Att tänka på som hyresgäst

Det är möjligt. Men så ser det inte ut på marknaden, oavsett vad lagar säger.
@Asko
Det går att åtgärda via Hyresnämnden.

Jag tittade på prisbilden och den ser ut ungefär som Centrala Uppsala.
Om vi sätter ett högt värde på bostaden, typ 3 mille, så blir kapitalkostnaden 5 000:-/månad.
Ett litet hus på ca 40 kvm har en driftkostad på 1 500:-/månad.
Hyran borde bli 6 500:- vid uthyrning enligt Privatuthyrningslagen.

Den blir nog högre om man räknar bruksvärde.
 
Det gör man efter att man har flyttat.
Överraskning kallas det, för hyresvärden.
Men har inte detta ändras så att man endast kan få framtida hyra sänkt, dvs man kan inte retroaktivt få tillbaka "för hög" hyra. Har för mig detta var en av ändringarna som skede samtidigt som privathyreslagen kom.
 
@Asko
Det går att åtgärda via Hyresnämnden.

Jag tittade på prisbilden och den ser ut ungefär som Centrala Uppsala.
Om vi sätter ett högt värde på bostaden, typ 3 mille, så blir kapitalkostnaden 5 000:-/månad.
Ett litet hus på ca 40 kvm har en driftkostad på 1 500:-/månad.
Hyran borde bli 6 500:- vid uthyrning enligt Privatuthyrningslagen.

Den blir nog högre om man räknar bruksvärde.
Det fula är att hela nyproduktionshypen med uthyrningsdel i lägenheter bygger på att man kan ta ut mer. Och mäklarna drar sig inte för att annonsera ut objet med formuleringar typ "bo gratis" om man hyr ut uthyrningsdelen. Jag pressade en mäklare på hur han hade räknat när jag var på en visning av en liten 3:a i vilken ingick uthyrningsdel på drygt 20 kvm (en stor del var bad och tvätt dessutom). Svaret jag fick var att han tänkt att man själv skulle bo i den lilla delen och hyra ut den större (som då var en liten 2:a)! Fick ändå inte ihop hans kalkyl. Klart billigare att köpa en äldre 2:a utan uthyrningsdel.
Jag undrar hur det kommer att gå med hela (den politiska) satsningen på uthyrningsdel när det går upp för köparna att idén inte är så bra som det verkar. Om man inte hyr ut så blir det oftast ganska dyra och svårtutnyttjade kvadratmeter, vad ska man med två stora badrum, 2 tvättmaskiner, 2 torktumlare och ett extra pentry i en 3:a?
Vad jag förstått kan man delvis komma runt problemet genom att hyra ut möblerat, då kan man ta ut mer.
 
Jag hade fått intrycket att det bara var framtida hyror man kunde få ner? Men det kanske var annan uthyrning det gällde?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-tillbaka-pengar-efter-att-ha-betalt-overhyra

"Observera att reglerna gäller andrahandsuthyrning för hyresrätter. För den som hyr en bostadsrätt i andra hand är det andra regler (privatuthyrningslagen) som gäller. Då kan andrahandshyran bli högre och den som betalt alltför hög hyra kan inte få överhyra återbetald efter beslut från hyresnämnden."
 
Dock kan man som hyresvärd bli återbetalningsskyldig om det är en oskälig hyra och om hyresgästen tar ärendet till Hyresnämnden.

Det beror väl lite på vilken typ av uthyrning det rör sig om? Hyresrätter som hyrs ut i andra hand är ganska väl reglerade och hyr man ut med oskäligt påslag kan man dels bli återbetalningsskyldig och dels i värsta fall förlora kontraktet.

Hyr man ut en BR så lättades reglerna för ett antal år sedan. Senast jag kollade hade man rätt att räkna med en schablonränta på 4% på bostadens marknadsvärde. Dvs om bostaden har ett marknadsvärde på 3 milj skulle det bli 10 000 i månaden. Därefter får man ju lägga på avgiften och likn.
 
Men har inte detta ändras så att man endast kan få framtida hyra sänkt, dvs man kan inte retroaktivt få tillbaka "för hög" hyra. Har för mig detta var en av ändringarna som skede samtidigt som privathyreslagen kom.
Om det är privatuthyrningslagen som gäller ja.
Den gäller t.ex. inte för uthyrning i andra hand av en hyresrätt.
Hur som så kan du ju bestrida hyran de sista 3 månaderna av ditt boende.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-tillbaka-pengar-efter-att-ha-betalt-overhyra

"Observera att reglerna gäller andrahandsuthyrning för hyresrätter. För den som hyr en bostadsrätt i andra hand är det andra regler (privatuthyrningslagen) som gäller. Då kan andrahandshyran bli högre och den som betalt alltför hög hyra kan inte få överhyra återbetald efter beslut från hyresnämnden."
Tack, så var det. Rektroakitv är alltså inte möjligt om uthyrningen är enligt privatuthyrningslagen.
 
Senast jag kollade hade man rätt att räkna med en schablonränta på 4% på bostadens marknadsvärde.
Den räntan har nyligen sänkts till 2%, många har missat det.
Och det gäller bara för första hyresgästen i första hyresobjektet.
Så det faller när man byter hyresgäst.
 
Jag undrar hur det kommer att gå med hela (den politiska) satsningen på uthyrningsdel när det går upp för köparna att idén inte är så bra som det verkar. Om
Det är fortfarande en bra lösning på flexibel bostadsyta.
Man slipper flytta men kan bo olika stort över tid.
 
Den räntan har nyligen sänkts till 2%, många har missat det.
Och det gäller bara för första hyresgästen i första hyresobjektet.
Så det faller när man byter hyresgäst.

Ok, få skulle nog hyra ut en attraktiv br-etta i sthlm innerstad tex för 5000 kr i månaden (om det inte var ett kompispris till ngn de kände).
 
Det är fortfarande en bra lösning på flexibel bostadsyta.
Man slipper flytta men kan bo olika stort över tid.
Smidigt några gånger i livet visst, men det är väldigt dyra kvadrat. Kök och badrum är det som är dyrast vid nyproduktion av lägenheter. Behöver man nyttja hela lägenheten blir det ofta ganska svårutnyttjade utrymmen (extra ingång, extra hall etc). I en stor lägenhet gör det kanske inte så mycket men i lägenheter på 60-80 kvm blir det väldigt tydligt. Två badrum (och tvättmaskiner) kan man kanske leva med, men två kök försvårar användandet av rummen (vem vill ha spis, kyl/frys och diskmaskin i barnrummet eller sovrummet?). Behöver man en trea så blir det klart billigare utan de extra kvadraten och investeringarna i kök, bad och kanske VVS-stammar. Även samma antal kvadrat men utan extra investeringar blir billigare både i investering och drift.
 
Ok, få skulle nog hyra ut en attraktiv br-etta i sthlm innerstad tex för 5000 kr i månaden (om det inte var ett kompispris till ngn de kände).
Då så kan man använda bruksvärdesprincipen i stället.
Men nog är värdet på en etta i innerstad högre än 3 mille?
Och så avgiften på det.
 
Då så kan man använda bruksvärdesprincipen i stället.
Men nog är värdet på en etta i innerstad högre än 3 mille?
Och så avgiften på det.

Det beror ju lite på läge och antal kvm.
Avgifterna är ofta väldigt låga (jag har tex knappt 500 kr i månaden och då ingår Br försäkring, Wi-Fi och comhem, dvs har rent krasst ingen direkt avgift).
 
Två badrum (och tvättmaskiner)
Två badrum är väl bra att ha om man är flera?
Köket kan man ju sälja i delar, de är inga dyra saker. Våtrum är dyrt.

Jag kan se en sådan bostads livscykel.
Singel bor i lilla delen.
Par bor i stora delen.
Familj bor i hela efter att ha slängt ut ena köket som ändå var slitet.
Barnen flyttar hemifrån och ett nytt kök installeras i lilla delen.
Par hyr ut lilla delen.

Jag kan se meningen med flexibiliteten. Många är de som vill slippa att flytta runt.
 
Det beror ju lite på läge och antal kvm.
Avgifterna är ofta väldigt låga (jag har tex knappt 500 kr i månaden och då ingår Br försäkring, Wi-Fi och comhem, dvs har rent krasst ingen direkt avgift).
Vad ligger hyrorna på motsvarande hyresrätt?
Den hyran får man alltid ta om man räknar bruksvärde.

Meningen är ju bara att man skall få kostnadstäckning och inte tjäna på sin uthyrning.
Svensk bostadspolitik går liksom ut på det.
DDR-takterna hänger ännu kvar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 118
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 184
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 429
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp