Bukefalos 28 år!

att sadla en blöt häst?!

C

chrisse

Om ni kommer till stallet och ser er häst i hagen. Det har småregnat hela dagen så hästen är blöt på ryggen men liksom inte kall eller så.

Vad gör ni då?
Drar ni fram hårfönen?
Eller sadlar ni på det blöta?
Hur gör ni om det är mycket skitigt i det blöta? Som när man borstar så smetas det bara ut. Ni förstår väl hoppas jag =)

Vet att många har sina hästar täckta nu så jag riktar mig till de som inte täcker sina hästar.

Mia.
 
jag torkar så godt det går med en handuk om det uppstår ett sådant problem för mig.
 
Är hästen bara blöt, så använder jag handduk i möjligaste mån. Har jag tid på mig brukar jag lägga på fleecetäcke en stund och fika. Det brukar göra susen och fungera för mig. *S*

Men är hästen döskitig, jaa... då försöker jag använda piggborsten och få bort värsta leran och sedan lägga på ett täcke och försöka få hästen att torka lite till. Har man då tur, kan man få bort den värsta leran. Går det att få någorlunda rent runt där sadeln och tränset ska ligga, ja då rider jag. Annars får hästen vila.

Nu för tiden, har jag täcke på min häst. Men ovanstående "praktiserade" jag när jag hade sköthästar.
 
Tar in honom det första jag gör. Gnider med torr halm i omgångar sadelläget. Borstar och borstar, gnider med torr handuk, borstar borstar. Lägger på tunt fleecesvettäcke sånt som "suger ut". Ställer honom inne och börjar mocka och göra iordning mat. Kollar läget. Är han torr i sadelläget och det fortfarande regnar ute brukar lägga ett regnländtäcke och så kör vi litet lungt. Regnar det mycket "skiter vi i det", regnar det inte alls kör vi litet mer, oftast ländtäcke på då med. Han är pälssatt och jag använder nästan aldrig täcke om jag inte skall träna den dagen och det är regnlerväggling redan på morgonen.
 
Är han skitig, så spolar jag.
Brukar låta hästen torka LITE innan jag sadlar. Men jag väntar inte tills han torkat upp helt.
 
Dina är väl lurviga? eller hur var det??? pratade vi inte om lurviga bollar förra året??? :)
 
jag rider inte alls utan kör markarbete istället.eftersom är hästen blöt så kan det brännas på hästens rygg om den är blöt under sadeln! /Tess
 
Min dotter rider barbacka om ponnyn är blöt, han har så tjock lurvig päls. :)
Fluff
 
Rider alltid barbacka så jag bara sätter på han fårskinnet å sen äre bara å rida! :banana:
Brukar aldrig borsta om han är blöt, har lärt mig att det kan bli sår i huden då..
Skulle han va hemskt smutsig så skulle jag låta han torka så jag kan borsta av han innan jag rider. :)
 
Jag låter bli att rida den dagen, eftersom jag en gång fått lära mej "Aldrig sadel på blöt häst". Som någon annan skrev, friktionen av sadeln mot en blöt hästrygg gör att det kan bränna.

Immer
 
Bara blöt = lägger på vojlock (vilket jag aldrig använder annars) och kör på som vanligt.

Skitig = försöker först med piggborste. Funkar inte det svampar jag av med ljummet vatten och torkar med handduk. Använder vojlock och rider som vanligt.
 
Jag täcker så behöver jag inte oroa mig för det.... :smirk:
Men jag sadlar aldri en våt häst, och absolut inte en lerig!! Om hästen är våt efter tvätt, så KAN jag tänka mig att lägga på sadel, men absolut inte om han har stått ute i regnet....
 
Jag sätter aldrig någonsin en sadel på en blöt hästrygg, skulle faktiskt inte ens komma på tanken.

Utan jag marktränar min häst istället när ryggen är blöt, för mig är det inte så viktigt att träningen måste bestå just av ridning varje gång.....tvärtom faktiskt.
 
Nu har jag mina hästar täckade, ;) men på sommaren kan man ju råka ut för detta.
Gillar INTE att lägga sadel på blöt häst o allra minst lerig osså. :crazy: Försöker att borsta ren o torr så gott det går. Är den väldigt blöt får den stå inne med täcke o torka medans jag tex mockar osv. :)
 
Skulle aldrig i mitt liv sadla en blöt häst.
Jag tar fram en handduk och gnuggar med. Lägger den sen över ryggen medan jag borstar på andra ställen och borstar/torkar sedan igen. Det tar ett tag men det gör väll inget när man har roligt?
Hellre torkar jag min häst hela dan och struntar i ridningen än lägger på honom en sadel på blöt rygg. Det är lika trevligt att mysa inne i stallet som det är att rida. Dessutom borstar jag alltid länge. Man har massor att prata om efter att ha varit ifrån varan i ett helt dygn. :p Minst halva tiden går ju åt till att mysa och bara prata med varandra. :)
 
jag rider inte alls utan kör markarbete istället.eftersom är hästen blöt så kan det brännas på hästens rygg om den är blöt under sadeln! /Tess

Jag har också hört detta men tycker inte att det låter särskilt logiskt. På sommaren när jag rider blir min häst svettig och då även under sadeln (givetvis), svett måste bränna mycket mer än vatten eftersom det finns salt i det men att rida en häst så den blir svettig är det ingen som tvekar att göra.
Jag kör så att hästen får torka lite jag borstar lite för att få det torrare sen sadlar jag. Har ho rullat sig och är skitig så får hon vila (göra nåt annat möjligen) om hon inte torkar inom rimlig tid.
 
jag brukar frottera ordentligt först, och så sadlar jag med dubbla vojlockar, har hört att man kan göra så.
 
e det verkligen sant?( d med att det kan brännas på hästen?) jag menar det borde ju vara samma sak som händer om man rider hästen svettig?

förut var det här också ett problem för mig men efter att jag varit på Irland och ridit så e det inte d längre, där var hästarna nästan alltid blöta och de hade noll skavsår och verkade inte tycka att det var obehagligt.. :confused:
så om pollen är blöt så försöker jag bara skrapa bort det mesta å sen torka med handduk, men enligt mig så behöver inte pollen alls vara helt torr under sadeln.

självklart så är det kanske inte det bästa att göra varje dag men så ofta är det inte som det händer.( inte mig iaf)

mvh camilla
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 517
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 808
Senast: Apollo 13
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp