Att kombinera häst med partner

Vi har massor vi skulle vilja göra tillsammans men som jag prioriterar bort pga hästarna. Hade lätt dykt ett par kvällar i veckan, paddlat kajak, snorklat, tränat med hunden, joggat ihop, gått på konserter/teater/opera, hängt mer med vänner osv. Herregud, jag har massor av intressen som jag prioriterar bort. Har man så tråkigt ihop att man inte vill umgås mer än ngn timme per kväll hade jag gjort slut hoppas jag. Så resonerade jag dock inte innan jag insåg hur livet blev när min sambo mer aktivt utövade sin dykning - vilket innebar hela helger iväg när JAG väl hade tid att umgås och ville göra saker. För mig är det en liten tankeställare, jag är så van att vara den som ngn/några väntar på, jag avskyr dock själv att vara beroende av ngn annans planer, så bara ur ren rättvisesynpunkt försöker jag tänka mig för nu för tiden. Ur en icke-hästvans synvinkel är det kanske inte så tydligt dock att jag tar den typen av hänsyn eftersom min dag ändå oftast innebär att jag åker hemifrån vid 06.30 och kommer hem igen vid 22 de dagar båda hästarna rids. Hade jag inte försökt korta ner tiden hade jag nog lika väl kunna sova i stallet. :D
Ok. Jag tror ändå att många mest hänger i soffan/ framför datorn på kvällarna och inte är så aktiva som du berättar om.
 
Ok. Jag tror ändå att många mest hänger i soffan/ framför datorn på kvällarna och inte är så aktiva som du berättar om.

Kanske? Bland mina vänner ser det inte ut så, men för mig gör det ju det de dagar jag rider, eftersom mina dagar är så långa ändå - ger mig inte direkt ut på kajakkurs vid 23 en vardag när jag ska jobba igen dagen efter. ;)
 
Ok. Jag tror ändå att många mest hänger i soffan/ framför datorn på kvällarna och inte är så aktiva som du berättar om.

För mig (som inte längre har häst) är det uppenbart att det fanns en lång lista på intressen som fick stryka på foten. Nu kan jag ägna mig åt flera olika idrotter (inkl lite tävlande i en), utveckla mina andra intressen inom ett hobbybolag med pojkvännen, faktiskt umgås med vänner (AW, fika, museibesök mm) på vardagar och inte bara ha en kort tid för möjligen en person på helgen, resa en massa osv.

Mitt problem är att jag måste lägga någon kväll i veckan på att vara hemma för att få ordning på hem och matlagning mm. Stora delar av min bekantskapskrets lever likadant. Det finns liksom fler intressen man kan ha i livet, men det kan vara svårt att se det när man fyller hela sin vakna tid med ett.
 
För mig (som inte längre har häst) är det uppenbart att det fanns en lång lista på intressen som fick stryka på foten. Nu kan jag ägna mig åt flera olika idrotter (inkl lite tävlande i en), utveckla mina andra intressen inom ett hobbybolag med pojkvännen, faktiskt umgås med vänner (AW, fika, museibesök mm) på vardagar och inte bara ha en kort tid för möjligen en person på helgen, resa en massa osv.

Mitt problem är att jag måste lägga någon kväll i veckan på att vara hemma för att få ordning på hem och matlagning mm. Stora delar av min bekantskapskrets lever likadant. Det finns liksom fler intressen man kan ha i livet, men det kan vara svårt att se det när man fyller hela sin vakna tid med ett.
Jag har många andra Intressen. Har fullt upp även utan häst.
Men- jag ser nästan aldrig någon so gör ngt ihop med partnern. Det var det som inlägget handlade om. De enda jag ser som gör aktiviteter med partnern är en familj som har båt ihop. Dock är ju det på helgerna som de har det intresset. Jag ser inget par som har aktiviteter ihop varje kväll.
 
Kanske? Bland mina vänner ser det inte ut så, men för mig gör det ju det de dagar jag rider, eftersom mina dagar är så långa ändå - ger mig inte direkt ut på kajakkurs vid 23 en vardag när jag ska jobba igen dagen efter. ;)
Mitt inlägg handlade om att göra aktiviteter ihop med partnern. Och jag ser inga par som gör aktiviteter ihop flera kvällar i veckan. Jag har massa intressen så har fullt upl att fylla det med andra saker än hästar. Men det var inte det som diskussionen gällde.
 
Mitt inlägg handlade om att göra aktiviteter ihop med partnern. Och jag ser inga par som gör aktiviteter ihop flera kvällar i veckan. Jag har massa intressen så har fullt upl att fylla det med andra saker än hästar. Men det var inte det som diskussionen gällde.

Bland mina barnlösa kollegor och vänner är det mkt vanligt. Vissa seglar, andra dyker, andra spelar golf, många hänger med sin partner och gemensamma vänner flera kvällar i veckan och lyssnar på musik, går på quiz, går på AW, tränar ihop, renoverar möbler osv. Ser säkert olika ut i olika åldersspann, men bland 25-35 där de flesta av mina barnlösa (för de med småbarn ser det ju av naturliga skäl lite annorlunda ut) vänner med sambo/partner/make/maka befinner sig så umgås de ofta och mkt tillsammans. Jag hade tyckt det var mycket trist om min sambo och jag inte hade ngt annat gemensamt att göra än att sitta i soffan. Fy vilket elände. :D
 
Bland mina barnlösa kollegor och vänner är det mkt vanligt. Vissa seglar, andra dyker, andra spelar golf, många hänger med sin partner och gemensamma vänner flera kvällar i veckan och lyssnar på musik, går på quiz, går på AW, tränar ihop, renoverar möbler osv. Ser säkert olika ut i olika åldersspann, men bland 25-35 där de flesta av mina barnlösa (för de med småbarn ser det ju av naturliga skäl lite annorlunda ut) vänner med sambo/partner/make/maka befinner sig så umgås de ofta och mkt tillsammans. Jag hade tyckt det var mycket trist om min sambo och jag inte hade ngt annat gemensamt att göra än att sitta i soffan. Fy vilket elände. :D
Jag är i 40 - år åldern och jag ser en annan bild. När jag funderar kommer jag bara på två par gör aktiviteter ihop. Ett par seglar och ett spelar golf.
Andra hänger bara ihop i soffan och äter ihop. Enligt vad de själva säger.
Men de verkar nöjda. De gör aktiviteter separat istället,
 
Jag är i 40 - år åldern och jag ser en annan bild. När jag funderar kommer jag bara på två par gör aktiviteter ihop. Ett par seglar och ett spelar golf.
Andra hänger bara ihop i soffan och äter ihop. Enligt vad de själva säger.
Men de verkar nöjda. De gör aktiviteter separat istället,
Då kommer genast funderingen på om de kan tänkas ha barn? För barn ställer till det med att kunna göra saker tillsammans... ;) Jag är också i 40 års åldern och de par som har barn tillsammans har ofta svårt att hinna med att göra saker tillsammans som par, däremot de par vi umgås med som inte har barn/fick barn väldigt tidigt gör betydligt mycket mer saker tillsammans.
 
Då kommer genast funderingen på om de kan tänkas ha barn? För barn ställer till det med att kunna göra saker tillsammans... ;) Jag är också i 40 års åldern och de par som har barn tillsammans har ofta svårt att hinna med att göra saker tillsammans som par, däremot de par vi umgås med som inte har barn/fick barn väldigt tidigt gör betydligt mycket mer saker tillsammans.
Finns både folk som inte har barn och andra som har det.
Det jag säger är bara att vissa är nöjda utan att göra aktiviteter ihop.
 
Finns både folk som inte har barn och andra som har det.
Det jag säger är bara att vissa är nöjda utan att göra aktiviteter ihop.
Ja självklart är det så, alla är vi olika och det är därför det blir så svårt att diskutera sånt här, några har behov att umgås flera timmar varje dag, andra tycker att det räcker med någon gång i månaden och så allt där emellan, inget är fel och inget är mer rätt än något annat.
Det måste vara upp till varje person i varje relation att bestämma vad som är bäst för en själv och relationen, och hur viktig relationen är.
I mitt fall så är makens hobby periodvis ett irritationsmoment, som gör att vi kan bli sura på varandra. Hur vi ska lösa det kan bara vi själva komma fram till, i vårat fall skulle det inte bli bättre av att jag skaffade mig en hobby som krävde lika mycket tid som makens eftersom det då skulle bli ännu mer diskussioner om vem som ska avstå från sin hobby för att barnen ska få det de behöver, det som hjälper oss är dels mer planering eftersom jag mest blir arg över att behöva gå och vänta på besked huruvida maken ska åka/komma hem/hur lång tid det tar. Men för andra kanske det hjälper att båda har en hobby som tar mycket tid och för en tredje så kanske man måste fundera på om det går att hitta andra lösningar.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Ja alltså hur gör ni egentligen??
Jag och min partner har varit tsm i 1,5 år nu. Första året hade jag min häst uthyrd på foder och nu i våras såldes hon då jag hittade en ny häst att köpa istället. Men nu det senaste halvåret när jag haft häst har våran relation blivit allt sämre då jag alltid stressar för att hinna med hästen, skola, jobb och partner. Min partner är tyvärr inte alls intresserad av hästar utan tycker bara det är jättetrist att vara med... Hur hinner ni med??
Min man plus barn är med i stallet varje gång. :)
 
Ok. Jag tror ändå att många mest hänger i soffan/ framför datorn på kvällarna och inte är så aktiva som du berättar om.

Men alltså det finns ju en uppsjö av intressen förutom hästar, vad får dig att tro att icke hästägare bara slappar efter jobbet? Sen finns det ett hem att ta hand om också... Nä slappa en vardagskväll det har jag nog inte gjort efter att jag flyttade från föräldrarna och helservicen.
 
Men alltså det finns ju en uppsjö av intressen förutom hästar, vad får dig att tro att icke hästägare bara slappar efter jobbet? Sen finns det ett hem att ta hand om också... Nä slappa en vardagskväll det har jag nog inte gjort efter att jag flyttade från föräldrarna och helservicen.
Läs de tidigare och senare inläggen.
Jag skrev att par i min bekantskapskrets slappar ihop och gör aktiviteter separat.
 
Läs de tidigare och senare inläggen.
Jag skrev att par i min bekantskapskrets slappar ihop och gör aktiviteter separat.

Jo jag har läst dina tidigare inlägg och jag ställer mig fortfarande lika frågande? Men visst, det beror väl på vad man menar med "aktivitet". Jag och min sambo fixar med hushållet, bygger, tar hand om skog och mark tillsammans. Tillsammans som i att vi gör det ihop samtidigt. Det anser vi är aktivitet.
 
Jo jag har läst dina tidigare inlägg och jag ställer mig fortfarande lika frågande? Men visst, det beror väl på vad man menar med "aktivitet". Jag och min sambo fixar med hushållet, bygger, tar hand om skog och mark tillsammans. Tillsammans som i att vi gör det ihop samtidigt. Det anser vi är aktivitet.
Du och min bekantskapskrets har nog olika livsstilar. Jag har nog inte någon som har skog eller mark eller bygge att ta hand om. Möjligtvis en trädgård. Då är det ofta en som tex målar staket när den har tid för det. Den andra har ansvar för odlingarna och fixar med tomatplantorna när den har tid för det.
 
När jag förut hade förhållanden så var vanliga aktiviteter ihop; promenera, gå och fika, åka och bada på sommaren, träffa vänner o g familj. Nån gång per år reste Vi bort ihop.
Sen hade jag aktiviteter; gick på språkkurs, sjöng i kör, spelade i band, tränade, olika hantverk etc. Och de jag träffade hade ofta sportintresse. Så de gick på sådant medan jag gick på konserter, teater som han inte var intresserad av.
Bor man i lägenhet / hus som inte ska renovera och inte har barn så blev det inte så mkt hushållsarbete även när man bodde ihop. Att städa lägenheten tog max en timme i veckan. Så det gjorde vi sällan ihop.
 
Men alltså det finns ju en uppsjö av intressen förutom hästar, vad får dig att tro att icke hästägare bara slappar efter jobbet? Sen finns det ett hem att ta hand om också... Nä slappa en vardagskväll det har jag nog inte gjort efter att jag flyttade från föräldrarna och helservicen.

Vad har du för hem som kräver arbete varje kväll?
:)
 
Genom att det pekar på vikten av att prioritera, kommunicera samt vikten av att ge varandra egentid.

Min sambo vill inte ha egentid, han tycker inte om att vara ensam.

(Jag å andra sidan älskar det. Kommer hem ett par timmar före honom varje dag så båda får nästan som vi vill.)
 
Mitt inlägg handlade om att göra aktiviteter ihop med partnern. Och jag ser inga par som gör aktiviteter ihop flera kvällar i veckan. Jag har massa intressen så har fullt upl att fylla det med andra saker än hästar. Men det var inte det som diskussionen gällde.

Vad tråkigt att inte göra saker tillsammans!

Vi gör ju mycket saker med hästarna och det är just tillsammans som är en stor del av poängen. Alla mina går att åka själv med (praktiskt när jag hoppar på en sista-minuten-träning eller veterinärtid på dagtid) men det är ju så mkt trevligare att åka iväg tillsammans.
 
Min man plus barn är med i stallet varje gång. :)
Helt OT, och gäller inte dig, men åååå, vad jag lider med de män (inte sexistiskt, men det har bara varit män) och barn som genom åren har förekommit i stall som jag stått i, som timme ut och timme in nästan varje dag vankar fram och tillbaka på stallgången, i ridhuset, väntar i bilen, etc, medan hästägarpartnern "bara" ska fixa lite. Jag kan inte förstå tjusningen i att ha en uttråkad skugga efter mig (som visserligen är för snäll och inte säger ifrån), det skulle vara stressigt till tusen. Notera skillnaden mot en partner/barn som är aktiva av egen vilja, inte kommenderas till några olika sysslor mellan vankandet.

Som motvikt mot alla dessa stackars män och barn som jag sett genom åren berättade gubben om en fru som gått som sin gubbes caddy på golftävlingar, helt ointresserad av golf egentligen, bara uttråkat bärandes en väska en hel dag. Feministen i mig borde bli upprörd, men som motvikt kändes det nästan skönt att höra. Vet inte om jag stått i konstiga stall, men dessa ..., - kommer inte på något bra namn på dem... skuggor? - har funnits i varje stall jag stått i under snart 30 år. När barn dessutom är inblandade känns det extra tråkigt, en mesig karl har ett val - att ryta ifrån eller gå, men ungar som ska stå och hänga dag ut och dag in. Nej, då är det bättre att var och en får göra det den vill än att tvingas umgås.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 988
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 506
Senast: Ajda
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp