jag föreslår att du ringer jordbruksverket. :)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Är det de som håller i stamböckerna?
Jag frågar därför att jag vid mina tidigare kontakter med jordbruksverket inte haft så lyckat resultat kunskapsmässigt. Efter några vändor med dom brukar jag kunna mer än de...
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

J
Rasen har olika inrikningar, trav och ridning. Och självklart ska ju inte travet

Så är det för den finska hästen. Det finns fyra olika märkningar i stamboken för att klassificera typen på hästen, travtyp, arbetstyp, ridtyp eller ponny. Dock kan en och samma häst vara stambokförd som flera olika typer och en finnhäst av ridtyp kan alltså starta trav.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Kolla också med SH. Vad gäller PRE var det ju så ända fram till i vintras typ, att svenska PRE-föreningen även reggade part bred PRE, men nu finns inte den möjligheten kvar utan de måste reggas i SH. Någon där borde väl veta.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Kan de tycka något? Det är väll lite det jag också undrar, kan någon hindra en från att starta en ny stambok med annan avelsinriktning än orginalet inom en ras?

Jag hade verkligen velat sätta mig ner och få svar på lite frågor ang detta med en expert, men var hittar man en expert på att starta stamböcker för en redan befintlig ras som inte har ridinriktning?

Har inte föreningen Sällskapet Nordiskt kallblod intresse av detta med stamböcker och att bredda aveln?
Vet du om det har diskuterats något där? :)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

En åsikt jag har om detta - ifall det ursäktas att jag inte vet någonting om kallblodstravare: En bra häst är en bra häst!
Dvs - om jag "var tvungen" att köpa en travhäst att ha till ridning, så slulle jag, om möjligt, satsa på en bra travhäst!
Undantaget är ifall man letar efter en snäll promenad-ridhäst, för då är sällan tävlingshästar lämpliga, oavsett gren.

Hej!

Och jag hade satsat på en travare med bra extreriör (som ridhäst- inte som travare) och som gärna galopperat mycket under karriären, dvs den har lättare för galopp:-).

Men absolut är en bra häst en bra häst, men exteriören är olika för olika ändamål. En "bra" travhäst kan säkert bli en bra ridhäst också, men jag misstänker att en "dålig" travhäst kan ha egenskaper som gör den till en bättre ridhäst..

/Lavinia, som haft travare som inte galopperade.. fast han var inte så bra på banan heller när jag tänker efter.. Han var mest bra på att gå i hagen och terrorisera både hästar och människor:-)
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

KL
Lite info om finnhästen och aveln om inte någon redan hunnit före (har inte läst hela tråden).

http://www.suomenratsut.fi/svenska

När det gäller intagning i ridstamboken så utförs i alla fall för hingstar ett ridprov. Gångarter och lynne bedöms.
Dessutom finns kvalitetstävlan där både hoppning och dressyr ingår för 3-, 4- och 5-åriga hästar. 3-åringarna visas enbart för hand, då finnhästen växer långsamt och i allmänhet inte är mogen att ridas in förrän vid 3-3,5 år.

/Stolt ägare till 2 finnhästar, en travavlad och en ridavlad
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Nu har jag inte läst färdigt hela tråden, men vore inte welsh cob/irish draught vara något som skulle kunna korsas med nordsvensk travare? De är ju lite samma typ av häst, fast mer avlad för ridning från första början?

Tycker det vore intressant med en ren ridhästgren av den nordsvenska hästen. Dvs inte varken brukshäst eller travare, utan en ren ridhäst i stil med irish draught eller welsh cob. Varför inte ta tillvara på vårt svenska arv genom att avla fram ytterligare en gren av nordsvensken? Det kan ju fortfarande finnas rena travhästar och rena brukshästar trotts att man avlar fram en ny gren inom rasen som är helt inriktad på ridning? Ett lite lättare kallblod.

Visst, man kan köpa en welsh cob eller något om man vill ha ett kallblod som ridhäst, men varför inte försöka bevara så mycket vi kan av våra inhemska raser?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ingår ridprov även för de hingstar som enbart verkar inom travaveln?
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Visst, man kan köpa en welsh cob eller något om man vill ha ett kallblod som ridhäst, men varför inte försöka bevara så mycket vi kan av våra inhemska raser?

Nu har jag inte funderat klart gällande vad jag tycker i sakfrågan, men måste ändå kommentera detta. Du tycker alltså att bildandet av en ny stambok, utformandet av ett nytt avelsmål inom ett helt nytt användningsområde är att försöka bevara nordsvensken? :confused:
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Ingår ridprov även för de hingstar som enbart verkar inom travaveln?

Jag kan svara på det; nej, det gör det inte. Däremot finns det hingstar som är godkända både för rid- och travavel. För hingstägare är det ju en fördel att kunna locka så många stoägare som möjligt.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

Kan de tycka något? Det är väll lite det jag också undrar, kan någon hindra en från att starta en ny stambok med annan avelsinriktning än orginalet inom en ras?

Jag hade verkligen velat sätta mig ner och få svar på lite frågor ang detta med en expert, men var hittar man en expert på att starta stamböcker för en redan befintlig ras som inte har ridinriktning?

Jag föreslår att du börjar med att läsa på om FRASA och deras sedan årsskiftet gällande regler för att få bli en avelsorganisation. Det finns en rad villkor man ska uppfylla, samt att antalet betäckta ston ska vara minst 100/år där avkomman kan tas upp i huvudstamboken och att antalet medlemmar ska uppgå till 200 st i föreningen som handhar det hela.

Uppfyller man inte dessa villkor finns det två alternativ, antingen vänder man sig till moderstamboken utomlands (vilket inte är ett alternativ i det här fallet eftersom det är nybildandet av en ras det gäller) eller så får man låta SH sköta stamboken åt en. Således är det till SH ni ska vända er med era funderingar och för ett eventuellt uppstart, fram tills dess att föreningen blivit så pass stor att den eventuellt kan bära sig själv.
 
Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?

KL

Jag har ett sto som jag rider och tränar western på. Hon har inte gått på travet.
För mig har hon dessa nackdelar som jag skulle vilja "förbättra":

Biljarderar
Höjden 160 cm - vill ha ca 150-155
Lång rygg
Lite överbyggd

För mig har hon dessa fördelar som jag vill "förbättra":

Bra galopp
Bra trav
Bra skritt
Bra ben
Bra hovar och vinklar
Bra kropps massa
Hög arbets moral
Social
Modig

Skulle gärna betäcka, men:
svårt att veta vad man får för gång från en travhingst.
vill inte späda på höga knälyft och biljardering med en PRE (mina fördommar?)

Mina funderingar går därför mot att korsa med Morgan eller håll i er.... russ.

Det optimala hade ju varit renrasigt, men pga bristande kunskap och info om dessa hingstars steg och ridbarhet så låter jag bli att betäcka öht! För hur jag än vrider och vänder, blir det en för stor chansning för mig som vill ha en minst lika bra, och gärna bättre, unge än den jag redan har, oavsett rasrent eller korsning.

För mig är den här diskusionen intressant för jag gillar verkligen kbl travaren som ras. Men min tid i travsporten är sedan länge förbi, och har inte tänkt ge mig in i den igen.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 040
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 381
Senast: Stina12
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 543
Senast: Myelin
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 338
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp