Bukefalos 28 år!

Att rida i Dressyrsadel

Sv: Att rida i Dressyrsadel

Ett litet tips. Försök hitta en dressyrsadel med flyttbara vulster. Det finns modeller som har kardborrevulster. Massor av dressyrsadlar tvingar bak skänkeln alldeles för långt och speciellt då för en hoppryttare. Med flyttbara vulster kan du bygga om sadeln lite så att du kad föra fram låren en aning. Det kan hjälpa.

Mvh Monika
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Nu har jag ridit i den i fyra månader. Och jag har långt ifrån lyckats sitta bra i den än. Men då rider jag också en häst som har jobbat i helt fel form ett bra tag - och fortfarande har lite trubbel med form och balans. Så det gör ju inte direkt saken bättre!!

Lycka till!! Och glöm inte att Stretcha höftböjaren. Vi hästmänniskor är så lustiga, stretachar hästen och pysslar och donar, men oss själva tar vi inte hand om!
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Hej!
Jag rider en häst ibland och han hade allroundsadel först. Sen köpte ägaren en begagnad dressyrsadel. Den var svår att sitta i i början, men tränar man så går det :D
Så mitt tips till dig:
Träna, träna och träna :idea:
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Tack för all uppmuntran, råd och tips! :)

Jag skall börja TRÄNA i min sadel och inte ge upp!!

Skönt att veta att fler har haft omställningsproblem!
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Lycka till!! Och glöm inte att Stretcha höftböjaren. Vi hästmänniskor är så lustiga, stretachar hästen och pysslar och donar, men oss själva tar vi inte hand om!

Ja vet! Har ridit omkring med ett stukat lillfinger i 2 veckor och det blir lixom inte bättre! (konstigt) Det gör jätteont!
Hästen har ett inflammerat sår och det lägger jag 45 min/dag och tvättar o grejar. Hästmänniskor är konstiga...
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Skönt att veta att fler har haft omställningsproblem!

oooooh ja! Är fortfarande där :angel: Men det blir bättre och bättre.
Jag rider mkt barbacka och mkt utan stigbyglar! ENVISHET!! :p
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

det skulle jag också göra om inte hästen såg ut som ett staket - han är såååå tunn över ryggen (under uppbyggnad om nu allt går som det ska). Vill inte ens veta hur det skulle kännas att sitta på honom utan sadel.. Aoooooooo :eek:
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

*kl*
En dressyrsadel som jag faktiskt gillade var en kieffer och då är jag ändå en inbiten galopp och hoppryttare...
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

det skulle jag också göra om inte hästen såg ut som ett staket - han är såååå tunn över ryggen (under uppbyggnad om nu allt går som det ska). Vill inte ens veta hur det skulle kännas att sitta på honom utan sadel.. Aoooooooo :eek:

Jaha - aj då! Mkt tömkörning kanske?

Själv har man ju en bred plattryggad historia, så för mig går det bra! Bortsett från att det blir lite för brett för mitt bäcken/mina höfter :crazy:
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Jag gillade Jaguar när jag bytte gren. Det var den första dressyrsadel jag satt i och den var faktiskt skön! Inte så djup i sitsen och med inte så stora stöd! Det är bara att träna på så lär du dig snart! Kan tillägga att jag också gick direkt från Butet och jag saknar fortfarande den sadeln...:cry: önskar jag inte sålt den.
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

du har antagligen en dressyrsadel som inte passar dig antingen i storlek eller i typ eller både och :angel:

exempel:

Jag har alltid haft superdjupa dressyrsadlar med mycket stöd vilket jag trivs med, när jag då skulle skaffa hoppsadel så hade jag problem med att de var för grunda och med för lite stöd, dessa kunde jag absolut inte rida i. Hittade dock till slut en ngt djupare sadel med lite mer stöd och nu går det riktigt bra :rofl:

sen finns det ju givetvis alltid en invänjningsperiod oxå, skänklar och sits blir ju annorlunda i en dressyrsadel om du jämför med hoppsadeln, men det ska mer kännas ovant och du ska känna att du kan rida i den, prova dig fram. Åk till en hästaffär och prova sadlar (du vet på en sådan där bock) så kan du redan då få ett hum om vad som egentligen passar dig.

Lycka till
 
Sv: Att rida i Dressyrsadel

Jag gillade Jaguar när jag bytte gren. Det var den första dressyrsadel jag satt i och den var faktiskt skön! Inte så djup i sitsen och med inte så stora stöd! Det är bara att träna på så lär du dig snart! Kan tillägga att jag också gick direkt från Butet och jag saknar fortfarande den sadeln...:cry: önskar jag inte sålt den.

jag vet! älskar min butetsadel över allt annat!! :love: önskar jag kunde köpa en exakt likadan fast med längre kåpor bara...
Kommer aldrig att sälja den!
Skall prova en Jaguar... börjar bli lite shoppingsugen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hola allesammans! Äntligen är det dags för hoppsadel, efter ca 1,5 år i dressyrsadel. Vi var ute och kollade och hittade en Roma för ett...
Svar
4
· Visningar
2 188
Senast: spinxx
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 050
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 211
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp