Att tänka på som hyresgäst

Vad ligger hyrorna på motsvarande hyresrätt?
Den hyran får man alltid ta om man räknar bruksvärde.

Meningen är ju bara att man skall få kostnadstäckning och inte tjäna på sin uthyrning.
Svensk bostadspolitik går liksom ut på det.
DDR-takterna hänger ännu kvar.

Hyrorna är ju inte marknadsmässiga. Tex sitter många på väldigt billiga hyresrätter i innerstan (ofta i äldre hus) medan nyare bostäder längre ut kan ha mkt högre hyror. Så hyrorna har liksom rätt dålig korrelation till marknadsvärdet på motsvarande bostad.

De dyrare bostäderna har ju dessa naturligtvis kortare kötid. Men många har inte råd. Lite moment 22. Mkt få släpper en billig lägenhet mitt i stan. Detta har skapat en stor svart marknad.
 
Hyrorna är ju inte marknadsmässiga.
Nej de är satta enligt bruksvärdesprincipen.
Och så finns det ett speciellt undantag för nyproduktion.
Som hyresvärd så måste man följa den hyressättningen.
Det är bättre lönsamhet på billiga fastigheter med ungefär samma hyra.
Politikerna bestämmer detta.

Marknadshyror är förbjudna fortfarande i denna rest av DDR.
 
En ovälkommen uppdatering :banghead: fick just detta sms:
"Vi har tyvärr fått lite dåliga nyheter av xxxs kommun. De har gjort en genomgång av huset du hyr och vi har tyvärr fått en anmärkning. Vi får tydligen inte ha två platser där mat kan tillagas på vår mark (ugn och spis), så uthyrningen av lillhuset skulle teknisk behöva vara som inneboende, med rätt att värma mat inne i huvudbyggnaden (korkade regler).

När vi byggde om vårt garage till ett gästhus så var kommunen väldigt vag i hur reglerna fungerade, de sa att vi kan stoppa in vad vi vill i huset och använda det som vi ville. Men nu har de alltså förtydligat hur vi skall förhålla oss, och vi behöver göra en rättelse.

Rent formellt behöver vi inom en snar framtid göra om köket lite, genom att ta bort den fast installerade spisen och ugnen och istället sätta in ett köksskåp där. Kommunen behöver sedan komma förbi och inspektera att det inte finns någon spis eller ugn i huset.

Vi vill väldigt gärna behålla dig som hyresgäst. För vår del får du gärna ställa in löstagbara plattor och en löstagbar ugn, vi kan tänka oss att göra avdrag i hyran för dina inköp av detta också. Det får rent formellt inte vara våra, men om du vill kan vi även inhandla dem så att det blir minimalt insats för dig. Kylskåp/frys är tydligen inga problem alls, det får man ha och likaså fläkt. Om du tycker att en sådan lösning skulle kunna vara ok, så kan vi dessutom tänka oss kompensera med att sänka hyran med 1000kr månaden.

Vi är väldig ledsna att det blivit så här, det har inte varit vår intention. Vi vill ju såklart följa riktlinjerna, och göra detta på rätt sätt. Vi hoppas att du kan tänka dig denna lösning."
De kan såklart inte hjälpa detta, och tyvärr så står det i kontraktet att ingen minskning av hyran gäller om de behöver gå in för att göra något så den delen är att glömma.

Men jag funderar över minskningen av hyran, bara 1000 kr kändes lite lite..? Med tanke på att det blir en tvåa utan ugn och spis.
Dock så erbjuder de sig att betala "mina" ersättare för dem isåfall.

Jag vet inte, tycker ni att det låter rimligt? Hyran är dock hög redan från början.
 
Det är ju jättebra.
Det finns utmärkta lösa plattor och ugnar.
Dessutom så kan man ju laga mat i typ Crock-Pot och mikrovågsugn.

För egen del så är jag hellre utan spis än diskmaskin.
Jag har ingen diskmaskin heller ;)

Men ja, jag tror inte att det är så stora problem att skaffa ersättare. Problemet är snarare tiden det kan ta att plocka ut spisen och fixa till det, då jag har en katt som är rädd för främmande och antagligen kan inte bo där under tiden.
Plus om hyran blir för dyr sedan? Vill inte riktigt bli lurad heller. Jag menar, en tvåa på 38 kvm utan spis och ugn för 11' per månad?
 
Du är redan lurad.
Den är svindyr även med spis och vore det även med diskmaskin.
Du betalar sjukt för mycket oavsett spis eller ej.
Det förstår jag att du tycker, tyvärr är situationen sådan i det här området. Frågan är mera hur mycket påverkar en avsaknad av spis/ugn hyran i tusenlappar? I vanliga fall alltså.
 
Det förstår jag att du tycker, tyvärr är situationen sådan i det här området. Frågan är mera hur mycket påverkar en avsaknad av spis/ugn hyran i tusenlappar? I vanliga fall alltså.

För mig hade det varit en dealbreaker, tyvärr. Inte en chans att jag hade bott utan spis och ugn.

Jag tycker att det borde vara en ganska rejäl hyressänkning mtp att en väsentlig del av den funktionella bostaden försvinner (möjligheten att laga mat).
 
För mig hade det varit en dealbreaker, tyvärr. Inte en chans att jag hade bott utan spis och ugn.

Jag tycker att det borde vara en ganska rejäl hyressänkning mtp att en väsentlig del av den funktionella bostaden försvinner (möjligheten att laga mat).
Sålänge de bekostar alternativ så finns ju dock fortfarande möjligheten att laga mat. Även om jag tänker att det aldrig kan funka lika bra som med vanlig ugn och spis.
 
Som sagt, jag har inte någon chans att hitta en annan hyresbostad i denna kommun eller runt om till billigare pris än så. Sånt är kostnaderna här.
Irriterande men vad kan man göra, jag står tyvärr inte i kö i Stockholms hyreskö och det skulle ta alltför lång tid innan jag får någob möjlighet. Jag behöver en bostad nu pga covid-19.
 
En ovälkommen uppdatering :banghead: fick just detta sms:
"Vi har tyvärr fått lite dåliga nyheter av xxxs kommun. De har gjort en genomgång av huset du hyr och vi har tyvärr fått en anmärkning. Vi får tydligen inte ha två platser där mat kan tillagas på vår mark (ugn och spis), så uthyrningen av lillhuset skulle teknisk behöva vara som inneboende, med rätt att värma mat inne i huvudbyggnaden (korkade regler).

När vi byggde om vårt garage till ett gästhus så var kommunen väldigt vag i hur reglerna fungerade, de sa att vi kan stoppa in vad vi vill i huset och använda det som vi ville. Men nu har de alltså förtydligat hur vi skall förhålla oss, och vi behöver göra en rättelse.

Rent formellt behöver vi inom en snar framtid göra om köket lite, genom att ta bort den fast installerade spisen och ugnen och istället sätta in ett köksskåp där. Kommunen behöver sedan komma förbi och inspektera att det inte finns någon spis eller ugn i huset.

Vi vill väldigt gärna behålla dig som hyresgäst. För vår del får du gärna ställa in löstagbara plattor och en löstagbar ugn, vi kan tänka oss att göra avdrag i hyran för dina inköp av detta också. Det får rent formellt inte vara våra, men om du vill kan vi även inhandla dem så att det blir minimalt insats för dig. Kylskåp/frys är tydligen inga problem alls, det får man ha och likaså fläkt. Om du tycker att en sådan lösning skulle kunna vara ok, så kan vi dessutom tänka oss kompensera med att sänka hyran med 1000kr månaden.

Vi är väldig ledsna att det blivit så här, det har inte varit vår intention. Vi vill ju såklart följa riktlinjerna, och göra detta på rätt sätt. Vi hoppas att du kan tänka dig denna lösning."
De kan såklart inte hjälpa detta, och tyvärr så står det i kontraktet att ingen minskning av hyran gäller om de behöver gå in för att göra något så den delen är att glömma.

Men jag funderar över minskningen av hyran, bara 1000 kr kändes lite lite..? Med tanke på att det blir en tvåa utan ugn och spis.
Dock så erbjuder de sig att betala "mina" ersättare för dem isåfall.

Jag vet inte, tycker ni att det låter rimligt? Hyran är dock hög redan från början.
Sjukt konstig regel, begränsning av antal matlagningsplatser? Det låter ju jättemärkligt, men jag kan inget om den typen av regler så kanske inte är så konstigt som det låter..

Du får väl fundera på hur mkt du påverkas av att ha lösa plattor och lös ugn jämfört med vanliga. Kommer det hindra din matlagning? Kommer det bli krångligt? Påverkar det tex hur mkt hushållsel du betalar?
Det låter ju som att du inte kommer behöva lägga ut varken tid eller pengar på hela grejen och du betalar ju redan tokmycket pengar. Om du inte påverkas negativt kanske det inte är så mkt att krångla kring.
 
I klartext så har de byggt en bostad utan att söka bygglov.
På grund av att de felaktigt sagt att de skulle göra ett gästhus (medvetet eller ej) istället för en uthyrningslägenhet så har informationen från kommunen handlat om en helt annan situation.

Ärligt talat hade jag litat mer på att den nya lösningen, som uppenbart syftar till att kringgå reglerna, var pålitlig om de sagt att de klantat sig istället för att skylla ifrån sig på kommunen. Frågan är om de medvetet navigerar i gråzonen eller är kassa på att informera sig om vilka regler de ska följa?

Funderar på om det verkligen är ok att räknas som inneboende ifall man inte delar några gemensamma bostadsytor alls? För du ska på pappret bo utan kök, inte ha avtal om att få använda deras? Eller ska ni formellt dela kök, men i verkligheten så får du inte använda det?
Jag hade som minimum velat se hur det nya avtalet ska se ut innan jag svarar.

Sen vill jag minnas att du fick bidrag till hyran? Värt att dubbelkolla reglerna där så en "bostad" utan matlagningsmöjligheter verkligen berättigar till utbetalning/samma belopp? För till dem kan du ju inte säga att ni har ett muntligt avtal vid sidan av det på papperet.
 
Sjukt konstig regel, begränsning av antal matlagningsplatser? Det låter ju jättemärkligt, men jag kan inget om den typen av regler så kanske inte är så konstigt som det låter..

Du får väl fundera på hur mkt du påverkas av att ha lösa plattor och lös ugn jämfört med vanliga. Kommer det hindra din matlagning? Kommer det bli krångligt? Påverkar det tex hur mkt hushållsel du betalar?
Det låter ju som att du inte kommer behöva lägga ut varken tid eller pengar på hela grejen och du betalar ju redan tokmycket pengar. Om du inte påverkas negativt kanske det inte är så mkt att krångla kring.
Tycker också att det låter knasigt, googlade just för att se om jag kunde hitta någon sån regel. Men hittade inget :confused:

Det jag påverkas mest av är nog att de måste in och ta bort spisen/ugnen pga min katt.
Kostnaden för el är annars likadan varje månad.
 
Sjukt konstig regel, begränsning av antal matlagningsplatser? Det låter ju jättemärkligt, men jag kan inget om den typen av regler så kanske inte är så konstigt som det låter..
Inte alls konstig regel. De flesta detaljplaner i bostadskvarter tillåter att man har ett bostadshus på tomten, inte två.
De vränger orden för att få det att låta som ett litet formellt misstag, istället för att de helt enkelt har byggt en bostad utan bygglov.
Om det inte går att bo i huset som en självständig bostad, dvs. det bara är komplement i form av extra yta till hushållet som bor i den andra byggnaden så är det inte längre en bostad och då kan flera byggnader tillåtas på samma tomt. Detta försäkrar man sig om genom att det inte finns inredning/utrustning som behövs i en bostad.
 
Tycker också att det låter knasigt, googlade just för att se om jag kunde hitta någon sån regel. Men hittade inget :confused:

Det jag påverkas mest av är nog att de måste in och ta bort spisen/ugnen pga min katt.
Kostnaden för el är annars likadan varje månad.
Det borde ju inte ta så lång tid att ta bort spis och ugn men det beror nog på hur pass inbyggt det är.

Tänker att lösa plattor/lös ugn kan dra mer el än en vanlig.
 
Inte alls konstig regel. De flesta detaljplaner med bostadskvarter tillåter att man har ett bostadshus på tomten, inte två.
De vränger orden för att få det att låta som ett litet formellt misstag, istället för att de helt enkelt har byggt en bostad utan bygglov.
Om det inte går att bo i huset som en självständig bostad, dvs. det bara är komplement i form av extra yta till hushållet som bor i den andra byggnaden så är det inte längre en bostad och då kan flera byggnader tillåtas på samma tomt. Detta försäkrar man sig om genom att det inte finns inredning/utrustning som behövs i en bostad.
Ja det låter ju rimligt. Oseriöst!
Jag hade inte velat bo hos en sådan hyresvärd, men jag förstår att det är svårt för TS som inte har så mkt andra alternativ. Jag hade iaf aktivt börjat leta efter annat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 118
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 184
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 429
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp