Att tänka på som hyresgäst

Det är inte så konstigt. Ta tidigare hyresvärd alt arbetsgivaren? :) Ev kanske de vill ta en uc också :)

Jag tog både referens, uc och kollade lexbase när jag hyrde ut.
Jag har inte hyrt tidigare, därför tänkte jag att det var inte möjligt att ge en referens. Men arbetsgivaren går? Ska fråga!!
 
Bara du inte tar typ dina föräldrar eller ”Törnis på Buke” är det nog lugnt ;)
Va? Du vore ju en utmärkt referens ju, en konstnär som bestämt sig för att leva på det ett tag, jag hör inga problem :angel::p
Jag skulle nästan hellre ta en kollega men det låter nog bättre med en chef.
 
Fast så är det inte riktigt, det riktiga datumet och tiden finns alltid att hitta.
Jag ställer mig ändå väldigt tveksam till om det verkligen går att manipulera kameran datan på det sättet.
Men det är ju inte direkt va den här tråden handlar om. Tror TS fått bra råd redan så jag sätter punkt här på detta spår för mig.
Manipulera? Kopiera en bild, lägg in valfritt datum. Skicka vidare. Om man inte vill skicka den riktiga bilden så tar man en snip av den. Jag skulle aldrig lita på ett datum som finns på en digital bild.
 
Min chef är dock lite sträng på det är med privata livet och arbetslivet ... frågade iallafall om det skulle kunna gå :nailbiting:

Edit: Men jag kan nästan höra tonen i svarsmejlet... att det inte är passande etc. :cautious::cautious::cautious:

Det går inte med en (äldre) kollega? 😅
 
Min chef är dock lite sträng på det är med privata livet och arbetslivet ... frågade iallafall om det skulle kunna gå :nailbiting:

Edit: Men jag kan nästan höra tonen i svarsmejlet... att det inte är passande etc. :cautious::cautious::cautious:

Det går inte med en (äldre) kollega? 😅

Hade undvikit en kollega!
 
Låter det dåligt eller finns det någon annan anledning? :)

Det viktigaste med din referens är ju att du genom den kan intyga att du betalar hyran i tid och inte har stört grannarna där du bott förr osv. Har du aldrig bott annat än hemma hos föräldrarna? Inte ens typ studentbostad? Isf hade jag tagit arbetsgivaren som referens. Hen kan ju iaf bekräfta att du har en trygg anställning med fast inkomst och att du är allmänt skötsam etc.
 
Det viktigaste med din referens är ju att du genom den kan intyga att du betalar hyran i tid och inte har stört grannarna där du bott förr osv. Har du aldrig bott annat än hemma? Inte ens typ studentbostad? Isf hade jag tagit arbetsgivaren som referens. Hen kan ju iaf bekräfta att du har en trygg anställning med fast inkomst och att du är allmänt skötsam etc.
Eh. Nej det är en visstidsanställning ... kanske inte en bra idé. :o Dock så har jag sagt att jag vill hyra till mars och jag har jobbkontrakt tills dess.
Jo jag har bott i ett studentboende men det var längesedan nu, kan man använda dem som referenser? Jag betalade dock inte hyra då.
 
Manipulera? Kopiera en bild, lägg in valfritt datum. Skicka vidare. Om man inte vill skicka den riktiga bilden så tar man en snip av den. Jag skulle aldrig lita på ett datum som finns på en digital bild.
Man ska aldrig lita på en bild som det inte finns med datum och tid på. En bild utan är definitivt manipulerad med, som sagt så går det alltid att få fram ursprunget ur bilden om det är ett original.
 
Man ska aldrig lita på en bild som det inte finns med datum och tid på. En bild utan är definitivt manipulerad med, som sagt så går det alltid att få fram ursprunget ur bilden om det är ett original.

Det finns mängder med sätt att antingen manipulera metadata, eller (om man vet att det är just att bakdatera bilder man vill göra), ta "äkta" bilder med den önskade metadatan. Det sistnämnda är dessutom löjligt enkelt rent tekniskt. Och otroligt svårt att avslöja. Det första finns det rättsfall kring (försäkringsbedrägeri) och det krävdes ändå en del utredningsarbete för att fastslå att metadata manipulerats så det är inget "man bara ser" i alla lägen.

(Slut OT)
 
H*n hörde inte av sig igen och jag skickade idag ett meddelande och frågade om hur det går, bra att veta om det är någon annan som får den.

Men däremot hörde sig en annan hyresvärd av sig! Det är en typ gäststuga på 38 kvm, lite närmare buss/tåg men istället lite längre bort från närmsta matbutik. Men helt överkomligt och så är det jättefint!
Dock så är det ett litet kylskåp/frys som står under köksbänken, känns lite väl litet. Men ska dit och ta en titt på fredag efter jobbet! :up:

Dock så har ett par personer påpekat att det är lite dyr hyra, lite under 12', inget Internet eller TV (finns inget uttag alltså), 38 kvm. Ingen diskmaskin men tvättmaskin så det klarar jag ;) Internet går ju att fixa och så finns chromecast.
Men jag funderar lite på om man kan pressa ned hyran lite 🤔
 
H*n hörde inte av sig igen och jag skickade idag ett meddelande och frågade om hur det går, bra att veta om det är någon annan som får den.

Men däremot hörde sig en annan hyresvärd av sig! Det är en typ gäststuga på 38 kvm, lite närmare buss/tåg men istället lite längre bort från närmsta matbutik. Men helt överkomligt och så är det jättefint!
Dock så är det ett litet kylskåp/frys som står under köksbänken, känns lite väl litet. Men ska dit och ta en titt på fredag efter jobbet! :up:

Dock så har ett par personer påpekat att det är lite dyr hyra, lite under 12', inget Internet eller TV (finns inget uttag alltså), 38 kvm. Ingen diskmaskin men tvättmaskin så det klarar jag ;) Internet går ju att fixa och så finns chromecast.
Men jag funderar lite på om man kan pressa ned hyran lite 🤔

Beror väl lite på vart det ligger? Det mesta i Sthlm är rätt dyrt, speciellt om det ligger nära stan/kommunikationer. Om du försöker pressa ner hyran väljer de troligen en annan då det oftast är många som söker samma objekt.
Ang hyran så är det ju olika hur mkt man är beredd att lägga på boendet men många hyresbolag har som inkomstkrav att man har en stadigvarande bruttoinkomst som är tre gånger större än hyran. Det kanske är en riktlinje? Att hyran tar ca en tredjedel av din inkomst?
Personligen tycker jag att 12 000 låter lite dyrt men det är nog ungefär vad många betalar för en central etta eller en tvåa i närförort.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 161
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 188
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp