Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Jag möter jästbristen med att göra egen jäst istället - jag har "bryggt" en surdegsstartare sedan i måndags, kan knappt vänta tills den är redo att användas!
Fast surdeg är ju inte samma sak som jäst dock? Jag har fått surdeg - och tycker att det är både kul och gott att baka surdegsbröd - men jag vill ju inte använda surdeg till kanelbullar och inte heller till alla bröd jag bakar.
 
Önskar innerligt att jg skulel gilla surdegsbröd. Men tyvärr har det mesta jag hittills smakat haft stenhård skorpa som gör illa i munnen och varit just surt. Plus att det varit bakat på huvudsakligen vitt mjöl.

Mitt grova bröd med frön kan jag inte komma i närheten av - åtminstone av vad jag hittills googlat :cry:
Det jag bakade förra veckan hade bara en stenhård skorpa dag ett, men efter att ha legat i plastpåse mjuknade skorpan och brödet blev bara saftigare och saftigare för varje dag som gick :up: . Jag tyckte att det bara blev godare och godare, till skillnad mot de flesta andra hembakade bröd som börjar bli torra rätt snabbt. Jag bakade i söndags och åt den sista biten i onsdags. Och mitt blev bara ett uns syrligt, inte surt.
 
Fast surdeg är ju inte samma sak som jäst dock? Jag har fått surdeg - och tycker att det är både kul och gott att baka surdegsbröd - men jag vill ju inte använda surdeg till kanelbullar och inte heller till alla bröd jag bakar.

New det är klart att surdeg inte kan byta ut jäst i alla recept, men det är åtminstonde någpt jag kan göra så att jag kan baka överhuvudtaget.
Man tager vad man haver!
 
Varför bunkrar folk jäst? Fattar inte. Jag använder jäst två gånger per år, till semlor och lussebullar. Bröd bakar jag på bikarbonat, orkar inte med jäsning.
 
Varför bunkrar folk jäst? Fattar inte. Jag använder jäst två gånger per år, till semlor och lussebullar. Bröd bakar jag på bikarbonat, orkar inte med jäsning.
Fattar inte heller. Typ ingen bakar bröd i normala fall.

Jag älskar att baka bröd, för mig är det avkoppling. Tur jag har andra intressen också men jag saknar mitt brödbakande med jäst. 🙁
 
Jag använder knappt jäst normalt heller. Men sen jag slutade äta gluten blir det mer bakning. Den här gången var det pizzabotten. Men tycker också det är knepigt folk bunkrar just det?
 
Jag tänker mig att man måste tänka utanför boxen. Om man bankar ut ett paket med jäst platt, packar det i en liten ziplockpåse och skickar I kuvert? 😎

Ursprungspris netto 50 gram är cirka 2 kronor. Porto med vikt från kuvert blir 22 kronor till...

Men efterfrågan kanske stiger så att det är värt att göra som knarklangarna, portionera ut i engramsportioner och då blir portot bara 11 kronor per kuvert .
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 416
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 916
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp