Ja jag skulle tolka det som helt normalt med tanke på all forskning jag har läst om hur förskolor hanterat barn av olika kön osv.
Dvs det är helt normalt och har varit helt normalt att könsdifferentiera bemötande av barn på förskolor. Prata mer med flickor, vänta på svar från dem, ge pojkar korta kommandon, straffa flickor hårdare vid agression, inte visa flickor legorummet aktivt och pojkar dockrummet aktivt. Låta barn som står tyst vänta tills man tagit hand om de som skriker (finns målande exempel på det från forskning. En pojke 3 år som får vänta i tio minuter när han är snäll, men omedelbart får hälp när han bryter ihop och skriker.) Att rita blommor för flickor och bilar för pojkar. Låta flickor servera och vara småfröknar åt pojkar som grymtar och pekar vid måltider osv. Acceptera våld mellan och mot pojkar från andra barn. Det finns filmer, forskning, statistik på det. Även från senare år. Sedan är det meningen att det ska ingå i utbildningen att det inte ska vara så. Men de verkar inte internaliserat det speciellt. Till min förvåning.
Det är ju inte en slump att pojkar ligger efter språkmässigt och i förmåga att ta hand om sig själva. Det kan vara bara föräldrarna, bara förskolepersonalen, lärarna, filmerna på TV eller såklart en kombination av de alla.
Men som sagt vår första förskola hade forskningsansluten äldre personal som var helt uppdaterad. Vår andra var enligt alla vi pratade med en av de bättre förskolorna som fanns. Och den enda i området.
Men tack för anklagelsen om att jag är värdelös som inte flyttade mitt barn, det värmde.
Ingen av de andra föräldrarna flyttade heller sina barn från förskolan. Trots att de fick mycket lite gehör på föräldramöten om att bjuda in lilla Lisa som älskade Lego hemma till Legorummet (-va? uh va? öh jaaa så kan man kanske göra) eller mamman till lille Sven som ville att de skulle växla aktiviteter. Dvs att teatergruppen, ritagruppen och BMX gruppen och vetenskapsgruppen sedan skulle flytta ett steg så att BMX pojkarna fick testa teater och måla. Uppmuntra till att utveckla sina förmågor -nej absolut inte! Barnen skulle inte uppmuntras utanför sitt område.)
Eller senare förskoleklasslärare sa till min man. Så lustigt, ditt barn är det enda som kan leka både flick och pojklekar.

varvid han tyvärr inte sa, men tänkte. -inte konstigt om ni kallar det för det... Tror bara folk inte lägger märke till det. Grannpappan sa till min son att han lika gärna kunde ha klänning och rosetter om han inte ville spela ett visst dataspel när han var 5... Ja villaområde. Misstänkte plötsligt att dessa är de värsta.