Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Mitt liv innehåller studier. Och sedan kommer det bli heltidsjobb. Det är stora och viktiga bitar av mitt liv. Jag prioritera det högt och tycker inte att mitt liv utanför detta ska behöva inkräkta på det. Städning, matlagning och sånt ser jag som saker som ska skötas på fritiden. Jag vill heller inte förlora arbetsinkomst för att jag inte kan få hjälp att rodda mitt liv utanför arbetstid.

När jag börjar jobba måste jag klara mig utan boendestöd. Jobbet är prio 1.
Fast matlagning, städning och hygien är en del av ditt liv med. Finns nog inte någon som sköter sånt på sin arbetstid.
 
Fast matlagning, städning och hygien är en del av ditt liv med. Finns nog inte någon som sköter sånt på sin arbetstid.
Nu är du också där och försöker ge "shamingkänsla", till någon du inte vet vilka lik och skelett som bor i garderoben. Du kan inte jämföra Wille - som denna DAGBOK inte diskussionstråd - handlar om, med dig och alla andra. :heart

Alla är i sitt skeende i livet och måste bemötas utifrån var den personen är. Jag skäms inte över mig själv utan jag vågar erkänna hur jag har och hur jag mor och vara väldigt öppen med mig och mitt liv och jag hoppades att det skulle få en del här i tråden att tänka efter, innan de skriver och... "ryck upp dig", "det måste vi andra också göra", "det är väl inte så himla jobbigt"...

Rent allmänt till alla som börjar få kliande fingrar och vill skriva något, tänk efter innan ni skriver, var snälla, det är snart jul. :heart
 
Senast ändrad:
Det är väl just det som är problemet. @Wille får bara hjälp med såna saker under arbetstid (i hennes fall under schemalagd skoltid). Hon vill få den hjälpen på sin fritid istället men de som ger hjälpen går inte med på det.
Förmodligen hjälp både lite och, på skoltid och fritid... Man behöver många gånger den förlängda armen både i skola och hemma... för att inte känna att man är totalt värdelös vilket man inte är! :heart
 
Fast matlagning, städning och hygien är en del av ditt liv med. Finns nog inte någon som sköter sånt på sin arbetstid.
Nä, och det vill ju inte jag heller göra. Nu är jag tvingad till det.

Det är väl just det som är problemet. @Wille får bara hjälp med såna saker under arbetstid (i hennes fall under schemalagd skoltid). Hon vill få den hjälpen på sin fritid istället men de som ger hjälpen går inte med på det.
Jamen, precis exakt! Jag är nu tvingad att sköta sånt på skoltid, vilket jag definitivt inte tycker är ok.
 
Fast matlagning, städning och hygien är en del av ditt liv med. Finns nog inte någon som sköter sånt på sin arbetstid.
Ärligt så gör jag det i viss mån. Jag jobbar mest hemifrån och behöver röra på mig lite typ varje timme. Så jag tar ofta 5 minuter för att bädda sängen, gå ut med sopor, slänga tvätt i maskinen eller plocka undan lite istället för pausgympa (som jag också ägnar mig åt) och jo jag borstar även tänderna ibland på arbetstid, eller fixar lite mellanmål. Det blir knappast någon storstädning och jag är högst ineffektiv och tar medvetet en sak i taget för att få in rörelser i vardagen.

Min arbetsgivare tjänar definit inte på att jag tillbringar mina pauser stillasittande eller hungrig. Och paus tar jag i minst samma utsträckning när jag är på jobb. Jag kan gå och hämta en banan (lång väg) mer i syfte att röra på mig än att få frukten.
 
Ärligt så gör jag det i viss mån. Jag jobbar mest hemifrån och behöver röra på mig lite typ varje timme. Så jag tar ofta 5 minuter för att bädda sängen, gå ut med sopor, slänga tvätt i maskinen eller plocka undan lite istället för pausgympa (som jag också ägnar mig åt) Det blir knappast någon storstädning och jag är högst ineffektiv och tar medvetet en sak i taget för att få in rörelser i vardagen.

Min arbetsgivare tjänar definit inte på att jag tillbringar mina pauser stillasittande.
Jobbar man med stillasittande jobb är det bara bra att resa på sig och röra sig några minuter då och då.

Men det är inte många som har den turen att kunna jobba hemifrån.
 
Ärligt så gör jag det i viss mån. Jag jobbar mest hemifrån och behöver röra på mig lite typ varje timme. Så jag tar ofta 5 minuter för att bädda sängen, gå ut med sopor, slänga tvätt i maskinen eller plocka undan lite istället för pausgympa (som jag också ägnar mig åt) och jo jag borstar även tänderna ibland på arbetstid, eller fixar lite mellanmål. Det blir knappast någon storstädning och jag är högst ineffektiv och tar medvetet en sak i taget för att få in rörelser i vardagen.

Min arbetsgivare tjänar definit inte på att jag tillbringar mina pauser stillasittande eller hungrig. Och paus tar jag i minst samma utsträckning när jag är på jobb. Jag kan gå och hämta en banan (lång väg) mer i syfte att röra på mig än att få frukten.
Alla jobbar inte hemifrån. Nu måste ju Wille vara hemma från plugg för att göra saker på studietid om jag förstått det rätt.

(Vi hade verkligen inte fått ta paus en gång i timman på mitt fd. jobb på det viset heller, så alla har inte den möjligheten.)
 
Jo. Stämmer. Jag missar en förmiddag skoltid i veckan p.g.a. boendestöd.

Jag jobbade en sommar som personal på ett gruppboende, där vi även hade två fristående lägenheter där vi var boendestödjare. Och det är som Wille säger, då skulle den boende vara hemma en vardag i veckan då matvaruinköp, städ och tvätt skedde.
 
Kan väl visa en bild på min allmänna röra som alltid blir, men som inte kräver en professionell organisatör. Det som krävs är att man tar tag i det bara. Och det är där det brister.

Visa bifogad fil 81593

Det ser mycket värre ut hemma hos mig. Jag menar inte att förminska dina känslor, utan bara säga att du inte är ensam. Jag förstår att det är svårt, har också extremt svårt att hålla en jämn nivå på städandet och så har det varit för mig i hela mitt liv. Och jag hatar det!
 
Jobbar man med stillasittande jobb är det bara bra att resa på sig och röra sig några minuter då och då.

Men det är inte många som har den turen att kunna jobba hemifrån.
Tur och tur, det finns för och nackdelar och jag har medvetet sökt mig till ett jobb där det är möjligt.


Du tänkte kanske på detta men mitt svar kom av att du skrev

Fast matlagning, städning och hygien är en del av ditt liv med. Finns nog inte någon som sköter sånt på sin arbetstid.

Jag ville bara visa på att det troligen finns många som plockar lite och gör småsaker på arbetstid och att det går att hitta jobb där det faktiskt är okej.
 
Tur och tur, det finns för och nackdelar och jag har medvetet sökt mig till ett jobb där det är möjligt.


Du tänkte kanske på detta men mitt svar kom av att du skrev



Jag ville bara visa på att det troligen finns många som plockar lite och gör småsaker på arbetstid och att det går att hitta jobb där det faktiskt är okej.

Jag hoppas på att hitta sånt jobb, så att jag kan få jobba ett par timmar i veckan ett par år till och KANSKE få ihop femtio öre extra till pension. :heart
 
Jag hoppas på att hitta sånt jobb, så att jag kan få jobba ett par timmar i veckan ett par år till och KANSKE få ihop femtio öre extra till pension. :heart
Jag hade i och för sig inte en tanke på att jobba hemma till nästan 100%, bara kunna jobba hemma vid behov (hantverkare, läkarbesök etc) men i och med Corona så blev mitt hem min arbetsplats. Det har tagit ett tag att anpassa sig men nu vill jag inte går tillbaks och jobba 80-100% på kontoret.
 
Nu är du också där och försöker ge "shamingkänsla", till någon du inte vet vilka lik och skelett som bor i garderoben. Du kan inte jämföra Wille - som denna DAGBOK inte diskussionstråd - handlar om, med dig och alla andra. :heart

Alla är i sitt skeende i livet och måste bemötas utifrån var den personen är. Jag skäms inte över mig själv utan jag vågar erkänna hur jag har och hur jag mor och vara väldigt öppen med mig och mitt liv och jag hoppades att det skulle få en del här i tråden att tänka efter, innan de skriver och... "ryck upp dig", "det måste vi andra också göra", "det är väl inte så himla jobbigt"...

Rent allmänt till alla som börjar få kliande fingrar och vill skriva något, tänk efter innan ni skriver, var snälla, det är snart jul. :heart
Fast jag läste det som ett svar på att wille trodde att man inte kunde bli sjukskriven på deltid för att man inte klarar sådant.

Vilket man faktiskt kan bli.
 
Tur och tur, det finns för och nackdelar och jag har medvetet sökt mig till ett jobb där det är möjligt.


Du tänkte kanske på detta men mitt svar kom av att du skrev



Jag ville bara visa på att det troligen finns många som plockar lite och gör småsaker på arbetstid och att det går att hitta jobb där det faktiskt är okej.
Det är ju jättebra att du har ett sånt jobb men jag hävdar ändå att hygien, städning och matlagning är en del av livet vilket mitt första inlägg handlade om.

Wille har BS för att få livet att fungera, inte för att få fritiden att fungera.
 
Det är ju jättebra att du har ett sånt jobb men jag hävdar ändå att hygien, städning och matlagning är en del av livet vilket mitt första inlägg handlade om.

Wille har BS för att få livet att fungera, inte för att få fritiden att fungera.

Det blir ju svårt att få livet att fungera om BS bara kan hjälpa till när TS jobbar/har schemalagda studier. Naturligtvis borde BS uppmuntra TS att studera eller ha ett jobb och inte försvåra detta genom att bara kunna hjälpa till när TS är iväg för att tjäna in pengarna hon behöver för att kunna leva.
 
Det blir ju svårt att få livet att fungera om BS bara kan hjälpa till när TS jobbar/har schemalagda studier. Naturligtvis borde BS uppmuntra TS att studera eller ha ett jobb och inte försvåra detta genom att bara kunna hjälpa till när TS är iväg för att tjäna in pengarna hon behöver för att kunna leva.
Fast att påstå att BS inkräktar på livet är väl rätt fel ändå? Dom försöker få hennes liv att fungera.

Att dom bara erbjuder BS i hennes kommun på dagtid är dåligt men om det är enda alternativet så går det ju inte att lösa på annat sätt med BS.
 
Fast att påstå att BS inkräktar på livet är väl rätt fel ändå? Dom försöker få hennes liv att fungera.

Att dom bara erbjuder BS i hennes kommun på dagtid är dåligt men om det är enda alternativet så går det ju inte att lösa på annat sätt med BS.
Det inkräktar på mina möjligheter att tjäna pengar vilket ju jag anser är en väldigt stor del av livet. Så BS löser bara en viss del av livet men förhindrar en annan del av livet.
 
Det inkräktar på mina möjligheter att tjäna pengar vilket ju jag anser är en väldigt stor del av livet. Så BS löser bara en viss del av livet men förhindrar en annan del av livet.
Din sjukdom är väl ändå det som förhindrar den delen av livet som innebär heltidsjobb och sådär krasst igen då så finns det i princip ingen ag som anställer någon med pågående depression, eftersom det är välkänt för att påverka arbetsförmågan negativt.

Så för nu bör du kanske fokusera på att bli frisk och få rätsida på vardagen med hjälp av boendestöd och vad mer för hjälp du kan få för att så småningom tillfriskna och må bra isft att fokusera på att jaga heltidsjobb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 184
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp