Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här verkar vara ett inte helt ovanligt problem för en del. Jag önskar att jag kunde säga att jag var förvånad, men det är jag inte.

Du får ansöka om försäljning via tingsrätten.
Om du tar ut skilsmässa så sker bodelning automatiskt, väljer du att inte gå den vägen så måste du driva allt själv. Det går givetvis det med, men det är tyngre.

Förbered dig på att den här processen kan ta några år.

Han vägrar sälja trots riktigt bra bud. Han nekar budet.

Jag är inte förvånad. Han vet precis vad han sysslar med och har dig i fällan. Han har den ekonomiska makten och obstruera processen i hur många år som helst.

Jag vet att du har dina själ till att inte ansöka om skillsmässa, men tyvärr. Du kommer gå under och dina barn kommer må dåligt hela sin barndom.

Jag hade ingen bra relation till min mamma och en av anledningarna var att hon inte drog från pappa när vi var små. Utan tvingade oss bo kvar i en dysfunktionell familj under hela våruppväxt. Jag drog innan jag fyllde 17 år och vägrade ha kontakt med mina föräldrar under många år.

Jag är övertygad om att du behöver begära skillsmässa nu och ta den smällen som kommer från maken. Dock kommer socialen ha större svängrum att ge dig hjälp då och det är tyvärr den enda vägen.

/Lizzie

Ansök om skilsmässa? Jag förstår inte vad problemet är.
Om du inte visar för myndigheterna att du vill bryta upp med denna man så kommer du inte få samma hjälp.
Vill ni leva ihop i framtiden så gift er bara igen då.

Exakt!

Jag begärde skillsmässa 2010 - då fick jag nog av en surgubbe till man och när han tyckte att jag skulle sälja hästarna så åkte han ut :rage:. Jag tog över gården och löste ut honom. Han fick sitta och tjura i en lägenhet i stan ett par år, tills han kom på bättre tankar. 2015 blev vi sambos igen och 2018 gifte vi om oss. Så visst går det att hitta tillbaka till varandra :heart

/Lizzie

Jag har haft kontakt med jurist som rådde mig att avvakta med begäran om skilsmässa tills tvångsförsäljning är beviljat. Nåt om att det vore enklare pga den tredje delägaren
vad baserar man tvångsförsäljningen på om det inte finns någon skilsmässa? Är det att den tredje delägaren vill sälja?

Jag kommer dock inte överleva att tvångssälja huset enligt mannen ifråga.

Nåt soc visste. Samtidigt som de lät honom åka hem till mig efter ett upprörande möte(de visste att han skulle åka till mig för han sa det till dem)och ringde inte ens och förvarnade mig om hans humör trots att jag bad om det.

Jag står ensam. Ingen del av samhällets skyddsnät fångar mig.

Nåt soc visste. Samtidigt som de lät honom åka hem till mig efter ett upprörande möte(de visste att han skulle åka till mig för han sa det till dem)och ringde inte ens och förvarnade mig om hans humör trots att jag bad om det.

Har du polisanmält det hotet?

En del av det problemet är nog att du inte ansöker om skilsmässa, inte polisanmäler hot, inte polisanmäler våld mot barnet osv. Ena gången är han farlig, nästa gång ber du honom om hjälp och vill ha honom där.

Samhällets skyddsnät är långt ifrån perfekt, men du behöver ju agera som om du faktiskt behöver nån hjälp.

En del av det problemet är nog att du inte ansöker om skilsmässa, inte polisanmäler hot, inte polisanmäler våld mot barnet osv. Ena gången är han farlig, nästa gång ber du honom om hjälp och vill ha honom där.

Samhällets skyddsnät är långt ifrån perfekt, men du behöver ju agera som om du faktiskt behöver nån hjälp.
Och det kan man inte alltid förren man har FÅTT hjälpen. Det är det sista jag säger om det. Kom igen när ni riskerar samma saker.

Och det kan man inte alltid förren man har FÅTT hjälpen. Det är det sista jag säger om det. Kom igen när ni riskerar samma saker.

Jag vet. Det är farligt att lämna. Men det är också livsfarligt att stanna.
Min uppfattning var att det var att kliva ut i helvetet att begära skilsmässa. I retrospektiv fattar jag inte hur jag orkade. Men, jag är också friare och gladare idag, har bättre ekonomi och framförallt har hans makt över mig minskat. Pga barn finns en del kvar men det är faktiskt en piss i Mississippi mot innan.

Fast rent krasst gör du inget för att slippa stå ensam. Jag förstår att det är läskigt men du måste väl ändå inse själv att det här inte är hållbart? Du vill bli av med honom men gör allt du kan för att han ska fortsätta ha kontroll över dig. Vad tycker du myndigheterna ska göra när det enda de ser är att klamrar dig fast vid honom?

Om du är rädd för att han blir våldsam så måste du helt enkelt våga ta steget att lämna, även fast det såklart inte är enkelt i sig.

Det är dock lite svårt att förstå om du är rädd för det eller inte. Å ena sidan skriver du att han hotar att döda dig (om det ska tolkas så?) och vill att socialtjänsten ska ta det på allvar (och ringa polisen?) men å andra sidan så verkar du inte ta hotet på allvar själv?

I trådstarten skriver du att du inte tror att han blir våldsam, har det ändrats nu?

Om du är rädd för att han blir våldsam så måste du helt enkelt våga ta steget att lämna, även fast det såklart inte är enkelt i sig.

Det är dock lite svårt att förstå om du är rädd för det eller inte. Å ena sidan skriver du att han hotar att döda dig (om det ska tolkas så?) och vill att socialtjänsten ska ta det på allvar (och ringa polisen?) men å andra sidan så verkar du inte ta hotet på allvar själv?

I trådstarten skriver du att du inte tror att han blir våldsam, har det ändrats nu?
Instämmer.
Ju längre tråden blir desto märkligare är allt. Leker TS med oss?
Det blir allt mer osannolikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar