Bukefalos 28 år!

Att tänka på som hyresgäst

Sen vill jag minnas att du fick bidrag till hyran? Värt att dubbelkolla reglerna där så en "bostad" utan matlagningsmöjligheter verkligen berättigar till utbetalning/samma belopp? För till dem kan du ju inte säga att ni har ett muntligt avtal vid sidan av det på papperet.

Precis det här tänkte jag med på.
Det kan också vara så att det påverkar ägaren vad gäller skatteregler för hyran de tar in från dig, att det är olika om du är inneboende jämfört med hyresgäst på något sätt.
 
Inte alls konstig regel. De flesta detaljplaner i bostadskvarter tillåter att man har ett bostadshus på tomten, inte två.
De vränger orden för att få det att låta som ett litet formellt misstag, istället för att de helt enkelt har byggt en bostad utan bygglov.
Om det inte går att bo i huset som en självständig bostad, dvs. det bara är komplement i form av extra yta till hushållet som bor i den andra byggnaden så är det inte längre en bostad och då kan flera byggnader tillåtas på samma tomt. Detta försäkrar man sig om genom att det inte finns inredning/utrustning som behövs i en bostad.
Screenshot_20200828-134354_Messages.jpg
 
Som kontrast så betalar min systerdotter 6000:-/månad för en lika stor lägenhet med fullt utrustat kök, diskmaskin, tvättmaskin och hundtillåtet. 700m från Uppsala C.

Jag tror inte det här är en lägenhet dock. Utan ett fristående hus. Rätta mig om jag har fel, @Asko ? Att hyra hus kostar multum i Stockholm. Jag betalar 7900 för mitt lilla torp, 4 mil utanför stan. Och även det är relativt billigt trots avståndet.
 
Jag tror inte det här är en lägenhet dock. Utan ett fristående hus. Rätta mig om jag har fel, @Asko ? Att hyra hus kostar multum i Stockholm. Jag betalar 7900 för mitt lilla torp, 4 mil utanför stan. Och även det är relativt billigt trots avståndet.
Det är ett fristående fd garage med förråd på baksidan.
 
Det där verkar inte bra alls.
De kan dessutom söka bygglov nu för att få ändra från komplement till fristående bostad.

Men som inneboende blir det ju en helt annan hyra.
De kan ju inte direkt hyra ut lika dyrt till någon annan utan ett riktigt kök.
Erbjud en korrekt hyra och se vad de säger om det.
9 000:-/månad vore rimligt med spis.
Erbjud det utan.
Ja som sagt, de kan ansöka i efterhand med vite, men det vill de inte betala om de kan göra såhär. Jag frågade sedan om det blir en hyresbostad utan spis/ugn, eftersom det inte blir inneboende etc..
 
Jag tror inte det här är en lägenhet dock. Utan ett fristående hus. Rätta mig om jag har fel, @Asko ? Att hyra hus kostar multum i Stockholm. Jag betalar 7900 för mitt lilla torp, 4 mil utanför stan. Och även det är relativt billigt trots avståndet.
Fast det är motsvarande en lägenhet. TS har ju ingen trädgård eller så som normalt hör till hus och därför höjer hyran.
 
Jag blir lite beklämd över att fastighetsägaren har så dålig koll. Är det ombyggda garaget verkligen lämpligt att bo i?
Det finns regler för hur mycket ventilation det ska vara, ljusinsläpp (fönster), fukt, brandskyddsregler avseende exempelvis utrymning och material (typ om en byggnad bredvid börjar brinna ska inte denna stryka med direkt) osv. Vad händer om någon granne anmäler för olovligt boende till kommunens miljö- och hälsoskyddskontor? Även om bygglovssidan på kommunen nu säger OK om spisen tas bort så finns andra regler som de kanske inte tittar på, men som andra myndigheter granskar och då kan förbjuda ditt boende. Du kan bli av med boendet på en dag, med förbud förenat med vite (riktat till fastighetsägaren då, inte till dig).
 
Jag blir lite beklämd över att fastighetsägaren har så dålig koll. Är det ombyggda garaget verkligen lämpligt att bo i?
Det finns regler för hur mycket ventilation det ska vara, ljusinsläpp (fönster), fukt, brandskyddsregler avseende exempelvis utrymning och material (typ om en byggnad bredvid börjar brinna ska inte denna stryka med direkt) osv. Vad händer om någon granne anmäler för olovligt boende till kommunens miljö- och hälsoskyddskontor? Även om bygglovssidan på kommunen nu säger OK om spisen tas bort så finns andra regler som de kanske inte tittar på, men som andra myndigheter granskar och då kan förbjuda ditt boende. Du kan bli av med boendet på en dag, med förbud förenat med vite (riktat till fastighetsägaren då, inte till dig).
Det är något med ventilationen som gör att jag måste hålla dörrarna inomhus öppna, så jag hoppas att det är tittat på 😅
 
Jag blir lite beklämd över att fastighetsägaren har så dålig koll. Är det ombyggda garaget verkligen lämpligt att bo i?
Det finns regler för hur mycket ventilation det ska vara, ljusinsläpp (fönster), fukt, brandskyddsregler avseende exempelvis utrymning och material (typ om en byggnad bredvid börjar brinna ska inte denna stryka med direkt) osv. Vad händer om någon granne anmäler för olovligt boende till kommunens miljö- och hälsoskyddskontor? Även om bygglovssidan på kommunen nu säger OK om spisen tas bort så finns andra regler som de kanske inte tittar på, men som andra myndigheter granskar och då kan förbjuda ditt boende. Du kan bli av med boendet på en dag, med förbud förenat med vite (riktat till fastighetsägaren då, inte till dig).
Och försäkringar? Hur går det med sådant om man använder en byggnad på fel sätt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 303
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 217
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 535
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp