Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Ursprungspris netto 50 gram är cirka 2 kronor. Porto med vikt från kuvert blir 22 kronor till...

Men efterfrågan kanske stiger så att det är värt att göra som knarklangarna, portionera ut i engramsportioner och då blir portot bara 11 kronor per kuvert .

3 kr per 50 gram är det uppe i nu (2.90) Så då har prisökningar redan börjat!

Man får banka ut 40 gram eller nåt (vad väger ett kuvert?) så man kommer ner till 11 kr porto.
 
Var precis på Willys. Ingen färsk jäst i sikte. Dock en skylt där man begränsade till 5 paket/kund.

Nä. Jag fattar inte tänket kring bunkrandet av färsk jäst, och kommer nog heller aldrig att förstå det. Trots att jag bakar flitigt.
Eller så bunkrar inte folk (folk verkar ha fått nog av dasspapper åtminstone) utan fler helt enkelt bakar när man ändå är hemma. Ökar bakandet med 25% exempelvis så innebär det att vår enda producent behöver skala upp ordentligt och på det så köper folk nog gärna ett paket eller två i förväg så att de har jäst när det behövs helt utan att bunkra.
 
Eller så bunkrar inte folk (folk verkar ha fått nog av dasspapper åtminstone) utan fler helt enkelt bakar när man ändå är hemma. Ökar bakandet med 25% exempelvis så innebär det att vår enda producent behöver skala upp ordentligt och på det så köper folk nog gärna ett paket eller två i förväg så att de har jäst när det behövs helt utan att bunkra.
Min kollega, som jag tror att jag berättade om tidigare, har varit på jobbet precis som vanligt. Hon köpte 8 paket jäst på en och samma gång, dvs tillräckligt för att baka sisådär 350 kanelbullar eller 16 limpor bröd. Så visst finns det folk som bunkrar.
 
Jag såg folk med hysterisk min greppa så många jästpaket de kunde, när den första vågen av hamstrande pågick. De trängdes vid jästen, och tog så många paket de kunde skuffa till sig.

Senast jag var och handlade, så fanns det jäst, även torrjäst, om än sparsamt. Det fanns också skyltar om "Endast två paket jäst per kund".

Jag blev så glad, för nu kan jag äntligen få baka bullar!

Det som det är brist på nu är hårdtvål. Det började ta slut i skåpet, så tvål stod på inköpslistan. Det fanns ett fåtal paket med tvål kvar av de vanligaste sorterna.

Urtekram hårdtvål finns på översta hyllan i min butik. De tvålarna var i stort sett orörda, liksom den dyra olivtvålen.
 
Min kollega, som jag tror att jag berättade om tidigare, har varit på jobbet precis som vanligt. Hon köpte 8 paket jäst på en och samma gång, dvs tillräckligt för att baka sisådär 350 kanelbullar eller 16 limpor bröd. Så visst finns det folk som bunkrar.
Och i en lite större familj går det åt på ett par veckor.
 
Det är ingen större familj.
Jag är ensam och använde 4 paket i veckan. Dubbell sats kanelsnäckor och dubbell sats bröd. Bröd lär jag få baka mer av om ett par veckor..

Visst finns det folk som bunkrar, men jag tror problemet nu i grunden är större efterfrågan.Hade det bara varit bunkring hade folk varit klara med det vid det här laget.
 
Jag är ensam och använde 4 paket i veckan. Dubbell sats kanelsnäckor och dubbell sats bröd. Bröd lär jag få baka mer av om ett par veckor..

Visst finns det folk som bunkrar, men jag tror problemet nu i grunden är större efterfrågan.Hade det bara varit bunkring hade folk varit klara med det vid det här laget.

Nä i grunden är det bunkring, även om ett fåtal också använder jästen de köper i mängd.
 
Utan jäst försmäktar jag på denna gård i sju dagar.

Jag brukar baka två gånger i veckan normalt men mitt sista paket jäst gick åt för en vecka sedan och surdegen jag satte vill inte ta sig.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 416
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 916
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp