Att tänka på som hyresgäst

Har föreslagit visning idag eller imorgon då de skrivit att de har börjat med visningar. Tänkte att man kan besiktiga lägenheten samtidigt tillsammans då.
Och så be om att få se godkännandet från styrelsen.
Är det något annat jag borde fråga om under visningen?
Annars känner jag att jag kan ta med kontraktet hem och läsa igenom det i lugn och ro och skriva under på det samma kväll.
 
Ingen aning hur folk gör, vi i styrelsen ser aldrig hyreskontraktet, det är mellan hyresvärd och hyresgäst.
Så här var det när jag hyrde ut min brf förra året. Jag gav hyresgästens personnummer, kontaktuppgifter, hyrestid mm till styrelsen via en blankett, och fick ett skriftligt godkännande på exakt den hyresgästen. Därefter skrev jag och hyresgästen kontrakt. Det kontraktet lämnades inte till styrelsen. I mitt kontrakt skrev jag in att jag som hyresvärd var ansvarig för att godkännande från styrelsen fanns under hela hyresperioden.
 
Så här var det när jag hyrde ut min brf förra året. Jag gav hyresgästens personnummer, kontaktuppgifter, hyrestid mm till styrelsen via en blankett, och fick ett skriftligt godkännande på exakt den hyresgästen. Därefter skrev jag och hyresgästen kontrakt. Det kontraktet lämnades inte till styrelsen. I mitt kontrakt skrev jag in att jag som hyresvärd var ansvarig för att godkännande från styrelsen fanns under hela hyresperioden.
Ah, då kanske det krävs lite mera väntetid ... Får se vad hyresvärden svarar.
 
Så här var det när jag hyrde ut min brf förra året. Jag gav hyresgästens personnummer, kontaktuppgifter, hyrestid mm till styrelsen via en blankett, och fick ett skriftligt godkännande på exakt den hyresgästen. Därefter skrev jag och hyresgästen kontrakt. Det kontraktet lämnades inte till styrelsen. I mitt kontrakt skrev jag in att jag som hyresvärd var ansvarig för att godkännande från styrelsen fanns under hela hyresperioden.

Det är så det brukar funka! :)
 
Har föreslagit visning idag eller imorgon då de skrivit att de har börjat med visningar. Tänkte att man kan besiktiga lägenheten samtidigt tillsammans då.
Och så be om att få se godkännandet från styrelsen.
Är det något annat jag borde fråga om under visningen?
Annars känner jag att jag kan ta med kontraktet hem och läsa igenom det i lugn och ro och skriva under på det samma kväll.

Det är nog svårt att få se ngt påskrivet godkännande men du kan ju dubbelkolla muntligen om personen sökt/ska söka tillstånd. Många mailar ju också styrelsen och ber om ett prel besked innan de söker hyresgäst. Rent krasst är det svårt för en brf att neka om man anger en skälig orsak. Dock får man ju inte hyra ut hur länge som helst, eller skaffa bostaden i "uthyrningssyfte".
 
Jag bor i en stor BRF så när jag behövde tillstånd gick jag via förvaltaren. Ansökte via ett formulär på nätet och fick ok i princip genast. Bifogade en kopia till hyreskontraktet. Också bra att besiktiga innan pga att du har en katt så HV inte kan komma i efterhand och påstå att katten orsakat skador. De som hyrde och som hade katt anlitade proffs för flyttstädning, inget man kan kräva sådär men jag påpekade att det krävs riktigt bra städning för att få bort så mycket katthår som möjligt.

Nu har jag egen katt så det spelade ingen roll för mig så, men båda höll med. Sedan är det också bra att kattdoft försvinner så inte en ny katt börjar markera, bara ett tips.
 
Ang visning och sånt så är min erfarenhet att det brukar gå SNABBT. När jag hyrde ut min lägenhet i andra hand ville de flesta skriva på kontrakt samma dag. Vissa erbjöd sig även att betala för att få kontraktet så att jag inte skrev kontrakt med ngn annan. Är lägenheten i sthlm får du nog vara lite på tårna. Iofs är det lite off season och corona times men ändå!
 
Senast ändrad av en moderator:
Ang visning och sånt så är min erfarenhet att det brukar gå SNABBT. När jag hyrde ut min lägenhet i andra hand ville de flesta skriva på kontrakt samma dag. Vissa erbjöd sig även att betala för att få kontraktet så att jag inte skrev kontrakt med ngn annan. Är lägenheten i sthlm får du nog vara lite på tårna. Iofs är det lite off season och corona times men ändå!
Jag skrev imorse att jag kunde komma på en visning idag eller imorgon plus att jag är beredd på att skriva på kontrakt snabbt :angel::D
 
Ang visning och sånt så är min erfarenhet att det brukar gå SNABBT. När jag hyrde ut min lägenhet i andra hand ville de flesta skriva på kontrakt samma dag. Vissa erbjöd sig även att betala för att få kontraktet så att jag inte skrev kontrakt med ngn annan. Är lägenheten i sthlm får du nog vara lite på tårna. Iofs är det lite off season och corona times men ändå!
Men hur ska man samtidigt vara snabb men ändå hinna med koll av uthyrning av brf? :crazy:
 
Ofta har personen säkert pratat med brf och fått ett prel besked. Jag mailade och ba ”jag planerar att hyra ut av xxx skäl, i ca xxx månader, återkommer med ansökan när jag har en hyresgäst”.
Skrev du kontrakt med hyresgästen först innan du skickade in ansökan?
 
Skrev du kontrakt med hyresgästen först innan du skickade in ansökan?

Yes. Som sagt är kontraktet mellan uthyrare och hyresgäst inget som brf:en måste se. Brf:en bryr sig inte heller om att ta en uc eller kolla hyresgästen som de gör vid överlåtelser då det är uthyraren som ansvarar för att avgiften kommer in osv (och rent krasst har allt ansvar gentemot brf:en). Däremot vill ju brf:en veta vem som bor i lägenheten och ha kontaktuppgifter till denne
 
Men hur ska man samtidigt vara snabb men ändå hinna med koll av uthyrning av brf? :crazy:

Jag antar att det som hyresgäst går bra att skriva kontrakt (kan ju ha med någon klausul om att det är godkänt av BRF) först (utan att betala något förskott eller så då naturligtvis) och sedan kolla upp, finns inget tillstånd så blir ju inte uthyrningen av och du har inte förlorat något på det?
 
Jag antar att det som hyresgäst går bra att skriva kontrakt (kan ju ha med någon klausul om att det är godkänt av BRF) först (utan att betala något förskott eller så då naturligtvis) och sedan kolla upp, finns inget tillstånd så blir ju inte uthyrningen av och du har inte förlorat något på det?
Tänkte inte på förskottet, det har du rätt i. Tack :up:
 
Tänkte bara om man skrivit kontrakt och så säger brf nej av någon anledning. Men det är väl inte så troligt så länge man fått ett prel. besked.

Nej inte troligt. Och skulle brf:en inte godkänna blir det ju ett svartkontrakt antar jag och ngt som brf:en kan häva och kräva avflyttning. Hur det fungerar rent juridiskt vet jag inte riktigt (har aldrig varit med om det).
Vi skrev ”under förutsättning att brf godkänner uthyrningen och hyresgästen”. Bifogade sen det godkända avtalet.
 
Nej inte troligt. Och skulle brf:en inte godkänna blir det ju ett svartkontrakt antar jag och ngt som brf:en kan häva och kräva avflyttning. Hur det fungerar rent juridiskt vet jag inte riktigt (har aldrig varit med om det).
Klausul kan vara smart alltså. Tack :up:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 079
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 120
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 184
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 433
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp