Bukefalos 28 år!

Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Jag håller med om att det är uruselt att du inte kan få bostöd utanför arbetstid, men det innebär inte att det behöver vara kört att få hjälp.

Det är liksom inte så svartvitt att man inte jobbar alls eller att man arbetar heltid.

Det behöver inte vara så att du måste jobba heltid, det kan finnas möjlighet till sjukpenning eller sjukersättning på deltid för att man ska kunna orka med sin vardag också utan att det påverkar inkomsten för mycket

Det finns folk som väljer frivilligt att jobba tex 80% för att det är vad de behöver för att orka med sitt liv, utan att de får ersättning någonstans ifrån, eftersom det de förlorar i arbetsinkomst väger upp att de på det sättet i alla fall orkar jobba tex 80% och ändå har lust och tid med sin fritid.

Har man turen att ha ett tillräckligt bra betalt jobb kan man leja bort de bitar som värst.

Sen tänker jag, att även om det i sak inte hjälper dig, så skulle du kanske vinna lite på att förstå att det inte är så att "alla andra" orkar jobba en massa, lägga massa tid på hobbys och familj, ha ett perfekt städat hem och jättefin trädgård.

Alla har 24 timmar om dygnet, alla har dock olika energinivåer och förmågor och de flesta behöver i större eller mindre utsträckning prioritera bort något för att prioritera något annat.

En del orkar hålla igång massa timmar efter jobbet i tex stallet varje dag och andra av oss orkar göra det en kväll i veckan...
Tror tyvärr inte alls att jag kan få sjukersättning. Kraven är jättehårda för att få det. Och sjukpenning lär jag inte heller få p.g.a. att jag måste göra saker hemma.

För mig är pengar jätteviktigt, så jag vill inte gå ner i arbetstid av den anledningen. Jag har liksom ingen backup förutom pengar. Får jag problem så vill jag kunna lösa dessa och det görs antagligen bäst med pengar. Och jag måste ha pengar för att kunna renovera huset.

Jag vill kunna orka åtminstone några timmar i veckan på trädgården. Och ha det presentabelt hemma. Och äta vettigt.
 
Na, skulle säga att allt mer jobb går åt i alla fall 2 skift. Förmiddag eller eftermiddag/kväll.

Alla butiksjobb, typ 90% av alla jobb i vården, industrier, kollektivtrafikjobb osv. Är väl nästan bara kontorsjobb som är dagtid må-fr. Skulle för övrigt inte klara ett sånt jobb. Har de senaste 20+ åren haft heltidstjänst och lön men i praktiken jobbat/jobbar jag ca 80% pga att alla timmar på kvällar/helger (och förr natt) kompenseras upp.

1 timme kväll = 1,15 timme
1 timme natt = 1,5 timme
1 timme helg = 1,5 timme

Hos Polisen jobbade jag 4 dagar i veckan 8 timmar eller som nu, nästan varje dag (12 dagar, 2 ledigt, 12 dagar, 2 ledigt) men bara 5-6 timmar varje kväll istället vilket gör jag har hela dagen fram till ca 16.30 ledig
Jag söker jobb inom administration. Och på min utbildning blir man parkarbetare. Inget av dessa jobb brukar göras andra tider än kontorstider.
 
Tror tyvärr inte alls att jag kan få sjukersättning. Kraven är jättehårda för att få det. Och sjukpenning lär jag inte heller få p.g.a. att jag måste göra saker hemma.

För mig är pengar jätteviktigt, så jag vill inte gå ner i arbetstid av den anledningen. Jag har liksom ingen backup förutom pengar. Får jag problem så vill jag kunna lösa dessa och det görs antagligen bäst med pengar. Och jag måste ha pengar för att kunna renovera huset.

Jag vill kunna orka åtminstone några timmar i veckan på trädgården. Och ha det presentabelt hemma. Och äta vettigt.
Ja, kraven på sjukersättning är jättehårda, speciellt om man ansöker om heltid. Men det innebär inte att det är omöjligt att få det eller sjukpenning. Och jo, det kan man visst få på deltid om det är så att man inte klarar av sitt basic och arbeta samtidigt, om man har tillräckliga problem och en vettig läkare. (Jag har alltså en del erfarenhet av sådana här problem från mitt jobb)

Klart att pengar är viktigt, men det handlar ofta om att hitta en tillräckligt balans, ibland kan det vara bättre med lite lägre inkomst om det innebär att man orkar jobba och inte kraschar in i väggen och inte kan jobba alls.

(Själv har jag valt ett jobb som gör att jag orkar förhållandesvis lite på min fritid, mitt köksbord ser ut som ditt till exempel, men det är värt det eftersom själva jobbet är det enda jobbet i hela mitt liv som jag inte hatat intensivt inom två veckor. )

Ok. det är här ett exempel på hur du kan tänka

Du vill kunna lägga ned tid på trädgården - hur många timmar i veckan - sätt upp en konkret siffra.
Du vill ha det presentabelt hemma - hur många timmar i veckan kräver det tro? (jag har faktiskt ingen aning?)
Laga vettig mat - det tar nog i alla fall 30- 45 minuter om dagen, vi räknar med att du lagar så att du har en lunchlåda att värma så att du bara behöver "laga" mat 1 gång om dagen.

Ok, så då kanske vi landar i 3 trädgårdstimmar, 2 städtimmar och 4 mattimmar att orka få in i schemat på en vecka.
Vad är bästa upplägg för dig?

En del vill dela upp tiden lite på olika dagar för att det inte ska bli övermäktigt och städar en kvart om dagen, andra som har svårt att komma igång men kan hålla igång gör hela veckans matlådor på en dag osv.
Sånt här bör en bra arbetsterapuet och bostöd kunna hjälpa dig med.
 
En av mina bästa lösningar när jag bodde så litet (24kvm) att det blev stökigt om det bara låg två- tre saker på det enda bordet som fanns t var att ha en "bra att ha låda" där jag skyfflade ned allt "bra att ha" som samlades på bordet med ojämna mellanrum.
På med locket så syntes inte skräpet och letade jag efter något "bra att ha" som inte låg där det borde ha legat så låg det istället i den lådan.
Tricket var att lådan stod inom en armlängdsavstånd från bordet så att jag inte behövde resa mig för att hämta den för att städa, utan bara öppna locket - skyffla i och så var det genast mycket mer städat vilket lugnande ögat och sinnet.

(Ju bättre jag mår, ju mer stök står jag ut med!)
 
Men alltså vad är felet på att ha det fint hemma?
Jag skulle spy om jag hade det så stökigt och snuskigt som en del har, skulle verkligen må fysiskt illa av dessa lukter och syner.

Jag har nog ett "Ikeakatalog" hem som du kallar det eller i min värld ett vanligt rent och fint hem och NEJ det tar inte någon särskild större tid att hålla det så fint heller.
Läs inlägget igen. Jag skriver inte att ALLA inklusive du överdriver och låtsas ha det fint hemma. Utan att det säkert finns några och nej, det är inget fel på att vilja ha fint hemma, det har jag inte skrivit heller. Det VILL faktiskt jag med. Men jag har bruten nacke och ryggmärgsskada och min kropp förtvinar mer och mer. Jag betalar maxtak på hemvård för strumppådragning, sängbäddning och utbärning av sopor tio minuter, på förmiddagen, städning och tvätt tre timmar var fjortonde dag. Händer det en olycka däremellan får jag handtvätta, eller kasta och köpa nytt för lite pantade flaskor eller något... och på kvällarna får jag strumpavdragning och sängen uppbäddad tio minuter.

Däremellan vill jag LEVA inte bara överleva. Jag vill inte bara sitta på en stol, blickstilla med händerna knäppta i knäet och inte våga röra mig, därför ser min lägenhet ut som en soptipp emellanåt, även om jag försöker, försöker och försöker igen. :heart

VARFÖR VILL ALLA PLÖTSLIGT MISSFÖRSTÅ ALLT JAG SKRIVER och ta allt bokstavligt. På andra sidor som facebook och även andra communities än bukefalos... förstår människor orden sarkasm och ironi. De som inte vet vad orden betyder kan googla. Jag har varit medlem här sen Gunnar startade sidan och ALDRIG har någon lusläst allt och valt att missförstå precis allt jag skriver.. pjaa... där överdriver jag nog lite ett antal som bestämt sig att missförstå allt jag skrivit har nog funnits under åren...

Det här var mer som en tröst till oss som VILL men inte orkar, alla gånger.

Förlåt att jag är så förb-t otydlig helt plötsligt. Lite konstigt, med tanke på att jag slutat äta Escitalopram (även om jag säkert skulle behöva fortsätta med det) utan bara knaprar "jordnötter", som jag kallar alvedon eftersom det enda det gör, är ser till att jag inte är så himla stel på dagarna... men inte hjälper mot värk.
 
Senast ändrad:
Läs inlägget igen. Jag skriver inte att ALLA inklusive du överdriver och låtsas ha det fint hemma. Utan att det säkert finns några och nej, det är inget fel på att vilja ha fint hemma, det har jag inte skrivit heller. Det VILL faktiskt jag med. Men jag har bruten nacke och ryggmärgsskada och min kropp förtvinar mer och mer. Jag betalar maxtak på hemvård för strumppådragning, sängbäddning och utbärning av sopor tio minuter, på förmiddagen, städning och tvätt tre timmar var fjortonde dag. Händer det en olycka däremellan får jag handtvätta, eller kasta och köpa nytt för lite pantade flaskor eller något... och på kvällarna får jag strumpavdragning och sängen uppbäddad tio minuter.

Däremellan vill jag LEVA inte bara överleva. Jag vill inte bara sitta på en stol, blickstilla med händerna knäppta i knäet och inte våga röra mig, därför ser min lägenhet ut som en soptipp emellanåt, även om jag försöker, försöker och försöker igen. :heart

VARFÖR VILL ALLA PLÖTSLIGT MISSFÖRSTÅ ALLT JAG SKRIVER och ta allt bokstavligt på andra sidor som facebook och även andra communities än bukefalos... förstår människor orden sarkasm och ironi. De som inte vet vad orden betyder kan googla. Jag har varit medlem här sen Gunnar startade sidan och ALDRIG har någon lusläst allt och valt att missförstå precis allt jag skriver.

Det här var mer som en tröst till oss som VILL men inte orkar, alla gånger.

Förlåt att jag är så förb-t otydlig helt plötsligt. Lite konstigt, med tanke på att jag slutat äta Escitalopram (även om jag säkert skulle behöva fortsätta med det) utan bara knaprar "jordnötter", som jag kallar alvedon eftersom det enda det gör, är ser till att jag inte är så himla stel på dagarna... men inte hjälper mot värk.
Jag har svårt att förstå ironi i text många gånger och sarkasm är ingenting jag någonsin beblandat mig med så blev nog ett missförstånd bara, kändes som en pik till oss som trivs med att ha fint hemma :)
 
Jag har svårt att förstå ironi i text många gånger och sarkasm är ingenting jag någonsin beblandat mig med så blev nog ett missförstånd bara, kändes som en pik till oss som trivs med att ha fint hemma :)


Wille, som skapat den här DAGBOKStråden (vilket i alla fall från början när vi blev av med våra riktiga dagböcker här på bukefalos när Gunnar gjorde om forumet en av gångerna... ;) är menat att inte tillhöra det vanliga diskussionsforumet, utan mer vara våra egna tankar och funderingar) är också OSS, och vi vill också ha fint hemma även om det ser ut som att vi vill något annat när vi skriver att vi VILL men inte har ork och energi...
 
Senast ändrad:
Jag har svårt att förstå ironi i text många gånger och sarkasm är ingenting jag någonsin beblandat mig med så blev nog ett missförstånd bara, kändes som en pik till oss som trivs med att ha fint hemma :)
Jag har svårt att förstå ironi i text många gånger och sarkasm är ingenting jag någonsin beblandat mig med så blev nog ett missförstånd bara, kändes som en pik till oss som trivs med att ha fint hemma :)
Jag tycker att det framgår tydligt att IngekaH VILL ha det fint hemma och trivs med det, men att hon inte har möjlighet att ha det så som hon önskat...
 
En av mina bästa lösningar när jag bodde så litet (24kvm) att det blev stökigt om det bara låg två- tre saker på det enda bordet som fanns t var att ha en "bra att ha låda" där jag skyfflade ned allt "bra att ha" som samlades på bordet med ojämna mellanrum.
På med locket så syntes inte skräpet och letade jag efter något "bra att ha" som inte låg där det borde ha legat så låg det istället i den lådan.
Tricket var att lådan stod inom en armlängdsavstånd från bordet så att jag inte behövde resa mig för att hämta den för att städa, utan bara öppna locket - skyffla i och så var det genast mycket mer städat vilket lugnande ögat och sinnet.

(Ju bättre jag mår, ju mer stök står jag ut med!)
Jag har faktiskt köpt ett par plastbackar med lock på Clas Ohlsson och har en akvarietilbehörlåda, en stickringslåda, en elprylslåda, en lite allt möjligtlåda och jag ska skaffa en cricut joy-låda... Det är en sak som förbättrat miljön här hemma radikalt nu, när jag fått ett privat bolag som hjälper mig med städnngen (fortfarande under kommunens maxtak). Vi har tillsammans nu lyckats röja av hela lägenheten 45 kvadratmeter, där kommunens hemvårdspersonal bara städade runt allt, eller gjorde som jag flyttade saker från ena bordet till ett annat, från en stol till soffan från golvet till soffan, sängen osv och sen ner på golvet i högar igen när dammsugning och torkning var klart. Men det här städbolaget hjälper mig att få översikt och idéer om var vi ska göra av sakerna i stället för att sprida ut dem igen. Nu när vi fått lite yta ska vi nästa gång försöka titta i garderoberna i sovrummet. Jag har rätt många och EN bör gå att ha som "förråd" av Clas ohlsson boxarna i lägenheten i stället som det nu är bakom soffa och rullstol. :) För ner i riktiga förrådet i källaren kommer jag inte längre om det är något jag "villhöver".....
 
Senast ändrad:
Jag som inte heller har lätt att hålla ordning har ett ställe där jag lägger papper och ett avlastningsbord som jag lägger saker på, för att få rena ytor och slippa tänka på var sakerna egentligen ska vara. När jag har ork sorterar jag in sakerna på deras platser.
 
Läs inlägget igen. Jag skriver inte att ALLA inklusive du överdriver och låtsas ha det fint hemma. Utan att det säkert finns några och nej, det är inget fel på att vilja ha fint hemma, det har jag inte skrivit heller. Det VILL faktiskt jag med. Men jag har bruten nacke och ryggmärgsskada och min kropp förtvinar mer och mer. Jag betalar maxtak på hemvård för strumppådragning, sängbäddning och utbärning av sopor tio minuter, på förmiddagen, städning och tvätt tre timmar var fjortonde dag. Händer det en olycka däremellan får jag handtvätta, eller kasta och köpa nytt för lite pantade flaskor eller något... och på kvällarna får jag strumpavdragning och sängen uppbäddad tio minuter.

Däremellan vill jag LEVA inte bara överleva. Jag vill inte bara sitta på en stol, blickstilla med händerna knäppta i knäet och inte våga röra mig, därför ser min lägenhet ut som en soptipp emellanåt, även om jag försöker, försöker och försöker igen. :heart

VARFÖR VILL ALLA PLÖTSLIGT MISSFÖRSTÅ ALLT JAG SKRIVER och ta allt bokstavligt. På andra sidor som facebook och även andra communities än bukefalos... förstår människor orden sarkasm och ironi. De som inte vet vad orden betyder kan googla. Jag har varit medlem här sen Gunnar startade sidan och ALDRIG har någon lusläst allt och valt att missförstå precis allt jag skriver.. pjaa... där överdriver jag nog lite ett antal som bestämt sig att missförstå allt jag skrivit har nog funnits under åren...

Det här var mer som en tröst till oss som VILL men inte orkar, alla gånger.

Förlåt att jag är så förb-t otydlig helt plötsligt. Lite konstigt, med tanke på att jag slutat äta Escitalopram (även om jag säkert skulle behöva fortsätta med det) utan bara knaprar "jordnötter", som jag kallar alvedon eftersom det enda det gör, är ser till att jag inte är så himla stel på dagarna... men inte hjälper mot värk.
Sarkasm och ironi är svårt att förmedla i text tyvärr.
 
Jag är stökig av naturen. Och tycker att det är skittrist att städa och det är svårt att komma igång och att fortsätta när jag väl har lyckats sätta igång.

Men här är några saker som hjälpt mig:

1) välja ut ett område som är prio 1 att hålla fint. D.v.s. det området som ger mig mest tillfredsställelse/glädje när det är fint. För min del är det köksbordet och diskbänken. Om jag bara ser till att de ställen är städade och rena så mår jag bättre.

2) Inse att det man gör är bättre än det man inte gör. D.v.s. vara glad och berömma mig själv när jag gjort nåt pyttelitet istället för att klanka ner på mig själv för allt jag inte gjorde.
 
Sarkasm och ironi är svårt att förmedla i text tyvärr.
Jo, men det verkar som att alla andra gamla uvar på bukefalos är bättre på det än jag. :heart Eftersom ingen var elak, spydilg, eller otrevlig på den gamla goda tiden heller... :) Men men, whatever. Skönt att det verkar klargjort vad det menar.

Nu ska jag hasa mig ut i köket sittande på arbetsstolen och fixa frukost i mitt nystädade kök och sedan ska jag ställa undan disken jag tog tag i, igår.
 
Senast ändrad:
Jag som inte heller har lätt att hålla ordning har ett ställe där jag lägger papper och ett avlastningsbord som jag lägger saker på, för att få rena ytor och slippa tänka på var sakerna egentligen ska vara. När jag har ork sorterar jag in sakerna på deras platser.
Det är så jag har gjort i flera år, men när "jag" och min kropp rasade ihop mer och mer så tog orken slut och då kom kaoset... För till slut var alla hyllor, hallbyrån, bägge rumsborden (det ena matbord), frukostbordet i köket och hörnet bakom sängen och soffan ställen där jag lade papper och hade avlastningsytor.... i och med att kommunens hemvårdsstäd inte riktigt har samma tänk som städföretagets hemvårdsstäd. De har blivit lite mer som ett "boendestöd" och jag har fått ett driv igen, då jag börjar se slutet på kaoset... för den här gången i alla fall... :laugh:
 
Det är så jag har gjort i flera år, men när "jag" och min kropp rasade ihop mer och mer så tog orken slut och då kom kaoset... För till slut var alla hyllor, hallbyrån, bägge rumsborden (det ena matbord), frukostbordet i köket och hörnet bakom sängen och soffan ställen där jag lade papper och hade avlastningsytor.... i och med att kommunens hemvårdsstäd inte riktigt har samma tänk som städföretagets hemvårdsstäd. De har blivit lite mer som ett "boendestöd" och jag har fått ett driv igen, då jag börjar se slutet på kaoset... för den här gången i alla fall... :laugh:
Underbart med hjälp som fungerar verkligt hjälpande. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 200
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp