Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Jo, det är visst olovligt. I brottsbalken står:

"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, döms för hemfridsbrott."

Notera att det står "eller", inte "och". Det räcker alltså med intrånget för att det ska vara olagligt.
Nej det är inte så enkelt.
Olovligen är inte självklart.
Det finns massor av situationer där det blir en bedömningsfråga.
Därför är det lämpligt att vara tydlig med att det är just olovligen.
Som att låsa dörren eller på annat sätt kommunicera att det är oönskat.
Om någon som känner dig går in i ditt hus för att leta efter dig när huset är olåst, så kommer det att anses att personen inte kunde veta att det var olovligen.
Det finns ytterligare exempel på när det inte blir hemfridsbrott förrän man har blivit avvisad eller forcerar en låst dörr.
 
Jo, det är visst olovligt. I brottsbalken står:

"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, döms för hemfridsbrott."

Notera att det står "eller", inte "och". Det räcker alltså med intrånget för att det ska vara olagligt.
Läs f.ö. @Svartfot s utmärkta förklaring i inlägget ovan.
Det som jag refererar till beskrivs i *** och *****.
 
Nej det är inte så enkelt.
Olovligen är inte självklart.
Det finns massor av situationer där det blir en bedömningsfråga.
Därför är det lämpligt att vara tydlig med att det är just olovligen.
Som att låsa dörren eller på annat sätt kommunicera att det är oönskat.
Om någon som känner dig går in i ditt hus för att leta efter dig när huset är olåst, så kommer det att anses att personen inte kunde veta att det var olovligen.
Det finns ytterligare exempel på när det inte blir hemfridsbrott förrän man har blivit avvisad eller forcerar en låst dörr.
Det är olovligt om man inte har fått lov.
 
Läs f.ö. @Svartfot s utmärkta förklaring i inlägget ovan.
Det som jag refererar till beskrivs i *** och *****.
Men du, det är fortfarande och hela det inlägget du refererar till antyder på att det är olagligt att gå in till någon oinbjuden.

Detta tex: "*** Avgörande för om det sker olovligen är viljan hos bostadsinnehavaren (Lexinokommentaren till 4:6 BrB)."

Detta innebär fortfarande att den som går in måste ha ett godkännande först innan den går in. Och du vet inte om du har ett godkännande innan du har frågat och vet du inte om det är okej eller inte så är det aldrig okej.

Dom enda som får gå in till folk utan dens tillåtelse och knappt det är poliser som även dom måste ha en otroligt bra anledning till att klampa på in till folk.

Och det här:

*** Nedre gränsen för uppsåt är eg att personen misstänkte omständigheten och var likgiltig inför det. Ex att personen misstänkte att bostadsinnehavaren inte ville att denne går in, trots att dörren var olåst, och ändå gjorde så.

Det är nedre gränsen för uppsåt, alltså nedre brottgränsen, det är alltså fortfarande inte lagligt agerande men man struntar i lagen och gör det ändå.
 
Men du, det är fortfarande och hela det inlägget du refererar till antyder på att det är olagligt att gå in till någon oinbjuden.

Detta tex: "*** Avgörande för om det sker olovligen är viljan hos bostadsinnehavaren (Lexinokommentaren till 4:6 BrB)."

Detta innebär fortfarande att den som går in måste ha ett godkännande först innan den går in. Och du vet inte om du har ett godkännande innan du har frågat och vet du inte om det är okej eller inte så är det aldrig okej.

Dom enda som får gå in till folk utan dens tillåtelse och knappt det är poliser som även dom måste ha en otroligt bra anledning till att klampa på in till folk.

Och det här:

*** Nedre gränsen för uppsåt är eg att personen misstänkte omständigheten och var likgiltig inför det. Ex att personen misstänkte att bostadsinnehavaren inte ville att denne går in, trots att dörren var olåst, och ändå gjorde så.

Det är nedre gränsen för uppsåt, alltså nedre brottgränsen, det är alltså fortfarande inte lagligt agerande men man struntar i lagen och gör det ändå.
Om man har fog att tro att man är välkommen in så är det inte olagligt.
Eller om man har ett rimligt ärende, t.ex. fråga om vägen.
Det står i Naturvårdsverkets tolkning.
De har alltid rätt då de har tolkningsföreträde.
Jag skall leta rätt på källa.
 
Det är olovligt om man inte har fått lov.
Det är inte olovligt om man tror att man är välkommen och har fog för det.
I övrigt så hjälper det ju inte dig att försöka att övertyga mig.
Det är de som knallar in hos dig som är ditt problem inte jag.
De som knallar in hos dig tror nog att de är välkomna oavsett vad både du och jag skriver här.
 
Det är inte olovligt om man tror att man är välkommen och har fog för det.
I övrigt så hjälper det ju inte dig att försöka att övertyga mig.
Det är de som knallar in hos dig som är ditt problem inte jag.
De som knallar in hos dig tror nog att de är välkomna oavsett vad både du och jag skriver här.
Tror gör man i kyrkan. Man ska veta att man har lov att kliva in. Vet man inte att man har lov så kliver man in olovligen. Hur svårt ska det vara att begripa?
 
Tror gör man i kyrkan. Man ska veta att man har lov att kliva in. Vet man inte att man har lov så kliver man in olovligen. Hur svårt ska det vara att begripa?
Det är fortfarande inte mig som du skall övertyga.
Det är inte jag som är ditt problem.
Har du läst texten som jag länkade till?
Människor i din omgivning kommer att följa det som jag, @Svartfot och Naturvårdsverket skriver.
Detta oavsett hur mycket som du tjatar på mig.
Det är inte mig som du behöver hantera utan denna omgivning.
T.ex. låsa dörren eller noga berätta för grannarna att de inte får gå in.
 
Det är fortfarande inte mig som du skall övertyga.
Det är inte jag som är ditt problem.
Har du läst texten som jag länkade till?
Människor i din omgivning kommer att följa det som jag, @Svartfot och Naturvårdsverket skriver.
Detta oavsett hur mycket som du tjatar på mig.
Det är inte mig som du behöver hantera utan denna omgivning.
T.ex. låsa dörren eller noga berätta för grannarna att de inte får gå in.

Vad har Naturvårdsverket att göra med min bostad??
 
Varför ska jag låsa dörren (och samtidigt göra det svårare för mig själv att gå in och ut) eller berätta för grannarna att de inte får gå in när det är hemfridsbrott att kliva in utan tillåtelse?

Du verkar inte begripa hur lagen funkar. Och du verkar inte villig att ta in fakta heller.

Om inte annat så för din egen frids skull. Du kommer aldrig kunna ändra på andra människor och på landet är det betydligt vanligare att stöta på personer som är vana vid att det är okej att gå in till varandra utan att vänta utanför. Jag föredrar som du att folk väntar och allra helst även förvarnar om sitt besök eftersom jag har begränsad ork till att ta emot spontanbesök. Men om du eller jag bosätter oss på ett ställe där omgivningen har andra normer för vad som är normalt och förväntat så behöver vi vara lite tydligare med hur vi vill ha det. Särskilt om det redan hänt en eller flera gånger att en person gått in själv och du inte sagt till då, då kommer ju personen (med viss rätt) anta att du också tycker att det är okej precis som hen tycker och fortsätta gå in.

Det behöver inte vara mer komplicerat än att du sätter upp en liten lapp "ring på klockan/knacka på och vänta tills jag kommer." Ev även med ett litet tillägg "Det kan ta en stund om jag har annat i händerna just nu" för att ge dig själv lite tid om du vill klä på dig/plocka undan något och mota otåliga människor från att kliva på ändå (vilket sannerligen vore ett oskick men det finns ju gränslösa människor...). Tycker inte du behöver låsa, det känns onödigt meckigt och jag tycker det ska räcka med ett skriftligt budskap.
 
Ni skriver inte samma sak. Juridik kan vara knepigt; bäst att överlåta det till de som är insatta.
Det handlar ju både om juridik.
Som f.ö. är något som blir aktuellt först mycket långt efter att de privata gränserna är passerade.
Att ha rätt är där inte alltid att få rätt.
Det skall oerhört mycket till för att få någon dömd för hemfridsbrott.

Sedan så handlar det om vad man kan förvänta sig av sin omgivning. Och där kommer den information som finns på nätet in. Omgivning gör oftast som det står i omika rekommendationer. Förutom den inte helt obetydliga grupp som gör som de vill så länge som de inte riskerar att få något straff.

Gruppen som struntar i om de får något straff lämnar vi utanför denna diskussion, då de är tämligen opåverkbara.
 
Vad har Naturvårdsverket att göra med min bostad??
De rekommenderar hur hemfriden skall tolkas i ett Myndighetsdokument.
Sådana dokument som människor i din omgivning är benägna att följa.
Du kan förvänta dig av omgivningen att den tar sig de friheter som beskrivs där och av rättsväsendet att det fungerar ungefär som det står där.
 
Varför ska jag låsa dörren (och samtidigt göra det svårare för mig själv att gå in och ut) eller berätta för grannarna att de inte får gå in när det är hemfridsbrott att kliva in utan tillåtelse?

Du verkar inte begripa hur lagen funkar. Och du verkar inte villig att ta in fakta heller.
Därför att omgivningen fungerar som jag beskriver.

Jag är mycket väl insatt i hur lagen kring hemfridsbrott fungerar efter att ha blivit polisanmäld och utredd för hemfridsbrott.
Men det är fortfarande inte mig som du skall övertyga.
Det är inte jag som är ditt problem.
Oavsett hur mycket som du skäller på mig så kommer fortfarande omvärlden att göra som jag beskriver.
 
Om inte annat så för din egen frids skull. Du kommer aldrig kunna ändra på andra människor och på landet är det betydligt vanligare att stöta på personer som är vana vid att det är okej att gå in till varandra utan att vänta utanför. Jag föredrar som du att folk väntar och allra helst även förvarnar om sitt besök eftersom jag har begränsad ork till att ta emot spontanbesök. Men om du eller jag bosätter oss på ett ställe där omgivningen har andra normer för vad som är normalt och förväntat så behöver vi vara lite tydligare med hur vi vill ha det. Särskilt om det redan hänt en eller flera gånger att en person gått in själv och du inte sagt till då, då kommer ju personen (med viss rätt) anta att du också tycker att det är okej precis som hen tycker och fortsätta gå in.

Det behöver inte vara mer komplicerat än att du sätter upp en liten lapp "ring på klockan/knacka på och vänta tills jag kommer." Ev även med ett litet tillägg "Det kan ta en stund om jag har annat i händerna just nu" för att ge dig själv lite tid om du vill klä på dig/plocka undan något och mota otåliga människor från att kliva på ändå (vilket sannerligen vore ett oskick men det finns ju gränslösa människor...). Tycker inte du behöver låsa, det känns onödigt meckigt och jag tycker det ska räcka med ett skriftligt budskap.
Jag är övertygad om att en skriven lapp räcker.
Men den bör nog vara tydligare.
Det finns människor som inte har utrustats med något tålamod och de kliver nog på ändå om det är öppet.
 
Varför ska jag låsa dörren (och samtidigt göra det svårare för mig själv att gå in och ut) eller berätta för grannarna att de inte får gå in när det är hemfridsbrott att kliva in utan tillåtelse?

Du verkar inte begripa hur lagen funkar. Och du verkar inte villig att ta in fakta heller.
Nu så vill jag inte tjata mer om det här med dig.
Bl.a. därför att du nu är otrevlig mot mig.
Men också för att det inte är jag som är ditt problem.
Det är ju grannen som kliver in objuden som är ditt problem.
Tag diskussionen där den hör hemma.
 
De rekommenderar hur hemfriden skall tolkas i ett Myndighetsdokument.
Sådana dokument som människor i din omgivning är benägna att följa.
Du kan förvänta dig av omgivningen att den tar sig de friheter som beskrivs där och av rättsväsendet att det fungerar ungefär som det står där.

Fast det har ju inget med bostaden att göra. Bara med hur stor del av tomten som räknas som hemfridszon.
 
Nu så vill jag inte tjata mer om det här med dig.
Bl.a. därför att du nu är otrevlig mot mig.
Men också för att det inte är jag som är ditt problem.
Det är ju grannen som kliver in objuden som är ditt problem.
Tag diskussionen där den hör hemma.
Det har jag gjort också. Den som kliver in här oinbjuden får sig en fet utskällning.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 523
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp